Ik lees zo af en toe mee hier. Vond dit wel een goede vraag, misschien beter in een nieuw topic. Garantie is een waarborg op in het engels 'defects in materials' en 'workmanship'. Dus mag wel duidelijk is dat bijna alles dat aan slijtage onderhevig is buiten garantie valt, tenzij idioot veel slijtage om duidelijke redenen
Op een amerikaans forum denken ze dat de Magnuson-Moss Warranty Act ervoor zorgt dat de fabrikant moet bewijzen dat als je originele of gelijkwaardige delen heb gekocht het toch aan jou ligt. Ik geloof dat totaal niet, en toen ik zocht was er ook niemand die zo iets aangespannen heeft (of gewonnen heeft). Workmanship in een professionele garage betekent dat iedereen getraind is, goed gereedschap gebruikt, gekalibreerde momentsleutels gebruikt, en daar betaal je dus voor. De laatste twee heb ik ook, getraind ben ik niet en maak niets uit of ik wel of niet ingenieur ben, en mijn eigen kalibratie van momentsleutels is ook niet goed. De advocaten van een fabrikant halen je onmiddellijk onderuit omdat je niet getraind bent etc. Mag je rechtzaak ook nog betalen, dus voor mij wel duidelijk.
Mijn advies voor het beetje dat je bespaard op klein onderhoud tijdens garantie, laat de dealer het doen. Kost wat meer maar je hebt wel een redelijke relatie. Gaat je eigen onderhoud fout op een nieuwe motor dan heb je een probleem. Buiten garantie doe je wat je wil. Als je 5 jaar garantie hebt, dan is dat een positief en negatief probleem