Belgen nemen rotondes totaal anders dan wij

The Bob

MF'er
18 jul 2003
91
0
Maastricht
Ik woon in de grensstreek en ga vaak via Belgie naar mijn werk.
Hoevaak ik die Belgen niet vervloekt heb, op rotondes. :(
Voorbeeld: ik moet driekwart, knipper uit, sorteer netjes voor op linkerbaan -
:o Rijdt er zo,n Belg rechts naast me die ook driekwart wil. :o
Het is al voorgekomen dat ik de hele rotonde maar rondgereden ben omdat ik
niet kon afslaan. :(
Laats had ik het hierover met een Belgische collega, en wat blijkt nu - in
Belgie wordt het de mensen zo aangeleerd. Ze blijven ten alle tijde rechts
rijden, ook al moeten ze driekwart op de rotonde.
Dus, de kluns ben ik :+ - ik heb die rotondes (in Belgie) al die keren
verkeerd genomen - mijn excuses voor de scheldkanonades, dames/heren Belgen.
De situatie alsnu: wanneer ik een rotonde driekwart moet nemen (in Belgie)
kijk ik zoveel mogelijk naar de kentekenplaten van het voertuigen in mijn buurt.
Overheersen de Nederlandse platen, dan neem ik de rotonde op de traditionele,
Nederlandse manier - zijn het voornamelijk Belgen, blijf ik fijn rechts rijden.
Al met al een erg ingewikkelde situatie die veel gevaar kan opleveren als men
zich hier niet van bewust is.
Wat ik me nu afvraag: hoeveel van ons Nederlanders is/was zich bewust van, met
name, deze afwijkende Belgische verkeersregel?
Bob.
 
ik woon ook in de grensstreek
en zoals je kunt denken dus ook veel NL bij ons
meestal als ik er één zie breekt me het zweet al uit,en zeker niet alléén op een rotonde, dan denk ik direkt oei oei die is weg van huis opletten geblazen,meestal heb ik ook nog gelijk ook :+ :X
 
Belgen houden rechts en rijden rechtsom
Hollanders houden links en rijden rechtsom |(
Engelsen rijden linksom :?

Die Belgen zijn zo dom nog niet :)
 
Als het de Belgen wordt aangeleerd om rechts te blijven op een rotonde....

waarom maken ze dan nog rotondes met twee rijstroken????
 
nederlandse regel is toch echt meer over nagedacht volgens mij (sorry belgen)

rechtse baan voor rechtsaf
middelste baan voor rechtdoor
links baan voor 3-kwart

simpel toch?

met zijn allen rechts is gek, ik wist trouwens niet dat dat daar zo officieel geregeld was.
 
Wat heb je aan een linkerbaan als iedereen, ongeacht de richting, de rechterbaan neemt :?
In Engeland kunnen ze dit goed vertalen. Je hebt de 'driving lane' en de 'overtaking lane' Dus if you're not overtaking, piss off to the driving lane })
 
ik woon zelf ook in de grensstreek, en werd gister op een 1 wegs rotonde ingehaald door een belg, die mij blijkbaar niet zag, en toen die me in de gaten had remde die maar midden op de rotonde :S |( |( |(
 
Het rechts aanhouden op een rotonde wordt bij ons niet aangeleerd. Het wordt echter in stand gehouden door de verkeerswetgeving. Die bepaalt dat iemand op het rechterrijvak van de rotonde geen voorrang moet verlenen aan voertuigen op het linker- of middenvak als die het rechter rijvak willen oversteken om de rotonde te verlaten. Het is dus meestal heel vervelend om van het linkervak van de rotonde af te rijden. Gevolg: 9 van de 10 bestuurders blijven braaf rechts, af en toe waagt zich iemand die levensmoe is op het linker rijvak.

Dat betekent dat, als je in België je voorrang neemt bij het verlaten van de rotonde vanuit het midden en je aangereden wordt door iemand op het rechter rijvak, jij vierkant in de fout bent gegaan en dat de andere bestuurder altijd wordt vrijgesproken!

P.S. Zelf heb ik betere techniek ontwikkeld: ik volg gewoon de bordjes "Einde rotonde".
 
Laatst bewerkt:
Ik neem altijd de rechterbaan, man wat een moeite om op een drukke rotonde ook nog eens van rijstrook te wisselen. Sommige rotondes word je verplicht de binnenste baan te nemen, zodat verkeer sneller de rotonde op kan. In in die zeldzame gevallen doe ik het wel maar anders niet. Ik lijk dus ook wel op een Belg.

Verkeer wat een 'normale' tweebaans rotonde op gaat wacht vrijwel altijd ook al neem je de binnenste strook. Hetzelfde effect als je een knipperlicht aanzet en mensen toch wachten totdat je de bocht ook daadwerkelijk inzet. Kwestie van gezond wantrouwen denk ik.

Niet geheel onbelangrijk: In de buitenste circel kun je veel harder, net zoals de buitenbocht van de snelweg ;)
 
ik heb nergens last van, ik snap ook niet waar jullie je druk ommaken, al die problemen heb ik nog nooit van gehoord; ik vlieg namelijk over de rontondes..
 
Ik snap niet waar jullie zon fuss van maken, ben Nl'er met een Belgisch rijbewijs, heb jarenlang in Belgie gereden.
En nu ook zon 2-tal jaar in NL.

Maar die rotondes neem ik in NL en Belgie hetzelfde.

"de belgen krijgen het zo aangeleerd"... het grootste deel van de belgische bestuurders hebben van de ouders les gehad. En daar is dus geen officiele regel voor.
Als ik 3/4 moet doen, hup gewoon linkse baan.

Was vorige zomer vet in Spanje... 5 auto's inhalen op een rotonde (veelal rotondes op doorgaande wegen die iedereen dus ook rechtdoor neemt). Maar wel kicke :+ :+
 
Wat ik me nu afvraag: hoeveel van ons Nederlanders is/was zich bewust van, met
name, deze afwijkende Belgische verkeersregel?
Bob.

Yup, daarnaast is ook de het gebruik van het kniperlicht anders op de rotonde.
As wij 3/4 gaan zetten wij hem naar links, en als we op 2/4 zijn zetten we hem naar rechts,in België zet men hem bij het oprijden al naar rechts.

Ennuh, nog een belangrijk aandachtspunt zebrapaden:

Duitsers stoppen altijd :}
Nederlanders stopen soms
Belgen stoppen nooit :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan