Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
nou, zet me er maar opAls je nou iets structureels toe te voegen hebt doe dat dan en hou je anders bij de dingen waar je wel wat van afweet. Dom gelul als nietes en zo blind als een mol hebben we geen klote aan. Je weet veel en het zou zonde zijn als je de eerste bent op mijn ignore list, ik raad je in ieder geval aan om mij op jouw ignore list te zetten
Jahoor, tuurlijk, member 2576 met 15000 posts, lid sinds 2002...
Balanceren hoort mee in het rijtje waarin ook "herstellen met veter" voorkomt, namelijk, het is een eeuwige discussie.Ik hoor om me heen dat men na het omwisselen van nieuwe motorbanden, niet (meer) balanceren.
Wat is jullie ervaring/mening hierover?
Als je het oprecht niet begrijpt is daar niets mis mee, maar wat je stelt is zo maf dat dat lastig voor te stellen isAls je nou iets structureels toe te voegen hebt doe dat dan en hou je anders bij de dingen waar je wel wat van afweet. Dom gelul als nietes en zo blind als een mol hebben we geen klote aan. Je weet veel en het zou zonde zijn als je de eerste bent op mijn ignore list, ik raad je in ieder geval aan om mij op jouw ignore list te zetten
Jahoor, tuurlijk, member 2576 met 15000 posts, lid sinds 2002...
Nou.. dan zal ik nog eens een poging wagen.Maar het fascineert me nog steeds, met name het verschil in resultaat van de uitwerking van de zwaartekracht op het loodje op een wiel in een balanceerapparaat of op de weg.
Dat is niet helemaal waar, ook tijdens het rijden is die zwaartekracht er alleen rolt het wiel toevallig al over de grond. Feit blijft dat een wiel, in balans, niets raars zal doen al heb je tien keer de zwaartekracht, want hij weegt overal hetzelfde.In het balanceerapparaat is de zwaartekracht allesbepalend, terwijl hij er tijdens het rijden eigenlijk niet toe doet.
In theorie: ja, maar de invloed is onder het rijden zo klein(even uitgaand van de invloed er op van dat op de velg geplakte stukje balanceerlood uit de opmerking van Rob RD) dat je hem kunt verwaarlozen. Op het totale wiel doet hij er ook niet toe omdat hij (bij statische balans) zoals je zelf stelt gelijkelijk is verdeeld.Dat is niet helemaal waar, ook tijdens het rijden is die zwaartekracht er alleen rolt het wiel toevallig al over de grond. Feit blijft dat een wiel, in balans, niets raars zal doen al heb je tien keer de zwaartekracht, want hij weegt overal hetzelfde.
Aangezien ik mijn banden dus zelf zet, doe ik het ook zo.Nee, als ik jullie zo hoor, ga ik een setje uit proberen.
Nou, ik denk zomaar dat de verhouding rotatie g-krachten en zwaartekracht op de bank hetzelfde is als onder de auto, mits de snelheid gelijk is. Natuurlijk is de zwaartekracht veel minder sterkIn theorie: ja, maar de invloed is onder het rijden zo klein(even uitgaand van de invloed er op van dat op de velg geplakte stukje balanceerlood uit de opmerking van Rob RD) dat je hem kunt verwaarlozen. Op het totale wiel doet hij er ook niet toe omdat hij (bij statische balans) zoals je zelf stelt gelijkelijk is verdeeld.
Voor de beeldvorming:Nou.. dan zal ik nog eens een poging wagen.
In principe raak je daar het verschil tussen statisch balanceren en dynamisch balanceren, alleen met een andere beschrijving.
Jan, met alle respect, maar het zijn twee vragenheb nog 1 laatste vraagje voor je : stel dat je met de motor doorheen een rijdende trein. je rijdt even snel als de trein maar in de omgekeerde richting. staat het loodje dan stil ? moet je dan anders balanceren ?
Ehh... zwaartekracht zal gelijk zijn. G-krachten bij een bepaalde snelheid zijn afhankelijk van de arm en daarmee van de wiel-diameter (en bijbehorend de omloopsnelheid). Of er een auto of een motor op dat wiel staat is niet zo relevantNou, ik denk zomaar dat de verhouding rotatie g-krachten en zwaartekracht op de bank hetzelfde is als onder de auto, mits de snelheid gelijk is. Natuurlijk is de zwaartekracht veel minder sterk
Statisch: eensVoor de beeldvorming:
Statisch balanceren is IMHO balanceren in de middellijn van het wiel. zuiver om het wiel qua gewicht in balans te krijgen... Dat kan idd stilstaand, met fingerspitzengefuhl.
Dynamisch balanceren is balanceren "buiten het centrum"' wat bij motorfietsen nauwelijks effect zal hebben. Dynamisch balanceren doet men als het verticale hart van het wiel niet in het hart van de wiellagers ligt.
Dynamisch balanceren is balanceren "buiten het centrum"' wat bij motorfietsen nauwelijks effect zal hebben. Dynamisch balanceren doet men als het verticale hart van het wiel niet in het hart van de wiellagers ligt.
Jan, met alle respect, maar het zijn twee vragen
1) Loodje heeft een constante snelheid, de situatie is hetzelfde als op de rollenbank of aan het balanceerapparaat. Snelheid van het midden van het wiel is 0kmh, de volledige omtrek heeft een constante snelheid, voor ieder punt op de straal anders maar op de omtrek op dat punt in de straal gelijk.
2) Je moet niet anders balanceren. Onder geen enkele omstandigheid moet je anders balanceren.
Vreemd, net stond het op enig moment nog stil, of het versnelde het tot wel 400km/uJan, met alle respect, maar het zijn twee vragen
1) Loodje heeft een constante snelheid, de situatie is hetzelfde als op de rollenbank of aan het balanceerapparaat. Snelheid van het midden van het wiel is 0kmh, de volledige omtrek heeft een constante snelheid, voor ieder punt op de straal anders maar op de omtrek op dat punt in de straal gelijk.
2) Je moet niet anders balanceren. Onder geen enkele omstandigheid moet je anders balanceren.
Dit is het enige goede antwoord..... En nu #doeslief.......Daarnaast klopt jouw "stilstaan, 400km/u gaan" alleen als toeschouwer vanaf de zijkant, maar het wiel zit niet aan de toeschouwer vast. Het wiel zit aan de as van de auto vast. En wat ziet de as van de auto dat het wiel doet? Rondjes draaien. En als dat in balans gaat, voelt de auto niets.
Klopt, dat gebeurt als je eenmaal de trein uit bent...Vreemd, net stond het op enig moment nog stil, of het versnelde het tot wel 400km/u
1) Loodje heeft een constante snelheid
En hier klopt iets niet.Stel je een perfect rond wiel voor met een band voor waar aan een kant het loopvlak dikker is dan aan de andere kant. Om de boel statisch in balans te krijgen plak je lood op de velg. Bij en beetje band zit het lood dan al snel een centimeter of negen dichter bij het draaipunt dan het "extra gewicht" in het band waar het voor moet compenseren. m.a.w.: het lood heeft minder arm(dichter bij je as/draaipunt) en voor statische balans heb je iets meer lood bijgeplakt dan dat het band aan "extra rubber gewicht" heeft op het loopvlak. Als je het wiel een beetje op toeren helpt dan slingert het stuk wiel met het dikke loopvlak harder naar buiten dan dat met het gewichtje en heb je alsnog trillingen.