BMW K75 Brat / Cafe Racer / Whatever

Wat betreft je dynamo, dat zelfde probleem kwam ik tegen. Ook de andere meter geplaatst en dus in eerste instantie geen laadstroom-lampje. Ik heb er nu één in de zijkant van de relais kast geplaatst, net achter/onder de tank. In die bak is nog plek zat. Daar heb ik ook het schakelingetje geplaatst om het neutraal lampje goed te laten werken.

Vandaag verder met de telleraandrijving (magneetjes). Even de remschifbouten in de draaibank zetten :-)
 
Gisteren eindelijk eens samen met m'n pa kunnen rijden. In eerste instantie ging dit goed, tot dat ik ineens merkte dat die behoorlijk wat toeren begon te maken. Paar keer gas los en gas gegeven, en schoot die in de toeren. Je raad het al, koppeling was niet meer fris. De laatste paar kilometers zo weinig mogelijk proberen te schakelen en een zo constant mogelijk tempo proberen te houden. Helaas deed die 2 KM voor huis niks meer. Gelukkig liep de weg het eerste stuk berg af, dus maar uit laten rollen. De laatste KM had ik de koppelingskabel ingedraaid zodat de koppeling pakte en in de 1 naar huis gereden.

Hier ging nog alles goed:

IMG_1725.JPG


Daar maar direct begonnen om de motor uit elkaar te halen:

IMG_1727.JPG


IMG_1728.JPG


En hier de boosdoener:

IMG_1730.JPG


En tenslotte de onderdelen die nieuw besteld moeten worden:

IMG_1732.JPG
 
Zo lang de drukgroep en het vliegwiel nog niet op de klinknagels van de koppelingsplaat dragen, mag een koppeling niet gaan slippen.
Sterker nog in het begin zal de koppeling alleen bij hogere belasting gaan slippen
Ik ben bang dat je ook een nieuwe diafragmaveer of een complete drukgroep nodig hebt.
Ik weet namelijk zo niet uit mijn hoofd of dat bij de K serie losse onderdelen zijn.
Vaak breken de diafragma veren namelijk en dan heeft deze geen kracht genoeg meer.
Bij koekblikken zit de diafragmaveer vast in de drukgroep iig.
 
Zo lang de drukgroep en het vliegwiel nog niet op de klinknagels van de koppelingsplaat dragen, mag een koppeling niet gaan slippen.
Sterker nog in het begin zal de koppeling alleen bij hogere belasting gaan slippen
Ik ben bang dat je ook een nieuwe diafragmaveer of een complete drukgroep nodig hebt.
Ik weet namelijk zo niet uit mijn hoofd of dat bij de K serie losse onderdelen zijn.
Vaak breken de diafragma veren namelijk en dan heeft deze geen kracht genoeg meer.
Bij koekblikken zit de diafragmaveer vast in de drukgroep iig.

Dat zijn losse onderdelen. Maar de diafragmaveer etc. zijn nog allemaal in orde. De plaat is ook bijna tot op de klinknagels. Ik was er net op tijd uit. De koppelingskabel was ook al helemaal uitgedraaid, dat kan ook al een teken van een versleten plaat zijn. Zometeen ga ik na het werk even naar de Hobbyist een nieuwe plaat enz halen, en kunnen we hopelijk snel weer rijden :)
 
De nieuwe koppelingsplaat zit er weer in:

IMG_1776.JPG


De versnellingsbak zit er ook weer op. Ideaal als je een pa hebt die al het speciale gereedschap al een keer gemaakt heeft :)

Volgende keer nog wat randzaken erop zetten, en kunnen we weer testen.
 
Koppeling zit er nu in, en de motor is verder afgemonteerd. Natuurlijk moet er weer iets fout gaan. Had bewust in eerste instantie de motor niet helemaal afgebouwd, maar eerst getest of de koppeling goed werkte. Dat was het geval, de motor startte prima, en de koppeling pakte goed op. Toen de motor verder afgemonteerd, helm etc. Gepakt. Wil ik starten, deed die weer helemaal niks. Ik naar de zekeringen gekeken en die was kapot. Nieuwe zekering erin, direct pets kapot. Er zit dus blijkbaar ergens kortsluiting. De aansluitingen die ik los heb gehad, dus de oplaadkabel van de dynamo en de massa bekeken, maar kon niks geks zien.

Toen de garage maar dicht gedaan en naar huis gereden, heb het er wel ff mee gehad.
 
Laatst bewerkt:
Ben even het schema aan het bekijken en aan het bedenken wat er verandert is nadat de laatste test succesvol was. Het gaat trouwens om zekering 1:

01_schema_k75.jpg
 
Met het terug plaatsen van de buddyseat niet een draad afgeklemd zodat er sluiting is naar massa.

Ik kan niet zien of de tank er af is geweest maar dat is ook een beruchte plek voor dat soort euvels.
 
De tank is er niet vanaf geweest. Ga vanavond maar eens het gedeelte wat ik erop heb gezet nadat het werkte eraf halen. En dan kijken of ik iets tegen kom.
 
Het probleem is gisteren gevonden. Het was het kabeltje van de achterrem. Deze was compleet doorgesmoord.

Nadat ik het kabeltje los had gepakt, kon ik een stuk rijden. Dat ging in eerste instantie erg goed, al was de koppeling weer even wennen. Na een kilometer of 15 kon ik niet meer koppelen. Het leek erop dat de stang die naar de koppeling gaat niet meer ingedrukt kon worden. M'n vader maar gebeld en die heeft mij met de auto naar huis gesleept. Toen ik thuis kwam, kon ik gewoon weer koppelen.

Ga zometeen maar weer eens een bezoek aan de hobbyist maken, en een nieuwe koppelingskabel halen. Ik heb het idee dat de kabel gelengd is. Echter heb ik nog geen flauw idee wat het probleem nu is.
 
Als de kabel niet gerafeld is denk ik dat je de hevel achter op de versnellingsbak moet afstellen. Toen ik de plaat van mijn 1100GS vernieuwd had kon ik de stelbout zomaar drie gangen inschroeven.
 
Als de kabel niet gerafeld is denk ik dat je de hevel achter op de versnellingsbak moet afstellen. Toen ik de plaat van mijn 1100GS vernieuwd had kon ik de stelbout zomaar drie gangen inschroeven.

Ook dat staat op de planning inderdaad. Heb het idee dat er een soort hefboom is waardoor die niet meer goed ingedrukt kan worden op dit moment.
 
Nadeel van diafragmaveer niet vervangen dat hij naderhand(door de andere stand ivm dikkere plaat) wel eens wil knappen.
Maar misschien heb je geluk omdat de kilometerstand niet zo hoog is zoals bij auto's met twee a drie ton. Verder mooi ding geworden.
 
Nadeel van diafragmaveer niet vervangen dat hij naderhand(door de andere stand ivm dikkere plaat) wel eens wil knappen.
Maar misschien heb je geluk omdat de kilometerstand niet zo hoog is zoals bij auto's met twee a drie ton. Verder mooi ding geworden.

Het vreemde vind ik dat de koppeling het nu weer goed doet. Enige wat ik mij voor kan stellen is, dat iets geblokkeerd is. En dat met afslepen weer terug getrild is?

Edit: of misschien door het uitzetten dat het vast ging zitten, en na een tijd afgekoeld was?
 
Laatst bewerkt:
Hierbij nog de foto's van de kabels die voor de kortsluiting hebben gezorgd, en dus de zekeringen lieten doorbranden.

IMG_1784.jpg


IMG_1785.jpg


Vorige week nog veel gesleuteld aan de motor, en nog een paar nieuwe onderdelen gehaald. Onder andere een revisie setje voor de achterrem. De rubbers op de zuigers waren gescheurd. Ook maar direct alle remblokken vernieuwd, en een klem voor de uitlaat meegenomen.

IMG_1792.jpg


En de remmen weer fris aan het maken 8-)

IMG_1791.jpg
 
Gisteren nog bezig geweest met de voorrem te ontluchten. Helaas was dat na een half uur nog steeds niet gelukt. Ben bang dat er toch ergens valse lucht wordt getrokken. Heb namelijk al vaak remmen ontlucht, maar na een half uur pompen moet het zooitje toch wel dicht zijn.
 
Bovenste banjobout waar de leiding/en aan zitten wil wel eens dwarszitten. Hendel los halen van het stuur en kantelen zodat de lucht eruit kan. is een mogelijkheid....
 
Heb de rem ietsje beter gekregen, maar wil stalen leidingen halen. Ik zag wat scheurtjes in de rubberen leiding. Vermoed dus dat daar minimaal lucht door naar binnen komt.

Helaas bestaat het probleem met de koppeling nog steeds. Het volgende was er weer gebeurd: Na een stuk van ~15 KM gereden zonder problemen, sta ik aan het stoplicht en de hendel voelt als die ingedrukt blijft. Ik kon dus de koppelingshendel loslaten terwijl de motor in de gang stond, zonder dat er iets gebeurde. Na 10 minuten flink aan het hendeltje aan de bak rukken deed die het weer. Dus maar weer naar huis gereden zonder te koppelen. De koppelingshendel doet het nu wel maar gaat echt super stroef.

Iemand een idee wat dit kan zijn? De zin gaat aan de motor gaat op deze manier snel over..

Het enige wat ik mij voor kan stellen:

- Stangetje wat in de bak gaat is scheef
- Stangetje wat in de bak gaat loopt droog (als die warm wordt zet die uit en loopt die aan oid?)
- Bak is niet meer lekker
 
Laatst bewerkt:
Als er lucht door de scheurtjes naar binnen zou kunnen dan lekt die daar als een vergiet wanneer je de rem inknijpt ;)
 
Het "stangentje" kan in principe niet droog komen te staan. Want die loopt door je bak en wordt gewoon door je bakolie gesmeerd.

Je kan m er anders ook even uithalen en kijken op aanloop sporen. 90% kans dat je wel zo'n nieuw rubber nodig hebt dat het daar afdicht. Als je m eruit haalt kan je meteen zien in wat voor conditie de olie is.
 
Ik had het stangetje de vorige keer al een keer uitgehaald en zat toen onder de olie. Er zit nieuwe olie in de bak, dus die was dan ook helemaal vers.

Zal het stangetje er nog een keer uithalen en kijken of er aanloopsporen zijn. Ben alleen bang dat ik niks ga zien. Anders was het de vorige keer al opgevallen.
 
Ik heb het verhaal niet geheel terug gelezen maar ik vermoed het volgende:
Bij het vervangen van de koppeling is bij het verwijderen van de versnellingsbak de centrale koppelingspen in de diafragmaveer blijven steken en door het scheef of naar onder toe weg trekken van de bak is de pen toen (minimaal) krom gegaan.
Je kunt ( bij de meeste modellen) de pen er langs achter uit trekken en controleren op rechtheid. Laten rollen op een glasplaat , dan zie je direct of hij recht is. Het is vrij zacht materiaal dus even recht buigen gaat goed.
Ik heb dit bij mijn 1100 ook eens gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan