Balhoofd as inkorten?

m-eijkholt

KTM 990SMR, Honda CR750, Suzuki T500
24 okt 2009
599
4
Delden (Overijssel)
Hallo,
Ik ben bezig met een fireblade project, hier ben ik een usd voorvork in aan het bouwen.
De voorvork van de KTM superduke is het geworden, dit om het 5 spaakswiel wat KTM in deze motor gebruikt, de radiale rem bevestiging en de zwarte kleur.
bij het passen van het t-stuk in het balhoofd van de cbr900rr (sc28) blijken de lagers te passen. de as is ongeveer 33mm te lang.

nou vraag ik me af hoe ik dit het best kan oplossen.
de bovenkant is voorzien van een verdikking voor het lager, een schroefdraad in het midden en een versmalling voor de kroonplaat.
gewoon van de bovenkant 33mm afslijpen is dus geen optie.

volgens mij blijven er twee opties over namelijk,
balhoofdpen uit de onderste kroonplaat halen en 33mm "laten zakken". :Y
uit het midden een stuk van 33mm wegslijpen, en hem weer aan elkaar lassen.. :X :N

ik ben niet echt in voor de tweede optie, omdat er nogal wat krachten op komen te staan.
en een nieuwe as draaien zie ik ook nog niet zitten.

laat jullie ervaring en ideeen maar horen!
 
Ik ben voor het over persen van de goede pen, het goede onderdeel is er immers al en passende lagers zijn vrijwel altijd te vinden.

Heb het ook zo gedaan bij een CB750 met CBR voorvork ombouw, ziet er OEM uit en past perfect.
 
hmm ik zit met de bovenste kroonplaat, de originele pen past waarschijnlijk niet netjes in de bovenste kroonplaat.
de schroefdraad van de nieuwere motoren zit aan de binnenkant van de balhoofdpen, de oudere hebben hem aan de buitenkant.
ik denk dat een nieuwe as draaien dan de beste oplossing is, iemand een idee hoeveel zoiets kost?
 
X7 Effe contacten. Zou moeten lukken. Vakman ... Als je bv een as van rvs nodig hebt kan ik wel een stuk voor je regelen, heb genoeg in div. afm./dikte.) Greetz, Cardanfreak :W
 
Laatst bewerkt:
Daar komen ook nauwelijks krachten op. De krachten worden van de kroonplaten direct op de lagers overgebracht. Het midden van die pen voelt daar vrijwel niets van.
Dus zoals Halflive zegt lijkt mij ook het makkelijkst. Een bus erin die net klem past, zodat de doorgezaagde helften goed uitgelijnd zijn tov elkaar.

Zoiets..
 
Logisch inderdaad, in eerste instanties dacht ik dat met remmen e.d. de krachten op de balhoofds as kwamen. de as vangt dus alleen de draaikrachten deels op lijkt me dan |(
Ik heb al even contact gehad met X7 en het komt voor elkaar.
bedankt voor jullie reacties!
ik post het resultaat hier nog even en dan kan er een slotje op:)
 
De pen hoeft niet krom te trekken, als je het maar goed last. Kan op een paar honderdste ve mm nauwkeurig. En laat hem nou eens een tiende krom worden, sowat.
En trouwens: een bestaande pen is ook krom. Leg hem maar eens op V-blokken en zet er maar een zwenktaster op (en dan ronddraaien, anders meet je niks...) .
 
De pen hoeft niet krom te trekken, als je het maar goed last. Kan op een paar honderdste ve mm nauwkeurig. En laat hem nou eens een tiende krom worden, sowat.
En trouwens: een bestaande pen is ook krom. Leg hem maar eens op V-blokken en zet er maar een zwenktaster op (en dan ronddraaien, anders meet je niks...) .
:^
En anders rijden er duizenden mensen zonder problemen met een kromme pen rond.
 
Laatst bewerkt:
Daar komen ook nauwelijks krachten op. De krachten worden van de kroonplaten direct op de lagers overgebracht.


Jij weet dus niet echt hoe een kegellager of ander lager met asymmetrisch contactvlak werkt....... :N


Natuurlijk komen daar wel trekkrachten op te staan, alle zijdelingse krachten die op het lager komen te staan krijgen door de contacthoek van het lager een axiale component, oftewel een trekkracht in je stuurpen. Hoe groot/klein die kracht is hangt af van de kegelhoek van het lager en die zijn er in diverse hoeken dus dat is zo niet te zeggen zonder te weten welke lagers erin gaan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan