Bescheiden Triumph Street Triple Project

Ridder Bauknecht

Die hard MF'er
28 dec 2006
683
449
Antwerpen
Disclaimer: dit 'project' wordt behoorlijk peanuts vergeleken met andere die-hard sleutelaars hier in deze sectie. Deze tread is dan ook meer voor mezelf om de stappen die ik aan de motor doe, te documenteren. Zo! Hierbij zijn de verwachtingen weer gemanaged! :+

Zomer 2021: Mijn CBR600RR PC37 begint tegen te steken. Wordt enkel gebruikt nog voor de sporadische trackdays en ook voor de plezier ritten en reizen wordt de F800GS gebruikt. Vooral de ergonomie houdt me te veel tegen en dit had een negatief effect op het vertrouwen bij hoger tempo.
Dit was ooit anders, maar mensen en tijden veranderen. En een spik-en-spanne CBR met 14000km (!) in de garage laten staan heeft geen zin.
1643273192252.png

De bone-stock PC 37 wordt netjes gedetailed, tekoop gezet en onmiddelijk verkocht aan een liefhebber.
1643273454838.png

Onder invloed van het 'Racen op een Naked'-topic ga ik op zoek naar een speelse opvolger die iets comfortabeler is.
Hoofddoel is mezelf te verbeteren op het circuit dus op zoek naar een goedkope, af-tandse naked waar ik zorgenloos mijn grenzen mee kan verleggen.
De optie CeeBeeVijfhonderd om om te bouwen, wordt weer overwogen. Zoiezo best wachten tot de winter voor ik iets beslis.
Maar in augustus '21 triggeren volgende advertentiefoto's mij:
1643274056676.png
1643274077430.png

Een compleet originele 2008 Street Triple met 20k op de klok. Foto's zijn netjes maar het is natuurlijk geen project.
Gaan kijken, korte testrit gedaan, betaald en meegenomen. Ding had nieuwe banden (Michelin Power5), kettingset, olie en filter, 20k beurt incl kleppen gesteld etc. Dit alles aantoonbaar op facturen van de Triumph dealer.
Weg wegens ziekte.
Vooral de algemene staat was top. nergens roest of schade. Enkel het vele balanslood op de achtervelg leek mij een dingetje, maar alsnog besloten om hem hiervoor niet te laten staan, zeker gezien de lage vraagprijs. Tot zover het aftandse-naked-project-plan.
1643274450473.png

De achtervelg blijkt inderdaad 1,5mm gedeukt te zijn. Maar ik voel er niets van tijdens het rijden. Dus ik parkeer het plan om te richten of een nieuwe velg te scoren nog even.
Gebruikte velgen zat te vinden. Voordeel als je motor 5 jaar in productie is geweest. Na 1500km suffe woon-werk ritjes tot volgende conclusies gekomen:
  1. Super agiel, op het nerveuze af. Iets wat ook aan de nieuwe banden kan liggen, de Power5's krijgen ook die commentaar in pers testen.
  2. Heerlijke motor, genoeg vermogen en koppel en klinkt heerlijk met de originele uitlaten
  3. Ergonomie = top
  4. Remmen prima
  5. Draaicirkel dramatisch (Daytona DNA?)
  6. Zeer oncomfortabel afgeveerd achteraan, zelfs een kleine bitumen strook voelt als een mokerslag onder m'n reet
Dit laatste is wel is wel een dingetje. In het Street Triple topic leerde ik dat er een Daytona shock op zit. Deze KYB demper ligt natuurlijk kwa spring rate en demping in een volledig ander venster dan de originele shock. Voor de zware vorige eigenaar misschien prima, maar voor mijn 76kg past dat niet. Sag en demping aanpassen heeft maar matig invloed. Maar dat zijn zorgen voor morgen. De Street wordt volgetankt onder het deken voor zijn winterslaap geparkeerd.

Plannen;
  1. Grote detail beurt: Wassen, polijsten, waxen etc
  2. Val bescherming monteren, eventueel wat tank grip pads
  3. Trackday doen
  4. Vering bekijken en aanpassen
  5. Trackday doen en beter worden
  6. Eventueel voor de jaarlijke motorreis nemen ipv de 800GS (als we met de motor-trailer gaan :9)

Groeten,
Bauknecht
 
Laatst bewerkt:
Tijd voor de eerste wasbeurt. Gezien er geen sprake is van hardnekkig vuil, koos ik voor milde producten.
Een zachte shampo, Monello Non-Ferro velgen reiniger en Optiglanz voor de uitlaat.
Geen aggresieve Datsy of andere all purpose cleaner/degreaser.
1643279320542.png
1643279364006.png

1643279294726.png

Alle hoeken en kieren meepakken:
1643279499971.png

1643279533729.png

1643279557635.png

1643279580973.png

Top product voor uitlaten:
1643279613744.png

Afspoelen en droogblazen met perslucht:
1643279651899.png

Beetje FS365 op de motor onderdelen. Geeft een mooie zijden glans en beschermt tegen corrosie.
1643279865029.png

En uiteindelijk alles nalopen met microvezeldoek en quick detailer:
1643279944078.png

