Hoi luitjes.
Ik heb eerst een jaar of 4 op een Yamaha Tmax gereden. Zálige machine. Snel, comfortabel en heerlijk sturen in de bochten.
(Ardennen, Eifel en Luxemburg zijn een natte droom.)
Daarna overgestapt op een BMW C650 GT en altijd de heerlijke rij-eigenschappen van de T-Max gemist
Tot ik vorig jaar een zwarte (!) long-range (!) C-evolution zag staan.
De overstap kost een gevoelige duit, maar wat een genot zeg.
Constant koppel en heerlijk snel en soepel (Vooral bij het stoplicht.)
Dan het toch wel erg lage originele scherm op de C-Evolution.
Was verrast door het goed werkende lage scherm. Geeft perfecte bescherming en geen turbulentie. Knap werk BMW.
Het enig nadeel van het lage scherm is dat als je bij mooi, droog weer, achter een bus of vrachtwagen rijdt het stof, vuil en ongedierte,
precies via de randen de binnenkant van mijn helm wist te vinden. Natuurlijk is met vizier dicht rijden de oplossing, maar zeker met echt warm weer is het toch lekkerder om met vizier open of met een half open helm te rijden.
Ik heb nu een after-market hoog Puig V-Tech scherm geplaatst, met wind deflectie voor de handen, en dat werkt perfect.
Dat was bij die T-Max wel anders. Daar had ik een paar jaar 4 verschillende schermen op gekocht maar het bleef behelpen. (sorry Yamaha)
Ook op de BMW C650 GT had ik een ander scherm gekocht vanwege de turbulentie, maar dat werkte nog steeds niet echt goed. (Helaas)
Maar terug naar de C-eveloution zelf.
De opgegeven actieradius zou 160km moeten zijn en dat blijkt in de praktijk als ik rustig secundair zoef, zelfs haalbaar.
Moet je wel de accu 100% opgeladen hebben ....en dat doe ik eigenlijk nooit. Ook ver leeg rijden doe ik niet
Ook zet ik hem niet weg met opgeladen accu. Dit allemaal om degradatie van de dure baterijen te voorkomen.
Woon-werk is voor mij 25km. en ik rij gewoon 2 keer op en neer om hem dan een uur of 2, 3 aan de lader (220V stopcontact
) te hangen.
Gewoon een heerlijke machine om te berijden. En je voelt dat je iets bijzonders onder je kont hebt
Ja, het voorterrein had wat meer aandacht verdient en ja het is jammer dat er voor dit geld geen cruise control of key-less bediening aanwezig is. Moet toch allemaal heel eenvoudig zijn. Zeker omdat BMW dat ook al op andere motoren toepast. (gemiste kans BMW!)
Maar verder... een 10+
Had ik al gezegd dat er ook een erg handige achteruit op zit !
Zeker met mijn toch wat beperkte lengte is dat vaak makkelijk.
Gr. Theo