BANDEN WEL OF NIET BALANCEREN

Peek66

MF'er
25 dec 2016
202
79
Zwolle
Ik hoor om me heen dat men na het omwisselen van nieuwe motorbanden, niet (meer) balanceren.
Wat is jullie ervaring/mening hierover?
 
Ik zie ergens eindelijk een onderscheid, betreffende de echte mototrrijder dan wel de niet echte motorrijder ;

Een echte motor rijder rijdt met gebalanceerde wielen !! :P

Maar ff zonder gekheid ; dat er zoveel simpelen rondrijden die zeggen dat ze zonder gebalanceerde wielen rijden en daar ook niets van voelen.. verbaasd me serieus !
Blijkbaar niet genoeg gevoel met de motorfiets ? Rijden alleen extreem lage snelheden? Hebben teveel comfort en voelen daardoor niets ?

Ik weet dat je het bij een fiets met veel comfort veel minder snel voelt maar alsnog wil je toch de boel goed voorelkaar hebben ?
Ik ken gewoon verhalen van mensen die er andere ventieldopjes op hadden gezet en het hele stuur begon te slingeren bij bep
En dat voor die paar cent ,dat je je daar al druk om maakt .
 
Een echte motor rijder rijdt met gebalanceerde wielen !! :P
Dat kan ik ook roepen met het woordje "zonder", lekker leeg dus ;)
Maar ff zonder gekheid ; dat er zoveel simpelen rondrijden die zeggen dat ze zonder gebalanceerde wielen rijden en daar ook niets van voelen.. verbaasd me serieus !
Blijkbaar niet genoeg gevoel met de motorfiets ? Rijden alleen extreem lage snelheden? Hebben teveel comfort en voelen daardoor niets ?
Nou nou, dat is nogal een statement, en hierbij staat geen smiley. Als het niet trilt, trilt het niet toch? Heb je het wel eens geprobeerd zonder? Ik verwacht van niet, want jij denkt dat dat rampzalige resultaten geeft. Als je het nooit geprobeerd heb, hoe kun je degenen die dat wel gedaan hebben dan "simpelen" noemen?
 
Dat hier motorrijders zijn die hun (voor)wiel niet laten balanceren en dan bij het rijden tot meer dan 200 km/h geen trillingen ondervinden danken we aan de betere technieken bij het maken van velgen èn van banden :}

Yep, uitzonderingen daargelaten, tijdje terug op een stalen velg van een Harley een andere band op laten zetten, 60 gram onbalans :X
Maar daar rij je ook geen 200+ mee
 
achter heb je geen trillende voorvork... dat mag logisch klinken ondat jee achter uberhaupt geen voorvork hebt :z maar een voorvork trilt makkelijker en geeft het makkelijker door dan een achterbrug
 
Dat kan ik ook roepen met het woordje "zonder", lekker leeg dus ;)
Nou nou, dat is nogal een statement, en hierbij staat geen smiley. Als het niet trilt, trilt het niet toch? Heb je het wel eens geprobeerd zonder? Ik verwacht van niet, want jij denkt dat dat rampzalige resultaten geeft. Als je het nooit geprobeerd heb, hoe kun je degenen die dat wel gedaan hebben dan "simpelen" noemen?

Gelukkig snap je mn post precies zoals die bedoel is , het eerste was inderdaad een grapje maar het tweede deel ben ik bloed serieus in !
Misschien had ik een ander woord kunnen kiezen maar ik vind sommige mensen echt te simpel.. kon er niet echt een netter/ beter woord voor kiezen met een lichtere lading..
De vraag is ; trilt het niet of word het niet gevoeld ? ( het laatste kan correct zijn )
is het per direct slecht en of gevaarlijk ? waarschijnlijk niet.. indirect zal het toch wat gevolgen kunnen hebben ( heb er al een voorbij zien komen )

Of ik het zelf eens gedaan heb ? Nee tuurlijk niet !! Ik laat mn banden vervangen en meteen balanceren en ja, ik sta daar zelf bij ;)
Alleen weet ik wel dat ik wel eens met wassen/poetsen een loodje verlies, hiervan merk ik niets maar ik laat het wiel dan alsnog weer balanceren ( als ik het loodje niet gewoon weer op de plek kan plakken.. al ben ik er van overtuigd dat die 5 gram niet /nauwelijks uitmaakt )

Ik vind de mensen die het zonodig zelf moeten doen en niet balanceren dus simpel omdat ik er geen goeie reden voor zie, behalve besparen op een tientje en dus risico lopen.. daarbij roept iedereen altijd dat ze het spul in goeie staat willen houden en het prima verzorgd word.. ik heb daar mn eigen gedachtes over.
 
Gelukkig snap je mn post precies zoals die bedoel is , het eerste was inderdaad een grapje maar het tweede deel ben ik bloed serieus in !
Misschien had ik een ander woord kunnen kiezen maar ik vind sommige mensen echt te simpel.. kon er niet echt een netter/ beter woord voor kiezen met een lichtere lading..
De vraag is ; trilt het niet of word het niet gevoeld ? ( het laatste kan correct zijn )
is het per direct slecht en of gevaarlijk ? waarschijnlijk niet.. indirect zal het toch wat gevolgen kunnen hebben ( heb er al een voorbij zien komen )

Of ik het zelf eens gedaan heb ? Nee tuurlijk niet !! Ik laat mn banden vervangen en meteen balanceren en ja, ik sta daar zelf bij ;)
Alleen weet ik wel dat ik wel eens met wassen/poetsen een loodje verlies, hiervan merk ik niets maar ik laat het wiel dan alsnog weer balanceren ( als ik het loodje niet gewoon weer op de plek kan plakken.. al ben ik er van overtuigd dat die 5 gram niet /nauwelijks uitmaakt )

Ik vind de mensen die het zonodig zelf moeten doen en niet balanceren dus simpel omdat ik er geen goeie reden voor zie, behalve besparen op een tientje en dus risico lopen.. daarbij roept iedereen altijd dat ze het spul in goeie staat willen houden en het prima verzorgd word.. ik heb daar mn eigen gedachtes over.


Je spreekt jezelf redelijk tegen.. het is retebelangrijk en onbegrijpelijk dat mensen het overslaan, maar als je een loodje verliest merk je er geen bal van. _O-


Het is simpel, als je zelf je banden wisselt (wel op stippie letten) is dynamisch balanceren alsvast een gedoe, want daarvoor moet je speciaal weg en daarnaast doet het op een motor weinig. Statisch balanceren kan eventueel thuis, en mocht ik merken dat het nodig ging zijn ging ik er de spullen voor kopen. Ik merk gewoon helemaal niks, en ik ben echt geen figuur met totaal geen gevoel voor het apparaat, maar ik zie geen reden om dan extra spullen te kopen en er extra tijd aan te besteden.

Ik heb niet zo'n zin in de drogreden over hoe onveilig motorrijden toch al is, en alles moet permanent tip-top zijn en weet ik veel wat, als het geen merkbaar effect heeft, heeft het dat niet. En voor dat het gevaarlijk wordt, moet het eerst merkbaar zijn.
 
Zo komt het over alsof je dingen alleen als gevaarlijk ziet als je ze merkt, lijkt me niet dat je dat bedoelt?

Lijkt me dat er genoeg kleine factoren in kunnen sluipen. Bandenspanning en ouderdom, vering, demping, wegdek, licht aanlopende remmen, stugge ketting, versleten wiel en link lagers. Samen kan het een substantieel verschil maken op het moment dat je alles nodig hebt.

Iedereen moet zelf weten hoe ie daar mee om gaat, toch..
 
Dat zijn dingen die erin kunnen sluipen en dat doet een loodje niet, dus dat kun je totaal niet vergelijken. Als je je banden niet balanceert en daar merk je niets van, wordt dat niet gaandeweg erger.

Daarnaast, te lage bandenspanning, slechte vering, aanlopende remmen, versleten wiellagers, 't hele lijstje eigenlijk... dat merk ik allemaal wél, dus doe ik daar wat aan. Dat is m'n hele punt. Iets wat je níét merkt, heeft weinig meerwaarde om aan te pakken.
 
aan alle niet-simpelen : ga eens kijken op circuitdagen hoeveel banden er gewisseld worden, hoeveel daarvan er gebalanceerd worden , welke tempo sommigen daarvan rijden (echt gevaarlijke zotten zijn het, weten die niet dat dat gevaarlijk is ??? O-)e) n vraag hen dan eens waarom ze ze niet balanceren.

en nog 1 voor alle niet-simpelen : voor je je versleten band er af haalt, test hem eerst eens op onbalans en laat dat hier eens weten ...
 
En hoeveel kilometer rijden die circuitgasten per keer, of tussen twee bandenwissels, of twee onderhoudsmomenten? Da's niet te vergelijken. Leuk argument hoor, alleen jammer dat het geen argument is.
 
Wat is de redenering daarachter?
achteraan merk je sowieso niets van, al scheelt het 40 gram. wie zegt van wel geloof ik niet.
vooraan : omdat ik het heb, kan ik het even goed verslijten. en omdat je een veel directer kontakt hebt met en veel beter voelt wat er vooraan allemaal gebeurt. als het veel scheelt kwa onbalans kan dat een negatief effect hebben op wat je voelt (waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ik de onbalans effectief voel). dus test ik de onbalans vooraan. is het niet veel doe ik ook dan geen moeite om het weg te werken.
 
En hoeveel kilometer rijden die circuitgasten per keer, of tussen twee bandenwissels, of twee onderhoudsmomenten? Da's niet te vergelijken. Leuk argument hoor, alleen jammer dat het geen argument is.

per keer ? balanceren hangt dus af van hoeveel kilometers je rijdt per keer ?
tussen bandenwissels ? dus balanceren is afhankelijk van het aantal kilometers dat je met een band rijdt ? zijn het er weinig mag het wel gevaarlijk zijn ? de meesten vinden banden trouwens nog veel duurder dan straatrijders omdat ze er veel minder lang mee doen en rijden ze ook gewoon op hoor.
onderhoudsmomenten ? nog nooit geweten dat bij een onderboud de band/wiel combinatie op onbalans wordt gecontroleerd

jep, leuke argumenten :')
 
Je spreekt jezelf redelijk tegen.. het is retebelangrijk en onbegrijpelijk dat mensen het overslaan, maar als je een loodje verliest merk je er geen bal van. _O-


Het is simpel, als je zelf je banden wisselt (wel op stippie letten) is dynamisch balanceren alsvast een gedoe, want daarvoor moet je speciaal weg en daarnaast doet het op een motor weinig. Statisch balanceren kan eventueel thuis, en mocht ik merken dat het nodig ging zijn ging ik er de spullen voor kopen. Ik merk gewoon helemaal niks, en ik ben echt geen figuur met totaal geen gevoel voor het apparaat, maar ik zie geen reden om dan extra spullen te kopen en er extra tijd aan te besteden.

Ik heb niet zo'n zin in de drogreden over hoe onveilig motorrijden toch al is, en alles moet permanent tip-top zijn en weet ik veel wat, als het geen merkbaar effect heeft, heeft het dat niet. En voor dat het gevaarlijk wordt, moet het eerst merkbaar zijn.


Je pikt het er precies zo uit dat het jou past ;)
In 99 van de 100 wielen zit meer onbalans dan de 5gr waar ik het over had.

Zolang jij het houd op : als het geen merkbaar effect heeft, heeft het dat niet. weet ik genoeg.
Hoef je dus je vloeistoffen ook niet te verversen ? en de band pas als de lek is ? Kom op man..

Tis wel grappig dat je vakmensen voor simpel uit maakt. :P

Blij dat het als grappig opgevat word ipv beledigend ;)

aan alle niet-simpelen : ga eens kijken op circuitdagen hoeveel banden er gewisseld worden, hoeveel daarvan er gebalanceerd worden , welke tempo sommigen daarvan rijden (echt gevaarlijke zotten zijn het, weten die niet dat dat gevaarlijk is ??? O-)e) n vraag hen dan eens waarom ze ze niet balanceren.

en nog 1 voor alle niet-simpelen : voor je je versleten band er af haalt, test hem eerst eens op onbalans en laat dat hier eens weten ...

Circuit fiets is ook zoveel anders dan een straatfiets.. dus je vergelijtk een appel met een peer !
Circuit fiets zit veel meer trillingen en onbalans in dan n een straatfiets, ook het gebruik er van is heel anders en de velgen en sowieso de banden zijn heel anders dan wat er op straat gebruikt worden.
Bijvoorbeeld bij een circuit rechtsom zal de circuitband veel sneller aan de rechterzijde slijten..
 
Je pikt het er precies zo uit dat het jou past ;)
Waar verdraai ik jouw woorden?
Zolang jij het houd op : als het geen merkbaar effect heeft, heeft het dat niet. weet ik genoeg.
Namelijk? Dat ik zelf ook wel eens nadenk, ik plaats van hersenloos instructies opvolgen? Heb jij die magnetronstickers uit Amerika ook nodig? Geen beestjes in je magnetron proberen te drogen of wat is het...
Hoef je dus je vloeistoffen ook niet te verversen ? en de band pas als de lek is ? Kom op man..
Vloeistoffen verversen: natuurlijk gaat dat gewoon volgens schema, wat is dat voor rare vergelijking? Als vloeistoffen te oud worden kun plotseling remdruk verliezen door lucht in het systeem, dat is levensgevaarlijk. Een band zo ver oprijden dat het geen rubber meer is dat de weg raak is levensgevaarlijk. Dat is dat loodje ammenooitvanzelangzalzeleven niet. Hoe kom je er überhaupt bij dat ik normaal onderhoud allemaal zou overslaan? Hoe haal je het in je hoofd dat ik met alles living-on-the-edge risico's neem? De meerwaarde van dat verrekte loodje merk ik écht niet, het ís niet gevaarlijk, dus dat doe ik inderdaad niet. Het heeft geen zin om er telkens andere voorbeelden bij te halen, dat is gewoon bullshit.
 
Bij een circuit fiets zou het dan juist vele malen belangrijker moeten zijn want daar ga je tot op of net over de grenzen van de banden en vering en kunnen van de rijder
Heb een tijdje rond gelopen bij Rafael Sinke en na de race is de achterband soms wel een halve omwenteling gedraaid op de velg dus balanceren aan achterzijde heeft weinig nut.
 
130km/u ~ 36m/s
Omtrek voorband 1,85m
~19 toeren per seconde
Afstand loodje uit midden (17") ~ 20cm.
Omtrek afstand loodje 1,25m
Omtrek snelheid loodje 23,75m/s

Kracht (N) = (massa(kg) x snelheid(ms/)^2)/straal (m)
? = (0,025 x 23,75 x 23,75)/0,2
? = 70N?

Iemand die het wil dubbel checken? 25 gram bij 130km/u = 7kg onbalans?
 
Laatst bewerkt:
130km/u ~ 36m/s
Omtrek voorband 1,85m
~19 toeren per seconde
Afstand loodje uit midden (17") ~ 20cm.
Omtrek afstand loodje 1,25m
Omtrek snelheid loodje 23,75m/s

Kracht (N) = (massa(kg) x snelheid(ms/)^2)/straal (m)
? = (0,025 x 23,75 x 23,75)/0,2
? = 70Nm?

Iemand die het wil dubbel checken? 25 gram bij 130km/u = 7kg onbalans?

Klopt als een zwerende vinger. Daarom balanceren, want je schudt alles kapot. Als je dat niet voelt moet je stoppen met motorrijden en traktor gaan rijden :j
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan