Benelli Tornado TNT 125

Mijn top zit op 96 ofzo GPS en dan gunstige wind. Met wind tegen soms maar 80.
Ik ben overigens 188cm en ruim 80kg, dus vang flink wind. Dat maakt namelijk ook uit. M'n vriendin kan harder. _O-

@Vtwinner , waar monteer je de bobbins bij de Benelli dan?
 
Bobbins: Achterbrug ergens in de buurt van de as.
Wat betreft de top, vergeleken met de PCX had ik gehoopt dat er iets meer in zat. Een vario heeft namelijk behoorlijke verliezen. Anderzijds is het blokje van de PCX dan wel weer watergekoeld. Tja, was fijn geweest als 100 GPS redelijk te halen was. Ik zal het mee gaan maken als ik klaar ben met inrijden. Anders 150 cc via de dealer. Te zijner tijd. Geen haast mee.
 
Top wat ik op GPS haalde was kort 98 km/u, op de teller (niet-gekalibreerd) was dat 111 km/u. Ik ben 1.80m en een te hoge BMI.
Ik weet even de km-stand niet meer van dat ding, ik dacht dat ik 'm met 1900 km mee nam oid. Kan dus zijn dat die van jounog wat los moet komen. Overigens binnendoor soms niet harder dan 85-90 km/u op de teller, ligt echt aan de windrichting. Die 98 km/u op GPS was met wind mee, vlakke weg en op de snelweg. 100 km/u op GPS voor een luchtgekoelde 125cc'er met Euro5, is denk ik te optimistisch. Dan moet je wat anders gaan kopen. Met tuning moet je zoveel kloten voor een klein beetje extra, dat ik liever gewoon iets koop wat vanuit de fabriek al harder loopt. Maar goed, daarom heb ik nu ook een Yamaha NMAX 155 en geen Honda Monkey/MSX of Benelli TNT 125. De NMAX is minder spannend en zit geen smaak aan, maar ik kan er precies mee wat ik wil.
 
Ik lees het wel vaker van Monkey/Dax/MSX rijders; 150cc was (voor Nederland) net ietsje ruimer geweest. Maar ik begrijp heel goed dat het lucratiever is voor de fabrikanten om op de 125cc markt in de rest van Europa te mikken. Waar ze niet van die overbeschermende rijbewijsregels hebben en de jeugd van 16 en automobilisten gewoon een 125cc kunnen rijden. Ik ging in mijn jeugd ook gewoon zonder enige kennis met mijn Yamaha Sheriff (FS1) op pad. AM bestond nog niet. De eerste rit was erg spannend kan ik me herinneren. Door de grote stad met alleen wat theoretische kennis over hoe een koppeling en een versnellingsbak werkt. Zo'n 49.9cc ding kon toch nog wheelies maken met een beginner aan de koppeling... Nadat ik het eerste ritje overleefd had (en de brommer ook) wist ik hoe het werkte.
Eigenlijk de enige reden dat je hier net dat beetje extra nodig hebt is omdat automobilisten niet aan 125cc's gewend zijn. Heel vervelend om zo'n klever op je achterwiel te hebben op een klein binnenweggetje (waar je eigenlijk ook maar 60 mag). Ik duik dan maar aan de kant en gebaar maar dat ze er svp even langs gaan. En dan zie ik zo'n gefrustreerde automobilist met ruim 100 voorbij knallen. Tja... Het wel iets waar je als rijder van lichte motoren mee moet leren omgaan. Je staat onderaan in de pikorde en af en toe wil iemand je dat graag laten weten.
 
Laatst bewerkt:
Bobbins: Achterbrug ergens in de buurt van de as.
Wat betreft de top, vergeleken met de PCX had ik gehoopt dat er iets meer in zat. Een vario heeft namelijk behoorlijke verliezen. Anderzijds is het blokje van de PCX dan wel weer watergekoeld. Tja, was fijn geweest als 100 GPS redelijk te halen was. Ik zal het mee gaan maken als ik klaar ben met inrijden. Anders 150 cc via de dealer. Te zijner tijd. Geen haast mee.
Zit daar dan een plek om ze te monteren? Of moet je zelf iets creëren? En hoe dan?
Op mijn Kawasaki versys zaten ze er al op namelijk. Ik heb geen idee. :)
 
Gaatjes boren en schroefdraad tappen als er niets zit. Ik heb eerlijk gezegd nog niet eens gekeken bij de TNT. Ooit eerder bobbins gezet op een DL1000 en daar kon ik ze gewoon op schroeven. Gaatjes zaten er al. Was er daarom eigenlijk blindelings vanuit gegaan dat er wel een montage mogelijkheid zou zijn op de TNT. Mocht het niet zo zijn dan is het wel op te lossen. De bobbins laten nog wel een tijdje op zich wachten. Ali is niet zo snel met zulk goedkoop spul.
 
Dit is een plaatje op AliExpress.
-13399210141938650656.jpg

2.94€ 46% OFF|Für BENELLI TNT 125 135 TNT125 TNT135 2016 2017 6MM Motorrad CNC Schwinge Sliders Spulen Paddock Stand Spulen schaukel Arm|Ständer| - AliExpress
 
Maar ik heb geen TNT.. of plaatjes bekeken.
Dus of het de juiste achterbrug is; dat herkennen jullie vast zelf wel. ;)
 
Aan de kant van de remschijf zit inderdaad een bout die misbruikt kan worden voor een bobbin. Aan de kant van de ketting lijkt niets te zitten. Lijkt mij het beste om gewoon een paar gaatjes te tappen en dan te hopen dat de brug niet van flinterdun metaal is.
 
Mijn schijfremslot hangt inmiddels in het bijgeleverde tasje aan het meest nutteloze onderdeel van de kleine Tornado; de passagiers voetsteunen. Ben ik dat ding tenminste kwijt uit mijn rugzak. Mijn ega ging al niet mee op de C650GT laat staan op de Benelli. Flauw....
 
Paar weken geleden de tnt ingeruild op.... een andere benelli, nu de trk 502x. Het merk beviel zo goed, maar ik merkte dat ik de tnt steeds minder pakte. Je zal zien dat ik over een paar jaar weer een tnt er bij koop...
 
Ik zag deze motor een tijdje geleden al voorbij komen. Ik zoek een motor voor woon/werk verkeer(30km) dit kan evt binnendoor, maximale snelheid is dan een 80 weg. Is dit goed te doen?

En wat is het verbruik in de praktijk? Hij zou bij mij wel buiten (onder een afdak/hoes) komen te staan. Ben benieuwd naar de ervaringen na een aantal jaar. Blijft deze nog een beetje mooi?

Zie net het berichtje van @Monomuis , als ik 85 op de teller lees, zal het wel 78-80 op gps zijn?
 
Laatst bewerkt:
80 km/u op de teller (standaard) is 70 km/u op GPS. 85 km/u op de teller zal zo'n 74-75 km/u zijn. De afwijking is ~14%.
Ik heb er een filmpje gemaakt, ook incl. hoe je de teller afstelt dat deze exact GPS weergeeft;


80 km/u (op GPS) moet je meestal wel kunnen halen, maar met een stevige tegenwind, vraag ik me af of je dat wel aan kan tikken of blijven vasthouden. Ik niet altijd, maar ik weeg dan ook al wel zeker 100 kg zonder motorkleding. Zeker met dit soort kleine blokjes scheelt elke kilo.
Maar als je dan gewoon achter een auto blijft hangen, is dat denk ik geen probleem. Op een tweestrooks (zelfde richting) 80 km weg al helemaal niet.

Hoe de motor er uit ziet na een paar jaar onder een hoes, ik durf het niet te zeggen. Gewoon regelmatig schoonmaken en in de winter zorgen dat je de metalen delen inspuit met bijv ACF50 (wel lastig verkrijgbaar), dan mag ik hopen dat het beestje er netjes uit blijft zien. Maar het is een goedkoop ding, dus ik verwacht wel dat je eerder roestvorming zou zien dan bij een duurdere motor (al is dat ook niet altijd het geval). Maar tijdige ontdekking daarvan (en behandeling) zou hopelijk wel er voor kunnen zorgen dat ze er netjes uit blijven zien.

Verbruik met standaard teller haalde ik 1 op 47,5. Na afstellen op GPS werd dat 1 op 35,5. Wederom met mijn zware botten. :)
Omdat ik het op GPS heb afsteld is dat wel slecht vergelijken met andere motoren, maar dan weet je wel het echte verbruik. Dat strookt alleen weer niet met het verschil tussen die twee waarden met in het achterhoofd een afwijking van 14%. Mogelijk dat de tegenwind die ik onderweg had ook negatief werkte. 1 op 41 zou dus ik dus eigenlijk eerder verwachten op ritten met weinig (stevige) tegenwind.
 
Laatst bewerkt:
80 km/u op de teller (standaard) is 70 km/u op GPS. 85 km/u op de teller zal zo'n 74-75 km/u zijn. De afwijking is ~14%.
Ik heb er een filmpje gemaakt, ook incl. hoe je de teller afstelt dat deze exact GPS weergeeft;


80 km/u (op GPS) moet je meestal wel kunnen halen, maar met een stevige tegenwind, vraag ik me af of je dat wel aan kan tikken of blijven vasthouden. Ik niet altijd, maar ik weeg dan ook al wel zeker 100 kg zonder motorkleding. Zeker met dit soort kleine blokjes scheelt elke kilo.
Maar als je dan gewoon achter een auto blijft hangen, is dat denk ik geen probleem. Op een tweestrooks (zelfde richting) 80 km weg al helemaal niet.

Hoe de motor er uit ziet na een paar jaar onder een hoes, ik durf het niet te zeggen. Gewoon regelmatig schoonmaken en in de winter zorgen dat je de metalen delen inspuit met bijv ACF50 (wel lastig verkrijgbaar), dan mag ik hopen dat het beestje er netjes uit blijft zien. Maar het is een goedkoop ding, dus ik verwacht wel dat je eerder roestvorming zou zien dan bij een duurdere motor (al is dat ook niet altijd het geval). Maar tijdige ontdekking daarvan (en behandeling) zou hopelijk wel er voor kunnen zorgen dat ze er netjes uit blijven zien.

Verbruik met standaard teller haalde ik 1 op 47,5. Na afstellen op GPS werd dat 1 op 35,5. Wederom met mijn zware botten. :)
Omdat ik het op GPS heb afsteld is dat wel slecht vergelijken met andere motoren, maar dan weet je wel het echte verbruik. Dat strookt alleen weer niet met het verschil tussen die twee waarden met in het achterhoofd een afwijking van 14%. Mogelijk dat de tegenwind die ik onderweg had ook negatief werkte. 1 op 41 zou dus ik dus eigenlijk eerder verwachten op ritten met weinig (stevige) tegenwind.
Dankjewel voor je uitgebreide informatie! Denk toch dat ik met 125cc net te kort kom. Vooral als ik jou ervaringen zo lees. Ik weeg zelf 75kg, maar t zou wel handig zijn als je iets kan inhalen waar nodig. Zag op je website ook de zzr250 en de ninja 250. Denk dat die een wat hogere top hebben en wat meer pit hebben. Dan kan ik er wel gewoon redelijk veilig mee op de snelweg.
 
Dankjewel voor je uitgebreide informatie! Denk toch dat ik met 125cc net te kort kom. Vooral als ik jou ervaringen zo lees. Ik weeg zelf 75kg, maar t zou wel handig zijn als je iets kan inhalen waar nodig. Zag op je website ook de zzr250 en de ninja 250. Denk dat die een wat hogere top hebben en wat meer pit hebben. Dan kan ik er wel gewoon redelijk veilig mee op de snelweg.
Ik rij wel eens circuit met een R3.
Op de openbare weg kan die ook gewoon flink tekeer gaan als het moet. :+
De optionele Yamaha quickshifter is daarbij een leuk accessoire (modellen v.a. 2022 heb ik mij laten vertellen).
Het is een kleine motor, maar kan rustig & zuinig rijden en bij momenten toch wat adrenaline geven.
169 kilo rijklaar.
Met wat modificaties gaat die rap richting de 160 kilo gewicht.
De zithouding is behoorlijk behouden i.p.v. heel sportief.
Een R7 is behoorlijk wat krapper.
 
Terug
Bovenaan Onderaan