Bedrading door stuur, inkorten.

Vulcanrider

MF veteraan
Donateur
1 nov 2008
2.957
1.032
Zaandam
Bij mijn vt1100 wil ik bij mijn nieuwe stuur ook weer de bedrading door het stuur hebben. En aangezien ik geen sjoege heb van electronica hier de vraag maar neer gezet.

Het zit nu in een grote ape en aangezien ik dat veel te hoog vindt moet het daar uit en in een halve ape gepropt worden.

Wat is wijsheid; de bedrading van de bediening, knipperlichtknop, startknop etc afhalen of naar de zekeringskast (zit naar ik meen onder de tank) en daar de de bedrading loshalen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat jij met knelkoppelingen bedoelt :)

Ik zelf zou soldeer verbindingen gebruiken, en die proberen in het stuur of achter een kap te verstoppen.

Bekijk bijlage 1461422
Is dit een krimphuls met krimpverbinding? Thermisch en met geweld? waar heb je dit vandaan? Wat blijft er van de huls over als je er een krimptang op zet?

(4 vragen vragen om 4 antwoorden, @Martell)
 
Is dit een krimphuls met krimpverbinding? Thermisch en met geweld? waar heb je dit vandaan? Wat blijft er van de huls over als je er een krimptang op zet?

(4 vragen vragen om 4 antwoorden, @Martell)
Krimphuls.
Thermisch.
Soldeerverbinding in midden.
Geen tang, maar fohn.
Ringen krimpen extra ter bescherming van t soldeer.

Her en der te koop. Oa bij rick donkers.
 
Het is een mooi product, maar heb geen verfbrander. Wel krimpkousjes, soldeervet, soldeertin en een soldeerapparaat. Voor het grove werk, bijv. voor een radiator te dichten, een gasbrander.

Eerst dat maar opmaken.😎
 
Ik zou ze moeten gebruiken op mijn werk, zitten bij bepaalde servicesets. Wij gooien ze weg, omdat de verbinding vrij klote is. Ik zou ze al helemaal niet gebruiken op/in een voertuig.
Gewoon de "standaard" doorverbinders gebruiken die je langs 2 kanten krimpt met de tang. (2x je tang zetten is veel sneller dan een soldeerbout opwarmen en tin laten vloeien)

Edit: deze soort dus
TRU COMPONENTS 1583023 Stootverbinder Met krimpkous 1.50 mm² 2.50 mm² Volledig geïsoleerd Blauw 1 stuks | Conrad.nl
 
Veeeeeel te groot man, en sneller werken... tis een hobby, ik hoef iig geen tijdsverantwoording af te leggen. 6 seconden??? Of zelfs achter de komma
 
Gewoon de "standaard" doorverbinders gebruiken die je langs 2 kanten krimpt met de tang. (2x je tang zetten is veel sneller dan een soldeerbout opwarmen en tin laten vloeien)

Edit: deze soort dus
TRU COMPONENTS 1583023 Stootverbinder Met krimpkous 1.50 mm² 2.50 mm² Volledig geïsoleerd Blauw 1 stuks | Conrad.nl
Die ik eerder voorstelde, gaan sneller dan deze.
Daarnaast is een gesoldeerde verbinding beter dan een geknepen.
Laatste voordeel is dat het minder ruimte in neemt, in dit geval mogelijk van belang.

Maar ieder een voorkeur hoor :)
Zolang de verbindingen maar goed en duurzaam zijn.
 
Die ik eerder voorstelde, gaan sneller dan deze.
Daarnaast is een gesoldeerde verbinding beter dan geknepen.
Laatste voordeel is dat het minder ruimte in neemt, in dit geval mogelijk van belang.

Maar ieder een voorkeur hoor :)
Zolang de verbindingen maar goed en duurzaam zijn.
Dat is iets wat heel veel mensen zullen tegenspreken, mij inclusief.
Een goede gekrimpte verbinding is beter dan een goede soldeerverbinding.
Een goede gekrimpte verbinding is gemakkelijk, gewoon de juiste tang kopen en knijpen.
Solderen vraagt meer ervaring en de kwaliteit is vaker wisselend.
 
Dat is iets wat heel veel mensen zullen tegenspreken, mij inclusief.
Een goede gekrimpte verbinding is beter dan een goede soldeerverbinding.
Een goede gekrimpte verbinding is gemakkelijk, gewoon de juiste tang kopen en knijpen.
Solderen vraagt meer ervaring en de kwaliteit is vaker wisselend.
Ok. Goed punt.

Voor de amateur is het makkelijk om een knijpverbinding niet goed te doen.

Beter? :)
 
Lijkt me ideaal zo’n sok met tin. Veel minder kans op corrosie toch? Of is de warmte slecht voor de mantel van de draad?
Nee, dat gaat prima.

Ik gebruik een verfstripper met drie standen. Soldeer gaat al op relatief lage temp. En samen met de krimp gaat dat sneller dan schade aan isolatie vd draad.

Met een aansteker kan ook, maar das net was lastiger doseren. Fohn of verfstripper.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik ga toch maar weer verder met mijn topic. Vandaag gedacht dat ik met een uurtje het stuur, de km-teller incl. de lampjes kon demonteren. Nou mooi niet, de risers, de onderstaande, waren niet los te krijgen. Uiteindelijk de risersboutjes maar doorgezaagd en bij Roukama andere risers gehaald. Daarna de bekabeling bloot gelegd. Links zit zoals gezegd een belachelijke bak met bedrading.

Maar goed morgen verder.....

20190712_101202.jpg
20200201_142015.jpg


Het stuur was voor mijn 179 cm echt te hoog.

IMG-20200126-WA0005.jpeg
 
Ik ga toch maar weer verder met mijn topic. Vandaag gedacht dat ik met een uurtje het stuur, de km-teller incl. de lampjes kon demonteren. Nou mooi niet, de risers, de onderstaande, waren niet los te krijgen. Uiteindelijk de risersboutjes maar doorgezaagd en bij Roukama andere risers gehaald. Daarna de bekabeling bloot gelegd. Links zit zoals gezegd een belachelijke bak met bedrading.

Maar goed morgen verder.....

Bekijk bijlage 1462468Bekijk bijlage 1462470

Het stuur was voor mijn 179 cm echt te hoog.

Bekijk bijlage 1462471
Gewoon rechstaan op je voetsteunen dan klopt de hoogte.
Het is net zoals een zit- versus rechtstaan bureau.
Dit is een motor waarbij je rechtstaat.
 
Dat is iets wat heel veel mensen zullen tegenspreken, mij inclusief.
Een goede gekrimpte verbinding is beter dan een goede soldeerverbinding.
Een goede gekrimpte verbinding is gemakkelijk, gewoon de juiste tang kopen en knijpen.
Solderen vraagt meer ervaring en de kwaliteit is vaker wisselend.


Absoluut, zeker bij oude bedrading is een krimp verbinding veel sterker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan