Bandenspanningsmeter (geijkt) aanbeveling.

R-DV

MF'er
15 mei 2013
82
3
Drachten
Luitjes,

Voor het circuitrijden ben ik opzoek naar een geijkte bandenspanningsmeter. Het liefst een meter die niet verder gaat dan 4 bar zodat het goed zichtbaar is.

Iemand een aanbeveling? Max 115 euro, liefst iets goedkoper. Hoeft geen pomp functie te hebben. Puur meten en lucht laten gaan.

Thanks!
 
zat precieze meters, geijkt is meer voor de APK dacht ik , als een verplichting ?


wat ik fijn vind kan jij weer een onding vinden , misschien een idee om het in een winkel te bekijken, of het fijn in de hand ligt.
bij bovenstaande link noemt men ook dat modellen een knopje kunnen hebben om lucht te laten ontsnappen, dat kan wel handig zijn als je precies wil werken.
bij voorbanden gaat er vaak al 0,1 bar uit als ik de slang van het ventiel er af haal en weer op zet , ff oefenen.
 
Dat is heel toevallig, ik zat net naar deze te kijken en spraken mij erg aan. Geijkt vind ik belangrijk omdat ze dan ‘nauwkeurig’ zijn. Die goedkopere dingen wijken vaak ontzettend en dat wil je niet op de baan.

Bedankt voor de tip!
 
Prisma maakt serieuze bandenspanningsmeters, kosten ook wat.
 
Dat is heel toevallig, ik zat net naar deze te kijken en spraken mij erg aan. Geijkt vind ik belangrijk omdat ze dan ‘nauwkeurig’ zijn. Die goedkopere dingen wijken vaak ontzettend en dat wil je niet op de baan.

Bedankt voor de tip!
Als je eenmaal een druk hebt welke je voor jezelf goed vind rijden maakt het geen zak uit hoe nauwkeurig die is en of ie wel of niet geijkt is, zolang je maar dezelfde bandenspanningsmeter gebruikt.
 
Heb zelf zoon dure prisma gekocht omdat ik dacht dat het nodig was. zitten wel wat mooie functies op zoals buitentemperatuur tijdens het meten en de spanning voor / na (dus uit de warmers en bij terugkomst) -> dit zou je ook gewoon kunnen opschrijven:P

Het verschil met een digitale van 70 - 100,- qua afwijking minimaal 0,05 - 0,1 bar t.o.v mijn prisma

Een goedkopere analoge meter heeft t.o.v mijn prisma zoon 0,1 tot max 0,2 bar verschil.
 
Als je eenmaal een druk hebt welke je voor jezelf goed vind rijden maakt het geen zak uit hoe nauwkeurig die is en of ie wel of niet geijkt is, zolang je maar dezelfde bandenspanningsmeter gebruikt.
Dat is ook hoe ik het doe. Kijk naar de slijtage van de band voor dr beoordeling. En gebruik de meter dan vooral om te kunnen meten hoeveel eruit of erin gaat.

En daar werkt mijn €15 anwb bandenspanning meter perfect voor. :)

Maar toch blijft het interessant om te weten wat de echte exacte spanning is, maar dan moet je eigenlijk ook de temperatuur van de band gaan meten als we professioneel gaan doen. :P
 
om even in te haken op de vraag van TS, welke zijn goed/nauwkeurig.ge-ijkt, maar ook bestand tegen van de koffietafel/motor af pleuren zonder dat ze meteen in 100 stukjes barsten
 
Als je een geijkte laat vallen is er sowieso kans op een afwijking,
dus die vraag is een beetje als: ik zoek een vrouw die nooit hoofdpijn heeft, liefst niet te duur qua model. ;)
 
Nouja, die van motion pro is nauwkeurig, en zit netjes in een rubberen houder om een redelijke val nog mogelijk te maken, en uit de ervaringen afgelopen jaren is de kans dat ie een keer stuitert wel redelijk hoog :+
 
Nouja, die van motion pro is nauwkeurig, en zit netjes in een rubberen houder om een redelijke val nog mogelijk te maken, en uit de ervaringen afgelopen jaren is de kans dat ie een keer stuitert wel redelijk hoog :+
Heb je zulke boter vingers? ;):P
 
Pak geen digitale, maar een analoge.

Waarom:
#1: Grotere resolutie. Bij een analoge kun je precies zien hoe het wijzertje tussen 2 streepjes valt. Bij een digitale is er vaak maar 1 of anderhalve digit achter de komma.
1 digit achter de komma: je ziet 1.1 en 1.2, maar niet 1.17
Anderhalve digit achter de komma: je ziet 1.10 of 1.15, maar niet 1.17
Met een analoge zie je dit exact.

#2. Een digitale neemt een sample gedurende een korte tijd. Als de meter er even niet goed op zat en wat lucht ontsnapt, dan wordt de waarde niet meer bijgewerkt en is de meting foutief.
Bij een analoge meter wordt de wijzer iedere keer hoger geduwd en die waarde vast gehouden.
 
#1: Grotere resolutie. Bij een analoge kun je precies zien hoe het wijzertje tussen 2 streepjes valt. Bij een digitale is er vaak maar 1 of anderhalve digit achter de komma.
1 digit achter de komma: je ziet 1.1 en 1.2, maar niet 1.17
wow fucking belangrijk man, wat op een honderdste bar nauwkeurig wil je natuurlijk rijden. 1 of 2 honderdste teveel of te weinig rijdt natuurlijk voor geen meter.
 
wow fucking belangrijk man, wat op een honderdste bar nauwkeurig wil je natuurlijk rijden. 1 of 2 honderdste teveel of te weinig rijdt natuurlijk voor geen meter.
Haha ja op ons niveau is dat van groot belang vind je nie?

Neem niet weg dat punt 2 wel fair is. Een analoge is eigenlijk daarom gewoon makkelijker in gebruik vind ik.
 
Pak geen digitale, maar een analoge.

Waarom:
#1: Grotere resolutie. Bij een analoge kun je precies zien hoe het wijzertje tussen 2 streepjes valt. Bij een digitale is er vaak maar 1 of anderhalve digit achter de komma.
1 digit achter de komma: je ziet 1.1 en 1.2, maar niet 1.17
Anderhalve digit achter de komma: je ziet 1.10 of 1.15, maar niet 1.17
Met een analoge zie je dit exact.

#2. Een digitale neemt een sample gedurende een korte tijd. Als de meter er even niet goed op zat en wat lucht ontsnapt, dan wordt de waarde niet meer bijgewerkt en is de meting foutief.
Bij een analoge meter wordt de wijzer iedere keer hoger geduwd en die waarde vast gehouden.
Ik mis toch nog wel een paar variablen in dit verhaal
Zoals het monitoren van de buitentemperatuur, de relatieve luchtvochtigheid, de hoogte waarop je je bevind,enz :+
Allemaal omstandigheden die mede bepalen hoeveel druk er nu werkelijk in je band zit.
 
  • Haha
Waarderingen: M14
zat precieze meters, geijkt is meer voor de APK dacht ik , als een verplichting ?


wat ik fijn vind kan jij weer een onding vinden , misschien een idee om het in een winkel te bekijken, of het fijn in de hand ligt.
bij bovenstaande link noemt men ook dat modellen een knopje kunnen hebben om lucht te laten ontsnappen, dat kan wel handig zijn als je precies wil werken.
bij voorbanden gaat er vaak al 0,1 bar uit als ik de slang van het ventiel er af haal en weer op zet , ff oefenen.
Ik gebruik deze sinds een jaar. Ik vind het een fijne spanningsmeter, ook door de verschillende dopjes met bijbehorende hoek van meten. Ik doe het hele wagenpark er mee en hij voelt degelijk aan. Tot nu toe geen mankementen, maar ik bewaar hem dan ook netjes in het koffertje. Zo neem ik hem ook mee op vakantie of circuitdagen bijv.
 
Pak geen digitale, maar een analoge.

Waarom:
#1: Grotere resolutie. Bij een analoge kun je precies zien hoe het wijzertje tussen 2 streepjes valt. Bij een digitale is er vaak maar 1 of anderhalve digit achter de komma.
1 digit achter de komma: je ziet 1.1 en 1.2, maar niet 1.17
Anderhalve digit achter de komma: je ziet 1.10 of 1.15, maar niet 1.17
Met een analoge zie je dit exact.

#2. Een digitale neemt een sample gedurende een korte tijd. Als de meter er even niet goed op zat en wat lucht ontsnapt, dan wordt de waarde niet meer bijgewerkt en is de meting foutief.
Bij een analoge meter wordt de wijzer iedere keer hoger geduwd en die waarde vast gehouden.
Punt 2 is niet waar. Een digitale meter blijft ook opgeduwd worden tot de hoogste waarde en houdt dit vast.
 
Het is belangrijker om te weten waar en wanneer je meet... een manometer meet het verschil tussen druk in de band, en buiten de band. Dus als je meet in de Alpen op 1500mtr dan geeft het ding 0.15 bar meer aan dan op zeeniveau. Temperatuur heeft nog veel meer invloed. Ik ga er vanuit dat een aanbevolen bandendruk van bijvoorbeeld 2.9 koud achter bij 20C is (en op 0 mtr). De fabrikant gaat uit van normaal gebruik, en ik neem weer even aan dat de band dan 10C warmer wordt tijdens rijden. Dus 2.9 koud is dan 3.0 (gewoon 0.1bar/10C) optimale druk tijdens rijden bij 20C buitentemperatuur. Ga je sportief bochten rijden bij 30C en de band wordt geen 40C, maar 50C, dan zet ik 2.7 koud achter. Op 1500 mtr bij 20C wordt dat dan weer 2.85, omdat die 0.15 te weinig aangeeft. En dan ga ik ervanuit dat die meters bij tankstations max 0.1 bar precisie hebben.

Als je hier nog geen koppijn van krijgt, met een BMW en interne sensoren die absolute druk meten, en terug corrigeren naar 20C al is de band 80C, dan wordt het echt moeilijk. Bedankt BMW voor deze waardeloze functie

Kun je ook doortrekken naar GP. Die rijden met 1.2 bar koud achter. Maar band wordt 100-110C. Dus 2.0 -2.1 tijdens rijden. En GP rijders zijn klein, GP fietsen zijn licht, en rijdersgewicht is meer 50/50 verdeeld vanwege rijpositie dan 20/80 voor de meeste van ons. Dus geen 200kg op achterwiel, maar 130 of zo. En dan heb je ook geen 2.9 bar nodig, maar 2.0.
 
Het is belangrijker om te weten waar en wanneer je meet... een manometer meet het verschil tussen druk in de band, en buiten de band. Dus als je meet in de Alpen op 1500mtr dan geeft het ding 0.15 bar meer aan dan op zeeniveau. Temperatuur heeft nog veel meer invloed. Ik ga er vanuit dat een aanbevolen bandendruk van bijvoorbeeld 2.9 koud achter bij 20C is (en op 0 mtr). De fabrikant gaat uit van normaal gebruik, en ik neem weer even aan dat de band dan 10C warmer wordt tijdens rijden. Dus 2.9 koud is dan 3.0 (gewoon 0.1bar/10C) optimale druk tijdens rijden bij 20C buitentemperatuur. Ga je sportief bochten rijden bij 30C en de band wordt geen 40C, maar 50C, dan zet ik 2.7 koud achter. Op 1500 mtr bij 20C wordt dat dan weer 2.85, omdat die 0.15 te weinig aangeeft. En dan ga ik ervanuit dat die meters bij tankstations max 0.1 bar precisie hebben.

Als je hier nog geen koppijn van krijgt, met een BMW en interne sensoren die absolute druk meten, en terug corrigeren naar 20C al is de band 80C, dan wordt het echt moeilijk. Bedankt BMW voor deze waardeloze functie

Kun je ook doortrekken naar GP. Die rijden met 1.2 bar koud achter. Maar band wordt 100-110C. Dus 2.0 -2.1 tijdens rijden. En GP rijders zijn klein, GP fietsen zijn licht, en rijdersgewicht is meer 50/50 verdeeld vanwege rijpositie dan 20/80 voor de meeste van ons. Dus geen 200kg op achterwiel, maar 130 of zo. En dan heb je ook geen 2.9 bar nodig, maar 2.0.
ik zou gewoon offroad gaan rijden, stuk goedkoper , gaat lang niet zo hard en je kan gewoon de druk halveren en weer terug oppompen al gelang de ondergrond ;)
 
Punt 2 is niet waar. Een digitale meter blijft ook opgeduwd worden tot de hoogste waarde en houdt dit vast.

Er is een punt dat een digitale meter daar mee stopt, om batterij te sparen. En er zijn vast digitale meters die dit beter doen dan andere.

Ik heb natuurlijk niet iedere digitale meter vast gehad, maar een analoge meter is mij betrouwbaarder gebleken.

wow fucking belangrijk man, wat op een honderdste bar nauwkeurig wil je natuurlijk rijden. 1 of 2 honderdste teveel of te weinig rijdt natuurlijk voor geen meter.

Een normale reactie typen valt nog best tegen hè.

Een meetwaarde van 1.79999999999 is voor een digitale meter nog steeds 1.7, terwijl het in werkelijkheid 1.8 is. En dat is best significant, zeker bij slicks/racebanden. Met een analoge meter zie je dit verschil direct.

Daarnaast vroeg de topic starter om een gecalibreerde meter. Als een meter slechts een resolutie van 0.1 bar heeft, kan deze onmogelijk in die resolutie worden gecalibreerd. Dus moet deze preciezer kunnen meten om die calibratie te garanderen.

Kortom, reden genoeg om op honderdsten van een bar te kunnen meten.
 
ik zou gewoon offroad gaan rijden, stuk goedkoper , gaat lang niet zo hard en je kan gewoon de druk halveren en weer terug oppompen al gelang de ondergrond ;)offroad is niet miin ding.

ik zou gewoon offroad gaan rijden, stuk goedkoper , gaat lang niet zo hard en je kan gewoon de druk halveren en weer terug oppompen al gelang de ondergrond ;)
Dan kun je ook op een home trainer gaan zitten met een 65inch voor je neus. Denk bijna net zo echt, en na 4 setjes virtuele banden heb je die 65" voor niets. Of toch niet helemaal...
 
Er is een punt dat een digitale meter daar mee stopt, om batterij te sparen. En er zijn vast digitale meters die dit beter doen dan andere.

Ik heb natuurlijk niet iedere digitale meter vast gehad, maar een analoge meter is mij betrouwbaarder gebleken.



Een normale reactie typen valt nog best tegen hè.

Een meetwaarde van 1.79999999999 is voor een digitale meter nog steeds 1.7, terwijl het in werkelijkheid 1.8 is. En dat is best significant, zeker bij slicks/racebanden. Met een analoge meter zie je dit verschil direct.

Daarnaast vroeg de topic starter om een gecalibreerde meter. Als een meter slechts een resolutie van 0.1 bar heeft, kan deze onmogelijk in die resolutie worden gecalibreerd. Dus moet deze preciezer kunnen meten om die calibratie te garanderen.

Kortom, reden genoeg om op honderdsten van een bar te kunnen meten.
Ik ben niet zo subtiel van nature, sorry :)
 
Het is belangrijker om te weten waar en wanneer je meet... een manometer meet het verschil tussen druk in de band, en buiten de band. Dus als je meet in de Alpen op 1500mtr dan geeft het ding 0.15 bar meer aan dan op zeeniveau. Temperatuur heeft nog veel meer invloed. Ik ga er vanuit dat een aanbevolen bandendruk van bijvoorbeeld 2.9 koud achter bij 20C is (en op 0 mtr). De fabrikant gaat uit van normaal gebruik, en ik neem weer even aan dat de band dan 10C warmer wordt tijdens rijden. Dus 2.9 koud is dan 3.0 (gewoon 0.1bar/10C) optimale druk tijdens rijden bij 20C buitentemperatuur. Ga je sportief bochten rijden bij 30C en de band wordt geen 40C, maar 50C, dan zet ik 2.7 koud achter. Op 1500 mtr bij 20C wordt dat dan weer 2.85, omdat die 0.15 te weinig aangeeft. En dan ga ik ervanuit dat die meters bij tankstations max 0.1 bar precisie hebben.

Als je hier nog geen koppijn van krijgt, met een BMW en interne sensoren die absolute druk meten, en terug corrigeren naar 20C al is de band 80C, dan wordt het echt moeilijk. Bedankt BMW voor deze waardeloze functie

Kun je ook doortrekken naar GP. Die rijden met 1.2 bar koud achter. Maar band wordt 100-110C. Dus 2.0 -2.1 tijdens rijden. En GP rijders zijn klein, GP fietsen zijn licht, en rijdersgewicht is meer 50/50 verdeeld vanwege rijpositie dan 20/80 voor de meeste van ons. Dus geen 200kg op achterwiel, maar 130 of zo. En dan heb je ook geen 2.9 bar nodig, maar 2.0.

Wanneer je op het circuit rijd is er 1 ding belangrijk en dat heeft niks te maken met koude banden druk.
je wilt weten wat voor de je mee rond rijd. dus meten direct vanaf de baan.
@TS ik heb gewoon een digitale meter waarmee ik weet met welke druk mijn bandenslijtage goed is icm de asfalt temperatuur.

Banden spanning meter 6055
dit ziet er wel goed uit als meter, gevaar is alleen dat je door het slangetje al veel lucht verliest zeker aan de voorzijde.
 
Dit is gewoon een handige drukmeter met een maximale tolerantie van +/- 1% (netjes volgens EN837 en duits dus het zal wel kloppen ;) ). Met een rechte, schuine en haakse koppeling voor je ventiel. Ik dacht dat het iets van 35,- euro kost.
 

Bijlagen

  • flaig.gif
    flaig.gif
    120,3 KB · Weergaven: 46
Wanneer je op het circuit rijd is er 1 ding belangrijk en dat heeft niks te maken met koude banden druk.
je wilt weten wat voor de je mee rond rijd. dus meten direct vanaf de baan.
Leuk. je hebt dus of bandenwarmers, of je komt binnen na twee rondjes om je banden te controleren. Ik gok erop geen van beide gezien je verhaal, dus hoe doe je dat???
 
Terug
Bovenaan Onderaan