BMW K-serie

Vanaf 3000 toeren begint m'n r1100r pas echt te werken.. 2500 tot 3000 is opwarmen. Ik gebruik de kracht bijna nooit. enkel in zijn 5 maak ik meer dan 4000 toeren. (Of als er een ziekenwagen achter mij zit)
 
Tja, dat kantelmoment hoeft er niet in te zitten...eerlijk gezegd vind ik al die trillingen irritant, was trouwens ook altijd fan van de CBX1000 6 cylinder, jaren tachtig....
Kantelmoment komt door overlangse krukas. Zou K ook last van kunnen hebben in theorie maar zelf nooit zo gemerkt. Honda loste trouwens dit probleem op door de dynamo tegengesteld te laten draaien aan de krukas om massa's uit te spelen op de CX-serie (en mogelijk ook Goldwing?).

Honda CBX: O ja, geweldig brok machinerie. In die tijd had je ook de Benelli-zes cilinder, die liep nog trillings-armer. Werd mee geadverteerd dat als-ie stationair liep dat je een muntstuk op z'n kant kon laten staan op de buddy-seat. Nooit geprobeerd. Wel van de week hetzelfde geprobeerd met mij helm, jas en handschoenen op de buddy van mijn Buell: Dat was geen langdurig succes ;)
 
Ik heb ook een eigen topic over een k motor.


Ik overweeg namelijk een K1100 te kopen. Deze heeft 100.000 km gelopen. De motor heeft ongeveer 8 eigenaren gehad. Mijn vraag aan jullie...aanrader of afrader...
 
Ik heb ook een eigen topic over een k motor.


Ik overweeg namelijk een K1100 te kopen. Deze heeft 100.000 km gelopen. De motor heeft ongeveer 8 eigenaren gehad. Mijn vraag aan jullie...aanrader of afrader...

Lijkt mij een afrader.. Als iemand tevreden is met de motor blijft die lang bij dezelfde eigenaar. En dan 8 keer van eigenaar wissellen in redeljk korte tijd (toch max 10 jaar tijd) vind ik best angstaanjagend.
Motoren worden meestal snel doorverkocht als ze niet zo best blijken te zijn na de garantie..

Mijn k100 heeft in zijn 19 jaar 4 eigenaren voor mij gehad, de laatste (en kortst bezittende) heeft hem 4 jaar gehad..) Motor is erg netjes, verbruikt nagenoeg geen olie, is technisch top (inwendige slijtage nihil) en heeft 127000km op de tellert.
Dat sturen valt best mee, zolang je niet met het stuur stuurt. Een baksteen stuur je met je knieen en je stuur hou je vast om er niet af te vallen :}
Op die manier kun je erg goed met de machine sturen. Heeft erg veel koppel onderin, is makkelijk zelf te onderhouden en te repareren en zit logisch in elkaar.
Banden bepalen erg het rijgedrag, metzelers (me55) die er nu onderzitten zijn erg gevoelig voor langsribbels op de weg.. Als deze set versleten is komt er een ander merk op.
Het enige wat ik een beetje als nadeel ervaar is dat je, als je de schakelpook niet hoog genoeg optrekt de bak tussen 2 versnellingen in blijft hangen en je niet zonder tandengeknars meer door kunt schakelen. (Heeft met de rechte vertanding van de tandwielen te maken). Daarintegen is de neutraal trefzeker en makkelijk te vinden.
Mijn K100 loopt redelijk rauw als-ie koud is. Zodra hij warm is verdwijnt het rauwige gevoel en loopt-ie als een trein zonder hinderlijke vibraties.
Wat ook een voordeel is is dat er in de versnellingsbak en op de tussenas dempers zitten die de koppelling langer heel houden en bij eventuele misschakelingen en rare bewegingen aan het gashendel de ergste klap opvangen.
 
Banden bepalen erg het rijgedrag, metzelers (me55) die er nu onderzitten zijn erg gevoelig voor langsribbels op de weg.. Als deze set versleten is komt er een ander merk op.

Helemaal mee eens, ben wel benieuwd voor welk merk band je gaat kiezen.

Het enige wat ik een beetje als nadeel ervaar is dat je, als je de schakelpook niet hoog genoeg optrekt de bak tussen 2 versnellingen in blijft hangen en je niet zonder tandengeknars meer door kunt schakelen. (Heeft met de rechte vertanding van de tandwielen te maken). Daarintegen is de neutraal trefzeker en makkelijk te vinden.

Je kan die schakelpook afstellen naar eigen smaak (zie handboek).

Mijn K100 loopt redelijk rauw als-ie koud is. Zodra hij warm is verdwijnt het rauwige gevoel en loopt-ie als een trein zonder hinderlijke vibraties.
Wat ook een voordeel is is dat er in de versnellingsbak en op de tussenas dempers zitten die de koppelling langer heel houden en bij eventuele misschakelingen en rare bewegingen aan het gashendel de ergste klap opvangen.

Probeer ipv euro95 eens de 'ouderwetse' benzine met toevoeging te tanken, scheelt echt. Loopt ie net iets soepeler op (minder 'kloppen').
 
Dat sturen valt best mee, zolang je niet met het stuur stuurt. Een baksteen stuur je met je knieen en je stuur hou je vast om er niet af te vallen :}
Op die manier kun je erg goed met de machine sturen.

De K1100LT die ik een klein jaartje had stuurde nog enigzins met Bridgestone BT-45's eronder (100 over een klaverblad) maar het is en blijft een feit dat het motoren zijn voor lange grote afstanden zonder teveel bochten... In een beetje leuke bochtige weg hoef je niet eens te proberen sporten :)
 
De K1100LT die ik een klein jaartje had stuurde nog enigzins met Bridgestone BT-45's eronder (100 over een klaverblad) maar het is en blijft een feit dat het motoren zijn voor lange grote afstanden zonder teveel bochten... In een beetje leuke bochtige weg hoef je niet eens te proberen sporten :)

Je moet het ook niet zien als een alternatief voor een supersport motor.. 100 over een klaverblad is voor mij al redelijk rap.. Als je iets zoekt om naast te hangen en je knietjes over de grond te schuren is de BMW idd te log en te zwaar.
Vergeleken met mij andere tourfietsen die ik heb gehad (GS850G, GS650G) stuurt de BMW verreweg het beste..
Maarja, 't is net wat je gewend bent..
Die bridgestones BT45 staan ook op mijn verlanglijstje. Wat was de levensduur van die banden??
 
Je moet het ook niet zien als een alternatief voor een supersport motor.. 100 over een klaverblad is voor mij al redelijk rap.. Als je iets zoekt om naast te hangen en je knietjes over de grond te schuren is de BMW idd te log en te zwaar.
Vergeleken met mij andere tourfietsen die ik heb gehad (GS850G, GS650G) stuurt de BMW verreweg het beste..
Maarja, 't is net wat je gewend bent..
Die bridgestones BT45 staan ook op mijn verlanglijstje. Wat was de levensduur van die banden??

Geen flauw idee, heb eerst een set metzelers opgereden toen de BT's eronder. Daarna heb ik er 3000 km mee gereden en toen ingeruild voor m'n SV :)
BT zag er na 3000 km nog aardig nieuw uit :) Het is echt een hele verbetering t.o.v. de Metzelers qua sturen :)
 
...lang verhaal...

Banden bepalen erg het rijgedrag, metzelers (me55) die er nu onderzitten zijn erg gevoelig voor langsribbels op de weg.. Als deze set versleten is komt er een ander merk op.

..nog meer verhaal..

Ja hallo, ME55... zou ik toch echt voor de ME-Z 4 of nog beter de ME 6 gaan, echt veel en veel betere banden. Maar ook de BT-45 is natuurlijk een stuk beter dan de ME55.
 
Ik heb ME33/55 gehad, maar ze verwisseld voor Bridgestone BT45, en hoewel de slijtage hoger is, ben ik er zeer tevreden over, ze hebben veel meer grip.
Ik wil zeker niet meer terug naar ME, voor mijn 1988 K100RS.
 
Laatst bewerkt:
Dan ga ik de volgende wissel ook bt45 eronder laten leggen. Heb er tot nu toe enkel goede verhalen over gehoord.. Die me55 zaten er op toen ik de machine kocht en had ik vroegah ook op de suuzen..
 
Ik heb nu een jaar een K100RS voor woon-werkverkeer.
OK het rijdt anders dan mijn R6, maar ik vindt hem zeker niet saai.
Die opmerkingen van moeilijk sturen snap ik niet, hij is heel makkelijk om te krijgen met het stuur. Alleen op hoge snelheid door snelweg-bochten voelt hij een stuk intabieler als de R6, voor de rest pak ik met beide motoren de bochten met evenveel plezier. K1100 en verder moeten nog veel beter sturen.
De motor is verder onverwoestbaar en met zijn hoge koppel win ik toch nog vaak stoplichtsprintjes.
Dus niks mis mee, onder de 200...
 
...OK het rijdt anders dan mijn R6, maar ik vindt hem zeker niet saai.
Die opmerkingen van moeilijk sturen snap ik niet, hij is heel makkelijk om te krijgen met het stuur...

...K1100 en verder moeten nog veel beter sturen....

Tja, ik merk toch echt wel een verschil van een dag op een nacht tussen m'n K1100LT en m'n SV650N. De K1100LT stuurt gewoon vrij traag en laat zich moeilijk van het ene oor op het andere oor leggen. Het zijn nou eenmaal qua gewicht hele zware motoren.

De K-serie (met uitzondering van de K1200S) zijn comfortabele snelweg/grote afstanden/reismotoren en erg degelijk, maar verder ook helemaal niets m.i. :)
Wat dat betreft vind ik de R-serie motoren toch leuker om te rijden :)
Overigens zou ik voor woon/werk in de toekomst best wel weer een K75 of K100 willen (naked) vanwege die eigenschappen :)
 
Heb denk ik een lekkende in - of uitlaatklep ;(

Hij puft nogal achteraan bij de uitlaat :) en loopt onregelmatig

Is dit simpel zelf te doen?
K1100RS
(Oh ja,de bougies zojuist vervangen;geen verbetering ;( )

Maar waarom geeft de snelheidsmeter dan foute snelheden aan :? :?

Die K is lekker betrouwbaar :N ;)

Net 2 weken eigenaar en nu al dit B|
 
Heb denk ik een lekkende in - of uitlaatklep ;(

Hij puft nogal achteraan bij de uitlaat :) en loopt onregelmatig

Is dit simpel zelf te doen?
K1100RS
(Oh ja,de bougies zojuist vervangen;geen verbetering ;( )

Maar waarom geeft de snelheidsmeter dan foute snelheden aan :? :?

Die K is lekker betrouwbaar :N ;)

Net 2 weken eigenaar en nu al dit B|
Je kunt beide nokkenassen uitbouwen en 16 nieuwe kleppen inslijpen.
Of je laat uitzoeken wat er echt mis is -O-
 
1 bougie was finaal verbrand,electrode en pool zaten aan elkaar gelast B|
Overige 3 waren prima!
Was de voorste vonkkaars trouwens :?
dus ;uitbouwen,kleppen beoordelen en aanpassen waar nodig

:?

Not funny :N
 
1 bougie was finaal verbrand,electrode en pool zaten aan elkaar gelast B|
Overige 3 waren prima!
Was de voorste vonkkaars trouwens :?
dus ;uitbouwen,kleppen beoordelen en aanpassen waar nodig

:?

Not funny :N
Het kan natuurlijk best aan de kleppen liggen, maar dit is niet zo heel typisch voor een K? Heb je de compressie getest? Hang er eens een onderdruktester aan en zie of de cilinder in kwestie sterk afwijkt bij de andere 3 (niet alleen het moment van oppakken maar over de hele linie). Het is erg moeilijk beoordelen vanaf hier en er kan van alles aan de hand zijn, maar de injectoren geven nog wel es de geest bij een K met veel kilometers; misschien geeft de injector op deze cilinder te weinig brandstof af waardoor de boel plaatselijk te warm is geworden voor de bougie?
Veel sterkte er mee.
 
Laatst bewerkt:
Het kan natuurlijk best aan de kleppen liggen, maar dit is niet zo heel typisch voor een K? Heb je de compressie getest? Hang er eens een onderdruktester aan en zie of de cilinder in kwestie sterk afwijkt bij de andere 3 (niet alleen het moment van oppakken maar over de hele linie). Het is erg moeilijk beoordelen vanaf hier en er kan van alles aan de hand zijn, maar de injectoren geven nog wel es de geest bij een K met veel kilometers; misschien geeft de injector op deze cilinder te weinig brandstof af waardoor de boel plaatselijk te warm is geworden voor de bougie?
Veel sterkte er mee.

Zou kunnen,maar hij staat nu een beetje te blazen uit de uitlaat(niet goed :( )

Denk echt aan lekkende klep(pen) :(


Is dit normaal voor een vertroetelde K1100Rs met 81.000 eerlijke kilometers op de klok? :N :N tsss..... :N
 
Zou kunnen,maar hij staat nu een beetje te blazen uit de uitlaat
Daar zijn uitlaten voor bedoeld, blazen :+
Ik neem aan dat je bedoelt dat-ie plofferig loop of missschien zelfs dat je benzine ruikt? Nogmaals, meet de compressie en je weet opeens een boel meer (makkelijk te doen met zo'n liggende motor). 80.000 is niet veel voor K (ik heb dat zelfs al bijna op de klok van mijn nog goed lopende Buell staan): als de klepspeling altijd goed is bijgehouden hoef je normaal niet zulke problemen te verwachten. Sterker nog, als je nooit de kleppen van een K zou stellen zal het nog wel loslopen waarschijnlijk. Succes ermee, hopelijk valt het uiteindelijk nog mee.
 
Diagnose van de behandelend arts: - 2 verbrande kleppen voorste cilinder :(

Behandeling: - Vervangen en alle kleppen gelijk goed afstellen

Schijnt vaker voor te komen met de voorste bus :?

Geen V-power tanken maar gewoon euro 95 voorkomt de ellende meestal :?

V-power heeft op de betrouwbaarheid van de K een negatief effect :?

Wieweetwatwaarwas :? :?

Of is :?

Over 1 week rijdt ie weer gelikt/en gelukkig :Y :Y :]
 
Zaterdag een proefrit maken op de nieuwe K1200R. Schijnt revolutionair anders te zijn en te rijden. Hij oogt in ieder geval super.
Iemand ervaringen met deze K?
 
Terug
Bovenaan Onderaan