autisme/add en het cbr

en ook zat gevallen waarbij het nutteloos is en die ja invullen

edit: je bent wel pro cbr regelementen, zeker persoonlijk niet mee in de clinch gelegen dan piep je namelijk wel anders; prutsers eerste klas :Y
vind je het niet iets te ver gaan om hem een prutser te noemen?
ik kan me namelijk voorstellen dat hij gevallen tegen komt waarvoor de regels nog niet duidelijk of scherp genoeg waren.

Toch zijn er ook met ADD/ADHD waar het ECHT wel nodig is.

En die toch gewoon 'nee' aankruisen.

Het gaat vooral om het gebruik van Ritalin/Concerta in combinatie met autorijden omdat deze twee Methylfenidaat bevatten, en dat valt onder de opiumwet.

In mijn ogen is het in die gevallen meer regeltjesmeuk dan dat het iets toevoegd en wellicht kun je mij overtuigen waarom het bij sommige die ADD/ADHD hebben dan ECHT wel nodig is?
zonder er verder op in te gaan kan ik me het heel goed voorstellen.
voor mij was het gelukkig geen beperking, volgens de arbo arts dan toch *D
en nog meer gelukkig voor mij heeft dit nooit gespeeld tijdens mijn rbw aanvragen
 
vind je het niet iets te ver gaan om hem een prutser te noemen?
ik kan me namelijk voorstellen dat hij gevallen tegen komt waarvoor de regels nog niet duidelijk of scherp genoeg waren.zonder er verder op in te gaan kan ik me het heel goed voorstellen.
voor mij was het gelukkig geen beperking, volgens de arbo arts dan toch *D
en nog meer gelukkig voor mij heeft dit nooit gespeeld tijdens mijn rbw aanvragen

ik doel op de handhavers van het cbr, menig rechtzaak mee gehad _O-
 
zonder er verder op in te gaan kan ik me het heel goed voorstellen.
voor mij was het gelukkig geen beperking, volgens de arbo arts dan toch *D
en nog meer gelukkig voor mij heeft dit nooit gespeeld tijdens mijn rbw aanvragen

Die mazzel had ik ook, vandaar mijn vraag.
Alleen bij het behalen van mijn laatste rijbewijs was ik me bij de aanvraag bewust en heb ik toch nee ingevuld.

De vraag aan MBM was meer gestoeld op de gevallen bij wie de diagnose nooit is gesteld en ze dus ook naar eer en geweten NEE invullen.
Alleen niet zo handig/onduidelijk geformuleerd misschien, ADHD hindert mij niet tijdens het rijden.....
Goed een vraag formuleren of duidelijk maken wat ik precies bedoel blijft lastig.....
 
Klopt. En soms...soms...is dat maar goed ook !!

Als zo een pruts agent een vormfout maakt ga je strafrechtelijk vrij uit, dat wil niet zeggen dat je het strafbare feit niet hebt begaan en een f*kking slechte chauffeur bent :+

Je trekt mijn posting uit zijn verband '(

Ging mij er om, dat het gewoon niet mogelijk is om tegen zo'n besluit van het CBR in te gaan. Je rijbewijs wordt anders gewoon ongeldig verklaard.

Vraag mij trouwens nog wel iets anders af: Moet het CBR bewijs / verklaring kunnen overleggen, dat ze een (geldige) doorverwijs hebben ontvangen (en kunnen tonen) van de politie voor een aanmelding :?

Voor de rest :+
 
Allereerst ben ik het IN PRINCIPE wel eens met de gang van zaken; iemand zal toch moeten bepalen of je geschikt bent om te rijden met de aandoening/medicatie die je hebt. En dat moet je niet zelf gaan doen natuurlijk. Zelfde idee als bij alcohol; hoevaak hoor je wel niet 'ach, maar ik kan nog best rijden hoor'. En vervolgens zwalkend naar de auto waggelen. Die beoordeling moet door een -objectieve- professional gedaan worden.

Maar de vraag is; wie moet die professional dan zijn? Het CBR? Een keuringsarts? Of is de behandelend arts ook voldoende? Ik denk zelf dat die laatste prima geschikt zou kunnen zijn, ware het niet dat ik ook verhalen ken waarbij een patiënt gebruik maakte van de goede relatie die ze had met haar huisarts om zo het e.e.a. voor elkaar te krijgen (nee, geen betaling in natura o.i.d. stelletje #$*& !). Daar gaat dus je objectiviteit.

Kijk het CBR is een logge, trage, arrogante, monopolistische organisatie maar ze houden wel hun doel goed voor ogen: er zal en mag niemand de weg op die bewust een verhoogd/te hoog risico vormt voor de veiligheid van anderen. Dat principe kan ik alleen maar toejuichen, de manier waarop ze dit willen bereiken is soms inderdaad behoorlijk frustrerend. Maar om nou te gaan liegen op het formulier vind ik wel te ver gaan; nog even los van het feit dat je verzekering achteraf moeilijk kan gaan doen op het moment dat ze hier achter komen na een ongeval...
 
ja zodra je ergens ja in moet voelen bij die eigenverklaringen begint het gezeik vaak.. De tip die ik kreeg was gewoon altijd nee in te vullen tenzij er echt dingen zijn waar je voor naar de dokter moet/medicatie slikt. Add en autisme is zo ontzettend vaak voorkomend, ik had daar een eigen inschatting gemaakt en nee ingevuld als ik jou was

:^
 
PDDNOS en ADD vallen volgens mij onder het kopje ADHD en ASS (Autisme Spectrum Stoornis).
De keuring voor ADHD is per 1-6-2013 vervallen en voor ASS per 1-10-2013.
Ik heb afgelopen jaar hetzelfde gehad met het verlengen van mijn rijbewijs (A/B/C) Voor C moet ik altijd gekeurd worden. Daar mijn ASS niet meer van belang is en doordat mijn medicatie geen invloed heeft op mijn reactievermogen heb ik overal nee kunnen invullen.
De keuring zelf stelde geen reet voor. Naar voren, naar achteren links, rechts buigen en door de knieën en klaar.
Voor iedereen met ADHD en/of ASS: gewoon nee invullen en je hebt verder geen probleem.
 
Het gaat vooral om het gebruik van Ritalin/Concerta in combinatie met autorijden omdat deze twee Methylfenidaat bevatten, en dat valt onder de opiumwet.

In mijn ogen is het in die gevallen meer regeltjesmeuk dan dat het iets toevoegd en wellicht kun je mij overtuigen waarom het bij sommige die ADD/ADHD hebben dan ECHT wel nodig is?
Het meest kromme is dat die medicijnen juist het concentratievermogen verbeteren. Wat mij betreft is het ook pure regeltjesmeuk. Als je het verkeer echt veiliger wilt maken, dan moet het CBR in zo'n eigenverklaring vragen of je af en toe weleens alcohol drinkt, haast hebt of denkt dat je best aardig kunt rijden. En dan iedereen die daar ja op antwoordt elke 5 jaar keuren.
 
PDDNOS en ADD vallen volgens mij onder het kopje ADHD en ASS (Autisme Spectrum Stoornis).
De keuring voor ADHD is per 1-6-2013 vervallen en voor ASS per 1-10-2013.
Ik heb afgelopen jaar hetzelfde gehad met het verlengen van mijn rijbewijs (A/B/C) Voor C moet ik altijd gekeurd worden. Daar mijn ASS niet meer van belang is en doordat mijn medicatie geen invloed heeft op mijn reactievermogen heb ik overal nee kunnen invullen.
De keuring zelf stelde geen reet voor. Naar voren, naar achteren links, rechts buigen en door de knieën en klaar.
Voor iedereen met ADHD en/of ASS: gewoon nee invullen en je hebt verder geen probleem.

Dat is puur de diagnose als ik je goed begrijp, maar hoe zit het met bijvoorbeeld ritalingebruik icm verkeer? Voor zover ik weet is dat toegestaan mits je er geen last van hebt (duizelingen bijvoorbeeld), maar redt je dat met dit nieuwe beleid ook van een 'ja' op de eigen verklaring?

Laatste keer dat ik zo'n verklaring zag was het ook geformuleerd zodat men feitelijk vroeg of je rijvaardigheid door medicijnen beinvloed werd. Niet of je medicijnen slikt die dat zouden kunnen beinvloeden. Dat was wel van een verzekeraar trouwens dus het kan zijn dat het cbr het toch iets anders formuleert.
 
CBR in zo'n eigenverklaring vragen of je af en toe weleens alcohol drinkt, haast hebt of denkt dat je best aardig kunt rijden. En dan iedereen die daar ja op antwoordt elke 5 jaar keuren.

Tja maar daar antwoordt iedereen nee op......
 

:^

sorry hoor, maar ik moet toch even wat zeggen. :)

Natuurlijk nooit voor dit soort zaken slapende honden zoals het CBR wakker maken. Je weet zelf vaak het beste hoe je lijf is/ ergens op reageert.
Tegenwoordig heeft [als je alle nieuwsberichten/onderzoeken mag geloven] de halve wereldpopulatie een aandoening> ADD.ADHD. Echt pure onzin, het komt denk ik vooral door het slechte kwaliteit voedsel wat genuttigd wordt icm teveel dierlijke hormonen en veel teveel suikers + alle E's die overal in gepropt worden...

Maar hier wordt over gezwegen.
Misschien een klein beetje offtopic, maar daar zit vooral de kern van het "probleem" > men heeft de symptomen een beetje van ADD/ADHD/NOS etc, maar heeft deze aandoening bij lange na niet. Door alle hyperactiviteit denkt men ineens van wel.
Hoevaak wordt die diagnose niet gesteld op scholen? nog niet eens 10% daarvan heeft de aandoening echt.

Als je echt ADD/ADHD hebt dan weet je dat van jezelf, weet je huisarts dat ook en weet je dat eigenlijk al je hele leven.
ADHD en trawanten krijg je niet zomaar, je wordt hiermee geboren.
Ik heb het zelf [ADD] en heb hiervoor 0% medicatie nodig, functioneer prima! . :Y


en ja, dat is hoe ik het zie.
 
Laatst bewerkt:
Maar ik denk dat jij ook door hebt dat het bij iedereen anders is.

En niet iedereen dezelfde vorm van: PDD-NOS, Asperger of ADD heeft.
Het is bij de een net wat heviger dan de ander.

Ik ben zelf een autist vanaf de dag dat ik geboren was. Mijn pa waarschijnlijk ook al is dit nooit officieel vastgesteld. Al twijfelde mijn toenmalige psycholoog er geen seconde aan.

Mijn vader wel een wat zwaardere vorm heeft dan dat ik heb. Gelukkig niet zo hevig als menig autist zoals onze leuke Kees die mensen op Dumpert graag belachelijk maken.
Maar het bestaat er in verschillende maten en vormen, iedereen is immers uniek.

Maar zoals ik volgens mij al eerder in dit topic zij. Het CBR hoeft het niet te weten. Als jouw instructeur het weet is dat genoeg. Als jij bij het CBR laat zien dat je kan rijden kun je rijden,
zo simpel is het.

Of je daarna een rijstijl hanteert die conform is aan de verkeersregels heb je zelf in de hand.
 
zojuist een cbr rijtest gehad om een verklaring te krijgen voor rijgeschiktheid. Dit vond plaats met mijn auto. Motor doen ze niet, dan kunnen ze niet ingrijpen. Dus heb ik ongeveer 30 min gereden in mijn eigen auto. Na de rit kreeg ik gelijk de uitslag te horen. Ik ben met vlag en wimpel geslaagd.

Hoe zag de test eruit:

Het is in principe net een rijexamen alleen dan zonder bijzondere verrichtingen. De enige verrichting die wel verplicht is een noodstop. Dit wordt van te voren aangeven tijdens de rit. Je moet een snelheid van 40 km per uur halen en zodra de examinator stop zegt, dan moet je gelijk noodstop uitvoeren inclusief slippende bandjes.
Bij de start wordt er net zo als een gewoon examen even onder de motorkap gekeken.
Ze letten vooral op afstand houden, gebruik van de spiegels en afremmen bij kruisingen
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen zaterdag ben ik bij het Bureau Rijbewijs Keuringen geweest voor nader psychisch onderzoek, nadat ik me in augustus al had laten keuren door een huisarts. Omdat ik in Ede woon, was ik bij voorkeur naar hun vestiging in Arnhem gegaan. Omdat ik daar pas half december(!) terecht kon, heb ik ervoor gekozen om naar Rotterdam te gaan.

Enig onderwerp van gesprek was mijn medicatie: antidepressiva en mijn geschiedenis. Ben benieuwd of ik ook nog een rijtest moet ondergaan en hoe lang het gaat duren voordat ik duidelijkheid heb van hoe en wat.

Bij dit bureau weet men de prijzen wel, zeg. Ik ben tussen de 20 en 25 minuten in een gesprekskamer geweest. Hiervoor mocht ik vóór vertrek even 236 euro aftikken. Voor de eerdere keuring door de huisarts was ik iets van 60 euro kwijt; een bedrag dat volgens mij meer in proportie is tot de geleverde dienst.

Zodra er ontwikkelingen zijn, zal ik ze hier posten.

Ben ook erg benieuwd hoe het met jou verder zal gaan, DaggerGun.
 
Afgelopen zaterdag ben ik bij het Bureau Rijbewijs Keuringen geweest voor nader psychisch onderzoek, nadat ik me in augustus al had laten keuren door een huisarts. Omdat ik in Ede woon, was ik bij voorkeur naar hun vestiging in Arnhem gegaan. Omdat ik daar pas half december(!) terecht kon, heb ik ervoor gekozen om naar Rotterdam te gaan.

Enig onderwerp van gesprek was mijn medicatie: antidepressiva en mijn geschiedenis. Ben benieuwd of ik ook nog een rijtest moet ondergaan en hoe lang het gaat duren voordat ik duidelijkheid heb van hoe en wat.

Bij dit bureau weet men de prijzen wel, zeg. Ik ben tussen de 20 en 25 minuten in een gesprekskamer geweest. Hiervoor mocht ik vóór vertrek even 236 euro aftikken. Voor de eerdere keuring door de huisarts was ik iets van 60 euro kwijt; een bedrag dat volgens mij meer in proportie is tot de geleverde dienst.

Zodra er ontwikkelingen zijn, zal ik ze hier posten.

Ben ook erg benieuwd hoe het met jou verder zal gaan, DaggerGun.

Na mijn onderzoek bij de psygiater duurde het vrij lang dat het CBR reageerde. Ik heb gewoon bijna elke dag gebeld en toen ging het in eens snel en had ik binnen tien dagen een rijtest gedaan.

Mijn examinator vertelde dat er bijna altijd een rijtest word gedaan. Dus de kans is klein dat je niet hoeft. Overigens is de test gratis. Tenzij je geen auto tot beschikking hebt. Dan moet je 1 huren bij een rijschool

Ik heb zojuist de uitslag gekregen voor A en B:
Uit onze gegevens blijkt dat wij u een verklaring van geschiktheid zonder beperkingen kunnen verstrekken voor de categorieën B,A
 
Dat zijn betere berichten. Theorie en AVB heb je al op zak?

Zodra het Bureau Rijbewijs Keuringen verslag van mij heeft gedaan aan het CBR, zal ik ook regelmatig contact houden met het CBR. Als ik jou zo hoor, is dat zeker nuttig om het proces wat te versnellen.
 
Het meest kromme is dat die medicijnen juist het concentratievermogen verbeteren. Wat mij betreft is het ook pure regeltjesmeuk. Als je het verkeer echt veiliger wilt maken, dan moet het CBR in zo'n eigenverklaring vragen of je af en toe weleens alcohol drinkt, haast hebt of denkt dat je best aardig kunt rijden. En dan iedereen die daar ja op antwoordt elke 5 jaar keuren.
Denk als je hier nee bij invult je direct de klos bent _O- _O-
 
Ik zit een beetje met een dilemma hier... Vandaag begonnen met een "proefperiode" Ritalin, d.w.z. moet het 1 maand proberen om te zien of de ADD symptomen dan dus minder worden. Moet zo de rijschool weer ff bellen om AVD examen in te plannen, maar nou vraag ik me dus af wat ik moet doen als ik binnen de komende maand examen mag doen. Wel aangeven terwijl ik misschien helemaal niet door hoef te gaan met de ritalin? Niet aangeven maar dan dus het CBR voor de gek houden?
Weet uiteraard nog niet wat voor effect het op m'n lichaam/reactievermogen etc heeft aangezien ik net t eerste tabletje heb binnengewerkt, maar toch wel iets waar ik me lichtelijk zorgen over maak :+
 
Ben enige tijd geleden opnieuw aan de beurt geweest (2e keer) voor een herkeuring vanwege ADD. Als het goed is ben ik nu dus van al het gezeur af.

Het opvallende aan die oproep is dat ik reeds gestopt ben met het gebruik van Concerta en dus overal nee heb in gevuld op de eigen verklaring. Toch werd ik opgeroepen voor een gesprek dat een hoop tijd en geld kost.
Mij werd uitgelegd toen ik het CBR daarover belde dat je gekeurd wordt op het feit dat je de diagnose ADD/ADHD hebt en niet eens zozeer vanwege het feit dat je medicatie gebruikt die de rijvaardigheid mogelijk zou kunnen beïnvloeden...

Nederland en wetten....
It's all about the money money money
 
Het gaat vooral om het gebruik van Ritalin/Concerta in combinatie met autorijden omdat deze twee Methylfenidaat bevatten, en dat valt onder de opiumwet.

In mijn ogen is het in die gevallen meer regeltjesmeuk dan dat het iets toevoegd en wellicht kun je mij overtuigen waarom het bij sommige die ADD/ADHD hebben dan ECHT wel nodig is?

Ach dan mag je met n kratje bier in je pens ook wel rijden..
Of n flinke blow, achter je stuur en gummuhhh..
Er moet toch wel ergens een grens zijn?

En ik mag hopen dat ze onderzoeken of je met de bepaalde medicijnen wel mag en kunt rijden.
Ook de personen die zogezegd overspannen zijn en nogal wat slikken, het kan gewoon niet in het dagelijkse verkeer. Heel lullig voor de betreffende persoon, maar wel zo fijn voor de kindertjes en andere weggebruikers.

Het zal toch wel bekeken worden per persoon mag ik hopen?
Het is natuurlijk niet zo dat iedereen hetzelfde op bepaalde medicijnen reageert,, en hoeveel slik je ervan oftewel heb je nodig.
Misschien dat daarom die onderzoeken (als dat zo mag heten) nogal lang duren?
 
Ik zit een beetje met een dilemma hier... Vandaag begonnen met een "proefperiode" Ritalin, d.w.z. moet het 1 maand proberen om te zien of de ADD symptomen dan dus minder worden. Moet zo de rijschool weer ff bellen om AVD examen in te plannen, maar nou vraag ik me dus af wat ik moet doen als ik binnen de komende maand examen mag doen. Wel aangeven terwijl ik misschien helemaal niet door hoef te gaan met de ritalin? Niet aangeven maar dan dus het CBR voor de gek houden?
Weet uiteraard nog niet wat voor effect het op m'n lichaam/reactievermogen etc heeft aangezien ik net t eerste tabletje heb binnengewerkt, maar toch wel iets waar ik me lichtelijk zorgen over maak :+


dus echt niet het CBR [nu al] op de hoogte gaan stellen he.

eerst eens kijken of je "het" sowieso wel hebt, deze diagnose :') wordt zovaak gesteld en blijkt achteraf helemaal niet waar!

ze weten nog niet eens of je het wel hebt en geven jou een kuurtje Ritalin als proefpakket, > proefkonijn.

Ritalin wordt je juist relaxter door ALLEEN als je ADHD/ADD - hyperactiviteit hebt, en geeft je meer controle over doen/denken tijdens gebruik, echter is het wel "chemisch" in de samenleving verkeren. Je kan het een soort vergelijken met een joint roken en daarna aan de speed. Het ene wordt je keirustig van en het andere juist hyper.
Ritalin zit daar ergens rtussenin en werkt voor iedereen anders.

En de farma draait financieel heel goed op deze pillenschrijvers wat de doctoren tegenwoordig zijn en die zomaar een kuurtje uitschrijven zonder zich te verdiepen in wat een mens echt mankeert..... misschien heb je wel stress/ eetpatroon/ slaap/ oververmoeid/ teveel suikers of zelfs van die energiedrankjes die gedronken worden als cola... etc etc.... Niemand kijkt daarnaar, aan dit soort medicijnen wordt om die redenen alleen al grof geld verdiend door de farma. :X


maargoed.

slik die troep gewoon helemaal niet, ik kreeg er zelfs gordelroos van...
hier een groet van een ex-gebruiker. :/ ;)


Voorbeeld van iemand die het wél heeft; "mijn neefje liep zonder Ritalin de panelen eruit, Mét Ritalin kan hij nu een gewoon leven leiden. Als dat bij jou niet zo is en je niet de symptomen herkent, dan zou ik er niet aan beginnen.
 
Laatst bewerkt:
dus echt niet het CBR op de hoogte stellen he. :N :N :$

eerst eens kijken of je "het" sowieso wel hebt, deze diagnose :') wordt zovaak gesteld en blijkt achteraf helemaal niet waar!

ze weten nog niet eens of je het wel hebt en geven jou een kuurtje Ritalin als proefpakket, > proefkonijn.
Ritalin wordt je juist relaxter door en geeft je meer controle over doen/denken tijdens gebruik, echter is het wel chemisch in de samenleving verkeren. Je kan het een soort vergelijken met een joint roken en daarna aan de speed. Het ene wordt je keirustig van en het andere juist hyper.
Ritalin zit daar ergens rtussenin en werkt voor iedereen anders.

En de farma draait financieel heel goed op deze pillenschrijvers wat de doctoren tegenwoordig zijn...


maargoed.

slik die troep gewoon helemaal niet, ik kreeg er zelfs gordelroos van...
hier een groet van een ex-gebruiker. :/ ;)
Nou ja de diagnose ADD is inmiddels wel gesteld (moet je alleen niet kijken hoe :/ ) , heb zelf alleen een beetje mijn twijfels. Heb wel (heel) veel ADD kenmerken ja, maar tegelijkertijd ligt hoogbegaafdheid met alle problemen daar bij ongeveer op dezelfde lijn en zit er PDD-NOS, ADHD en ADD in de familie we zijn een lekker bij elkaar geraapt zooitje :') .
Maar grappig genoeg ben ik daarom juist wel heel benieuwd naar de komende maand, benieuwd op de medicatie überhaupt iets verbetert of dat de psych nog maar eens heel goed moet gaan nadenken.

Anyhow, 1 december AVD examen dus ik denkkkkkk dat ik de dagen daarvoor maar even van de ritalin af blijf, tot nu toe ging t rijden prima zonder, dus no way dat ik ga riskeren dat er met t examen iets mis gaat.
 
Nou ja de diagnose ADD is inmiddels wel gesteld (moet je alleen niet kijken hoe :/ ) , heb zelf alleen een beetje mijn twijfels. Heb wel (heel) veel ADD kenmerken ja, maar tegelijkertijd ligt hoogbegaafdheid met alle problemen daar bij ongeveer op dezelfde lijn en zit er PDD-NOS, ADHD en ADD in de familie we zijn een lekker bij elkaar geraapt zooitje :') .
Maar grappig genoeg ben ik daarom juist wel heel benieuwd naar de komende maand, benieuwd op de medicatie überhaupt iets verbetert of dat de psych nog maar eens heel goed moet gaan nadenken.

Anyhow, 1 december AVD examen dus ik denkkkkkk dat ik de dagen daarvoor maar even van de ritalin af blijf, tot nu toe ging t rijden prima zonder, dus no way dat ik ga riskeren dat er met t examen iets mis gaat.

Ritalin is vaak het eerste wat uit de medicijnpot der farma wordt getrokken, een soort "stokpaardje" van psychologen/doctoren specialisten en zielenknijpers. :') _O-

het "wondermiddel" _O-

probeer anders eens een pilletje een halfuur voordat je gaat fietsen bv. ;)



[q]we zijn een lekker bij elkaar geraapt zooitje[/q] _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
Zij nemen het risico tegen de regels in te gaan en staan duidelijk aan jouw kant en dan nog noem je ze raten :?


Wat moet een mens doen om wel lief gevonden te worden door jou :?

MMMM das een nare tikfout, daar moest echt artsen staan... Ze gaan zeker niet tegen de regels in, ze verdienen alleen niks aan mij omdat ze geen rekening sturen.

Ik vind het indd supersociaal van de artsen dat ze mij op die manier willen helpen :)
 
MMMM das een nare tikfout, daar moest echt artsen staan... Ze gaan zeker niet tegen de regels in, ze verdienen alleen niks aan mij omdat ze geen rekening sturen.

Ik vind het indd supersociaal van de artsen dat ze mij op die manier willen helpen :)

Dit ook..... :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan