Automotive Engineering Minor/Stage

Ahh tof! Het lijkt mij ook echt een super stad! Heb er heel veel zin in, dankjewel!
Welke periode ga je erheen?
Ik zat er van eind augustus t/m eind december, het kan daar in ieder geval ook flink koud worden.
Zoek een appartement met airco en verwarming... of in ieder geval een goede verwarmingsfunctie haha :P Ik zat daar weg te branden en in de koude maanden weg te vriezen.....
 
Welke periode ga je erheen?
Ik zat er van eind augustus t/m eind december, het kan daar in ieder geval ook flink koud worden.
Zoek een appartement met airco en verwarming... of in ieder geval een goede verwarmingsfunctie haha :P Ik zat daar weg te branden en in de koude maanden weg te vriezen.....
Hahaha ik ga er van februari t/m eind juni zitten zo'n beetje. Dus ik denk alleen warme maanden hahaha qua warmte ben ik op zich wel wat gewend maar airco is altijd fijn indd
 
Kleine update:
Inmiddels al even verder en ik ben druk bezig geweest met de probleem definitie en het schrijven van mijn afstudeeraanvraag. Die nu ingestuurd naar mijn docenten.
Intussen ben ik door het bedrijf gevraagd om al deel te nemen aan de maandelijkse meetings en wordt ik meegenomen in het ontwikkelproces van de huidige motor die ze bouwen. Hier ben ik nu ook al mee aan de slag door het voertuigmodel op te bouwen waarmee ze verschillende aandrijvingen, tandwiel verhoudingen kunnen testen om een gunstige output te krijgen. Voor mij al een hele ervaring waar ik ook te maken krijg met echte data die ze hebben van de motor en binnenkort ook race data om mee te starten. Hier kan ik dan gebruik maken van de AIM software waarmee race data verzameld en geanalyseerd kan worden. Dus hierin nu een beetje mijn weg aan het vinden.
 
Nieuwe update:
Afgelopen vrijdag 4 februari was het dan zover, alles is geregeld, mijn opdracht uitgeschreven en goedgekeurd, contracten getekend, appartement geregeld, Erasmus beurs aangevraagd en door het Engels assessment gekomen. Nu was het dan toch echt tijd om te vertrekken naar Valencia!
Vrijdag om 18:05 vliegen vanaf Schiphol en aankomen in een stad waar de temperatuur een stuk aangenamer is dan in Nederland. Geslapen in een hostel op een kamer met 10 bedden, even tussendoor voor 1 nacht voordat ik de volgende dag mijn appartement in kon. De 1e nacht, gelijk al 1 voor in de boeken, nadat ik een rondje gelopen had en toch wat moe was om 23:30 mijn bed in gegaan, een aantal anderen waren er al (spraken eigenlijk alleen maar Spaans, dus echt een conversatie aan gaan ging toch niet). Gelijk gaan slapen tot er in de vroege ochtend keihard op de deur gebonkt werd. Slaperig werd ik wakker en iemand deed open waarna er 4 politie agenten naar binnen kwamen met de hand op het wapen terwijl het kamerlicht aan ging. Niemand plotselinge bewegingen maken en op het bed blijven. Hoppa jahoor ze moesten iemand hebben, een man van ongeveer 40-50 op bed 4 (bovenste bed van het stapelbed). Eraf, paspoort mee, al zn spullen mee en de deur uit. Naja dan maar weer gaan slapen, volgende ochtend de man ook niet weer gezien. In ieder geval kon ik in de ochtend mijn appartement in, mijn huisgenoten leren kennen en uitrusten.
Vandaag een flinke ronde door Valencia gelopen, van centrum tot strand en overal natuurlijk even genoten, wat een fijne stad is dit! Heerlijk weer, zon, blauwe lucht en 16 graden.

Morgen is het dan zo ver, eerste werkdag, om 08:30 afgesproken om direct naar het circuit te gaan met mijn begeleider. En nu al zin in! Ik kijk er naar uit en zal hier wel een update geven.
 
Hahaha wie weet ga ik er nog eens langs als ik vanaf het strand richting huis ga! Is op zich wel op de route 👌🏼



Later in de middag kwamen er nog wat zwaardere dames en heren spelen op t circuit
 
Ik heb een vraagje aan andere engineers, of mensen die het misschien weten. Ik zou graag wat papers willen over geteste banden om parameters te kunnen gebruiken in het bandenmodel wat ik wil gaan opbouwen. Echter kan ik zelf na enige tijd zoeken niet echt wat vinden. Dus ik dacht wellicht dat hier iemand iets weet waar ik zo'n paper kan vinden of de info vandaan kan halen. Het gaat in mijn geval dan vooral om race banden, welke maakt nog niet eens zo veel uit.
Ik weet dat de fabrikanten niet echt veel loslaten wat betreft gegevens/informatie en parameters. Maar kan ik wel ook proberen natuurlijk. Mocht iemand iets hebben liggen of weten dan hoor ik het graag!
 
Ik heb een vraagje aan andere engineers, of mensen die het misschien weten. Ik zou graag wat papers willen over geteste banden om parameters te kunnen gebruiken in het bandenmodel wat ik wil gaan opbouwen. Echter kan ik zelf na enige tijd zoeken niet echt wat vinden. Dus ik dacht wellicht dat hier iemand iets weet waar ik zo'n paper kan vinden of de info vandaan kan halen. Het gaat in mijn geval dan vooral om race banden, welke maakt nog niet eens zo veel uit.
Ik weet dat de fabrikanten niet echt veel loslaten wat betreft gegevens/informatie en parameters. Maar kan ik wel ook proberen natuurlijk. Mocht iemand iets hebben liggen of weten dan hoor ik het graag!
Buiten dat je altijd fabrikanten kan mailen (het liefst met een bedrijfs email adres) om informatie om een model op te bouwen voor *voer lulverhaal in waardoor hun geld zien*, welke parameters heb je precies nodig?
 
Of bij onderzoeks instituten te rade gaan, die zijn vaak wat happiger op het delen van info.
Zo in gedachten schiet mijn in ieder geval FKA Aachen te binnen. Die hebben een hele mooie MTS flattrack staan om bandenparameters te meten. En heel wat andere mooie spulletjes. Geen idee hoeveel ze specifiek voor motor banden doen, dat is toch een kleinere markt, vooral veel auto vermoed ik.

Overigens klinkt het mij wel vrij optimistisch in de oren dat je zelf een bandenmodel wil gaan opbouwen? Dat zijn 10 stage opdrachten opzich.
Ik zou je eens verdiepen in Ftire of MF-tyre. Maar zoals gezegd, wordt snel te complex voor een stage opdracht die niet 100% gerelateerd is aan banden simulaties.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben inderdaad niet van plan zelf een geheel gedetailleerd banden model op te bouwen, een klasgenoot is dit jaar tijdens onze minor voor Formula Student begonnen aan een bandenmodel met RMOD-K en Magic Tire Formula. Ik heb zelf met mijn docent om hier vooral niet diep op in te gaan, 1 band te selecteren daar Magic tire voor te gebruiken om zo een aantal parameters en bandgedrag eruit te kunnen halen, al is dit empirisch.

Het aanschrijven van onderzoeksinstituten is ook een goede inderdaad, ik dacht dat er in Italië ook een Automotive Instituut zit waar ze ook banden testen (geloof ik). Dus hen zal ik ook is een mailtje doen.

Buiten dat je altijd fabrikanten kan mailen (het liefst met een bedrijfs email adres) om informatie om een model op te bouwen voor *voer lulverhaal in waardoor hun geld zien*, welke parameters heb je precies nodig?
Bedrijfsmail heb ik helaas niet, maar studentenmail wel, daar kom ik vast ook wel ver mee. Plus wordt gebruikt voor onderzoeksdoeleinden dus dan verhaaltje opmaken zal ook wel kunnen.

Wat betreft parameters, ik heb tot nu toe de Magic Tire alleen nog even kort bekeken. Dus alle specifieke details weet ik nog niet in diepte zegmaar, ik ga me ook niet heel erg hierin verdiepen omdat dat niet het doel is. Maar er zijn een aantal parameters nodig voor de vergelijking:
D = piek waarde, dus wat de band voor maximale verticale load aan kan of heeft te verduren (Niet zeker welke van deze 2 het nog is)
C = factor die de controle voor de asymptotische waarde geeft. Geeft aan of het om een laterale kracht, moment of longitudinale kracht (remmen) gaat. Dit is dan de stretching over de x-as (voor zover ik weet)
B = stijfheidsfactor, die moet ergens terug te vinden zijn of op te vragen oid.
E = de curve factor die waarde kan berekend worden met de stijfheidsfactor.

Ik weet nog niet precies wanneer wat te kiezen, zo heb ik bijvb in een paper gelezen dat voor C constanten gegeven worden zoals 1.3 = lateraal bocht, 1.65 longitudinal remkracht bocht, 2.4 richting moment van bocht.

Maar ik vraag me dan af waar die getallen vandaan komen, of dat ik ze dan gewoon aan zou moeten nemen
 
De 2 races zijn geweest, helaas tijdens juniorGP crashte onze rijder omdat de #1 crashte en hij als #2 erachter reed. Erg zuur... Nu net talent race 1 gehad en hier de uitslag P6, P10 en P11. Op naar race 2 om 15:00! Mochten jullie het trouwens willen volgen:

En dan even op de youtube live klikken 🙌🏼
Finetwork Mir Racing Team is het team trouwens!

nu ff snel wat lunchen en weer door
 
Gaaf. Als het om afstuderen gaat en je wilt info hebben van leveranciers, testers oid, vermeld dan in jouw mail aan hen dat jouw afstudeerverslag en afstudeerrichting 'gesloten' zijn, dwz de zitting zelf maar ook het verslag wordt dan niet geplaatst op de Hbo-kennisbank en is daarmee ook gesloten. Maw: gegevens worden nooit openbaar. Dan zijn zij misschien sneller bereid jou te helpen. En/of anonimiseer de producten/tests van hun. (In verslag zet je dan zoiets als "bij auteur bekend" oid. Idem interviews (avg privacy).

En je kan ze ook interviewen met ms forms oid, maar dat weet je vast wel.
(Ik werk bij een hbo Techniek oa met afstudeerders, geen Automotive).

Misschien weet je dit al of is het eerder in dit topic gezegd... Dan deleten!
 
Das jouw ervaring, niet de ervaringen van onze afstudeerders. Ms forms is klikkerdeklik en ready en hele gave output!
Ik werk bij een bedrijf. Als ik een formulier opgestuurd krijg zit mijn vinger al boven de delete knop. Persoonlijk contact werkt vaak een heel stuk beter. Ook omdat je dan juist kan inspelen op de dingen die mensen zeggen. En daarbij geef je er mee aan dat je geinteresseerd bent en moeite wilt doen. Kom je een heel stuk verder mee. Op die manier heb ik ook wel eens whiteboard sessies met mensen gehad.
 
Ik moet zeggen dat leveranciers niet echt gewillig zijn om data te delen. Ook als het gaat om data die niet bekend gemaakt wordt. Heb zowel gemaild als gebeld maar niet echt resultaat gehad. Inmiddels is mijn simulatie voor een rechtlijnige beweging af en het bedrijf vind dit voldoende. Dus ik ben de documentatie compleet aan het maken en aan het afronden.
Tegelijk een beetje op zoek naar waar ik kan gaan werken
 
Nadat ik gister de race van het weekend terug heb zitten kijken, en Lopez dus zag winnen bedacht ik ineens dat ik hier eigenlijk niks meer heb laten horen.
Korte samenvatting: In juni had ik mijn scriptie ingeleverd (eerder ook al maar daar kreeg ik toen geen feedback op), daaruit kwam mijn docent dat ik keuzes gemaakt had met mijn stagebegeleider en deze niet had overlegd met mn docent. Dit leidde tot dat het niet voldoende was en niet in lijn was met de originele opdracht omschrijving. Daarnaast gaf mijn docent aan dat hij me veel te weinig begeleiding had geboden, te weinig contact had gemaakt en mij een richting op zou kunnen sturen. Afijn, in de zomervakantie door, toen nogal veel privédingen gebeurd bij mij thuis, weinig aan scriptie kunnen werken, veel andere dingen die gebeurde. In september ingeleverd alsnog, maar toen gezegd dat ik voor de herkansing zou gaan.

Inmiddels zit ik er weer goed in, heb ik wekelijks contact gehad met mn docent als stagebegeleider en ben ik op dit moment volledig klaar met een longitudinaal simulatie model incl weerstanden, bandmodel, versnellingsbak, data vergelijking en gewichtsverplaatsing waarmee verschillende aandrijflijnen met elkaar vergeleken kunnen worden en een analyse daarvan van gedaan wordt. Daarnaast moest ik nog een lateraal model toevoegen waar ik nu nog mee bezig ben maar wel in de afrondende fase al zit.

Mijn volgende deadline staat op 1 november voor de 90% versie waar ik dan nog feedback op krijg, vervolgens in de week erna wordt mijn afstudeerzitting gepland en dan 2 dagen voor die zitting moet ik de 100% versie inleveren.

Tot nu toe lijkt het allemaal goed te gaan, verslag is een stuk duidelijker en beter geworden (ook qua opbouw) en ik ben ook aan het rondkijken om te solliciteren voor een echte baan.

Dus tot zo ver weer een update :P
 
Inmiddels alweer 2 weken verder, nog altijd geen nieuws over m'n scriptie. Wel gevraagd aan de beoordelaar, maar hij was er nog niet aan toe gekomen. Dus nog even afwachten.
Iemand die nog leuke motor engineering gerelateerde banen weet toevallig?
 
Terug
Bovenaan Onderaan