APK voor motorfietsen gaat zeer waarschijnlijk wel komen.

Ik heb het meeste al een paar dagen geleden genoemd, maar goed, ik snap dat niet iedereen alles leest.
Voornamelijk slijtdelen zoals banden, remmen en lagers, en ook defecte verlichting of claxon.
Maar ook gescheurde/doorgeroeste achterbruggen, lekkende vorkpoten, vastzittende linksystemen, en niet goed werkende vering.
Kromme remschijven, kromme vorkpoten, ernstig slingerende wielen komen ook af en te voor.
En ik ben zelfs 1 keer een frame tegengekomen dat bij het balhoofd voor driekwart was doorgescheurd, vrijwel zeker door een eerder ongeval.
Kortom: een keuring voor motoren is nog helemaal geen verkeerd idee, mits gericht op het veiliger maken van het motorrijden in het algemeen en niet gericht op het maken van winst en niet laten verzanden in regeltjes welke worden bedacht achter het buro van ambtenaren die geen flikker begrijpen van het motorgebeuren.
 
Vrijwel altijd zal er aan mijn auto/ motor/ motor/ brommer wel iets te vinden zijn wat officieel afkeur is.
Meestal ben ik daar wel van op de hoogte maar raak daar niet van in paniek.
Als niet echt ernstig komt de klus op de todo-winter-lijst.

Nee, de verhaaltjes van (auto)dealers dat verder rijden levens-gevaarlijk zou zijn die ken ik wel.
Na veel 'levens-gevaar' te hebben genegeerd nog steeds alive and kicking!

(Eerlijk is wel dat motor-dealers, mijn ervaring, niet met onnodige waarschuwingen komen. Hooguit even melden)
 
Wat ik vooral ernstig vind:
Als ik aan een automobiele nitwit vraag of hij/zij de auto laat onderhouden, krijg ik nog steeds het antwoord: Ja, hij wordt ieder jaar APK gekeurd. Iedereen die zelf wel eens een sleutel in handen heeft, weet precies hoeveel APK met onderhoud te maken heeft.

Als je dan gaat kijken wat sommige handelaren als "auto met APK" durven te verkopen, hou ik mijn hart vast. De meest gare barrels worden door louche autohandelaren als goed bruikbare automobielen verkocht. Er zijn handelaren die werkelijk een naam hebben op dit gebied en als ik zie hoe makkelijk een auto goed te keuren is door de "juiste garage", hou ik mijn hart vast.

Daarnaast, ik rij normaal gesproken oudere auto's. Ik koop een autootje van 1000 ~ 2000 euro wat in een opknapbare conditie is en daar scheur ik dan een tijdje in (ik heb er nu een al zeven jaar). Maar als ik dan andere mensen hoor over onderhoud aan hun autootje, hebben deze mensen het over "geen onderhoud meer want dat is hij niet meer waard". Het meest verrassende op dat gebied betrof een VW Polo uit 1999 die dankzij een antiroestbehandeling en goed onderhoud in puntgave conditie is.
Wat hoor ik dan? "Verse olie .... nah, dat is ie niet meer waard". Kom nou even, alleen al aan brandstofkosten verdient die verse olie zichzelf al terug.

Maar wat betekent dat straks voor mijn brommer uit 1991?
Ik hoor het "Nah, dat is ie niet meer waard" nu al. Het wordt straks een drama om dat ding goedgekeurd te krijgen.
"De uitstoot is niet binnen de norm" - ja duh, de norm van 2021....
Ik vind de remmen te slecht - Ja duh, in 1990 was dit wat er te koop was.
Ik vind dat hij te veel herrie maakt - Ja duh, meer demping dan origineel monteren gaat deze amateur niet lukken.
Ik vind dat de kruiskoppeling in het stuur te veel ruimte heeft - Welke kruiskoppeling zou er in het stuur moeten zitten?
Ik vind dat de schokdempers niet goed werken - Ja duh, dat heet een kauwgomframe.

En dan heb ik het over een motor die nog geheel origineel is. Stel je voor dat je CV carburateurs met open kelken netjes volgens de norm uit 2000 wil laten afstellen. Of zelfs maar een herriepijp goedgekeurd wil krijgen. Sleep de db-killertjes maar per pallet aan....

De eerste carburatieauto's die aan de APK normen moesten voldoen werden bijna allemaal met slecht afgestelde motoren aan de eigenaar terug gegeven. De autofabrikanten hadden in de jaren voor de APK steeds auto's geleverd die de uitstootnorm maar net aan konden halen. Dan was er na een paar duizend kilometer op de teller nog maar weinig aan te doen - als je de boel netjes wilde afstellen.
Veel doe-het-zelf sleutelaars hadden in die jaren twee standen op de carburateur: een voor de keuring en een om te rijden. Bonkend naar de keuring en thuis het mengsel lekker rijk zetten zodat hij soepel startte.
Dezelfde schijnvertoning ga je straks met motoren ook krijgen. De keuringsuitlaat voor de apekul en blerpijp voor het toertochtje is nog maar het topje van de ijsberg. Ik heb ooit een Honda Dylan gehad met Leovince uitlaat maar de originele uitlaat lag al apart, speciaal voor een toekomstige keuring.
En als je nu eens gaat turven welke motor na een jaar nog steeds met de originele uitlaat rondrijdt, voorspel ik straks een levendige handel in tweedehands - alsiemaardichtis - originele uitlaatjes. En dan zwijg ik nog maar over de noodzaak een motor opnieuw te moeten afstellen voor de blerpijp.

Bovendien, welke dwaas gaat er zonder remmen en zonder kreukelzone rondrijden? Volgens de kansberekening hierboven zou dat een motorrijder per jaar zijn waarbij je jezelf mag afvragen of juist deze motorrijder wel het rijbewijs waardig is. Wil je zo'n figuur wel op het verkeer loslaten?
 
In Duitsland komt bij de garage iemand die alleen TUF APK uitvoert dus heeft verder niets met de garage te maken.

Er word gekeurd op uitstoot gassen banden en remmen lampen richtingaanwijzers spiegels of alles vast zit. De APK is 2 jaar geldig kost 78 euri.

De motor van mijn vrouw wist dat de achterband niet helemaal goed is. De inspecteur gaf voor hij aan de motor begon al aan dat hij afgekeurd zou worden.
De voorband was wel goed maar erg oud. Advies nieuwe banden en remvoering achter vernieuwen. Wat eigenlijk ook nodig was.
Heb gelijk maar een grote beurt aan de motor gedaan en de banden en achter en remvoering vernieuwt. Deze wel bij een motorzaak laten uitvoeren.
Bij de 2de keuring een andere inspecteur en de motor kwam goed door de keuring.

Is het verstandig om een soort APK door te voeren voor motoren. Denk het wel.
Is het niet voor je zelf dan voor de medeweggebruiker
Verder als het op een manier gebeurd zoals in Duitsland heb ik er geen probleem ermee.
Zou een APK gebeuren bij een motorzaak dan voorzie ik toch dat er misbruik gemaakt zal worden.
 
Apk wordt altijd misbruik van gemaakt,door de één om aan te verdienen,door de ander om hem door de keuring heen te duwen
 
Ik ben wel voor een veiligheidskeuring. Je moet eens weten wat voor bagger ik wel eens mee heb gekregen waarbij ik me dood had kunnen rijden. Een controle op de uitstoot van gassen en vloeistoffen is anno 2021 ook geen overbodige luxe. Dus voer maar in die APK.
 
Is het verstandig om een soort APK door te voeren voor motoren. Denk het wel.
Is het niet voor je zelf dan voor de medeweggebruiker
Verder als het op een manier gebeurd zoals in Duitsland heb ik er geen probleem ermee.
Zou een APK gebeuren bij een motorzaak dan voorzie ik toch dat er misbruik gemaakt zal worden.
Liever niet zoals in Duitsland. Dan zouden zowel m'n CB als SV afgekeurd worden omdat ze niet de juiste banden eronder hebben zitten... :9
 
Laatst bewerkt:
Mocht de APK worden ingevoerd, dan moeten we na een jaartje maar weer 'ns een topic hierover openen. Ben heel benieuwd of de mensen die nu pro-apk zijn, dat dan nog zijn. Denk zo maar dat er best wel geklaagd gaat worden: "Mijn motor werd onterecht afgekeurd want....etc.". Of: mijn apk kostte me zoveel geld want ze hebben mijn remschijven afgekeurd terwijl ze best nog wel mee konden. Ik ben in ieder geval tegen!
 
Mocht de APK worden ingevoerd, dan moeten we na een jaartje maar weer 'ns een topic hierover openen. Ben heel benieuwd of de mensen die nu pro-apk zijn, dat dan nog zijn. Denk zo maar dat er best wel geklaagd gaat worden: "Mijn motor werd onterecht afgekeurd want....etc.". Of: mijn apk kostte me zoveel geld want ze hebben mijn remschijven afgekeurd terwijl ze best nog wel mee konden. Ik ben in ieder geval tegen!
Ik laat nu 14 jaar mijn motoren TÜV keuren, en ben er nog steeds niet op tegen. En dat terwijl ik alles zelf doe, en heel goed in staat ben om te beoordelen of alles in orde is.
Maar er zijn hele volksstammen die dat niet kunnen, of het domweg niet interesseert. Daarom ben ik voor.
 
Jij bent ervaringsdeskundige, hoe gaat dat bij jullie in zijn werk? Kan je bij elk TUV station ook een motorfiets keuren en kan je er op wachten? En doen ze echt moeilijk? Al die gekkigheid met eintragen van delen bv.....
 
Jij bent ervaringsdeskundige, hoe gaat dat bij jullie in zijn werk? Kan je bij elk TUV station ook een motorfiets keuren en kan je er op wachten? En doen ze echt moeilijk? Al die gekkigheid met eintragen van delen bv.....
Elk keuringsstation neemt ook motorfietsen aan, en meestal kun je er wel op wachten.
En zolang het geen invoer is, valt de keuring wel wat mee. (de goedkeuring is twee jaar geldig)
Dat men bij een luide motorfiets direct op de demper kijkt, moge duidelijk zijn. Opvallende ombouwen worden op het kenteken nagekeken, of die ook zijn ingedragen.
Standaard is controle op de juiste banden.

Echte onzin afkeuren heb ik nog niet meegemaakt. Wel dat het mij niet goed uitkwam, maar dat is wat anders :P
 
Als hier in NL de APK voor de motor wordt ingevoerd.
Hoe worden de eigen-bouwsels dan beoordeeld. Of kan dan de helft naar het schroot?
Je ziet wel eens compleet verbouwde motoren. Alle onderdelen moeten dan een E-keur?
 
denk dat alleen op het gebied uitstoot en geluid een groot percentage motorfietsen buiten de boot valt, met alle extra kosten van dien voor de eigenaars.

Ik ben in principe niet tegen op een jaarlijkse keuring op het gebied van veiligheid, want er zijn gewoon heel veel mensen die het niet kunnen/willen beoordelen. Maar ik vrees dat de lol er wel heel gauw vanaf is met de duitse regeltjes.
 
Kijk,daar ga je,in mijn visie,weer,"het collectief zonder oog voor het individu."
Diegene die 365 dagen per jaar opstappen hebben geen training nodig om veilig te rijden.
Beter en wat finetuning daargelaten,zijn ze 100% in staat veilig aan het verkeer deel te nemen...
Kijk, daar ga je weer, je leest iets wat er niet staat.
Ik heb het toch niet over een VERPLICHTE rijopleiding? Ik heb het over een GRATIS rijopleiding.
:+
 
Mocht de APK worden ingevoerd, dan moeten we na een jaartje maar weer 'ns een topic hierover openen. Ben heel benieuwd of de mensen die nu pro-apk zijn, dat dan nog zijn. Denk zo maar dat er best wel geklaagd gaat worden: "Mijn motor werd onterecht afgekeurd want....etc.". Of: mijn apk kostte me zoveel geld want ze hebben mijn remschijven afgekeurd terwijl ze best nog wel mee konden. Ik ben in ieder geval tegen!

Jij hebt blijkbaar geen idee hoe laag de apk eisen zijn...

Ik blijf erbij, als ze de auto apk als leidraad aanhouden, wat zeer aannemelijk is, gaat het allemaal erg meevallen.
 
Als hier in NL de APK voor de motor wordt ingevoerd.
Hoe worden de eigen-bouwsels dan beoordeeld. Of kan dan de helft naar het schroot?
Je ziet wel eens compleet verbouwde motoren. Alle onderdelen moeten dan een E-keur?
:N
Daar is dus de extra vermelding voor in het kentekenbewijs. Het is goedgekeurd!
Dat controleert de TÜV, en of het nog steeds deugdelijk en degelijk is.

Ik ken iemand die heeft een aantal omgebouwde motoren (en dan ook niet een beetje), die krijgt dat ook allemaal op kenteken. Dus zo moeilijk kan het dan ook weer niet zijn. Het mag alleen geen gepruts zijn.
 
Ik laat nu 14 jaar mijn motoren TÜV keuren, en ben er nog steeds niet op tegen. En dat terwijl ik alles zelf doe, en heel goed in staat ben om te beoordelen of alles in orde is.
Maar er zijn hele volksstammen die dat niet kunnen, of het domweg niet interesseert. Daarom ben ik voor.
Laat ik nu gedacht hebben "daar komt weer zo'n ikke, ikke, ikke-verhaal".....
En dan verras je mij met de laatste 2 zinnen! :+ :t
 
Laat ik nu gedacht hebben "daar komt weer zo'n ikke, ikke, ikke-verhaal".....
En dan verras je mij met de laatste 2 zinnen! :+ :t
Ik zal je eerlijk vertellen dat ik hier een aanhanger heb staan met droogte scheuren in de banden.
Vervangen?
A ik heb ik geen zin. B wil ik hem sowieso inruilen op een nieuwe. C ik gebruik hem heel weinig.
Verleidelijk om het niet doen, maar gelukkig is er iemand die mij over de streep trekt.
Ik ruil hem in.........
 
Laat ik nu gedacht hebben "daar komt weer zo'n ikke, ikke, ikke-verhaal".....
En dan verras je mij met de laatste 2 zinnen! :+ :t

Laten we even open kaart spelen,over ikke gesproken.
Als de APK voor brommers komt,ga jij daar ,mits,het kostendekkend is of eventueel een verdienmodel, gewoon op inhaken.🤗
Bij banden die bijna aan hun slijtnokken zitten,zul je adviseren deze te vervangen.👍
Met uiteraard je voorraad in het achterhoofd.
Het is zelf mogelijk dat je gaat uitbreiden in allerlei gangbare onderdelen.

Je kunt het ontkennen maar je hebt de schijn tegen.
Je zit hier,in deze nu eenmaal, met een dubbele pet op.
Uiteraard om al dat geld te doneren aan goede doelen🤩*O*
 
Laten we even open kaart spelen,over ikke gesproken.
Als de APK voor brommers komt,ga jij daar ,mits,het kostendekkend is of eventueel een verdienmodel, gewoon op inhaken.🤗
Bij banden die bijna aan hun slijtnokken zitten,zul je adviseren deze te vervangen.👍
Met uiteraard je voorraad in het achterhoofd.
Het is zelf mogelijk dat je gaat uitbreiden in allerlei gangbare onderdelen.

Je kunt het ontkennen maar je hebt de schijn tegen.
Je zit hier,in deze nu eenmaal, met een dubbele pet op.
Uiteraard om al dat geld te doneren aan goede doelen🤩*O*
Je weet dat een apk keurmeester afgekeurde onderdelen na vervanging moet bewaren om ze door een evt steekproefcontroleur te laten schouwen?
En dat er bij onterecht afgekeurde onderdelen een sanctie kunnen verwachten?

Misschien moet je gewoon naar een garage gaan die je vertrouwt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan