Beperking jonge autorijders

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Net een topic gelzen over een petjeachterover-scheefhangende randdebiel in een golf. (De houding van datjoch alleen al... :r )
Dat bracht me op het idee jonge mensen die auto gaan rijden ook een vermogensbeperking te geven, net als dat bij motoren het geval is.

Een motor kan een moordwapen voor de berijder zijn en is dat misschien in mindere mate voor zijn omgeving.
Een auto daarentegen is een veel groter potentieel moordwapen voor zijn omgeving dan een motor.
Het zou dus logisch zijn jonge starters te beperken in het door hen te hanteren vermogen (of iets anders, dat ze minder gevaarlijk maakt).

Of is dat al eens gedacht? :?
 
goed idee waarom alleen motor rijder
we worden gediscrimineerd :? :? :?
er zijn tegenwoordig auto met meer dan 300 pk waar die gasten zo in kunnen stappen omdat pa een eigen zaak heeft en deze wel voor zoonlief koopt en cadeau geeft
invoeren die regel
 
En stel nu dat ik in het weekend op een rustige dag normaal naar mn werk rij in de auto van mn pa, en dat ding heeft nu net zegmaar 10pk teveel vermogen..? Dan moet ik maar een andere kopen?!

Lijkt me een slecht plan. Daarbij komt nog dat ik ook wel eens in zo'n aannemersbusje rijdt en die hebben redelijk wat vermogen (voor de bakstenen achterin :P )

Het idee is leuk, maar de uitvoering is veel minder makkelijker/logisch dan et wel bij motoren kan. (zoon in auto van papa komt stukje meer voor dan zoon op motor van papa)
 
Ben ik het op zich helemaal mee eens. Waarom heeft niemand dit eerder bedacht :?

Alleen met de uitvoering van controle van de leeftijd van autobestuurders komen er wel problemen verwacht ik.
De politie heeft hier gewoon geen capaciteit voor. Je moet nu al blij zijn als ze komen na een inbraak/aanrijding etc.

Maar, zo als ik al zei, ben er wel voor

(misschien een polletje maken?)
 
En stel nu dat ik in het weekend op een rustige dag normaal naar mn werk rij in de auto van mn pa, en dat ding heeft nu net zegmaar 10pk teveel vermogen..? Dan moet ik maar een andere kopen?!

Lijkt me een slecht plan. Daarbij komt nog dat ik ook wel eens in zo'n aannemersbusje rijdt en die hebben redelijk wat vermogen (voor de bakstenen achterin :P )

Het idee is leuk, maar de uitvoering is veel minder makkelijker/logisch dan et wel bij motoren kan. (zoon in auto van papa komt stukje meer voor dan zoon op motor van papa)
of te wel voor de maatschappij komt dit dus beter uit
veiligheid is dus niet belangrijk geld wel :? :? :?
tja het klinkt heel bekend wat je zegt maar wat ik nu zeg is ook zo
dus geld gaat voor veiligheid |( |( |(
 
Ik ben niet zo'n held achter het toetsenbord, dus een poll heb ik er niet bij gestopt.
Wellicht kan iemand zo'n ding in elkaar zetten/

Ik las een reactie die stelt dat het aannemersbusje best veel vermogen heeft.
Ik zei expres een vermogens beperking, of iets anders, omdat ik wel vermoedde dat alleen een vermogen nog niet zoveel zegt (25 kW-motoren kunnen ook best snel zijn, ietsdat u net niet de bedoeling was van die 25kW-regel)
Wellicht is de max haalbare snelheid een alternatief?

als oom agent een boordcomputertje heeft, is er makkelijk een lijst van "verboden auto's" te maken, zoals GTI's, impreza's en meer van dat moois.

Tenslotte : een jonge beginner mag ook niet de te zware fiets van pa lenen, dus waarom dan wel de auto? :?
 
Ja leuk hoor, maar:

-Waar leg je de grens? Hoeveel pk had je in gedachten? Een verhouding afhankelijk van het gewicht is misschien nog haalbaar aangezien de gewichten van auto's wat meer uiteenlopen.

-Leuk voor de jongeren die niet met een pet op in een gti crossen. Zoals ik, al heb ik geen eigen auto dan: 22 en ik heb vorige week mijn eerste paal geraakt. Verder nooit iets gehad en zelfs nooit een boete gekregen. Ik rij ook met 2 handen aan het stuur en niet a la gti met 1 hand bovenop. Ik geef geen duizenden euro's uit aan car-audio.

-Je hebt geen bergen vermogen nodig om je asociaal te gedragen.

-En hoeveel rijden er nu rond met enorme vermogens? Weinig, die gti-tjes hebben ook geen bergen vermogen. Het zijn kleine autootjes met net iets teveel vermogen.

-Hoe ga je dit controleren? Fraude lijkt me nogal voor de hand liggend.

Niet echt haalbaar lijkt me. Bewustwording van ongevallen etc. bij rijopleidingen lijken me beter en haalbaarder.
 
En stel nu dat ik in het weekend op een rustige dag normaal naar mn werk rij in de auto van mn pa, en dat ding heeft nu net zegmaar 10pk teveel vermogen..? Dan moet ik maar een andere kopen?!

Lijkt me een slecht plan. Daarbij komt nog dat ik ook wel eens in zo'n aannemersbusje rijdt en die hebben redelijk wat vermogen (voor de bakstenen achterin :P )

Het idee is leuk, maar de uitvoering is veel minder makkelijker/logisch dan et wel bij motoren kan. (zoon in auto van papa komt stukje meer voor dan zoon op motor van papa)

Tja, dan moet je maar niet in die auto rijden. Als jij op een rustige dag normaal naar je werk wilt rijden met de motor van je pa, die dan niet 25kw is, dan mag je daar ook niet op rijden ;) De uitwerking voor auto en motor is dus precies hetzelfde, alleen maken er meestal meer mensen gebruik van een auto. Bij een motor is dat over het algemeen maar één persoon.

Een 75kw begrenzing voor de auto zou prima zijn al heb ik nog nooit last gehad van sukkels in een snelle auto. Ja, soms een 205 GTI die denkt van me te kunnen winnen, maar daar ga ik meestal niet eens op in, de uitslag is immers allang bekend.
 
En stel nu dat ik in het weekend op een rustige dag normaal naar mn werk rij in de auto van mn pa, en dat ding heeft nu net zegmaar 10pk teveel vermogen..? Dan moet ik maar een andere kopen?!
Mijn vader heeft ook een R6 en ik heb ook een andere motor omdat ik niet op de R6 mag rijden van de wet.
Dus: ja, dan moet jij maar een andere kopen!
Verder vind ik het niet echt een goede regel, de auto's zijn al begrensd, de meeste auto's die rondrijden zijn zelfs nog langzamer dan onze 25KW motoren! Om ze nou nóg trager te maken dan ze al zijn...

Bovendien is het bij een auto niet het vermogen dat het gevaarlijk maakt maar de rijstijl. Bij een motor is het deels rijstijl en deels vermogen, bij een motor kan teveel vermogen fataal zijn (motor achterover trekken of iets dergelijks).
 
Had daar gisteravond ook al op gereageerd (in datzelfde topic). Vind ook dat die jochies maar wat minder vermogen moeten hebben want ze rijden echt mega onverantwoordelijk en een gevaar voor iedereen op de weg.

Laatst stond ik voor het stoplicht te voet. Naast me staat een oudere man met z'n vrouw. Licht springt op groen en de man wilt oversteken. Rijd er zo'n tering flikkertje nog net langs die man af (verbaast me waarom hij niet over zijn voeten reed). De man slaat op het dak van de auto om hem tot de orde te roepen. Trekt die :+ 5 meter verder de handrem in. Stopt met piepende banden en stapt uit. Loopt in de richting van de weglopende oude man en schreeuwt, 'Als je maar een ding goed begrijpt, als je nog een keer aan m'n auto komt dan krijg je een pak slaag'. Sukkeltje stapt weer in zijn kutwagentje en rijd weg. Mijn mond valt open van verbazing. Hoe onredelijk en respectloos is dit. Vanaf nu heb ik een gigantische hekel aan deze weggebruikers.
 
Volgens mij heeft het beperken van auto's geen zin..
Ik denk dat een (nog strenger) puntenrijbewijs wel helpt.
Agressief weggedrag of grove fouten maken?
Puntjes eraf (of erbij) en rijbewijs afpakken bij teveel of te weinig puntjes..
Denk dat jonge automobilisten die net hun rijbewijs hebben zich wel achter de oren krabben als ze hun net verworven rijbewijs langzaam in rook op zien gaan...
 
Oude Brikker, om een poll aan te maken kun je klikken op "poll aanmaken" onderin je eerste post.


poll.jpg



Je typt dan de vraag in en de verschillende stemopties en klaar is de poll!
 
Inderdaad, vermogen is not the question...Het zit hem eigenlijk helemaal in het rijgedrag. Met een auto kun je mensen afsnijden/weg af duwen, de meeste frustraties van motorrijders komt niet doordat de betreffende automobilist teveel vermogen had en dat misbruikte maar dat hij gewoon zich niet kon gedragen en niet snapt dat snijden erg gevaarlijk kan zijn.
 
laat ze in een oude auto beginnen.

Ik merk ook dat ik een stuk rustiger rij in mijn Corolla uit 89 dan in de Corolla Verso van 2003 van mijn ouders. Ik kan wel harder rijden in mijn corolla maar fijn is dat niet.
- géén stuurbekrachtiging
- een stuk minder vermogen
- weinig technische snufjes die het rijden moeilijker maken
- minder goede wegligging
- meer herrie in auto

etc. etc.
 
Had daar gisteravond ook al op gereageerd (in datzelfde topic). Vind ook dat die jochies maar wat minder vermogen moeten hebben want ze rijden echt mega onverantwoordelijk en een gevaar voor iedereen op de weg.

Laatst stond ik voor het stoplicht te voet. Naast me staat een oudere man met z'n vrouw. Licht springt op groen en de man wilt oversteken. Rijd er zo'n tering flikkertje nog net langs die man af (verbaast me waarom hij niet over zijn voeten reed). De man slaat op het dak van de auto om hem tot de orde te roepen. Trekt die :+ 5 meter verder de handrem in. Stopt met piepende banden en stapt uit. Loopt in de richting van de weglopende oude man en schreeuwt, 'Als je maar een ding goed begrijpt, als je nog een keer aan m'n auto komt dan krijg je een pak slaag'. Sukkeltje stapt weer in zijn kutwagentje en rijd weg. Mijn mond valt open van verbazing. Hoe onredelijk en respectloos is dit. Vanaf nu heb ik een gigantische hekel aan deze weggebruikers.

Ja dit laat dus net zien waarom beperken geen barst helpt. Het blijven gefrustreerde mannetjes. Dacht je dat het gescheeld had in bovenstaand voorbeeld als die auto zeg 50pk minder had? Nee dus. En ik voel geen enkele verwantschap met zulke kereltjes en ik had het niet prettig gevonden als ik op mijn 18e alleen maar in een begrensde auto had kunnen stappen.

Het draait allemaal om je houding. Je hebt geen vermogen nodig om asociaal te zijn
en met veel vermogen hoef je nog niet asociaal te zijn.
 
Ik heb leren rijden in de bedrijfsdiesel zonder stuurbekrachtiging, het is natuurlijk wel zo dat ik met een auto nog steeds motoren van de weg af kan drukken.

Alleen dingen zoals roekeloos rijden is iets wat gewoon niet fastoenlijk kan met zo'n ding, de wegligging zuigt en het stuurt veeeeel te zwaar voor het mooie stuurwerk.

Tenmiste, zo heb ik het geleerd en eikels die hierboven als voorbeeld worden gegeven hou je toch, dat soort figuren moeten gewoon het RBW gelijk weer inleveren en nooit meer terug krijgen.

I rest my case
 
Je leest een hoop argumenten voor en tegen.
(Dat is oeverigens het leuke van zo'n praatplaats als dit.)

Het is idd lastig om iets te bedenken, zodanig dat alleen de "petjes"en andere idioten de kans ontnomen wordt allerlei aso gedrag te vertonen.

Zou het dan zo moeten worden dat de proef (in Limburg, geloof ik)met een meldlijn voor wegpiraten een landelijk ingevoerd fenomeen wordt?
Dat heeft ook weer zo zijn negatieve kanten.

Als men daarop wat al te veel gemeld wordt, volgt een "uitnodiging" om langs te komen bij oom agent voor een "gesprek".
het melden kan wellicht niet objectief gebeuren.....
 
PK's in een auto vrij relatief in vergelijking met een motor

motor > 100pk > elk gewicht > 200
auto > 200pk > 1300kg > niet vooruit te branden
auto > 150pk > 900kg > vrij "snel"

Dit is uiteraard een simpel voorbeeld, maar ik vind het geen gek id om een PK/gewicht verhoudende limiet in te stellen.
 
Even nog een domme discussie uit de weg helpen.

Zoals met het 25kW gebeuren is gegaan, nieuwe motorrijders moeten zich aan deze wet houden , niet de bestaande.
Zo zal het ook gaan met de nieuwe autorijders ( ja rijders, anders kan ik het soms niet noemen ).
Dus nieuwe lichting is nieuwe regels.
De rest die het al heeft merkt nergens iets van.
 
het gaat niet eens over de jonge rijders die aso op de weg zijn, ik heb nu bijna een jaar mijn b rbw en a komt over een maandje, maar ik voel me dus niet veilig achter het stuur (van een wagen), ik vind dat ik onvoldoende controlle heb (ik kan wel rijden, maar een auto is nix anders als een 1500 kilo wegende stuk metaal)en daarom scheur ik niet. ik denk dat het voor de meeste mensen geldt, geef iemand een auto waarin ie denkt "ow goede remmen, top banden en een airbag, mij kan nix gebeuren" dan kun je zeker ver8en dat ze gaan crossen en ook nog eens aso op de weg worden want ze zijn 'onoverwinnelijk in hun auto'. daarom gaan ze met niemand rekening houden. geef ze een oude bak waarin ze niet al te veilig in voelen en ze rijden als engeltjes en vertonen defensief rijgedrag. probleem is dat tegenwoordig iedere auto vol met weird and wonderfull zooi zit om het op de weg te houden :r
 
Op maandag 07 april 2003 19:38 schreef Jundie het volgende:
lap txt
Nou, ik ken (zou bijna helaas zeggen) genoeg mensen die met de grootste brikken acties uithalen waar ik met mn motor 2x over na zou moeten denken.
 
Nou, ik ken (zou bijna helaas zeggen) genoeg mensen die met de grootste brikken acties uithalen waar ik met mn motor 2x over na zou moeten denken.


dan zal het wel death wish zijn,

ik ben in ieder geval niet van plan mezelf in de dood te rijden, ik vind het een heel onwaardig manier van sterven :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan