BANDEN WEL OF NIET BALANCEREN

Peek66

MF'er
25 dec 2016
202
79
Zwolle
Ik hoor om me heen dat men na het omwisselen van nieuwe motorbanden, niet (meer) balanceren.
Wat is jullie ervaring/mening hierover?
 
Op de boxer met spaak velgen moest er altijd veel lood op
Op de bandit heb ik weinig tot zelden lood
Zoals nu geen
Ze zijn wel gebalanceerd en rode stip zit bij ventiel
 
Jullie zijn allemaal knettergek.
Gewicht toevoegen aan onafgeveerd materiaal is zo 1978....
Hier is wat je veel beter kunt doen : je haalt gewicht weg precies tegenover de plek van onbalans.
Dit kun je bewerkstelligen door spaken of stukjes daarvan weg te dremelen ,of met de haakse slijper
of pneumatische boorhamer kleine of grote gaten in de velg o.i.d. te maken.
Het werkt fantastisch .
 
raag hen dan eens waarom ze ze niet balanceren.

Onbalans voel je bij één snelheid en de veelvouden ervan. Het kan dus zijn dat je je onbalans bij 75 hebt , dan heb je als je tussen de 150 en 300 blijft geen last

Bij een circuit fiets zou het dan juist vele malen belangrijker moeten zijn want daar ga je tot op of net over de grenzen van de banden en vering en kunnen van de rijder

Ik heb ook in de race gewerkt en alles, maar ook alles werd gebalanceerd.


Niet 70N?
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Jullie zijn allemaal knettergek.
Gewicht toevoegen aan onafgeveerd materiaal is zo 1978....
Hier is wat je veel beter kunt doen : je haalt gewicht weg precies tegenover de plek van onbalans.
Dit kun je bewerkstelligen door spaken of stukjes daarvan weg te dremelen ,of met de haakse slijper
of pneumatische boorhamer kleine of grote gaten in de velg o.i.d. te maken.
Het werkt fantastisch .
Listig om dit zo neer te kwakken, je weet nooit wat de echte nononono's uit gaan vreten.

Wat je beschrijft is een beproefde methode voor éénmalige balans, na 100 banden zou het in theorie voor kunnen komen dat er niks van je velg overblijft. Stators, vliegwielen assen, contragewichten, alles wordt zo uitgebalanceerd
 
Onbalans voel je bij één snelheid en de veelvouden ervan. Het kan dus zijn dat je je onbalans bij 75 hebt , dan heb je als je tussen de 150 en 300 blijft geen last

dus enkel bij 75 en veelvouden ervan is er onbalans, bij al de andere snelheden niet ?

En al de niet-simpelen schreeuwen van de daken dat het voor je veiligheid is ... dus rijdt geen 75 of veelvoud en het is niet gevaarlijk ... :')

Ik heb ook in de race gewerkt en alles, maar ook alles werd gebalanceerd.

hoeveel nut heeft dat achteraan als de band draait op de velg ... ? zelfs op mijn crossmobylette met een pk of 6-7 pk hebben we er last van !
 

:$:t

hoeveel nut heeft dat achteraan als de band draait op de velg ... ? zelfs op mijn crossmobylette met een pk of 6-7 pk hebben we er last van !

Er zijn aftermarket wielen waarbij zitting voor de hiel van de band ruwer gemaakt is.




7kg onbalans op een motor met 140kg gewicht op dat wiel, lijkt mij dan een wieldruk variatie van +-5%. Kan me opzich best voorstellen dat het niet altijd opvalt. Sommige motoren hebben best flexibele voorvorken. En zijn ook niet altijd de motoren om hem regelmatig onderin te remmen (flex verminderen).
 
Laatst bewerkt:
Mijn beide velgen hebben 30 gram erop. Dat zou dan al 8,5kg worden. Lijkt me dat op het circuit bochten gerust met een 180km/u genomen worden.

180km/u ~ 50m/s
Omtrek voorband 1,85m
~27 toeren per seconde
Afstand loodje uit midden (17") ~ 20cm.
Omtrek afstand loodje 1,25m
Omtrek snelheid loodje 33,75m/s

Kracht (N) = (massa(kg) x snelheid(ms/)^2)/straal (m)
? = (0,030 x 33,75 x 33,75)/0,2
? = 170N

17kg..

Circuitfiets + rijder ~250kg. ~125kg per as ~13,5% wieldruk variatie..
 
:$:t



Er zijn aftermarket wielen waarbij zitting voor de hiel van de band ruwer gemaakt is.




7kg onbalans op een motor met 140kg gewicht op dat wiel, lijkt mij dan een wieldruk variatie van +-5%. Kan me opzich best voorstellen dat het niet altijd opvalt. Sommige motoren hebben best flexibele voorvorken. En zijn ook niet altijd de motoren om hem regelmatig onderin te remmen (flex verminderen).
Alleen werd in het ONK met standaard wielen gereden dus draaiende band.
 
hoeveel nut heeft dat achteraan als de band draait op de velg ... ? zelfs op mijn crossmobylette met een pk of 6-7 pk hebben we er last van !
Totaal geen nut.. Ik had net banden van 19"x 335 te doen die overigens met die 450 PK gewoon op hun plaats blijven zitten

dus enkel bij 75 en veelvouden ervan is er onbalans, bij al de andere snelheden niet ?

En al de niet-simpelen schreeuwen van de daken dat het voor je veiligheid is ... dus rijdt geen 75 of veelvoud en het is niet gevaarlijk ... :')
Helaas kom je altijd "voorbij" die onbalans snelheid.... dus balanceren.
 
Laatst bewerkt:
Mijn beide velgen hebben 30 gram erop. Dat zou dan al 8,5kg worden. Lijkt me dat op het circuit bochten gerust met een 180km/u genomen worden.

180km/u ~ 50m/s
Omtrek voorband 1,85m
~27 toeren per seconde
Afstand loodje uit midden (17") ~ 20cm.
Omtrek afstand loodje 1,25m
Omtrek snelheid loodje 33,75m/s

Kracht (N) = (massa(kg) x snelheid(ms/)^2)/straal (m)
? = (0,030 x 33,75 x 33,75)/0,2
? = 170N

17kg..

Circuitfiets + rijder ~250kg. ~125kg per as ~13,5% wieldruk variatie..
Bizar eigenlijk dat je daar niks van merkt..!
 
Met mijn auto, die met 12 mm profiel begon, laat ik ook bij iedere servicebeurt (is 3 of 4 keer per jaar ) opnieuw balanceren. Slijtage is ongelijkmatg en brenggt voelbare onbalans
 
Waar verdraai ik jouw woorden?

Namelijk? Dat ik zelf ook wel eens nadenk, ik plaats van hersenloos instructies opvolgen? Heb jij die magnetronstickers uit Amerika ook nodig? Geen beestjes in je magnetron proberen te drogen of wat is het...

Vloeistoffen verversen: natuurlijk gaat dat gewoon volgens schema, wat is dat voor rare vergelijking? Als vloeistoffen te oud worden kun plotseling remdruk verliezen door lucht in het systeem, dat is levensgevaarlijk. Een band zo ver oprijden dat het geen rubber meer is dat de weg raak is levensgevaarlijk. Dat is dat loodje ammenooitvanzelangzalzeleven niet. Hoe kom je er überhaupt bij dat ik normaal onderhoud allemaal zou overslaan? Hoe haal je het in je hoofd dat ik met alles living-on-the-edge risico's neem? De meerwaarde van dat verrekte loodje merk ik écht niet, het ís niet gevaarlijk, dus dat doe ik inderdaad niet. Het heeft geen zin om er telkens andere voorbeelden bij te halen, dat is gewoon bullshit.

Ik zeg niet dat je het verdraaid, ik zeg dat je het zo uitpikt dat het je past.. waarmee ik dus bedoel dat het ook anders opgevat had kunnen worden, ook haal je er dus dingen bij die ik niet gezegd heb.

Jij gaf aan dat je alleen dingen doet als je er wat van merkt, vandaar dat ik over vloeistoffen en onderhoud begon. Nu blijkt dat je dus jezelf tegen spreekt.

Mag ik het trouwens bijzonder vinden dat jij moeite hebt met mijn mening/opvatting maar zelf wel je eigen mening/opvatting er door dramt ?
 
Alleen werd in het ONK met standaard wielen gereden dus draaiende band.

Als je in het winnende team zat en weet dat die het niet opgelost kregen, dan is dat een argument waar ik oren naar heb.

vermits bijna niemand die wielen heeft is dat weinig relevant.

Voor mij wel relevant want 1) Het wordt kennelijk als nuttig beschouwd die slip tegen te gaan 2) Velgen mag ik nochtans naar eigen believen een oppervlakte behandeling geven. En als blijkt dat dat op mijn fiets nodig is dan wil ik dat.

Bizar eigenlijk dat je daar niks van merkt..!

Ja hè.. misschien is de amplitude te klein en is de boel niet rigide genoeg om te in een voelbare richting door te geven. Als ik nu een rijdbare motor tot m'n beschikking had kocht ik plaklood en ging ik proberen!
 
Weet dat ze in de dragrace wereld korte parkertjes door de velgrand in de hiel van de band draaien om het slippen van de band tov de velg te voorkomen.
Daar is dan ook wel aanleiding voor.



Mag ik het trouwens bijzonder vinden dat jij moeite hebt met mijn mening/opvatting maar zelf wel je eigen mening/opvatting er door dramt ?
Wie begon er ook alweer over "simpelen"? Dat insinueert dat jij het dermate veel beter weet dat ik toch wel een goed onderbouwde reactie mag verwachten, waarin je aantoont dat er daadwerkelijk iets schort aan mijn observaties ;)
 
In het trialwereldje geen hoge snelheden of vermogens, maar wel zeer lage bandenspanning (0,5 bar). Er zit daarom binnenin de band een gripster die de band tegen de velg aandrukt. (Pos 8)
 

Bijlagen

  • gripster.jpg
    gripster.jpg
    80,4 KB · Weergaven: 6
  • gripster-21.jpg
    gripster-21.jpg
    43 KB · Weergaven: 5
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Wie begon er ook alweer over "simpelen"? Dat insinueert dat jij het dermate veel beter weet dat ik toch wel een goed onderbouwde reactie mag verwachten, waarin je aantoont dat er daadwerkelijk iets schort aan mijn observaties ;)

Het is toch echt weer hoe jij het leest.
Maar ik vind het inderdaad simpelen, en heb zelfs uitgelegd waarom ik dat vind.
Dat jij er bij blijft dat er niets mis mee is om niet te balanceren insinueert dat jij het ook beter zou weten, helaas kwam er van jou kant geen onderbouwde uitleg.

Zullen we het hier maar bij laten ? Jij doet het maar op jou manier en ik op die van mij..
 
Maar ik vind het inderdaad simpelen, en heb zelfs uitgelegd waarom ik dat vind.
Dat jij er bij blijft dat er niets mis mee is om niet te balanceren insinueert dat jij het ook beter zou weten, helaas kwam er van jou kant geen onderbouwde uitleg.

wat jij in dit geval "vindt" is ook totaal geen onderbouwde uitleg . "ik vind" en "besparen" zijn opinies, geen argumenten. en "verhalen van mensen" zijn leuk aan de toog maar meer ook niet. zeker als ze beweren het verschil van een ventieldopje te herkennen. Of zat je met GP-piloten aan de toog ?
 
Professionele raceklassen of klassen waar je aftermarket wielen mag gebruiken zijn ze voorzien van zo’n antislip rand.Standaard klassen zegt het al,standaard wielen.
Ook aftermarket wielen voor straatgebruik hebben vaak zo’n antisliprand niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan