BMW K1200 RS EML

Zo, even afstoffen. Is veel te lang stil geweest maar Ursula doet het gewoon en er is niet heel veel te vermeldden. Maar vandaag toch mooi weer voor een rondje met o.a. Drimmelen in de route. Even een plaatje aan het water en een vage hovercraft die hier ergens op een werf staat. Iemand die hem kan typeren/dateren ?

IMG_20230430_110559.jpg
IMG_20230430_110401.jpg
IMG_20230430_110622.jpg
 
En RWS heeft het ding blijkbaar gehuurd voor slib metingen op de Schelde in 1993.
In de haven van Vlissingen is er ook een tijdje één gebruikt, relatief klein ding, wellicht dezelfde. Hoondert gebruikte hem om personeel naar Westerschelde en 'de overkant' te brengen. Ze waren toen actief in het opruimen van wrakken.
Bult herrie als ie langs kwam in ieder geval.
 
En weer een keer afstoffen. Er was niet zo heel veel te vertellen omtrent Ursula, het ding deed het, en met de nadruk deed. Tegen het einde van 2023 begon mevrouw de rotneiging te ontwikkelen om een slippende koppeling te hebben, dat kunnen we niet gebruiken natuurlijk. Helaas werd het erger en besloot ik haar maar even achterin de garage te parkeren. een Koppeling van een K1200RS is al een kreng om te vervangen omdat er van alles af moet om erbij te kunnen maar op een EML Speed combi is het helemaal een drama. Zijspanbak en voorwiel zitten aan elkaar en moeten eraf. Achterbrug moet eraf, uitlaat eraf, alle plastic eraf en ga maar door. Eigenlijk een volledige onttakeling van het geheel. Ik zag er toch wel een beetje boel tegenop. ten eerste heb ik er de ruimte niet voor om al die losse zooi ergens te laten liggen in de tussentijd maar het is toch wel een heel beste klus eerlijk gezegd.

Na lang peinzen heb ik toch maar besloten om de klus uit handen te geven. mevrouw is inmiddels in behandelding bij de specialist, na een laatste pekelrit er naartoe. Zodra de operatie onderweg is zal ik jullie op de hoogte houden. Het wordt een beste operatie dus ik zal maar veel extra klussen aannemen om de rekening te betalen maar ik zag het echt niet zitten om deze zelf aan te pakken. Met ca. 90K op de klok zal de koppeling wel versleten zijn. gezien de arbeidsuren het grootste deel van de schade zijn zal ik alle slijtdelen in het proces maar meenemen, je wilt niet dat het ding straks weer uit elkaar moet voor een sealtje van 10 euro.

zodra ik foto's van het slagveld heb laat ik ze zien.

Ondertussen heb ik wel even iets meer plaats in de garage om de versnellingsbak van Olga te vervangen, dat is een eitje, kan ik bijna met mijn ogen dicht. De originele bak begint wat incontinent te worden en dat wil ik de stalling ook besparen natuurlijk, verder valt ze wel eens uit de 4e versnelling dus open moest dat ding toch al. Nu heb ik even de ruimte ervoor en de temperatuur is redelijk.

IMG_20230513_121035.jpg
 
Ja dat weet ik, maar ja. De eerste grote kosten aan het span in de 5 jaar dat ik ermee rond rijd naast regulier onderhoud. Het moet maar een keer. Maar idd. alles moet er zo'n beetje af om erbij te komen. Ik ben benieuwd hoe die puzzle er straks uitziet als er eindelijk aan de koppeling begonnen kan worden..
 
Ik heb er bij de ZZR EML ook weleens naar staan kijken. Het zit technisch prima in elkaar, maar als je echt groot onderhoud hebt is het het makkelijkst om de motor eraf te tillen met een garage-kraantje.
Blijft soms lastig met een span, vaak is de middenbok vervallen en waar zet je hem dan neer he.

Ben benieuwd naar een fotootje van de operatie.
 
Ik heb het idee dat er straks een werkplaats vol met puzzlestukjes gaat liggen. Idd, geen middenbok, subframe om blok heen wat er ook af moet ben ik bang voor. Maar we gaan het zien. Ik heb alvast wat extra gespaard hiervoor .. Af en toe is zo'n oekrains span toch wel gemakkelijker hoor.
 
Tja, als je in een pekelritje de motor weg moet brengen dan wordt het overal een zootje. Ga ervan uit dat hij helemaal spik en span gepoets terug komt, nu kun je tenminste overal bij :)
 
zet je er de oliebestendige koppelingsplaat in of een OEM? Verder denk ik dat je de hele drukgroep mag vervangen als ik de verkleuring zie....
 
Terug
Bovenaan Onderaan