BANDEN WEL OF NIET BALANCEREN

orangektm

Die hard MF'er
9 apr 2009
512
51
Ik heb nog niet gereden maar het schijnt dat de onbalance bij een KTM 21 inch wiel voor shimmyen zorgt .je zou eerder aan trillen denken we gaan het zien.
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.539
261
50
wezemaal
nog zoiets : van iedereen die al eens een lekke band heeft hersteld met een veter, hoevelen hebben dan niet gebalanceerd en hoevelen hebben daar dan iets van gemerkt ?

maar ik vermoed dat de grootste meerderheid van de niet-simpelen een veter ook gevaarlijk vinden en dat dus nooit zouden doen :+
 

ducsmit

MF veteraan
16 apr 2007
2.565
44
57
nog zoiets : van iedereen die al eens een lekke band heeft hersteld met een veter, hoevelen hebben dan niet gebalanceerd en hoevelen hebben daar dan iets van gemerkt ?

maar ik vermoed dat de grootste meerderheid van de niet-simpelen een veter ook gevaarlijk vinden en dat dus nooit zouden doen :+
Met veter niet gebalanceerd nutteloos want daar rij ik niet meer door. Merkte er trouwens niets van.
Tegenwoordig heb ik geen race model meer helaas en gelukkig , en ik controleer met statisch balanceren hoeveel onbalans er in zit. Zit er meer dan 15 gram in balanceer ik anders niet , merk er toch niets van. Nu rij ik ook niet meer met de snelheid van weleer , komt gewoon door de motor. Ook beter voor je rijbewijs.
 

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
13.809
419
57
Enkhuizen
Dit is de theorie van dynabeads. Zolang het spul vloeibaar is zou hetzelfde gelden. Maar je moet er dus wel tenminste hetzelde inkieperen als je er met balanceren opplakt. Meningen zijn verdeeld, ik vind het maar niets
Dynabeads Tyre Balancers - How they work
Ik geloof zoieso niet in dat spul, en ik zie ook nergens staan dat je er hetzelfde in moet gooien als het eventuele balanceergewicht.
Zou ook meer dan dubbel werk zijn, lijkt me.
ook staat er dat het spul snel zou reageren, enkele seconden ( is dat snel?), stel dat je rond de 200 rijd, dan lijkt mij dat dit goedje altijd te laat is
het onbalans te corrigeren.

Its amazing Mike. _O-
 
  • Like
Waarderingen: BandY en Loki

BandY

RIPvH
17 apr 2008
33.456
2.799
Ik hoor om me heen dat men na het omwisselen van nieuwe motorbanden, niet (meer) balanceren.
Wat is jullie ervaring/mening hierover?
Geen een band is het zelfde enkele grammen kunnen al trillingen veroorzaken, bij hoge snelheden en behalve oncomfortabel is het ook slecht voor de lagers.

Ps 20 jaar ervaring met het balanceren van turbines, krukassen, vliegwielen van windmolens, waaiers etc met gewichten van 1 tm 1000 kg, eigenlijk alles wat draait met hoge en lage toeren. Je kunt zelf even op zoek gaan wat een maximaal rest onbalens mag zijn, deze is afhankelijk van gewicht en toerental. Hiervoor bestaat een grafiek waarbij je het kunt uitrekenen. Omdat een motorband vrij smal is, is statisch balanceren voldoende.
Hoe lager het gewicht van een draaiend deel, hoe lager het restonbalans bij het zelfde toerental.
 
Laatst bewerkt:

Monkey

MF veteraan
3 apr 2007
7.214
129
35
froubuurt
Ik geloof zoieso niet in dat spul, en ik zie ook nergens staan dat je er hetzelfde in moet gooien als het eventuele balanceergewicht.
Zou ook meer dan dubbel werk zijn, lijkt me.
ook staat er dat het spul snel zou reageren, enkele seconden ( is dat snel?), stel dat je rond de 200 rijd, dan lijkt mij dat dit goedje altijd te laat is
het onbalans te corrigeren.

Its amazing Mike. _O-
Pin me er niet op vast maar volgens mij worden Scania banden bij defensie ook niet gebalanceerd. Deze zijn ook gevuld met het een of ander. En daar werkt het ook prima dus ik zelf zal niet snel zeggen dat het allemaal onzin is.
 

BandY

RIPvH
17 apr 2008
33.456
2.799
nee nooit ballanscheren is overbodig en heeft geen nut.......jazekeeeeeeer
Reken 5 gram gram onbalans eens uit bij 150 km per uur bij een radius van je wiel hoeveel gram die 5 gram is geworden. Trillen verkort ook de levensduur van lagers.
 

Rob RD

Dé [Banned User]
Donateur
25 aug 2002
15.775
2.954
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Pin me er niet op vast maar volgens mij worden Scania banden bij defensie ook niet gebalanceerd. Deze zijn ook gevuld met het een of ander. En daar werkt het ook prima dus ik zelf zal niet snel zeggen dat het allemaal onzin is.
Die wielen halen de resonantiefrequentie niet, dus idd overbodig
 
  • Like
Waarderingen: BandY

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
4.628
285
Zeeuws Vlaanderen
Niet correct.. het goede antwoord is :
Het zijn Scania's , die rammelen van hun eigen zo verschrikkelijk dat een beetje geklapper van de banden niks meer uitmaakt. :)
 
  • Like
Waarderingen: BandY

Monkey

MF veteraan
3 apr 2007
7.214
129
35
froubuurt
Niet correct.. het goede antwoord is :
Het zijn Scania's , die rammelen van hun eigen zo verschrikkelijk dat een beetje geklapper van de banden niks meer uitmaakt. :)
Niet mijn ervaring. Maar ik heb dan ook nooit echt de merken gekte van vrachtwagen chauffeurs begrepen. Ik had ook prima lol in een 20 ton Renault namelijk