Done, 1h15 bezig geweest.
1643280013550.png
 
We zullen eens beginnen met kleien. Lak was redelijk zuiver, op wat opgedroogde insectenresten na.
Na het kleien is de lak super glad, klaar om gepolijst te worden.
Na het ontvetten kwamen wel alle lak defecten naar boven:
1643290333370.png

1643290354985.png

1643290429363.png

Wat de vorige waxlaag verborgen hield;
1643290487883.png

1643290508312.png

1643290538196.png

Tank wat hardhandig verwijderd in het verleden:
1643290572362.png

Nog wat andere diepe krassen:
1643290600553.png

Gaan we toch wat moeten bijwerken!
1643290620053.png
 
Wat is er met de draaicirkel volgens jou?
Ik ga een Daytona 675 gebruiken voor motogymkhana is het plan, dus draaicirkel is voor mij wel een dingetje ... :+
 
Die verdomde (en verduurde) Triumph dealer sticker moest er ook af. Ik vreesde dat er onder die sticker lakschade zou zitten, waarom kleef je anders zo'n ding.
Gelukkig maagdelijke lak eronder. Werkje heeft anderhalf uur van mn leven gekost. Teller op 3h30.
1643291578861.png

1643291609270.png

Eindelijk!
1643291635502.png
 
Wat is er met de draaicirkel volgens jou?
Ik ga een Daytona 675 gebruiken voor motogymkhana is het plan, dus draaicirkel is voor mij wel een dingetje ... :+
De draaicirkel is heel groot. Zoals Royal al zei; erg korte stuuruitslag. Zelf de CBR draaide korter in de garage. Is misschien iets om rekening mee te houden als je bij gymkana echt full lock stuurt! ;)
 
Je ziet het niet maar je wéét dat het er vuil is! Even het schermpje verwijderd en aangepakt;
1643291925350.png

Ook het chroom van de koplampen kon wat netter onder het kuipje. Wederom het idee dat telt.
1643292270266.png


1643292008536.png

Polijsten met Meg's M101 en PlastiX:
1643292051675.png

Chroom met staalwol grade 0000 en metal polish:
1643292082566.png

Veel beter!
1643292125456.png

1643292152889.png

5h30 diep!
:t
 

Bijlagen

  • 1643291973547.png
    1643291973547.png
    211,5 KB · Weergaven: 16
Dat is bij mijn Daytona nu ook wel zo maar er zit nog een boutje in als 'begrenzer', die gaat er natuurlijk uit.
Als het dan nog niet goed is zal er wat gevijld / gemodificeerd moeten worden.
Laten we dit ff naar een PB verplaatsen :+
 
Dat poetsen en polijsten is kennelijk echt jouw ding, want het wordt superstrak!
Maarre, je was toch "op zoek naar een goedkope, af-tandse naked waar ik zorgenloos mijn grenzen mee kan verleggen"
Straks is 'ie te mooi om te raggen. :P
Tja dit is de klassieke val waar ik steeds weer intrap. Zelfs al koop ik een af-tands vrak, mijn detail-handen beginnen toch steeds te jeuken. Er zit altijd zoveel onbebut potentieel in!
Opzich niet erg, zeker in de winter vind ik het fijn om een detail projectje te hebben. Maar het veranderd wel men visie over de motor. Omdat er zoveel energie inzit ben ik er toch steeds (te) zuinig op.
 
Nog wat lak defecten gevonden:
1643303291322.png

1643303309703.png

Tijd om de krassen in de tank op te vullen:
1643303261278.png

Ziet er momenteel nog wat bruut uit, zijn 3 lagen over elkaar gelegd met een tandenstoker om de kras volledig op te vullen. Na 24u uitharden kan dit vlak geschuurd en gepolijst worden:
1643303415368.png

Zijkant tank is OK:
1643303445302.png

Tankbevestigingen ook:
1643303464793.png

1643303497837.png


Eveneens weer beschermd tegen corrosie daar.
 
Linker voor pinker is behoorlijk gekrast en verkleurd door UV:
1643303623479.png

Die dingen zijn best cheap gebruikt te vinden, maar toch even iets proberen met staalwol, polijsten en Trim Restorer op een melaninespons:
1643303691934.png

Polijsten met PlastiX en wollen pad op de accuboor:
1643303733082.png

Trimrestorer aanbrengen:
1643303760177.png

Resultaat is redelijk 'Meh..' Toch een kleine verbetering:
1643303798353.png

Ik zou de pinker best demonteren om heb volledig egaal en gelijkmatig te polijsten.
Weet niet of ik er nog meer tijd in ga steken.
Teller: 6h30
 
Mooi ding. Zonde om mee het circuit op te gaan!? Als je hem in de grindbak parkeert, red je het niet met een lakstiftje :+ :')
 
Niet beginnen hé! :+
Reeds 3 dagen Mettet geboekt, hij krijgt er zoiezo van langs!!
Haha, gewoon doen!

Ik ben trouwens wel benieuwd of de remklauwen een beetje blijven remmen op het circuit. Ligt er natuurlijk ook aan, hoe hard je rond gaat. 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan