BMW K1200 RS EML

Komen verse seals in, een nieuwe drukgroep van Sachs. De monteur is niet gecharmeerd van de oliebestendige sets. Die zijn blijkbaar gesinterd en geven een slecht aangrijpingspunt, zeker op zo een span niet gewenst
 
Voor K1200 BMW's met de krukas in de lengterichting zijn er een soort sportkoppelingen op de markt, mijn K1200 heeft bij de laatste keer koppelingsplaat vervangen deze koppeling gekregen. De motor is verkocht maar hij rijdt er nog steeds mee. Even voor je info een foto van mijn span, ik denk dat je hem wel herkent.
IMG-20190902-WA0011.jpg
 
Ik ken hem wel maar net die sportkoppelingen zijn gesinterd en geven de bruuske koppelingen. Ik vertrouw de monteur in deze, die heeft veel meer ervaring dan ik..
 
Komen verse seals in, een nieuwe drukgroep van Sachs. De monteur is niet gecharmeerd van de oliebestendige sets. Die zijn blijkbaar gesinterd en geven een slecht aangrijpingspunt, zeker op zo een span niet gewenst
Juist door het korte slip moment ofwel het minder wrijven voor de plaat pakt is mij deze aangeraden. Ik zou onderaan in het koppelingshuis aan de versnellingsbak zijde ook een heel klein sleufje maken. Geen groot gat, gewoon 1 of 2 mm in diameter
 
Ik snap het idee van die oliebestenige platen niet goed. Dat is zodat je fijn met een lekke versnellingsbak seal kan doorrijden?
 
Ja. Want olie bijvullen is minder werk dan een koppeling vervangen.
Hebben die BMWs daar nog steeds last van dan?

Ik weet dat de buurman van mijn ouders zo'n nwe K1200LT kocht (gl tegenhanger)
En toen ik m een keer mee mocht om in te helpen rijden had ik al snel in de gaten dat die een beetje last van koppeling slip had als je een beetje lekker koppel los liet
Bleek toen binnen de 1000km dus al last te hebben van een lekke keerring richting koppeling.
 
Om nu te zeggen dat ze er allemaal last van hebben is een groot woord, deze fiets is bijna 30 jaar oud, het kan wel eens een keertje. Het lullige is alleen dat je er zo slecht bij kunt. Bij de latere blokken kun je langs de zijkant erbij omdat die gewoon dwars staan. Bij alle BMW Boxers en K series is het een rot klus.
 
Voor K1200 BMW's met de krukas in de lengterichting zijn er een soort sportkoppelingen op de markt, mijn K1200 heeft bij de laatste keer koppelingsplaat vervangen deze koppeling gekregen. De motor is verkocht maar hij rijdt er nog steeds mee. Even voor je info een foto van mijn span, ik denk dat je hem wel herkent.Bekijk bijlage 1967076
Is dit een uniek span? Ken iemand die zo’n span had. Of iets wat er op leek
 
Bleek toen binnen de 1000km dus al last te hebben van een lekke keerring richting koppeling.
Dat is natuurlijk niet normaal.
Mijn K100 heb ik 15 jaar geleden opgebouwd met een nieuwe koppeling en keerring en dat doet het gewoon nog steeds prima. Dat is bijna 120kkmn....
 
Ik heb van de Guzzi de krukaskeerring maar voor de zekerheid vervangen. Het is een takkeklus als het moet met de motor in elkaar. Bij mijn BMW's en de anderhalve Guzzi heb ik nooit een lekke keerring gehad. En ik rij al sinds 1986 met droge koppelingen.
 
Het is een droge koppeling dus zo heel gek is dat niet. Dat heeft iedere auto ook gewoon.
Dat weet ik.

Maar waarom is t dan zo lastig voor BMW?

En blijkbaar komt t nogal veel voor, anders waren er geen lapoplossingen al standaard geaccepteerd zoals natte platen en een afwateringsgaatje om de olie weg te laten lekken


Toch?
 
Waarom het lastig lijkt me duidelijk. droge koppeling tussen motor en bak in. Daar moet je bij kunnen, dat is het werk. Verder is het een simpele klus. Als dan een ontwerper er nog eens een Alu brugframe overheen bouwt en de zijspanbouwer besluit om een heel subframe om de motor heen te bouwen dan is de klus compleet.

Met de nieuwe boxers is de koppeling naar de voorkant van het blk verhuisd, kun je beter bij. Nadeel is dat dynamo etc. weer naar het midden zijn gegaan waardoor die niet meer te onderhouden zijn.
 
Waarom het lastig lijkt me duidelijk. droge koppeling tussen motor en bak in. Daar moet je bij kunnen, dat is het werk. Verder is het een simpele klus. Als dan een ontwerper er nog eens een Alu brugframe overheen bouwt en de zijspanbouwer besluit om een heel subframe om de motor heen te bouwen dan is de klus compleet.

Met de nieuwe boxers is de koppeling naar de voorkant van het blk verhuisd, kun je beter bij. Nadeel is dat dynamo etc. weer naar het midden zijn gegaan waardoor die niet meer te onderhouden zijn.

Waarom kan bmw die keerring niet dicht houden bedoeld @EHE

Bij auto's hoef je die vrijwel nooit te vervangen.
Behalve oudere landrovers dan, die lekken gewoon bij elke as.
 
  • Eens
Waarderingen: EHE
Ik ken helaas genoeg oude auto's waar het ook lekt. Niet alleen laro's. Volvo's hebben er ook wel eens last van, opeltjes zoals mijn oude kadett raden het ook preventief aan als je de koppeling wisselt om de seals te veranderen en zo kan ik er nog wat bedenken.
 
Met een R100RT had ik eens een flink lekke krukaskeerring, ergens in oost Duitsland. Terug gereden naar huis over de snelweg, elke 200 km een litertje olie erbij. Achterband helemaal zeiknat van de olie dus maar even de bochten niet te scherp! Maar geen enkel probleem met de koppeling omdat die afgeschermd wordt door het vliegwiel. Alleen bij een lekke versnellingsbak kan er olie op de koppeling komen, maar dan moet het ook wel hard lekken. Olie kan gewoon onderaan ontsnappen uit het vliegwielhuis.
 
De meeste navigatie apparaten zijn ook omschakelbaar naar actuele snelheid tenminste bij mn oude Garmin ging dat.
zo, paar dagen verder en wat meer kilometers gereden. bevalt nog steeds prima maar ik begin me te ergeren aan de afwijking van de kilometerteller. Deze is behoorlijk naar de overgang naar autowielen natuurlijk. de vorige eigenaar heeft met stift de nieuwe snelheden gemarkeerd maar dat vind ik niets eigenlijk.

Ik ga een speedohealer proberen te gebruiken om het signaal van de gever aan te passen zodat ik daarmee de teller weer op orde krijg. Ding is besteld en zodra ik hem binnen heb zal ik de inbouw vastleggen voor eventueel geinteresseerden.

verder is de gasveer van de kofferbak rot, die vervang ik door een exemplaar van springmasters. Zo uit vooraad leverbaar voor 1/3 van de EML prijs.

bochtje van de foto's is idd bochtje bij Zonzeel. Vast onderdeel van de testritjes vanuit Langeweg, richting Terheijden, Helkant, L en H Zwaluwe en via Moerdijk weer terug.


Benno
 
Dat is een andere, lijkt er wel op maar kijk naar het plaatwerk van de motor en een heel ander model zijspanbak, die eerste is het span wat Enigma gebouwd heeft volgens mij.

Bij Enigma in produktie

Maar blijkbaar is dat spuitwerk geel met theedoek motief iconisch genoeg om op meer combis gebruikt te zijn..

En naar Aircooled, het wat niet kattig maar ik rijd al meer dan 5 jaar met dit span en gebruik bijna nooit een navi voor snelheid, wil gewoon een teller die ik kan vertrouwen. Liever een aanpassing maken zodat de originele teller goed werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan