Benelli Tornado TNT 125

@Worldbeater

R3 ligt nog boven bij budget helaas. Jij hebt toch ook een cbr250r gehad? Hoe beviel die op de snelweg? En kon je er beetje mee meekomen met het verkeer?
Ik vond de CBR250R te weinig vermogen hebben om met koude motor snel genoeg in te voegen op de snelweg.
Heb je daar maling aan, of komt deze situatie dicht bij huis niet voor, een prima en zuinige motor.
Stuurt ook erg lekker, zelfs op de originele banden.

De BMW G310R daarna en later de G310GS waren op vermogen duidelijk meer de baas richting de snelweg.
Zonder uit te wringen op snelheid. :)
 
Dankjewel voor je uitgebreide informatie! Denk toch dat ik met 125cc net te kort kom. Vooral als ik jou ervaringen zo lees. Ik weeg zelf 75kg, maar t zou wel handig zijn als je iets kan inhalen waar nodig. Zag op je website ook de zzr250 en de ninja 250. Denk dat die een wat hogere top hebben en wat meer pit hebben. Dan kan ik er wel gewoon redelijk veilig mee op de snelweg.

Met 125cc kan je inderdaad niet echt inhalen. Zelfs het dure snelle spul is niet vlot. 250-300cc is dan wel prettiger.
Die ZZR250 zou ik niet meer kopen, ik vraag me af hoe goed je daar nog onderdelen voor kan krijgen. Heb er wel eens eentje gereden, die was heel hoogtoerig op de snelweg. Als je daar niet komt is dat niet erg. Of je moet dat leuk vinden... ik ben meer van het laagtoerige en af en toe dan even lekker janken.

Zo'n R3 zou ook nog wat kunnen zijn of een Ninja 300.
Of misschien een motorscooter? Wel wat meer onderhoud, maar voor woon-werk rijdt dat echt extreem relaxt. Gas geven, remmen. Het is geen motorrijden, maar om van A naar B te komen blijf ik dat leuk en relaxt vinden.
 
Bedankt! Moet er nog even goed over nadenken. Prijzen zijn wel echt gestegen! Scooter is niet echt mijn ding. Voor mijn gevoel is er behalve motorscooters weinig lichte, wat kleinere motoren te vinden onder 3000€ die ook nog eens zuinig / geschikt voor woon-werk zijn.
 
Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een berichtje voor een proefrit voor de TnT verstuurd. Ben stiekem toch wel benieuwd! Dan weet ik ook hoe het rijdt.
 
Ik kan je wel aanraden om een wat langere rit te maken. Rijden doet een TNT125 best leuk maar kijk ook hoe de rest van het verkeer op je reageert en of je dat bevalt. Veel respect van het overige verkeer ga je niet krijgen. Denk aan kleven en van de weg gedrukt worden omdat een tegenligger gewoon om een obstakel heen rijdt terwijl je tegemoet komt. Je wordt min of meer gezien als een brommer. Kun je daar tegen? Prima! En uiteraard kun je dat ook voor je laten werken door de hooligan uit te hangen en fietspaden te pakken als je dat zo uitkomt. Het is een heel andere, minder serieuze, manier van motorrijden.
Voor mij bleek dat toch niet zo mijn ding te zijn (te oud?). Ik heb hem vrij snel weer ingeruild voor een formaatje groter en wat meer vermogen. Ik hoor dus weer bij de saaie gewone groep rijders. Ik heb er overigens weinig verlies op geleden. Voordeel van een goedkoop motortje. En er zijn veel liefhebbers voor zo'n stukje speelgoed voor erbij.
 
@Vtwinner Wat heb je er voor teruggekocht?

Je moet wel rekening houden idd met ander verkeer. Ik heb het tijdens de week dat ik er op reed geen last van gehad. Behalve het gevoel te langzaam te zijn met tegenwind. Maar jaren terug op een lichte motorscooter ook nog wel gehad dat sommige automobilisten je als brommer zien en dan bijv. de weg opdraaien en jouw snelheid niet zien. Voordeel is idd wel over fietspad heen zonder dat mensen meteen boos worden, dat kan nu zelfs nog met mijn NMAX (wel rustig aan, niet jagen). Soms pak ik dan ook wel eens een fietspad bij file als er maar één strook is en het echt goed vast staat of als er een ongeluk is gebeurd.
 
Ik kan je wel aanraden om een wat langere rit te maken. Rijden doet een TNT125 best leuk maar kijk ook hoe de rest van het verkeer op je reageert en of je dat bevalt. Veel respect van het overige verkeer ga je niet krijgen. Denk aan kleven en van de weg gedrukt worden omdat een tegenligger gewoon om een obstakel heen rijdt terwijl je tegemoet komt. Je wordt min of meer gezien als een brommer. Kun je daar tegen? Prima! En uiteraard kun je dat ook voor je laten werken door de hooligan uit te hangen en fietspaden te pakken als je dat zo uitkomt. Het is een heel andere, minder serieuze, manier van motorrijden.
Voor mij bleek dat toch niet zo mijn ding te zijn (te oud?). Ik heb hem vrij snel weer ingeruild voor een formaatje groter en wat meer vermogen. Ik hoor dus weer bij de saaie gewone groep rijders. Ik heb er overigens weinig verlies op geleden. Voordeel van een goedkoop motortje. En er zijn veel liefhebbers voor zo'n stukje speelgoed voor erbij.

Goede tips zo! Goed om te weten. Ik rijd nu ook nog (oldtimer) brommer dus een beetje een idee heb ik wel. Twijfel wel beetje over de max snelheid, maar dat is toch proberen.
 
@Monomuis Via wat omzwervingen toch weer uitgekomen op Benelli. Een 502C om precies te zijn. Een beetje raar ding maar blijkbaar past dat wel bij mij. Dat zegt wel iets over mij.... Met een spierziekte en een kapotte schouder een passende motor vinden valt niet mee maar dit is best een leuke motor ondanks zijn gewicht.
 
Ik ben met een Speedfight 100cc motorscooter ook van de weg gedrukt.
Het was niet eens de bedoeling om op de snelweg te komen, maar er waren wegwerkzaamheden waardoor we er doodleuk naartoe geleidt werden.
Iemand in een combo vond het leuk om op mijn achterwiel te komen rijden, ik gaf een streepje gas bij en het blok plofte. :')
(mede door een teveel aan olie in het tankje, waardoor de ontluchting minder snel werkte)
 
@Monomuis Via wat omzwervingen toch weer uitgekomen op Benelli. Een 502C om precies te zijn. Een beetje raar ding maar blijkbaar past dat wel bij mij. Dat zegt wel iets over mij.... Met een spierziekte en een kapotte schouder een passende motor vinden valt niet mee maar dit is best een leuke motor ondanks zijn gewicht.

Dat is heel wat anders dan een TNT125. :) Ik heb er wel eens op gereden. Mooi ding om te zien.
Alleen de snelweg is stevig aanpoten, maar dat heb je met dit soort 'cruisers'. Ik ben dan ook nakeds etc. gewend en dan is je zithouding compleet anders en actiever. Op de Rebel 500 vond ik het ook stevig aanpoten en ben ik zelfs na 45 minuten 120-130 km/u oid te rijden even op een parkeerplaats afstapt om even bij te komen. :+
 
Klopt maar ik heb die 502C ook niet echt gekocht voor snelwegen. Met 110km/h op de teller is het best te doen maar het stuur is inderdaad vrij breed. Je vangt behoorlijk wat wind. Ik heb wel een piepklein Puig ruitje. Dat helpt om de druk van je romp te krijgen maar laat het hoofd lekker in de wind. Een echter cruiser is het ook eigenlijk niet. Het is meer een naked die wat stylingelementen heeft gejat van een Diavel. Sturen doet hij prima met de Pirelli Angel GT's. De ballon banden van de Rebel zijn me wat zoekerig op richels.

Ik ben met de TNT125 tijdens de eerste rit met ongeveer 0 km op de teller per ongeluk op een stuk snelweg gekomen. Ik voelde me net een konijn tussen een groep leeuwen maar uiteindelijk waren de leeuwen best wel aardig voor me. Het is natuurlijk ook wel een grappig motortje. Ik had meer problemen op de boeren-binnenwegen als er weer eens een boerenzoon met zijn getunede Opel Astra op mijn achterwiel zal op een weg waar je eigenlijk maar 60 mag tegenwoordig (vroeger 80). Ik reed dan ruim 80 op mijn teller.
 
Mijn teller aangepast zodat ie GPS snelheid weergeeft.
Ik kom nooit op de snelweg. Binnendoor gaat prima, maar met wind tegen (ik ben 188cm) is soms maximaal 70 mogelijk. 95 op teller/GPS met windje mee.

Ik ervaar geen problemen, ook niet als ik ww verkeer doe. Maar je moet wat defensiever rijden, met in achterhoofd dat men je niet ziet of verkeerd inschat. Gelukkig is die van mij fel groen!
 
Hoe heb je de teller aangepast? De grotere Benelli's hebben ook last van Italiaanse stijl (optimistische) tellers. Dat was vroeger bij de Guzzi's ook al zo.
 
Thnx voor het filmpje!
Italiaans ontwerp, Chinese productie... Beter dan andersom... Als BMW C en F blokken al uit China komen en Honda uit Thailand. Who cares?
P.s. geluidje blijft leuk!
 
Ik heb ooit een ZZR250 gehad en die reed 170 km/uur. In Duitsland vol gas over de snelweg. :]
Zijn niet de beste motoren, ze mankeren nog wel eens wat. Ding maakte heel veel toeren.
 
Mijn teller aangepast zodat ie GPS snelheid weergeeft.
Ik kom nooit op de snelweg. Binnendoor gaat prima, maar met wind tegen (ik ben 188cm) is soms maximaal 70 mogelijk. 95 op teller/GPS met windje mee.

Ik ervaar geen problemen, ook niet als ik ww verkeer doe. Maar je moet wat defensiever rijden, met in achterhoofd dat men je niet ziet of verkeerd inschat. Gelukkig is die van mij fel groen!
Had mijn monkey ook, tegenwind haalde de 70 geeneens op een dijk 80 weg
Gelukkig verkeer achter me snapte dat het niet harder ging, en anticipeerde goed
Een enkeling ging er voorbij, werd door iedereen ruimte gegeven voor die enkele inhaler, vooral ook door de auto’s die wel bleven hangen

Nu met 140 cc dat getackeld
 
Klopt maar ik heb die 502C ook niet echt gekocht voor snelwegen. Met 110km/h op de teller is het best te doen maar het stuur is inderdaad vrij breed. Je vangt behoorlijk wat wind. Ik heb wel een piepklein Puig ruitje. Dat helpt om de druk van je romp te krijgen maar laat het hoofd lekker in de wind. Een echter cruiser is het ook eigenlijk niet. Het is meer een naked die wat stylingelementen heeft gejat van een Diavel. Sturen doet hij prima met de Pirelli Angel GT's. De ballon banden van de Rebel zijn me wat zoekerig op richels.

Ik ben met de TNT125 tijdens de eerste rit met ongeveer 0 km op de teller per ongeluk op een stuk snelweg gekomen. Ik voelde me net een konijn tussen een groep leeuwen maar uiteindelijk waren de leeuwen best wel aardig voor me. Het is natuurlijk ook wel een grappig motortje. Ik had meer problemen op de boeren-binnenwegen als er weer eens een boerenzoon met zijn getunede Opel Astra op mijn achterwiel zal op een weg waar je eigenlijk maar 60 mag tegenwoordig (vroeger 80). Ik reed dan ruim 80 op mijn teller.
Een 502C koop je zeer zeker niet voor de snelweg idd. Daar wil je alleen op als het moet. Als is het overdag natuurlijk prima te doen, maar wil je harder gaan, dan moet je gewoon iets hebben met een andere zit. Jij vindt het geen cruiser, maar de zithouding is verre van een naked. Met de voeten naar voren zie ik het toch meer als een soort urban cruiser. Daarom heb je op de snelweg ook meer last bij hogere snelheden, omdat je je voeten naar voren moet blijven drukken, daar waar bij een naked de wind je voeten tegen de stepjes aan duwt en je dus geen spierkracht daarvoor nodig hebt. Op de Rebel 500 en 502C wel. Dan moet je echt wel je voeten tegen de stepjes blijven duwen. Bij de Eliminator 500 zit je wel wat meer met de voeten direct naar beneden, al moet ik daar nog op zitten/rijden. Qua looks is het idd bijna een Diavel. Maar goed, beter goed gejat dan slecht bedacht.

Met 0 km op de klok wil je eigenlijk niet het blok uitmelken. De eerste 50 km sowieso rustig aan doen. Verder qua inrijden is het niet te doen met 125cc, als je je echt aan het boekje zou houden. Ik had dat met mijn K-Pipe 125, dan kon je max 60 km/u rijden ofzo. Dat is leuk, maar dat ga ik niet doen als ik op een 80-weg zit.
 
Ja, het was wel even schrikken toen ik met een kakelverse TNT125 een stukje snelweg moest pakken. Maar het is bij een 125cc eigenlijk net als bij een brommer; je moet niet bang te zijn om vol gas te rijden. Eigenlijk was ik dat wel een beetje.
Ik heb overigens ook een tijdje met een Rebel 500 kunnen rijden. Dat stuurt (gelukkig) een heel stuk beter dan de dikke cruisers. Je kunt er lekker laag op zitten maar dat houdt ook gelijk in dat je knieen vrij ver naar boven komen tijdens het rijden. Het contact met de tank is er ook niet helemaal. Bij de 502C staan de stepjes nog verder naar voren. In het begin ben je die dingen de hele tijd aan het zoeken maar dat went vrij snel. Voor mij is de zit ideaal want hij is laag genoeg om met beide voeten aan de grond te kunnen. Een must want de spieren in mijn linkerbeen zijn niet helemaal betrouwbaar. Altijd fijn om een pootje extra aan de grond te hebben. Door de ver naar voren staande stepjes kun je tijdens het rijden wel lekker ontspannen zitten en kan ik ook goed bij het pookje om prettig te kunnen schakelen. Opvallend is dat beide Benelli's een prettige versnellingsbak hebben. Gewoon strak schakelen zonder ongewenste tussenstops tussen 1 en 2.
 
Thnx voor het filmpje!
Italiaans ontwerp, Chinese productie... Beter dan andersom... Als BMW C en F blokken al uit China komen en Honda uit Thailand. Who cares?
P.s. geluidje blijft leuk!
Mijn iPhone komt ook uit China. Kwalitatief toch een van de beste telefoons die er op de markt is. Dus er komt niet alleen Alie express rommel uit China.
 
Het heet niet niets de 'werkplaats van de wereld'. Dan zullen ze hun productie processen toch wel aardig in de hand hebben. Als ze willen!
Ze hebben ook chip machines van ASML nagemaakt, met gekloonde software zelfs.
Maar die wilden toch (nog) niet goed functioneren. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan