APK voor motorfietsen gaat zeer waarschijnlijk wel komen.

Maar eigenlijk gaat het dus gewoon weer een soort van melkkoe worden?
Ik verbaas me telkens weer over die ambtenaren die als taak hebben zulke dingen te bedenken om feitelijk alleen maar geld te genereren.
Je zou maar zo’n baan hebben........
En het ergste is....ze hebben er hoogstwaarschijnlijk nog plezier in ook.
 
Maar, maar, sinds de ABS-verplichting op nieuwe motoren zijn er toch al bijna geen ongevallen met nieuwe motoren meer?
 
Maar, maar, sinds de ABS-verplichting op nieuwe motoren zijn er toch al bijna geen ongevallen met nieuwe motoren meer?
Je hebt ook helemaal niks aan abs als een koekblikker je keihard van achteren neemt met een bumper. En als er straks niemand meer zonder abs rondrijd stijgt het aantal ongevallen met abs zomaar en ineens met 17% of zelfs meer!!!
 
waarom het geen alleen maar geld klopperij is: wrak van de weg (toen er nog geen APK was), bij voorbeeld;
Ja interessant zoals dat toen ging. Ik keek ook altijd naar dat programma. Het punt is alleen dat auto’s geen motoren zijn. Totaal onvergelijkbare situatie. Ik zou zeggen download toch voor de aardigheid dat MAIDS rapport eens, al is het wat ouder en zie hoe weinig frequent technische mankementen werden gevonden. En de industrie was een van de betalers, dus die hadden belang bij een A.P.K.
 
Ik denk dat de rapporten..net zoals in vele andere takken ... niet altijd kloppen.
Degene die het opneemt moet wel.kennis van zaken hebben. Als de politie dat doet..dan houdt her al gauw op. Denk dat veel ongelukken door gewone agenten worden opgenomen... pas bij serieus letsel komt er een technisch team oid.?
Vanuit dat oogpunt...hoe accuraat zijn die rapporten dan?
 
Van een tesla bv zijn de remleidingen van voor tot achter niet te controleren. Die zitten verstopt door de dorpel heen. Officieel moet je die dus afkeuren want hij moet gecontroleerd worden. Helaas keur k hem dus goed..omdat hij anders niet kan en mag rijden. Nu is een leiding bij een brandstoftank ook niet altijd te controleren. En dus krijgt hij als de rest er goed uit ziet voordeel van de twijfel. Beetje grijs gebied dus.
Motoren..(zelfbouw) doen nog wel es kabels door her stuur heen. Mooi maybe..maar wat nou als zo een kabel Niet goed functioneert en het niet gechecked kan worden? Menig persoon rijdt er mee door. Ben absoluut geen ridder...maar 1 persoon uit mn raceverleden is zo overleden.....

En dan mag je een tesla een kutding vinden... of een olielekkende renault..maar menig moet ik goedkeuren omdat ze geen geld hebben ervoor maar wel op vakantie willen. Daar mag je uiteraard niet aankomen.
 
Een verbetering van ca 20- 25% bedoel je. Immers 0,2/0,8. En van 6% naar 5% is ook 17% minder schadegevallen ten op zichte van voor de invoering van de APK. Al met al zijn dat toch een behoorlijk aantal verkeersslachtoffers en schadegevallen minder op jaarbasis.

Ik steun een APK op motoren eerlijk gezegd wel. Vooral voor oudere motoren lijkt me dit wel handig. Net zoals Duitsland de TuV heeft en motoren daar ook aan onderheivig zijn..

Of een verplichte keuring bij verkoop. Heeft Belgie dat ook niet?
In Belziek is dit niet.
En hopelijk heeft de politieke meute het verstand ( wat ik erg betwijfel ) om dit niet in te voeren.
Je moet als motorrijder genoeg verantwoordelijkheidszin hebben om je motorfiets technisch in orde te hebben.
Voor je eigen veiligheid om mee te beginnen en heb je die drang niet dan kan je hem beter in de garage laten staan .
Voor je eigen veiligheid.
Ik wil niet dat er 1 of andere keurder aan mijn gas zit te draaien zodat ze de uitstoot kunnen meten om maar om voorbeeld te geven.
Geen zin in dit gezeik .
Als ze mijn motorfiets goed keuren en op de hoek daar heb ik voorrang , en ze rijden me van mijn motorfiets af ben ik vet met een geldig keuringsbewijsje .
 
Je hebt ook helemaal niks aan abs als een koekblikker je keihard van achteren neemt met een bumper. En als er straks niemand meer zonder abs rondrijd stijgt het aantal ongevallen met abs zomaar en ineens met 17% of zelfs meer!!!

Zo is het, maar de regelmakers willen gewoon graag zien dat hun bedachte plannen ook werken.
 
Een verbetering van ca 20- 25% bedoel je. Immers 0,2/0,8.
Gelul. Zonder foutbalk/onzekerheidsmarge kan je er niets over beweren. Dit is weer een voorbeeld van het schrijnende gebrek aan statistisch vermogen bij het overgrote deel van de mensen. Op zich niet erg maar ga dan geen conclusies trekken op basis van statistische gegevens.
 
Wist je dat het aantal loodhoude benzine gerelateerde ongevallen met wel 100% honderd procent!!! Is afgenomen in ons kikkerlandje en dat 100% van de ongevallen gerelateerd is aan voertuigen met ventielen? Bloedjelink!

Niet! Goed dat we loodhoudende benzine hebben verboden!
 
Een vrijwillige APK-pilot o.i.d.
Daar zou dan enkel iemand met tijd en geld over aan meedoen, dus een welgestelde gepensioneerde die ook nog eens fanatiek genoeg is op de hoogte te zijn van een vrijwllige APK proef. Niet echt de doelgroep met motoren waar veel op aan te merken zal zijn.

Een apk zou dus wel degelijk het aantal verkeersslachtoffers door slechte banden met een ca. 17% doen afnemen.

Het zou alleen slechte banden op het moment van de keuring er tussenuit vissen. Als we dan toch met cijfers spelen. En dan hangt het er nog vanaf wat voor periode je voorstelt. Elk jaar 3-jaarlijks? 5-jaarlijks?

Uiteraard gaat het niet enkel om verkeersdoden, maar ook om het aantal gewonden en de maatschappelijke impact. Dat moet ook worden meegenomen.

Natuurlijk mag je die meewegen maar is er een reden om aan te nemen dat bij gewonden het percentage ongevallen dat door technische gebreken is ontstaan anders is dan bij de dodelijke ongevallen?
 
Ik ben ervan overtuigd dat men eerst bepaald waar men naar toe wil en daaraan gerelateerd de cijfers presenteert. Dit om draagvlak te creëren bij die witte boorden die wel besluiten maar nergens de ballen verstand van hebben. En zo.n van Lee vind zichzelf heel interessant en is dan koning in het land der blinden. Misschien wel aandelen in de deeltjesteller, wie weet.
Straks hebben ze apparatuur die alles meet met als uitgangspunt een nieuwe auto. Dan is elk slijtage deel afkeur!! En met de groeten van de EU.
 
Het stimuleert de vindingrijkheid

FB_IMG_1580641229004.jpg
 
Ik ben ervan overtuigd dat men eerst bepaald waar men naar toe wil en daaraan gerelateerd de cijfers presenteert. Dit om draagvlak te creëren bij die witte boorden die wel besluiten maar nergens de ballen verstand van hebben. En zo.n van Lee vind zichzelf heel interessant en is dan koning in het land der blinden. Misschien wel aandelen in de deeltjesteller, wie weet.
Straks hebben ze apparatuur die alles meet met als uitgangspunt een nieuwe auto. Dan is elk slijtage deel afkeur!! En met de dikke middelvinger van de EU.

toch.
 
Thinking about...

Regrooveable motorbanden te gaan introduceren in Europa. 🤔😃
 
De koekblik apk stelt al geen flikker voor. Uitstoot mag niet te hoog. Verlichting moet werken. Remmen moeten werken. Banden mogen niet glad zijn. Ophanging delen mogen een maximale speling hebben en hij mag niet te erg verrot zijn.
Uitlaat niet lek
En nog een paar andere onzin dingen zoals gordels ruitensproeier en wissers enz.

Nou wat kan er dan aan een motorfiets afgekeurd worden?

Dus waar zijn we bang voor?

Ben zelf ook tegen een apk voor motoren juist omdat dit helemaal onzinnig is zoals Nederland in het verleden dat ook altijd vond. En zich niet aan de eu regels hield.
 
Als men de weg/typegoedkeuring gaan hanteren zijn er weinig die aan de eisen gaan voldoen. Met al die aftermarket accessoires. Dat is dan wel weer een voordeel van een zelfbouwer. Daar zijn alle aanpassingen per definitie goedgekeurd.
En Den Haag wil wel lekker mee blijven praten met de EU, benieuwd hoelang ze in het Haagse nog gaan kiezen voor hum eigen bevolking in plaats van een plek te gaan reserveren in het EU pluche.
 
Van een tesla bv zijn de remleidingen van voor tot achter niet te controleren. Die zitten verstopt door de dorpel heen. Officieel moet je die dus afkeuren want hij moet gecontroleerd worden. Helaas keur k hem dus goed..omdat hij anders niet kan en mag rijden. Nu is een leiding bij een brandstoftank ook niet altijd te controleren. En dus krijgt hij als de rest er goed uit ziet voordeel van de twijfel. Beetje grijs gebied dus.
Motoren..(zelfbouw) doen nog wel es kabels door her stuur heen. Mooi maybe..maar wat nou als zo een kabel Niet goed functioneert en het niet gechecked kan worden? Menig persoon rijdt er mee door. Ben absoluut geen ridder...maar 1 persoon uit mn raceverleden is zo overleden.....

En dan mag je een tesla een kutding vinden... of een olielekkende renault..maar menig moet ik goedkeuren omdat ze geen geld hebben ervoor maar wel op vakantie willen. Daar mag je uiteraard niet aankomen.

Remleidingen die je niet kunt controleren is gewoon goedkeur. Eigenlijk met alles zo, behalve trekhaak kogel diameter en controle wielmoeren.

Daar heb je OP1 voor, afgedekt onderdeel niet kunnen controleren.

Zelfde verhaal met een dorpel die verrot is. Als je daar een sideskirt overheen kit, kun je hem gewoon goedkeuren met OP1 vermelding op het keuringsrapport.

Als er gevaar is voor schade met het loshalen van een bepaald onderdeel, mag je hem laten zitten. Uitzondering voor wieldoppen, die moeten er hoe dan ook af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan