APK voor motorfietsen gaat zeer waarschijnlijk wel komen.

Daar gaat het niet om, het gaat er om hoelang het in een jaar geen motorweer is. Afgelopen herfst-winter duurde ongeveer 7 maanden...
Ja en?

IMG_20201231_111848.jpg

31 december 2020
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar gaat het niet om, het gaat er om hoelang het in een jaar geen motorweer is. Afgelopen herfst-winter duurde ongeveer 7 maanden...
Ik denk dat dit voor iedereen verschillend is.
De winter duurt voor sommigen 3 dagen en voor anderen 7 maanden.

Voor mij heeft de overheid de data gesteld. Althans, daar kan ik prima mee leven.
Door overgangsregeling MRB duurt de winter voor mij van 1 dec tot 1 mrt.
Mooie periode voor motoronderhoud en de winterslaap. Per 1 dec gaat de motor op de brug.
Soms heb ik in deze 3 mnd wel eens een dag dat ik met de motor weg wil, maar als ik dan pekel zie, dan........... :X
 
Denk trouwens dat je met een verhuurbedrijf voor originele uitlaatpijpen een gouden toekomst tegemoet zal gaan.
Dat denk ik ook.

En een setje originele sproeiers of complete carburateurs. Wat veel motorrijders niet beseffen is de invloed op de uitstoot die een slecht op de motor afgestemde uitlaat heeft.

Bij hoogtoerige machines (meer dan zo'n 5000 rpm max) is de klepoverlap zodanig dat een deel van het mengsel onverbrand in de uitlaat kan komen.
Uiteraard zijn er milieueisen die stellen dat dit niet toegestaan is maar sommigen rijden graag met een aftermarket-herrie uitlaat die nauwelijks voldoende tegendruk geeft.

De apk zal alleen daarom - via het meten van de emissie - de herriepijp illegaal maken. Verder is er sprake van uitbreiding van de eisen (deze verandering/uitbreiding is een jaarlijks terugkerend feestje) wat betreft geluidsproductie. Het correct meten van de hoeveelheid geluid is nu nog lastig maar die meting komt er natuurlijk aan.

Gelukkig zijn onze dinosap-brommers nog steeds relatief simpel om te bouwen naar apk geaccepteerde specs, iets waardoor ik denk dat de apk nauwelijks zin heeft.
Er zijn takken van autosport waarvoor de auto roadlegal moet zijn en in die tak van sport is een setje onderdelen speciaal voor de apk heel normaal. Er zijn zelfs deelnemers die een compleet tweede voertuig met hetzelfde framenummer voor de apk hebben.

Dit is nu een zeer kleine groep voertuigen waardoor bestrijding van dit soort trucjes weinig zin heeft maar als een tweedehands apk-afkeur brommer voor een grijpstuiver te scoren is, opent deze truc toch mogelijkheden.
Het is in ieder geval ook een mogelijkheid om te overwegen voor de caferacer.
 
Denk trouwens dat je met een verhuurbedrijf voor originele uitlaatpijpen een gouden toekomst tegemoet zal gaan.
Of het een gouden toekomst zal zijn dat weet ik niet.
Maar door steeds meer tegen-reactie op overmatig geluid is er wel kans dat de overheid stappen zal gaan nemen.
Toch is niet iedereen met een after-market-pijp een onnodige herrie-maker.

Toen ik mijn Blackbird (2e hnds) kocht zat er Laser-pijpen op. Ja, het geluid is mooi maar zeker niet hard(er).
Bij aanschaf kon ik ook de originele dempers (nagenoeg nieuw) voor weinig erbij kopen. Dat heb ik maar gedaan.
Als er ooit dikke problemen gaan komen op de motor-uitlaat en alleen origineel nog wordt geaccepteerd, dan heb ik ze gewoon liggen.
Onlangs las ik (facebook?) al een vraag voor originele dempers voor de Blackbird. Nee, die van mij gaan niet weg!
 
Of het een gouden toekomst zal zijn dat weet ik niet.
Maar door steeds meer tegen-reactie op overmatig geluid is er wel kans dat de overheid stappen zal gaan nemen.
Toch is niet iedereen met een after-market-pijp een onnodige herrie-maker.
Het zou een mooie service van een keuringsbedrijf zijn om een verzameling originele apk-pijpen op voorraad te houden.
 
Wat betreft dat gedoe over uitlaten, bij een auto is de eis dat dat ding van voor tot achter gasdicht is, niets over geluid en verder wordt de boordcomputer uitgelezen voor storingen, er wordt niets gemeten, zelfs geen roetmeting bij diesels meer.
Zelfs bij een roetfilter wordt er alleen maar gekeken of die er nog zit en of er niet bv een lange lasnaad opzit.
Geluid is voor een agent op straat.
 
Maakt niet uit wat de opinie is wanneer het gaat om de apk voor motorfietsen, het komt er toch, vroeg of laat. En wat nu geldt kan zo verandert worden, on the fly. Vooral met de nieuwe emissieregels die d'r aan komen kan je er donder op zeggen dat het op gegeven moment een deel gaat uitmaken van de keuring als die d'r komt.

Stap 1 wordt gezet. En dan draaien ze de duimschroeven aan... Mark my words...
 
Wat betreft dat gedoe over uitlaten, bij een auto is de eis dat dat ding van voor tot achter gasdicht is, niets over geluid en verder wordt de boordcomputer uitgelezen voor storingen, er wordt niets gemeten, zelfs geen roetmeting bij diesels meer.
Zelfs bij een roetfilter wordt er alleen maar gekeken of die er nog zit en of er niet bv een lange lasnaad opzit.
Geluid is voor een agent op straat.

2022 komt de deeltjes teller, dus moet je bij jonge diesels weer gewoon in de uitlaat meten.

Maar inderdaad, alleen maar gedram over uitlaten hier, mensen maken zich druk om niks.
 
Van mijn 5 motorfietsen is de jongste een poep-originele Vif uit '91, de enige die (mocht het er van komen) APK-plichtig zijn zal..
De rest is 50+ jaar, dus (net als in de autowereld) APK-vrij..hoeveel geluid ze ook maken.
Laat maar komen..
 
Maakt niet uit wat de opinie is wanneer het gaat om de apk voor motorfietsen, het komt er toch, vroeg of laat. En wat nu geldt kan zo verandert worden, on the fly. Vooral met de nieuwe emissieregels die d'r aan komen kan je er donder op zeggen dat het op gegeven moment een deel gaat uitmaken van de keuring als die d'r komt.

Stap 1 wordt gezet. En dan draaien ze de duimschroeven aan... Mark my words...
Daarom zei ik een tijdje geleden al: geniet zolang het nog kan.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan