BE: Zandbak als verkeersdrempel

Er rijzen een heleboel vragen bij mij als ik zoiets lees. Ten eerste: hoezo kun je daar met je auto niet langs? Je kunt toch wel door een zandbak rijden, wat krijgen we nou. Verder: als motorrijder kun je toch gewoon over het fietspad? En je anticipeert toch ook gewoon en rijdt niet onverantwoord hard, dus je ziet toch dat je op zo'n ding af komt? En OK, ik snap dat kleinere wegen niet berekend zijn op grote hoeveelheden verkeer en dat sluiproutes ontmoedigd worden, maar stel dat je nu aan die weg woont? Ik woon zelf aan een kleine weg, maar ik voel er weinig voor om te moeten slalommen, off-roaden, obstakels te omzeilen en wat al niet om bij m'n huis te kunnen komen. Met auto noch motor.

:/

En de wegen waren al zo slecht in België. Goedkope oplossing, hoor.

In de bak ligt mul zand, de bedoeling is dat een auto er in zakt en niet meer weg kan.
Met een beetje 4x4 lukt het nog wel.
Met de motor kun je er idd langs over het fietspad.

Met het idee om sluipverkeer te weren langs de landbouwwegen is op zich niets fout.
Maar de uitvoering met zo'n zandbak is echt allesbehalve |(
Paaltjes -te verwijderen met zo'n speciale sleutel voor hen die er langs moeten- ja, maar die zandbak is meer een val dan een barriere .
 
Het volgende plan is om er een turret gun neer te zetten met kentekenscanner, bij een onbekend kenteken knalt hij de auto aan gort :W
 
In de bak ligt mul zand, de bedoeling is dat een auto er in zakt en niet meer weg kan.
Met een beetje 4x4 lukt het nog wel.
Met de motor kun je er idd langs over het fietspad.

Met het idee om sluipverkeer te weren langs de landbouwwegen is op zich niets fout.
Maar de uitvoering met zo'n zandbak is echt allesbehalve |(
Paaltjes -te verwijderen met zo'n speciale sleutel voor hen die er langs moeten- ja, maar die zandbak is meer een val dan een barriere .
Nul zand blijft mul tot de eerst regenbui, dan verhard het en kun je er zo overheen rollen. Tenzij je het elke week om gaat ploegen _O-

Ik lach me dood als er een of andere lolbroek een boom plant :+
 
Laatst bewerkt:
Moet Garmin nu deze weg mijden als je "off road wegen mijden" hebt aangevinkt?
 
wat hier niet vermeld wordt, is dat het wel enkel over wegen gaat die uitgezonderd plaatselijk verkeer zijn of uitgezonderd landbouwvoertuigen en waar je dus met je auto of motor niet moet komen.

Wat echter niet wegneemt dat ik het ook een dwaze regel vind. Er zal maar een fietser, die die weg wel mag gebruiken, een hartaanval krijgen en overlijden doordat de ambulance zich vastrijdt bevoorbeeld.

Conclusie: Weer typisch belgisch, en niet over nagedacht. Er bestaan betere systemen om sluipverkeer te weren (bv paaltjes, die inschuifbaar zijn door de bewoners én de hulpdiensten...)
 
krijgen ze dan ook landbouw politie/brandweer/ziekenwagens? want de normale wagens komen hierin vast te zitten :P
 
Haha een verkeersbord "zandbak". Ik ben in staat om bij de Blokker een setje schepjes en emmertjes te gaan halen en die als decoratie in die zandbak te plaatsen.
 
:(
In BE is er voor de gemeenten een handleiding vrijgegeven hoe ze sluipverkeer over veldwegen kunnen aanpakken.
Een van de opties -naast slagbomen, paaltjes, betonblokken- is installeren van zandbakken. Landbouwvoertuigen kunnen er zo door, maar een gewone auto niet, en een motor al helemaal niet.
Dit lijkt me nogal gevaarlijk voor een niets vermoedende motorrijder die gezwind een toertje maakt langs rustige veldwegen ...

Watch out ...

[afbeelding]
Ben eens curieus als meneer de boer tussen de ploeg komt te zitten en de ambulance die naar de plaats van onheil moet vast komt te zitten in een zandbak.

De visie op mobiliteit in belgie voor de laatste 30 jaar was "stuur zoveel mogelijk mensen naar de secundaire wegen en vervolgens de autosnelweg op", onze infrastructuur is niet meer voorzien op doorgaand verkeer dat kleine wegen kiest ipv de snelweg.

Maw de snelwegen slippen toe, en de rest van de infrastructuur is niet gemaakt om van punt a naar b te rijden, danwel van a naar autosnelweg naar b.

En wat doen ze om dat probleem tegen te gaan? zandbakken... kris peeters van de cd&v zou moeten beseffen dat de keuzes van 30 jaar geleden fout waren en hij zou er beter aan doen om de doorstroming door dorpskernen en over kleine wegen te bevorderen.

Een gemiste kans! :r
 
wat hier niet vermeld wordt, is dat het wel enkel over wegen gaat die uitgezonderd plaatselijk verkeer zijn of uitgezonderd landbouwvoertuigen en waar je dus met je auto of motor niet moet komen.

Wat echter niet wegneemt dat ik het ook een dwaze regel vind. Er zal maar een fietser, die die weg wel mag gebruiken, een hartaanval krijgen en overlijden doordat de ambulance zich vastrijdt bevoorbeeld.

Conclusie: Weer typisch belgisch, en niet over nagedacht. Er bestaan betere systemen om sluipverkeer te weren (bv paaltjes, die inschuifbaar zijn door de bewoners én de hulpdiensten...)
Dus plaatselijk verkeer mag niet op de motor van en naar huis rijden? je zou het maar voor je deur krijgen, zon zandbak
 
probleem oplossen is simpel:

Een paar zakken snelcement vlak voor een regenbui netjes verdelen en even omharken.
En na de bui nog en wachten en tadaaaa...

Het beste stukje weg van belgie.
 
Laatst bewerkt:
Dus plaatselijk verkeer mag niet op de motor van en naar huis rijden? je zou het maar voor je deur krijgen, zon zandbak

Het gaat hem om wegen die normaal niet door verkeer mogen gebruikt worden, buiten traktoren. Zoals bv een sluitingsweg voor landbouwers.
 
ik vind dit voor een motor net zo gevaarlijk als een tractorsluis. Als je daarbij niet op let en tegen die betonblok in het midden knalt is het ook afgelopen met de rit.

Als je er met de tractor of vrachtwagen door kunt dan kun je er met een 4x4 ook door. Dus veel helpen zal het niet lijkt me.
 
Vraag mij dan af hoe de boer er langs moet als hij de tractor niet neemt, maar zijn mercedes uit 1970 om inkopen te gaan doen? :? :+
 
wat hier niet vermeld wordt, is dat het wel enkel over wegen gaat die uitgezonderd plaatselijk verkeer zijn of uitgezonderd landbouwvoertuigen en waar je dus met je auto of motor niet moet komen.

Dus gaat het over wegen die een uitzondering vormen? Een beperkt aantal wegen? Helemaal fantastisch dat daar zo in wordt geïnvesteerd :-)

En dan nog, je zal er maar aan wonen. Ook boeren rijden auto en motor, bijvoorbeeld.
 
In de bak ligt mul zand, de bedoeling is dat een auto er in zakt en niet meer weg kan.

Kan er niks aan doen, maar ik zie het als een leuke uitdaging met de auto :P Voor een keertje dan. Niet voor elke dag ofzo.

Slecht plan, wat mij betreft. En wat erger is, ik zie de Nederlandse ambtenarij er ook best voor aan om zoiets geniaals te bedenken B|
 
Het gaat hem om wegen die normaal niet door verkeer mogen gebruikt worden, buiten traktoren. Zoals bv een sluitingsweg voor landbouwers.


En wat het sluipverkeer op dergelijke wegen moet zoeken????

In de praktijk zal het nog meevallen. Maar het is weer eens een volstrekt onnozele en overbodige maatregel symptoombestrijding die aan de oorzaak van het probleem voorbijgaat. Namelijk dat bij alle dorpen en secundaire verbindingswegen -de "feeder roads" voor de forenzen- zodanig heringericht worden dat de doorstroming fel afneemt ipv toeneemt. tuurlijk dat je dan je toevlucht neemt tot 'de hoek afsteken' om een dichtgeslibt kruispunt op spitsuren te vermijden.

Nergens in EU zie je dergelijke wegeninfrastructuur als hier in BE. In NL kan het wel om vlot berijdbare woonwerk wegen zonder al te veel dorpse obstakels te creeren, in FR en GB hebben de meeste middelgrote dorpen een ringweg. Het zal wel iets historisch zijn, maar waarom moet de verkeersdeelnemer nog meer gekloot worden dan ie al is?
Moesten we nu nog overal vlot doorkunnen, zouden we een aantal maatregelen nog kunnen aanvaarden. Toen ik 20 jaar geleden mijn 2*17 km woonwerk route begon, kon dit in 13 rustige minuten met hooguit 2 keer volledig te moeten tot stilstand komen
Nu is dit 20 minuten en op schooldagen 25 minuten en is het minstens 10 keer stoppen, en staan er ondertussen 12 snelheidsremmers (bakken; betonblokken, asverschuivingen ... ). Dat is mensen pesten, niet zorgen voor vlot verkeer.

En nu doen ze het weer!
Struisvogelpolitiek |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan