BANDEN WEL OF NIET BALANCEREN

Peek66

MF'er
25 dec 2016
202
79
Zwolle
Ik hoor om me heen dat men na het omwisselen van nieuwe motorbanden, niet (meer) balanceren.
Wat is jullie ervaring/mening hierover?
 
nog zoiets : van iedereen die al eens een lekke band heeft hersteld met een veter, hoevelen hebben dan niet gebalanceerd en hoevelen hebben daar dan iets van gemerkt ?

maar ik vermoed dat de grootste meerderheid van de niet-simpelen een veter ook gevaarlijk vinden en dat dus nooit zouden doen :+
 
nog zoiets : van iedereen die al eens een lekke band heeft hersteld met een veter, hoevelen hebben dan niet gebalanceerd en hoevelen hebben daar dan iets van gemerkt ?

maar ik vermoed dat de grootste meerderheid van de niet-simpelen een veter ook gevaarlijk vinden en dat dus nooit zouden doen :+

Met veter niet gebalanceerd nutteloos want daar rij ik niet meer door. Merkte er trouwens niets van.
Tegenwoordig heb ik geen race model meer helaas en gelukkig , en ik controleer met statisch balanceren hoeveel onbalans er in zit. Zit er meer dan 15 gram in balanceer ik anders niet , merk er toch niets van. Nu rij ik ook niet meer met de snelheid van weleer , komt gewoon door de motor. Ook beter voor je rijbewijs.
 
Dit is de theorie van dynabeads. Zolang het spul vloeibaar is zou hetzelfde gelden. Maar je moet er dus wel tenminste hetzelde inkieperen als je er met balanceren opplakt. Meningen zijn verdeeld, ik vind het maar niets
Dynabeads Tyre Balancers - How they work

Ik geloof zoieso niet in dat spul, en ik zie ook nergens staan dat je er hetzelfde in moet gooien als het eventuele balanceergewicht.
Zou ook meer dan dubbel werk zijn, lijkt me.
ook staat er dat het spul snel zou reageren, enkele seconden ( is dat snel?), stel dat je rond de 200 rijd, dan lijkt mij dat dit goedje altijd te laat is
het onbalans te corrigeren.

Its amazing Mike. _O-
 
Ik hoor om me heen dat men na het omwisselen van nieuwe motorbanden, niet (meer) balanceren.
Wat is jullie ervaring/mening hierover?
Geen een band is het zelfde enkele grammen kunnen al trillingen veroorzaken, bij hoge snelheden en behalve oncomfortabel is het ook slecht voor de lagers.

Ps 20 jaar ervaring met het balanceren van turbines, krukassen, vliegwielen van windmolens, waaiers etc met gewichten van 1 tm 1000 kg, eigenlijk alles wat draait met hoge en lage toeren. Je kunt zelf even op zoek gaan wat een maximaal rest onbalens mag zijn, deze is afhankelijk van gewicht en toerental. Hiervoor bestaat een grafiek waarbij je het kunt uitrekenen. Omdat een motorband vrij smal is, is statisch balanceren voldoende.
Hoe lager het gewicht van een draaiend deel, hoe lager het restonbalans bij het zelfde toerental.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof zoieso niet in dat spul, en ik zie ook nergens staan dat je er hetzelfde in moet gooien als het eventuele balanceergewicht.
Zou ook meer dan dubbel werk zijn, lijkt me.
ook staat er dat het spul snel zou reageren, enkele seconden ( is dat snel?), stel dat je rond de 200 rijd, dan lijkt mij dat dit goedje altijd te laat is
het onbalans te corrigeren.

Its amazing Mike. _O-
Pin me er niet op vast maar volgens mij worden Scania banden bij defensie ook niet gebalanceerd. Deze zijn ook gevuld met het een of ander. En daar werkt het ook prima dus ik zelf zal niet snel zeggen dat het allemaal onzin is.
 
Pin me er niet op vast maar volgens mij worden Scania banden bij defensie ook niet gebalanceerd. Deze zijn ook gevuld met het een of ander. En daar werkt het ook prima dus ik zelf zal niet snel zeggen dat het allemaal onzin is.
Die wielen halen de resonantiefrequentie niet, dus idd overbodig
 
Terug
Bovenaan Onderaan