Beginmotor..?

ik snap dat je beter met een motor kan beginnen zonder kuip en/of al te veel kappen...
maar, waarom zou je als beginnend motorrijder met minder pk rijden?!

je bepaald toch zelf hoeveel gas je geeft?!

ik koop liever een motor waar ik over 10 jaar nog steeds plezier mee heb (bij wijze van spreken) dan dat ik over een jaar een nieuwe motor wil omdat ik dan pk's (tbv het rijplezier) te kort kom... :]


Wie rijdt er nou 10 jaar op dezelfde motor? :+ ;)
 
Waarom de keuze alleen beperken tot gpz500/ cbr 600? Wat is het allerbelangrijkste aan je eerste motor? dat deze je zelfvertrouwen geeft. Vervolgens is het ook wel belangrijk dat je het een mooie motor vind, het oog wil ook wat.

Voor dat zelfvertrouwen zoek je dus een makkelijk handelbare motor met net zoveel power als bij je rijkwaliteiten en zelfvertrouwen past. Je hebt helemaal geen 120pk van een zx6 nodig. Een goede piloot kan in een bochtige omgeving menig motorrijder zoekrijden met de helft hiervan.

Twee en eencylinders rijden doorgaans wat makkelijker omdat ze verhoudingsgewijs meer koppel hebben, meer bottom power. Dat betekent schakellui rijden, niet onbelangrijk voor veel beginnende motorrijders. Simpelere techniek geeft vaak een lichte fiets, en dat is weer handelbaarder.

Zou als 1e motorkeuze daarom ook willen attenderen op wat 1 en 2 cylinders: Honda transalp, aprilia pegaso, bmw f650, yamaha xt650, kawa kle500 etc. De eerder genoemde CB500, GPZ500 zijn ook prima keuzes. De GS500 heeft n wat slechtere reputatie qua betrouwbaarheid volgens mij.

Een CBR/F 600 is altijd goed natuurlijk en wellicht wat beter in de inruil. Heeft echter een verhoogd "nilfisk"gevoel als je het mij vraagt.... Afijn genoeg te overwegen denk. Maak vooral veel proefritten!!!!! 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan