hey,
ik heb onlangs een cbf 250 gekocht van een particulier. blijkt dat ik nogal int zak ben gezet, en dat er dus vanalles niet werkt. koppeling heb ik al laten herstellen, en dat kostte me al te veel geld naar mijn zin. ik heb er ook een andere batterij in gestoken maar die laadt niet op! ik veronderstel dat het aan de dynamo ligt, maar ik zou totaal niet weten waar die steekt, en of ik daar zelf iets aan kan doen...
effe beschrijven wat k heb gedaan:
na een beetje rondneuzen kwam ik hier op:
how to - accu en laadsysteem controleren.
spanning van de accu zonder contact = 13 volt
spanning van de accu met contact = 12.5 v
spanning van de accu met draaiende motor = 13 v
dus met de batterij is niets mis.
volgende stap: laadsysteem.
maakt niet uit op hoeveel toeren ik de motor laat draaien, de spanning blijft 13 volt...
dus oftewel de regelaar of de dynamo
dan drie gele draadjes gevonden (waren de enige die ik kon vinden, het grootste deel van de kabels is ingepakt), en wisselspanning daarop gemeten:
twee van de drie gaven telkens 20 volt AC en één van de paren gaf rond de 15 volt AC. daarom denk ik dus dat er iets mis is met de dynamo.
iemand enig idee waar die steekt, wat er mis aan kan zijn, en of ik een fout heb gemaakt in bovenstaande redenering?
groetjes
Hij zegt:Hoeveel volt geeft ie aan bij 3000 toeren op de accupolen? Dit zou ongeveer 14- 14,5 volt moeten zijn.
Hij zegt:
volgende stap: laadsysteem.
maakt niet uit op hoeveel toeren ik de motor laat draaien, de spanning blijft 13 volt...
dus oftewel de regelaar of de dynamo
Dus 13 volt! Is vrij weinig om te laden. Spanningsregelaar defect? Dynamo defect?
als hij draait maak eens de plus los op je accu hij zou moeten blijven draaien
Lijkt wel alsof er 1 fase is uitgevallen van je dynamo, misschien een breuk in de spoel van de stator. De verstopplek van de dynamo lijkt me(bind me dr niet op vast) Carteldeksel links. Spanningsregelaar zit vaak rechterachterkant.
Ik vind de waardes van de dynamo nou ook niet echt, die waardes horen rond de 80-100V AC te zitten. Heb je de dynamowaardes ook getest op toeren dan? (3000-5000rpm) Waarschijnlijk word de dynamo gekoeld in olie, tenminste ik ga er wel vanuit. Dan zou de olie er vanaf moeten en kan het deksel er af. Lijkt me de basis, specifiek van die motor kan ik je niks over vertellen hoe of wat precies zit.
kan je dat zomaar openvijzen? ik heb gisteren het deksel van de verbinding van de startmotor naar de krukas opengevezen, en dat heeft me heel wat bloed, zweet en tranen gekost om dat er terug op te krijgen
Niet zeveren hè
Ik had het 2 minuten vast en het stak erin. Gij hebt er inderdaad een paar uur over gedaan
Wattes? Belgen?
Daar links zit het deksel van het vliegwiel en dus dynamo (rotor+stator).
Is niet zo gemakkelijk inspecteren gezien dat vliegwiel ervoor zit. Dat is de rotor (draait) en de stator zit erin (staat stil, statisch).
Als je dynamo zo weinig voltage levert dan (meten voor de spanningsregelaar) dan denk ik dat er iets mis is met de spoelen.
Als je dat open gaat schroeven kom je dus tegen dat de pakkingen kapot gaan en er mogelijk olie uit komt zetten.
Enne, houden we het ff in beschaafd Nederlands?
1. eerst 2 en 3 dan accu.
2. dynamo nogmaals nameten. Op alle mogelijke combinaties van gele draadjes moet er 80V wisselspanning te meten zijn bij 5000 rpm. Tussen een gele draad en massa 0 volt.
3. dynamo goed? SR meten op laadvermogen. Moet rond de 14V zijn bij 5000 rpm.
Hoe staan de zaken?
spannings meter lijkt ok te zijn...
heb net mijn batterij binnen gedaan in de garage, daar gaan ze die laden, en dan kan ik met mijn motor naar daar rijden.
daar gaan ze dan alle tests zelf nog eens doen...en ineens zeggen wat het zal kosten, waarop ik dan kan zeggen dat mijn vorige rekening duur genoeg was, en dan begint het spelletje van afbieden he