Ervaren autobestuurders kennen amper helft van belangrijke verkeersregels
Ervaren autobestuurders, die potentiële begeleiders zijn van jonge bestuurders in opleiding, kennen amper de helft van de belangrijke verkeersregels. Dat concludeert mobiliteitsclub VAB vandaag uit de resultaten van een verkeerstest van VAB-Rijschool. De test werd via internet afgenomen bij ruim duizend mensen.
De resultaten zijn volgens VAB ronduit slecht. In de leeftijdsgroep van 26 tot 55 jaar bedroeg de gemiddelde score 54 procent en slaagde slechts 23 procent in de test (een minimumscore van 80 procent is daarvoor vereist). Bij autobestuurders ouder dan 62 jaar die geen theoretisch examen aflegden, bedroeg de gemiddelde score 52 procent, maar slaagde niemand.
Deze vaststelling is volgens VAB alarmerend, aangezien beginnende bestuurders foutieve gewoontes aanleren van hun begeleider, meestal de ouders. "De cijfers maken duidelijk dat ook ervaren autobestuurders baat hebben bij een regelmatige opfrissing van hun verkeerskennis", klinkt het.
Werner De Dobbeleer, woordvoerder van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), laat in een reactie weten dat de VAB-tests eerdere cijfers over de gebrekkige kennis van de verkeersregels bij veel bestuurders bevestigen, en het feit dat vooral de recentste regels het minst goed gekend zijn.
"Een correcte kennis van de wegcode is nochtans een basisvoorwaarde om veilig aan het verkeer te kunnen deelnemen, naast ervaring en een defensieve ingesteldheid. Opfriscursussen voor bestuurders die al geruime tijd een rijbewijs hebben, kunnen daar zeker toe bijdragen. Ook voor wie beginnende bestuurders begeleidt is een gepaste omkadering op zijn plaats", aldus De Dobbeleer. (belga/adv)
Zou het?België.
Zou het?
Chauffeurs moeten maar 1 regel kennen "hou je aan de snelheid" en je kan niet in een ongeval betrokken raken.
Neuh, maar ik wil ook weleens met stokpaardjes rondrijden.
Serieus: Ik denk dat het in Nederland niet veel beter zal zijn.
Dat komt mij nogal beperkt voor, misschien is stoppen voor een rood verkeerslicht en zo ook wel aangenaam?
Nog geen vrijdag?
1 streep staat voor 80 meterJa maar over welke regels gaat het dan? Het is nogal een verschil als iemand niet weet wie voorrang heeft op een gelijkwaardige kruising, of dat hij aan het aantal strepen op het bord kan zien hoeveel meter hij van een spoorwegovergang is verwijderd
gaat over autobestuurders
ik zeg slotje!
In nederland worden we "gepamperd" met stoplichten,vandaar dat de regel : bij gelijkwaardige kruising heeft rechts voorrang,niet meer zo duidelijk is
Invoegen,van rijbaan wisselen etc.
Je merkt het regelmatig in het verkeer,dat men niet meer zo goed op de hoogte is van de verkeersregels.
En kijken is ook dikwijls niet meer "zien"
1 streep staat voor 80 meter
In nederland worden we "gepamperd" met stoplichten,vandaar dat de regel : bij gelijkwaardige kruising heeft rechts voorrang,niet meer zo duidelijk is
Invoegen,van rijbaan wisselen etc.
Je merkt het regelmatig in het verkeer,dat men niet meer zo goed op de hoogte is van de verkeersregels.
En kijken is ook dikwijls niet meer "zien"
Ja maar over welke regels gaat het dan? Het is nogal een verschil als iemand niet weet wie voorrang heeft op een gelijkwaardige kruising, of dat hij aan het aantal strepen op het bord kan zien hoeveel meter hij van een spoorwegovergang is verwijderd
... Hoevaak ik niet op een kruising sta te wachten tot degene die van rechts komt, beseft dat hij/zij voorrang heeft...
Heb jij al verkeersacties gezien om het stoppen voor een rood verkeerslicht "te promoten"? En hoeveel keer ben je sindsdien al gecontroleerd op snelheid?Dat komt mij nogal beperkt voor, misschien is stoppen voor een rood verkeerslicht en zo ook wel aangenaam?
Nog geen vrijdag?
tjah, als ze al vragen gaan stellen in de trant van "op hoeveel meter moet de pechdriehoek van je auto staan op een snelweg", "mag je bij felle sneeuwval met voormistlichten rijden", "is de snelheidslimiet in een woonerf 20/25/30 km/u"? .. tjah dan gaan er idd een pak buizen voor hun exaamz ja. Maar of de kennis van dergelijke echt bijdraagt tot verkeersveiligheid betwijfel ik.
Ze weten allemaal wel dat je op een fietspad nie mag parkeren, en dat 160 op de snelweg ook niet mag volgens de wet. En toch vegen er velen hun kloten aan.
De kennis is er wel degelijk, maar de wil om de regels zodanig te volgen dat niemand anders in gevaar wordt gebracht is er niet. Ikke Ikke Ikke ...
Die groep kennen de huidige chauffeurs toch niet meer???Tjah ... mischien is diegene die van rechts komt gewoon extra voorzichtig omdat ie niet altijd voorrang krijgt en dus liever ff de kat uit de boom kijkt.
Je kunt toch als je zo'n slaper ziet staan, effe heel kort "doe maar" seinen?
Exact.tjah, als ze al vragen gaan stellen in de trant van "op hoeveel meter moet de pechdriehoek van je auto staan op een snelweg", "mag je bij felle sneeuwval met voormistlichten rijden", "is de snelheidslimiet in een woonerf 20/25/30 km/u"? .. tjah dan gaan er idd een pak buizen voor hun exaamz ja. Maar of de kennis van dergelijke echt bijdraagt tot verkeersveiligheid betwijfel ik
Ja hoor, liever iets te voorzichtig dan iets te onvoorzichtig. Bij daglicht wuif ik wel, in de avond wacht ik gewoon. Ben er niet zeker van of je met groot licht mag seinen in zo'n geval; denk het haast nietTjah ... mischien is diegene die van rechts komt gewoon extra voorzichtig omdat ie niet altijd voorrang krijgt en dus liever ff de kat uit de boom kijkt.
Je kunt toch als je zo'n slaper ziet staan, effe heel kort "doe maar" seinen?
Tjah ... mischien is diegene die van rechts komt gewoon extra voorzichtig omdat ie niet altijd voorrang krijgt en dus liever ff de kat uit de boom kijkt.
Je kunt toch als je zo'n slaper ziet staan, effe heel kort "doe maar" seinen?
Die groep kennen de huidige chauffeurs toch niet meer???