Er zijn verschillende manieren om waterstof in water om te zetten. De meest eenvoudige manier is om het te 'verbranden': bij aanwezigheid van zuurstof ontbrandt de waterstof en krijg je water. Hiervoor heb je een vonk nodig.Om H2 om te zetten in water heb je enkel een fuel cell nodig ... en het levert nog gratis electriciteit ook
Dat zou ik je weleens willen zien doenJe bent waarschijnlijk wel een van de weinigen hier die met molletjes kan rekenen
500 mol water
Zo moeilijk is dat niet, het molletjes rekenen, het moet gewoon een keer uitgelegd worden.
In de loop der jaren wel wat waterstof gemaakt, met vink en zuur. Maar of ik de kiko haal betwijfel ik.
Knalt aardig. Maar ik heb nog iets beters. Bij de Brainiacs (de nepprofessor) wilde ze het niet zeggen. Zogenaamd geheim omdat het gevaarlijk is.
Gewoon Jodiumkristallen ( 1 gram ) met amoniak (onder het aanrecht in het kastje) mengen in een vijzel.
De natte zwarte slurry die je dan krijgt doet helemaal niets. Maar als je de zwarte slurry op een krant een dagje laat drogen dan moet je eens opletten. Moet wel kurkdroog zijn.
Ja, ik weet het, ik ben knap. Ik kan zelfs van 1kg waterstof 9 liter water maken.
Offtopic.
Jodiumkristallen bij de apotheek, 2 gram is zat. Amoniak bij de buurtsuper.
Overmaat pakweg 50cc amoniak over de J2 kristallen en met vijzel even fijnwrijven.
Op een koffiefilterje afgieten en laten drogen.
Van puur waterstof alleen kan ik inderdaad geen water maken, ik moet er zuurstof aan toevoegen.
Niet bij stilgestaan, beetje op gegokt dat dat duidelijk was.
Maarja, wie zegt nu mijn motor loopt op benzine en zuurstof.
Atheneum met Latijn en/of Grieks is ook gewoon VWO hoorIk heb zelf de eerste 3 jaar Latijn en Grieks gehad, maar ik vond er geen klote aan: ik ben meer iemand van de exacte vakken
Datlijkt meis onmogelijk!!!!
(tenzij je een tovenaar bent die uit het niets zuurstof kan maken, of als je kernfusie zo onder controle hebt dat je zuurstof van waterstof kan maken, en naar een planeet /satelliet gaat met véél minder zwaartekracht.)
[me=xxtreme] heeft om water van kg waterstof te maken ook nog een flinke hoeveelheid (8kg) zuurstof nodig[/me]
Er zijn verschillende manieren om waterstof in water om te zetten.
Atheneum met Latijn en/of Grieks is ook gewoon VWO hoorIk heb zelf de eerste 3 jaar Latijn en Grieks gehad, maar ik vond er geen klote aan: ik ben meer iemand van de exacte vakken
Mijn eerste reactie 'uit de hoogte' (sarcasme..., goh, hebben we het daar niet eerder over gehad?) was vanwege je opmerking: het leek net alsof je slim wilde doen met de formule van Einstein (energie = massa) terwijl het er eigenlijk vrij weinig mee te maken heeft (dan zou de massa van de reactieproducten juist minder moeten zijn, maar de hoeveelheid energie die vrijkomt is in verhouding erg klein --> weinig massa omgezet in energie).Ik heb er wel een idee van hoor Eén vorm van ontsteking (vonk, hitte oid) en waterstof (=knalgas) ontploft. Helemaal als je bij de elektrolyse de waterstof en zuurstof niet in aparte kolommen hebt opgevangen: dan zit het precies in de goede verhoudingen bij elkaar en is het extra gevaarlijk.
Wanneer je 1 kilo H2 in een keer ontsteekt krijg je een gigantische knal (daar zou defensie nog jaloers van worden), maar wanneer het geleidelijk gebeurt kan het geen kwaad (waterstofcel).
Tering...Gaat het hier nog steeds over motorrijden? Heb dan geen VWO gedaan, maar ben de draad wel kwijt...
Doe gewoon benzine in de tank, en gas erop (of is het dan benzine erop?)
En zeggen dat je bij een motorfiets eigenlijk geen "gas/benzine geeft" met je gashendel, maar LUCHT !!!!!!
[me="Wullebolle"]houdt van topic wendingen[/me]
Gashendel opent luchtschuiven in je inlaattraject.
Meer lucht aangezogen dankzij onderdruk vanwege je pistons die omlaag gaan, zorgt ervoor dat die -dank u wel meneer Venturi- dan op zijn/haar beurt benzine aanzuigt.
Je geeft dus LUCHT en geen gas met het gashendel
Al is lucht natuurlijk ook een gas
zou dit nu echt anders werken met injectie dan met klassieke carburateurs?
Gashendel opent luchtschuiven in je inlaattraject.
Meer lucht aangezogen dankzij onderdruk vanwege je pistons die omlaag gaan, zorgt ervoor dat die -dank u wel meneer Venturi- dan op zijn/haar beurt benzine aanzuigt.
Je geeft dus LUCHT en geen gas met het gashendel
Al is lucht natuurlijk ook een gas
zou dit nu echt anders werken met injectie dan met klassieke carburateurs?
zag net bij rtl autowereld dat honda de eerste auto op waterstofcel in amerika heeft gelanceer, dus dat die daar echt rijdt!!!!!
nu maar te hopen dat die ontwikkeling zich snel doorzet net als auto'sop perslucht.
ben de overheid en de gare arabieren allebei zat, zijn beiden struikrovers
Goh, wat is dit toch weer een sarcastisch topic gewordenassik me goed herrinner heb ik 21 jaar terug nog wat scheikunde gestudeerd op de universiteit als biotechnologie student ... er zijn inderdaad meerdere manieren.
De snelste manier om H2 om te zetten in water is: **BOEM**
De fuel cell methode dat nog gratis elektriek levert was ietwat sarcastisch
Maar heb je met je vergelijking met bijvoorbeeld de waterstofcel wel rekening gehouden met het feit dat het ook nog energie kost om waterstof te krijgen en onder druk te brengen? Daar zit dus ook weer een rendement wat ook niet erg hoog ligt (ook weer vermogensverlies in de kabels vanaf de elektriciteitscentrale). Uiteraard kost het ook energie om lucht samen te persen, maar van waterstof wordt het vaak 'vergeten'.De auto op perslucht is kansloos.
Het rendement heb ik globaal doorgerekend en dat is belachelijk laag.
Aanvankleijk dacht ik, mooi, goed idee, totdat de zaken op een rijtje stonden.
Eigenlijk ben ik hier wel op tegen: mensen kopen zo'n auto om het idee te hebben dat ze bewust met het milieu om gaan (en gaan dan vaak ook weer meer rijden), maar eigenlijk is het de grootste onzin die er bestaat:zag net bij rtl autowereld dat honda de eerste auto op waterstofcel in amerika heeft gelanceer, dus dat die daar echt rijdt!!!!!
De auto op perslucht is kansloos.
Het rendement heb ik globaal doorgerekend en dat is belachelijk laag.
Aanvankleijk dacht ik, mooi, goed idee, totdat de zaken op een rijtje stonden.
Denk jij van de overheid af te zijn als je op perslucht gaat rijden.
Als ze willen persen ze je uit als een tube tandpasta, of je nu op benzine, diesel, lucht , water of helemaal niets rijdt, dat maakt niets uit.
Perslucht lijkt me inderdaad niet een van de beste oplossingen. Het zou in feite alleen voor stadsgebruik handig zijn, maar dan vraag ik me af of ze niet beter een aandrijving met een elektromotor kunnen gebruiken. Dan is het alsnog het verplaatsen van het probleem (uitstoot van schadelijke gassen bij de centrale ipv in de stad).
Maar die 'schone' manieren van autorijden raken momenteel kant nog wal: alleen wanneer de energie die gebruikt wordt voor het vormen van waterstof/perslucht/noem-maar-op op een duurzame manier verkregen is (windenergie, zonne-energie, waterkrachtenergie etc) dan is het pas schoon en duurzaam.
...
Samen is dat onder ideale omstandigheden, 30%.
Een dieselmotor haalt 40%.