Auto olie in motor... spoelen of niet?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.600
36.124
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Nou, vriendin is slim geweest... ze heeft olie gehaald en al enthousiast in de motor bijgevuld (ongeveer 400ml, complete oliewissel is 3.4l met filter en 2.8l zonder filter) maar dit is dus auto olie voor het blok.

Semsyn 10w40
Semi synthetische motorolie
API-service SJ-SH-CF, ACEA A3/B3/B4

De olie zit er nu 60km in moet het blok gespoeld worden met petroleum oid of is het warm draaien, aflaten en de juiste olie erop? Of is 400ml niet zoveel en met wat er nog aan goede olie in zat wel oke?
En moet het oliefilter ook gelijk vervangen worden? Hij zit er nog niet zo lang op.
 
Laatst bewerkt:
Heb een XL 500 gehad uit 1982.
Deze "fietsen" stammen uit de tijd dat de hoogst haalbare olie kwaliteit API SE was.
Met SJ als kwalificatie moet het qua smering geen enkel probleem zijn voorjou motor.
De vorige eigenaar had synthetische olie in het blok gebruikt, de koppeling ging slippen bij hogere snelheden.
Ik heb toen de olie vervangen door de goedkoopste die ik kon vinden: gamma olie 10W40.
En zie: hij rijdt als nieuw ZONDER slippen.

Ik zou met jou motor gewoon doorrijden en pas vervangen als het nodig is.

(Onder XL rijders is olie een regelmatig terug kerende discussie met als aanbeveling: gebruikt de goedkoopste en vervang elke 300 km).
 
Bedankt voor alle info, maar zoals gezegd. Ik hou het bij olie aflaten en nieuwe erop. Mijn vriendin moet er wel dagelijks 120km mee rijden ook over de snelweg en gezien haar technische kennis (en hoe nerveus ze word als iets "raar" klinkt) neem ik het zekere voor het onzekere.
 
Bedankt voor alle info, maar zoals gezegd. Ik hou het bij olie aflaten en nieuwe erop. Mijn vriendin moet er wel dagelijks 120km mee rijden ook over de snelweg en gezien haar technische kennis (en hoe nerveus ze word als iets "raar" klinkt) neem ik het zekere voor het onzekere.
Groot gelijk, en misschien icm doen met een 'flush'.
 
Ik reed altijd met auto olie in mijn Yamaha XJ700maxim.
Nooit problemen gehad.

Ook de VT500c van mijn vrouw knort gewoon op 10w40.

Nu met de RT kan ik ook gewoon op deze olie rijden, maar het vergelijk is niet juist omdat deze een droge koppeling heeft.

TS maak je niet druk.
 
Als ik het verkeerd heb moet je het zeggen, maar is het enige echte verschil tussen equivalente motor- en auto-olie niet dat in motor-olie gewoon geen extra antiwrijvingsmiddelen zitten?

Nee, er zijn nog wel wat verschillen, een motor van een moderne motorfiets draait tenslotte veel en veel hogere toerentallen als een auto.
Gemiddelde auto-olie zou erg snel "kapot" zijn daardoor.





Elke 300km? :? Naast ketting inolieën de olie verversen O-)

Bij iedere keer olie wisselen de afgewerkte olie over de ketting gooien :? :+








Het is een beetje afhankelijk van wat voor motor en van welk bouwjaar ongeveer, in een GPZ zoals die van Wannabee zou ik me absoluut geen zorgen maken om 400 cc auto-olie en t gewoon laten zitten tot de volgende olie wissel.
Ik heb in m'n CB900 uit '81 die ik vroeger had ook wel eens bij een oliewissel gewone 10W40 erin gegooid, geen probleem.
 
Die paar % dat je hebt bijgevuld kan geen kwaad :N
Het enige wat ontbreekt bij de auto olie is de toevoeging voor de natte koppeling (JASO) geheten.
Nu is deze met een klein percentage verminderd door het bij vullen dus geen paniek.
De auto olie met de codering is perfect alleen mist deze de toevoeging tegen plakken of verbranden van de koppelingsplaten. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Groot gelijk, en misschien icm doen met een 'flush'.

De XL heeft geen oliefilter maar alleen een zeefje wat iets weg heeft van theezeefje.
Als je daarmee lekker door de blubber gaat, komt er altijd wel ergens zand in het blok.
Ik deed het zelf niet, maar er zijn echt mensen die haast elke maand olie verversen.
 
Die paar % dat je hebt bijgevuld kan geen kwaad :N
Het enige wat ontbreekt bij de auto olie is de toevoeging voor de natte koppeling (JASO) geheten.
Nu is deze met een klein percentage verminderd door het bij vullen dus geen paniek.
De auto olie met de codering is perfect alleen mist deze de toevoeging tegen plakken of verbranden van de koppelingsplaten. 8-)

klok, klepel, anyone?

JASO is geen toevoeging, maar een kwalificatie. Er zijn zat olieonderwerpen waar alles precies uitgelegd staat.

Hier ben ik het met het algemene advies eens:
- olie hoeft niet vervangen te worden
- als je toch vervangt, hoeft er niet gespoeld te worden

Sowieso zou ik mijn blok nooit met een ontvetter gaan spoelen eigenlijk.
 
gewoon even nieuwe olie er in ,ik heb er zelf wel eens bewust bewust olie van een auto in gedaan [cbr 1000] later gewoon weer echte motorolie nooit probleem mee gehad en zeker niet voor zoo,n klein stukje rijden.
als je altijd en veel km rijdt zou de koppeling misschien een ke.er kunnen gaan slippen
 
De meningen verschillen nog...Wat voor meuk? Kan hoogstens verkeerde olie tussen zitten toch? Daarom dus de vraag van spoelen of niet.
uhhh volgens mij was ik in de war met JASO-MA....
Als je dat op je bus met olie heb staan weet je zeker dat een natte koppeling niet zal lijden onder friction modifiers.

Dat herinner ik mij uit een van de grote olietopics alhier.
 
Laatst bewerkt:
Heb een XL 500 gehad uit 1982.
Deze "fietsen" stammen uit de tijd dat de hoogst haalbare olie kwaliteit API SE was.
Met SJ als kwalificatie moet het qua smering geen enkel probleem zijn voorjou motor.
De vorige eigenaar had synthetische olie in het blok gebruikt, de koppeling ging slippen bij hogere snelheden.
Ik heb toen de olie vervangen door de goedkoopste die ik kon vinden: gamma olie 10W40.
En zie: hij rijdt als nieuw ZONDER slippen.

Ik zou met jou motor gewoon doorrijden en pas vervangen als het nodig is.

(Onder XL rijders is olie een regelmatig terug kerende discussie met als aanbeveling: gebruikt de goedkoopste en vervang elke 300 km).

elke 300km verversen ja, dan maakt het meteen niet meer uit hoeveel olie je motor verbruikt _O- :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan