APK voor motorfietsen gaat zeer waarschijnlijk wel komen.

Als ik hier wel is verhalen lees hoe mensen motoren kopen / bezichtigen/ sleutelblunders van anders etc. Met oude banden, niet goed werkende remmen, verrotte lagers etc. dan snap ik toch niet helemaal waar de hele afkeer tegen de motor APK komt. Ik ken steeds minder mensen die ook maar iets van hun motor afweten dan mensen die wél wat van hun motor (op technisch vlak) afweten. Ik ben eigenlijk wel een voorstander van een APK voor motoren, maar dan wel het liefst door aparte keur stations. We zien nu al dat gerommel met 'vriendjes' garages die een oud barrel door de APK moffelen, te schandalig voor woorden.
 
Als ik hier wel is verhalen lees hoe mensen motoren kopen / bezichtigen/ sleutelblunders van anders etc. Met oude banden, niet goed werkende remmen, verrotte lagers etc. dan snap ik toch niet helemaal waar de hele afkeer tegen de motor APK komt. Ik ken steeds minder mensen die ook maar iets van hun motor afweten dan mensen die wél wat van hun motor (op technisch vlak) afweten. Ik ben eigenlijk wel een voorstander van een APK voor motoren, maar dan wel het liefst door aparte keur stations. We zien nu al dat gerommel met 'vriendjes' garages die een oud barrel door de APK moffelen, te schandalig voor woorden.
Als iedereen een topic zou aanmaken over hoe hun motor in perfecte technische staat zou verkeren, zou je dan ook nog pro-apk zijn?
 
Als ik hier wel is verhalen lees hoe mensen motoren kopen / bezichtigen/ sleutelblunders van anders etc. Met oude banden, niet goed werkende remmen, verrotte lagers etc. dan snap ik toch niet helemaal waar de hele afkeer tegen de motor APK komt. Ik ken steeds minder mensen die ook maar iets van hun motor afweten dan mensen die wél wat van hun motor (op technisch vlak) afweten. Ik ben eigenlijk wel een voorstander van een APK voor motoren, maar dan wel het liefst door aparte keur stations. We zien nu al dat gerommel met 'vriendjes' garages die een oud barrel door de APK moffelen, te schandalig voor woorden.
Tijd terug kocht ik een motor die 10 jaar had stilgestaan met banden van 15 jaar oud, er waren 3 man nodig om hem van zijn plek te duwen vanwege vastzittende remmen. Schandalig! Had idd eerst een APK moeten hebben...:+
 
In dit topic zat argumenten waarom apk onzin is.
Vergeet ook niet dat het een momentopname is.
Puur alleen of de remmen werken en alleen of de banden 2mm profiel hebben.

Apk voor auto's was destijds echt hard nodig (ik ben overtuigd dat dat nog steeds hard nodig is)
Er reden echt veel gigantisch verrotte auto's rond.
Kijk voor de grap "wrak van de weg" maar eens terug.

Bij een motor is veel ook makkelijk zelf te beoordelen
 
Tja wie zegt dat jij meteen die banden en remmen had aangepakt? Er zijn genoeg mensen die nog met slechte / oude banden doorrijden om vele redenen:

1. Motor is het niet meer waard, dus 0,1mm profiel is prima.
2. Het is over 4 maanden winterstalling, dus gaan nu geen nieuwe banden kopen.
3. Geen geld, dus dan maar even doorbezuinigen.

Natuurlijk trekt een APK niet alle fouten eruit, maar jullie zijn gewoon vooral bang om je rijdende barrels te moeten onderhouden.
 
Laatst bewerkt:
Tijd terug kocht ik een motor die 10 jaar had stilgestaan met banden van 15 jaar oud, er waren 3 man nodig om hem van zijn plek te duwen vanwege vastzittende remmen. Schandalig! Had idd eerst een APK moeten hebben...:+
Begrijpend lezen blijft natuurlijk wel lastig. Als je een auto koopt met 15 jaar oude banden die je met 3 man voort moet duwen rijdt je waarschijnlijk ook niet zelf naar huis. Maar als jij met dat oude barrel weer op de weg wilt rijden (nadat jij je barrel hebt opgeknapt) kan je prima een APK van 3 tientjes doen.
 
In dit topic zat argumenten waarom apk onzin is.
Vergeet ook niet dat het een momentopname is.
Puur alleen of de remmen werken en alleen of de banden 2mm profiel hebben.

Apk voor auto's was destijds echt hard nodig (ik ben overtuigd dat dat nog steeds hard nodig is)
Er reden echt veel gigantisch verrotte auto's rond.
Kijk voor de grap "wrak van de weg" maar eens terug.

Bij een motor is veel ook makkelijk zelf te beoordelen

Totale bs. Daar is onderzoek naar geweest en het percentage ongevallen door technisch falen is na invoering koekblik apk ongewijzigd.
98% van de ongevallen komt door menselijk falen. De laatste 2% door alle andere oorzaken waar technisch falen een heel klein percentage van is
 
Tja wie zegt dat jij meteen die banden en remmen meteen had aangepakt? Er zijn genoeg mensen die nog met slechte / oude banden doorrijden om vele redenen:

1. Motor is het niet meer waard, dus 0,1mm profiel is prima.
2. Het is over 4 maanden winterstalling, dus gaan nu geen nieuwe banden kopen.
3. Geen geld, dus dan maar even doorbezuinigen.

Die voorbeelden ken ik ook wel, maar gaat een APK daar veel aan veranderen? En zelfs als dat zo is, welk probleem lost dat op? Zijn er nu heel veel ongelukken vanwege motoren die met versleten oude banden rijden?

Daar staat tegenover dat ik naast 3 keer per jaar een beurt aan mijn motoren te laten doen ik ook nog eens 2 keuringen moet laten uitvoeren. Misschien dat dat gecombineerd kan gaan worden, maar dan voel je op je klompen al aankomen dat er net als bij de auto APK handjeklap gaat plaatsvinden en de APK al helemaal weinig toevoegt om de barrels van de weg te krijgen.
 
Ik denk dat strenge straffen niet helpen, want als je een overtreding begaat, ga je er niet van uit dat je gepakt wordt..
Kijk maar eens naar de strenge straffen voor verkeersovertredingen in Zwitserland. Daar rijdt echt iedereen (op een paar mafklappers met teveel geld na) als een brave Hendrik. Stel dat we in NL ook die strafmaat zouden invoeren en strikt controleren dan zouden er een stuk minder 'hardrijders' en niet handsfree bellers overblijven. Het gaat om pakkans en hoogte van de bekeuring. Is een van beide (of beide) er niet dan gaat men zijn eigen gang.
 
Die voorbeelden ken ik ook wel, maar gaat een APK daar veel aan veranderen? En zelfs als dat zo is, welk probleem lost dat op? Zijn er nu heel veel ongelukken vanwege motoren die met versleten oude banden rijden?

Daar staat tegenover dat ik naast 3 keer per jaar een beurt aan mijn motoren te laten doen ik ook nog eens 2 keuringen moet laten uitvoeren. Misschien dat dat gecombineerd kan gaan worden, maar dan voel je op je klompen al aankomen dat er net als bij de auto APK handjeklap gaat plaatsvinden en de APK al helemaal weinig toevoegt om de barrels van de weg te krijgen.
Waarom 2 keuringen? Ik vind 1 jaarlijkse APK keuring prima. Jullie praten hier alleen maar over ongelukken, maar er zijn zat ongevallen die eenzijdig zijn en alleen blikschade of lichte verwondingen behelsen. Er zullen zat motoren een schuiver maken omdat hun banden lekker opgedroogd waren c.q. opgereden of dat de bestuurder zich 'verremde', met zijn slecht onderhouden remmen. Dit zie je nauwelijks terug in rapporten omdat het schadebedrag c.q. ernst niet groot genoeg is.
 
Waarom 2 keuringen?
Omdat ik 2 motoren heb.

Ik vind 1 jaarlijkse APK keuring prima. Jullie praten hier alleen maar over ongelukken, maar er zijn zat ongevallen die eenzijdig zijn en alleen blikschade of lichte verwondingen behelsen. Er zullen zat motoren een schuiver maken omdat hun banden lekker opgedroogd waren c.q. opgereden of dat de bestuurder zich 'verremde', met zijn slecht onderhouden remmen. Dit zie je nauwelijks terug in rapporten omdat het het schadebedrag c.q. ernst niet groot genoeg is.

En waarom is dat dan een probleem groot genoeg om een hele APK organisatie met bijbehorende kosten voor op te tuigen?
 
Omdat ik 2 motoren heb.



En waarom is dat dan een probleem groot genoeg om een hele APK organisatie met bijbehorende kosten voor op te tuigen?
Dan moet je duidelijk zijn in je post en dat kost je dus een whopping 60 euro per jaar.

Het CBS had in 2019 een rapport opgesteld waarin stond dat de gemiddelde motorfiets in Nederland 21.4 jaar was. Er staan 680.000 motorfietsen geregistreerd en dat is aanzienlijk groot aantal om een keuring op te kunnen tuigen.

Omdat eenzijdige ongevallen ons als verzekerden ook genoeg geld kost. Één van de redenen waarom het percentage technische mankementen als oorzaak vh ongeluk laag ligt (bij auto's) is toch wel te herleiden aan een bepaalde staat van de auto. Als auto's niet meer door een APK komen (en mogelijk een gevaar opleveren) worden ze gesloopt c.q. geëxporteerd naar landen die daar minder om geven. Er zit te weinig drang bij de Nederlandse motorrijders om hun barrels te onderhouden, dus dat gebeurt dan ook te weinig. En als jij je motoren zo goed onderhoud, waar zeur je dan over?
 
Totale bs. Daar is onderzoek naar geweest en het percentage ongevallen door technisch falen is na invoering koekblik apk ongewijzigd.
98% van de ongevallen komt door menselijk falen. De laatste 2% door alle andere oorzaken waar technisch falen een heel klein percentage van is
Ik ben zelf van de generatie die nog auto's zonder APK plicht meegemaakt hebben. En ja, er reden toen werkelijke wrakken rond die met krantenpapier en epoxy (soms zelfs beton) in elkaar gezet waren. Maar ga anno 2021 eens bij een louche autohandelaar zoeken naar een goedkoop karretje met APK en (laat) dat ding dan eens keuren.
Ik durf er een kratje echt bier onder te verwedden dat meer dan 10% eigenlijk APK afkeur had moeten zijn.

Wat ik ook heb meegemaakt tijdes de invoering van de APK is dat garagehouders bewust reparaties uitvoerden die niet noodzakelijk waren. Ik heb verhaaltjes gehoord van uitlaten die niet origineel waren en vervangen moesten worden door hetzelfde merk en type uitlaat, een kruiskoppeling die op breken stond in de besturing waar geen kruiskoppeling in te vinden was, maar ook goedkeur van een auto die door verkeerde onderdelen nauwelijks nog te besturen was (pitman arm vervangen door een veel te kort exemplaar).
Ook toen mijn dochters een auto wilden uitzoeken kwam ik bij de bekende Rotterdamse handelaar O..P. Lichter terecth die wel enkele "prima karretjes" voor de dames had - budget van 1500,- euro. Op dat moment was er zegge en schrijven niet een exemplaar waar ik mee de straat opgedurfd had.

Ik begrijp de zin van een periodieke keuring. Als ik van een of andere puber die gelooft in het luide pijpen en levens redden weer te horen krijg dat het mengsel van zijn jankende rijstraket niet verandert als je er een aftermarket made-in-China herrie pijp onder schroeft, dan wil ik een APK. Maar als ik van mijn kinderen te horen krijg dat ze een andere auto - met verse APK - gekocht hebben, dan denk ik "laat die apekul maar".

Daarom zou ik een APK zonder winstoogmerk voor de keurmeester willen. Een overheids (?) dienst die niets anders doet dan keuren en je hooguit een advies geeft om eens bij de dichtsbijzijnde vakman langs te gaan. Een mogelijkheid voor oom agent om bij een verdachte motorfiets een APK te kunnen eisen, desnoods direct ter plaatse.

Maar niet met een crisistarief voor een stevige puist werk waardoor vaklieden wel extra reparaties moeten gaan rekenen om toch maar uit de kosten te komen. Want dat speelt nu wel bij de auto-garages.

Kwikfit: Een kale APK voor 35 euro.
Dat betekent in 30 minuten tijd de auto innemen, remmentest doen, op de burg zetten, aan alle stangetjes en wieltjes rammelen, uitstoot meten, verlichting controleren, ruiten controleren, roest en identificatie checken, gordeltjes nalopen, stuurwerking checken, keuringsrapport opstellen en afmelden met kans op een strenge controle.

Ga er maar aan staan.
 
Tja wie zegt dat jij meteen die banden en remmen meteen had aangepakt? Er zijn genoeg mensen die nog met slechte / oude banden doorrijden om vele redenen:

1. Motor is het niet meer waard, dus 0,1mm profiel is prima.
2. Het is over 4 maanden winterstalling, dus gaan nu geen nieuwe banden kopen.
3. Geen geld, dus dan maar even doorbezuinigen.

Natuurlijk trekt een APK niet alle fouten eruit, maar jullie zijn gewoon vooral bang om je rijdende barrels te moeten onderhouden.
Bewijs eens met concrete cijfers dat er massale ongevallen en fraude gebeurt wat kan opgelost of vermeden worden met APK?
 
Ik zou dan straks 120euro per jaar moeten betalen, besteed ik liever aan een nieuwe band ;)

Daarnaast denk ik dat gemiddelde motorrijder heel goed bewust is van de staat van zijn motorfiets, daarvoor is geen apk voor nodig. Of is het zo dat mensen zelf niet meer kunnen nadenken??
Mensen die op een motor bewust rijden die technisch niet okey is zullen dezelfde mensen die x-bedrag betalen voor altijd apk-goedkeur. Los je niks mee op.
 
Ik zou dan straks 120euro per jaar moeten betalen, besteed ik liever aan een nieuwe band ;)

Daarnaast denk ik dat gemiddelde motorrijder heel goed bewust is van de staat van zijn motorfiets, daarvoor is geen apk voor nodig. Of is het zo dat mensen zelf niet meer kunnen nadenken??
Mensen die op een motor bewust rijden die technisch niet okey is zullen dezelfde mensen die x-bedrag betalen voor altijd apk-goedkeur. Los je niks mee op.
En eigenlijk: mensen die willens en wetens doorrijden zonder onderhoud, wil je die wel in het verkeer?

Je stapt zelf op een voertuig waarvoor je pas toestemming krijgt om er mee te rijden nadat je heel goed weet hoe gevaarlijk het voertuig is. Als jij dan zo dom bent om bijvoorbeeld zonder remmen te gaan rijden, gaat een eens-per-jaar keuring dat niet veranderen. Sterker, het argument wordt dan: hij is afgelopen winter nog gekeurd, hij is helemaal goed. Dat schrapende geluid van die remmen, dat is nieuwigheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Bewijs eens met concrete cijfers dat er massale ongevallen en fraude gebeurt wat kan opgelost of vermeden worden met APK?
Begrijpend lezen is niet echt jouw ding hey. Ik geef aan dat deze ongevallen (waarschijnlijk) niet worden opgenomen in die 98% menselijke fouten omdat ze eenzijdig zijn / niet te ernstig / relatief lage kosten. Wie heeft het over fraude?

Uiteindelijk maakt het allemaal niet uit wat ik of jullie er van vinden. De APK plicht komt er, of komt er niet. Als jullie je net als de vele achterlijke coronawappies willen gedragen zodra de wet er komt, veel succes.
 
Begrijpend lezen is niet echt jouw ding hey. Ik geef aan dat deze ongevallen (waarschijnlijk) niet worden opgenomen in die 98% menselijke fouten omdat ze eenzijdig zijn / niet te ernstig / relatief lage kosten. Wie heeft het over fraude?

Uiteindelijk maakt het allemaal niet uit wat ik of jullie er van vinden. De APK plicht komt er, of komt er niet. Als jullie je net als de vele achterlijke coronawappies willen gedragen zodra de wet er komt, veel succes.
Inhoudelijk reageren kan jij ook niet. Wat heeft corona hier nu mee te maken?

JA die APK komt er wellicht, NEE ik moet er niet mee akkoord zijn. Daarom dient dit forum om meningen te delen.
 
Ik denk dat strenge straffen niet helpen, want als je een overtreding begaat, ga je er niet van uit dat je gepakt wordt..
Ga eens kijken in Zwitserland hoeveel er daar te snel rijden of een mobiele telefoon in de hand hebben.
Als je ze al ziet, dan zijn het merendeels buitenlanders die nog niet weten hoe het aldaar afgehandeld wordt.

Tip: als je een navigatieapparaat bezit zorg dan dat flitspalenmelding er niet op zit. Maakt niet uit of de navigatie aan staat, of flitspalenmelding aan staat, of zelfs dat de navi uit staat en in je koffer zit. De straf is 2500 Zwitserse Franken + inbeslagname van het apparaat.
En ja, dan laat je het echt wel uit je hoofd als je dat weet....
 
Begrijpend lezen is niet echt jouw ding hey. Ik geef aan dat deze ongevallen (waarschijnlijk) niet worden opgenomen in die 98% menselijke fouten omdat ze eenzijdig zijn / niet te ernstig / relatief lage kosten. Wie heeft het over fraude?

Uiteindelijk maakt het allemaal niet uit wat ik of jullie er van vinden. De APK plicht komt er, of komt er niet. Als jullie je net als de vele achterlijke coronawappies willen gedragen zodra de wet er komt, veel succes.

Netjes hoor dat als je het niet kunt winnen je grof taalgebruik gaat gebruiken en gaat schelden :t
 
En eigenlijk: mensen die willens en wetens doorrijden zonder onderhoud, wil je die wel in het verkeer?

Je stapt zelf op een voertuig waarvoor je pas toestemming krijgt om er mee te rijden nadat je heel goed weet hoe gevaarlijk het voertuig is. Als jij dan zo dom bent om bijvoorbeeld zonder remmen te gaan rijden, gaat een eens-per-jaar keuring dat niet veranderen. Sterker, het argument wordt dan: hij is afgelopen winter nog gekeurd, hij is helemaal goed. Dat schrapende geluid van die remmen, dat is nieuwigheid.

Nogmaals voor veel mensen staat een nieuwe apk gelijk aan onderhoud. Deze mensen laten verder niets aan hun koekblik doen. Want hij is toch nagekeken en goedgekeurd?
 
In dit topic zat argumenten waarom apk onzin is.
Vergeet ook niet dat het een momentopname is.
Puur alleen of de remmen werken en alleen of de banden 2mm profiel hebben.

Apk voor auto's was destijds echt hard nodig (ik ben overtuigd dat dat nog steeds hard nodig is)
Er reden echt veel gigantisch verrotte auto's rond.
Kijk voor de grap "wrak van de weg" maar eens terug.

Bij een motor is veel ook makkelijk zelf te beoordelen
Het maakt helemaal niets uit of het een momentopname is.
Het gaat er om dat de eigenaar zich er van bewust wordt dat hij verder moet kijken dan zijn neus lang is. Het gaat om een mentaliteitsverandering bij diegenen die dat nodig hebben. En ja, daar hebben sommige mensen helemaal niets mee of aan. Jammer dan.
Gewoon weer een voorbeeld waarbij de goeden onder de kwaden moeten lijden.

Daarnaast is een verplichte km-standregistratie bij elke APK gewoon ook een groot pluspunt. Dat scheelt dat eindeloze terugdraaien van km-standen omdat "wij" bang zijn om een motor met meer dan 30.000km op de teller te kopen.
 
Laatst bewerkt:
Totale bs. Daar is onderzoek naar geweest en het percentage ongevallen door technisch falen is na invoering koekblik apk ongewijzigd.
98% van de ongevallen komt door menselijk falen. De laatste 2% door alle andere oorzaken waar technisch falen een heel klein percentage van is
Nee, dat is niet de juiste vraag.
Maar dat heb ik al vele malen uitgelegd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan