APK voor motorfietsen gaat zeer waarschijnlijk wel komen.

Vanaf welk bouwjaar moet een auto een km teller hebben?
Bij de apk hoeft die niet te werken zover ik weet.
Na 30 juni 1967 moet een auto een snelheidsmeter hebben, maar dat is inderdaad geen kilometerteller. In de wegenverkeerswet wordt er wel iets gezegd over het manipuleren van kilometertellers (dat mag niet), maar ik heb eigenlijk nergens kunnen vinden dat de aanwezigheid van een kilometerteller verplicht is...
 
Ik heb al 10 jaar geen APK gehad, bussen worden nooit ouder dan 2,5 jaar en rij van huis naar de grens en dan zien ze me nooit meer terug, ben benieuwd wat ze daarmee gaan regelen...
Met een buitenlands kenteken mag je gewoon in NL rijden, ik had een italiaanse huurwagen omdat de mijne stuk achtergebleven was in Italie. die ga ik dus echt niet bij de grens laten sattn... Wellicht weet de @Deputy Duc daar meer van
 
Als Nederlands ingezetene niet. Zelfs niet als het een huurauto is.

Heeft te maken met de BPM.
Ja hoor, dat mag wel:

max 2 weken
 
Toen de auto van mijn broertje stuk ging in dld heeft hij hier ook 2 weken met een huur Vito rondgereden met witte platen...
 
Gelukkig rijd ik rond in NL met een buitenlands kenteken, dus ik begrijp dat ik ben vrijgesteld? O-)
De regels zijn dat óók met een buitenlandse kenteken, vanaf het moment dat je 3 weken of meer in het land bent je wegenbelasting dient te betalen.
Omdat ik in het buitenland ben opgegroeid heb ik dat allemaal uitgezocht toen ik naar NL kwam. Ook voor mijn verhuizing een keer in Utrecht aangehouden en bijna boete gekregen omdat ik geen wegenblasting betaalde voor mijn busje met Franse kenteken. Pas bij de vijfde keer da tik herhaalde dat ik letterlijk 2u in het land was en de volgende dag weer weg zou zijn mocht ik verder rijden.

Maar ook met een auto op buitenlands kenteken moet je vanaf 3 weken verblijven in NL wegenbelasting betalen.
Officieel... Want je hoort het dan wel zelf door te geven... Toen ik verhuisd was heb ik mijn Franse auto nog een half jaar gehouden en niets tegen de belastende dienst gezegd en zij hebben nergens om gevraagd, maar goed...

Over het als Nederlander niet in een buitenlandse auto mogen rijden heb ik toen niets gelezen, en ik moet zeggen dat het mij een beetje raar in de oren klinkt. Als in, als Nederlander permanent in een buitenlandse auto op eigen naam, daar kan ik me voorstellen dat ze het niet willen... Maar als mijn vader op bezoek komt en ik even zijn auto zou pakken om naar de supermarkt te gaan is er toch geen probleem ?
 
Mijn eerste reactie in dit topic en heb het ook niet helemaal doorgelezen.
Maar waarom niet even een jaarlijkse check/Apk?
Er rijden zoveel oldtimers rond, om nog maar te zwijgen van slecht verbouwde bobbers of café racers.
Niet elke motorrijder heeft de kennis of het inzicht om te beoordelen of de motor nog ok is om de openbare weg op te gaan.
Dus wat mij betreft, laat die APK maar komen 👍
Ik loop achter in dit topic. Sorry.
Het probleem met APK voor motorfietsen is dat het geen nut heeft. Er zijn jaarlijks 0 (nul) slachtoffers door technische gebreken aan motorfietsen. Wat wil je dan oplossen?
Ik heb 4 motorfietsen die meer onderhoud krijgen dan dat ik er op rijd.
Het is prima dat jij het geen probleem vindt, breng je motor naar een dealer en laat hem keuren, maar laat mij alsjeblieft met rust.
 
@MLC wat is dan de regeling voor NL auto's die altijd in het buitenland zijn?
 
@Rob RD Ik heb werkelijk geen idee... Dat was toen niet van toepassing voor mij...

Ik had een auto met Franse kenteken (lekker dus, want wegenbelasting betaal je éénmalig bij het overschrijven (en met een bescheiden motor erin valt het mee, €120 was het toen) en kwam naar NL om te studeren. Uitgezocht dat ik officieel wegenbelasting moest gaan betalen in NL, dat het om zo'n €60 p.m. zou zijn, als student had ik dat niet over. Dus auto terug naar Frankrijk, verkocht, en daarna het jaren zonder auto of motor gedaan.
Toen er wel een auto kwam was ik hooguit enkele weken in het buitenland te vinden...
 
Ik loop achter in dit topic. Sorry.
Het probleem met APK voor motorfietsen is dat het geen nut heeft. Er zijn jaarlijks 0 (nul) slachtoffers door technische gebreken aan motorfietsen. Wat wil je dan oplossen?
Ik heb 4 motorfietsen die meer onderhoud krijgen dan dat ik er op rijd.
Het is prima dat jij het geen probleem vindt, breng je motor naar een dealer en laat hem keuren, maar laat mij alsjeblieft met rust.

Kreeg laatst een leenmotor mee van een motorzaak in Hilversum. Voorvork was zo lek dat de olie op de klauw, blokken, velg en band zat.
De motor zelf kreeg ik mee met sporen mee van kvs op de band.
Maar ok..das geen gebrek.
 
Kreeg laatst een leenmotor mee van een motorzaak in Hilversum. Voorvork was zo lek dat de olie op de klauw, blokken, velg en band zat.
De motor zelf kreeg ik mee met sporen mee van kvs op de band.
Maar ok..das geen gebrek.
Wat erg... Van een motorzaak ook nog !

Ik wou gaan zeggen dat ik ergens de hoop heb dat de meeste motorrijders zich bewust zijn van het feit dat de technische staat van hun motor direct invloed heeft op hun veiligheid... Maar als zelfs een garage hun eigen fietsen niet onderhouden, hoe kunnen we nog beargumenteren dat er geen APK nodig is ?
Begrijp me niet verkeerd, ik hoop heel erg dat die er niet komt, maar tsja...

Als ik je verhaal lees ben ik wel des te blijer van mijn recente keuze, om al het onderhoud zelf te gaan doen en om en tweede motor te kopen, zou de ene meer aandacht nodig hebben dan ik wat op één dag gedaan krijg heb ik er nog één rijdend.
 
Denk maar niet dat wij tussen de mazen vd wet heen glippen hoor.......
Toch hoop ik dat het bij die dikke honderd euro per jaar aan motorrijtuigenbelasting blijft. Maar ik vrees met je mee.

Al kan ik best wat argumenten bedenken om het voor motoren wel bij een vast bedrag te laten. Kans dat dat nog meer oplevert ook. Er zijn in verhouding tot auto's wel behoorlijk veel motoren die nauwelijks kilometers maken.
 
Wat erg... Van een motorzaak ook nog !

Ik wou gaan zeggen dat ik ergens de hoop heb dat de meeste motorrijders zich bewust zijn van het feit dat de technische staat van hun motor direct invloed heeft op hun veiligheid... Maar als zelfs een garage hun eigen fietsen niet onderhouden, hoe kunnen we nog beargumenteren dat er geen APK nodig is ?
Begrijp me niet verkeerd, ik hoop heel erg dat die er niet komt, maar tsja...

Als ik je verhaal lees ben ik wel des te blijer van mijn recente keuze, om al het onderhoud zelf te gaan doen en om en tweede motor te kopen, zou de ene meer aandacht nodig hebben dan ik wat op één dag gedaan krijg heb ik er nog één rijdend.


Ik heb van zeer zeer weinig motor/autozaken een hoge pet op. De meeste doen een opleiding, soms een klein cursusje en rest..nada. ik houd mn hart vast als ze diep in de elektronica moeten gaan mbt veiligheids en comfort systemen. Ging hij mij wijsmaken dat autotechniekers lomp zijn en weinig van fijntechniek weten.
Er zijn een paar zaken waar ik mijn motor dorst achter te laten..

Ik doe normaal ook alles zelf..maar wilde niet al het speciaal gereedschap kopen en het binnen 2 dagen gefixed hebben. Dat werd hem dus niet....
 
Ik heb van zeer zeer weinig motor/autozaken een hoge pet op. De meeste doen een opleiding, soms een klein cursusje en rest..nada. ik houd mn hart vast als ze diep in de elektronica moeten gaan mbt veiligheids en comfort systemen. ..
Ik vermoed dat ze daarom vaak gewoon de hele unit vervangen. De klant betaalt toch. Weinig keus… :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan