Vandaag was het dan zover: de azijn na ruim twee weken uit de tank geheveld. Was van plan de azijn te hergebruiken om alg van de tuinvlonders te verwijderen, maar gezien de roestbruine kleur van de voorheen heldere azijn heb ik deze maar afgevoerd naar de milieu straat.
Het resultaat in de tank was boven verwachting: blank staal aan de binnenzijde van de tank, vrijwel geen roest meer te bekennen. De tank uitgebreid met water gespoeld en met een föhn binnen een half uur helemaal kurkdroog geblazen. Daarna mengsmering door de tank geklotst, zodat daar waar de benzine verdampt een laagje tweetaktolie op het blanke staal aanwezig blijft.
Vervolgens aan de slag met het monteren van het nieuwe benzinekraantje. Leek in eerste instantie meteen te passen, maar bij montage bleek er toch een kleine aanpassing nodig te zijn. Maar dat stelde weinig voor; stukje van het aanzuigbuisje en het zeefje af gezaagd en monteren maar.
Boven het nieuwe kraantje, onder de restanten van het oude kraantje en het oude zeefje.
Na de tank de motor te hebben gemonteerd heb ik twee liter verse benzine in de tank gegooid. Het kraantje dicht netjes af, da's alvast mooi. Verder waren er na de benzinekraan op de stand 'reserve' te hebben gezet luchtbelletjes zichtbaar in de tank die afkomstig zijn uit de benzineslang die zich vult met benzine, dus er loopt benzine door naar de brandstofpomp.
Overmoedig geworden een autoaccu provisorisch aangesloten en op de startknop gedrukt. De startmotor draait mooi (alle losse starts van een seconde of vijf bij elkaar geteld zeker een twee minuten gestart), maar er komt geen benzine in de vlotterkamers: bij openen van de aftapplugjes onderaan de carburateurs stroomt er na al het starten nog steeds geen benzine uit. De motor loopt dus helaas nog niet.
Ik weet zeker dat de zelf brandstofpomp in orde is, aangezien ik deze eerder al los had getest met een accu. Maar heb nog niet kunnen vaststellen of de brandstofpomp ook draait bij het starten van de motor. Ik vermoed eigenlijk dat de brandstofpomp geen spanning krijgt. Morgen maar eens gaan doormeten wat er aan de hand is. En ja, de knop op het stuur staat op 'run'