Ze zijn nog aan het zoeken en ze vermoeden de electronica van de brandstoftoevoer.
(Ze hebben het druk dus gisteren konden ze pas kijken.)
Het electronicakastje wat ze vermoeden schijnt nogal een duur onderdeel te zijn en omdat het dan garantiewerk is moeten ze bmw aantonen dat het door dat onderdeel veroorzaakt wordt. Ze konden wel alles mooi aflezen op de computer (uitvallen, lage accu spanning (pogingen om hem te starten), piekspanning accu (anwb lader), enzo.)
De drie keer dat hij totaal uitviel was het heuvel op (brug, kruispunt, zeeburgertunnel).
Er werd ook een branderig geur geroken bij die electronica maar de zekeringen waren nog in orde.
R1200R?Mijn ervaring met (mijn) nieuwe R1100R is niet best.
Toen ik het uitvallen had was het een electronicaprobleem van de brandstofpomp.De motor van mij is al 385 keer uitgevallen. Tenminste toen ben ik opgehouden met tellen. Heel vaak met overschakelen, of gewoon gas geven.
In het begin is mij gezegd dat ik moest wennen aan het nieuwe concept. O.k. daar kan ik nog even in meegaan.
De motor blijkt ook erg veel last te hebben van stotteren, inhouden enz., er is een term voor. Dat is blijkbaar een kwaaltje dat volgens sommigen op te lossen is door een nieuw uitlaatsysteem en heel goed afstellen.
Hier word je inderdaad niet blij van. Tevens ga je geforceerd rijden door het probleem wat je hebt waardoor je gewoonweg niet lekker rijdt.Dit kwaaltje drukt ook zijn stempel tijdens het overschakelen. Doordat de motor plots inhoud maakt je v-bak een rotklap en 1/10 sec. later komt er weer power en geeft die weer een rotklap. Dit gebeurt incidenteel maar elke week wel een keertje of 2. (rij ca. 400 km per week).
Het bochtenwerk is niets meer. Ik rij als een oudwijf door de bocht en hou de motor op toeren. Ik ben bijna al een keer in een bocht omgedondert doordat die ineens inhield.
Ook kan je niet met tussengas schakelen. Er gebeurt gewoon niets als je even iets gas bij geeft ( in de handleiding wordt afgeraden om plots gas te geven). Gevolg is dat de v-bak altijd flink klapt.
Wat krijg je dan nog voor je 1100S?
Mijn R1200ST is ±8 a 10 waard als ik inruil op een Burgman 400/650.
Ik twijfel eraan om hem nu via de dealer in te ruilen omdat ik niet kan onderhandelen over de prijs van een nieuwe en omdat ik eigenlijk geen nieuwe motor meer wil vanwege de afschrijving. (Voor de afschrijving van mijn motoren over de laatste jaren had ik een leuk motorparkje kunnen hebben.)
Uit welk jaar was jou R1100R?Mijn ervaring met (mijn) nieuwe R1100R is niet best.
De motor van mij is al 385 keer uitgevallen. Tenminste toen ben ik opgehouden met tellen. Heel vaak met overschakelen, of gewoon gas geven.
In het begin is mij gezegd dat ik moest wennen aan het nieuwe concept. O.k. daar kan ik nog even in meegaan.
De motor blijkt ook erg veel last te hebben van stotteren, inhouden enz., er is een term voor. Dat is blijkbaar een kwaaltje dat volgens sommigen op te lossen is door een nieuw uitlaatsysteem en heel goed afstellen.
.... als ik inruil op een Burgman 400/650.
Uit welk jaar was jou R1100R?
De R1100 serie had last van KFR (Konstant Fahr Rückeln), als je constante snelheid reed leek ie wat in te houden.
Mijn oude R1100RS uit '96 had dat NIET. Want hij had geen katalysator, die waren pas sinds '97 verplicht ... De kat had desastreuze uitwerking op loopcultuur. Was overigens wel oplosbaar met n beetje chiptuning en wat rijkere afstelling (zoals bij onze oude 1100GS uit '98)
Daarna is dat heel goed opgelost (vanaf 2002/2003) met de dubbele bougies per cilinder.
Kwestie van je dealer vragen hem NIET volgens het boekje af te stellen, maar af te stellen zodat ie lekker rijdt...
Uitvallen lijkt me een technisch probleem. Kan zijn dat stationair toerental te laag staat óf het bekende fenomeen benzinefilter... Die moet nl. tijdig worden gewisseld (maar is bij de R1100 serie een vervelende klus die niet BMW-garagisten soms liever overslaan)
De 1100 is van begin 2000.
Ik heb een medewerker (monteur) gezegd dat de motor nogal wat kinderziektes betreft het lopen van het blok heeft tijdens een informeel gesprek. Hij beaamde dat.
Het verhaal met het benzinefilter zou goed kunnen kloppen. Ze hebben hem waarschijnlijk (zelden/nooit) vervangen want het probleem bleef voortduren.
Maar vanaf de 1ste km had de motor een onvoorspelbare (gas) en dat is jarenlang zo gebleven. In het begin zij de dealer dat het een ander concept was en dat ik eraan moest wennen. Ik denk zelf dat het vuil is en dat het er vanaf de assemblagelijn erin is gekomen.
Ziet er mooi uitach ja ... één was nog niet genoeg.
we hebben de 1100S daarom maar vervangen door onze tweede 1200ST ...
[afbeelding]
mooi he?
Binnenkort naar Pyreneën / Spanje .. maar nu eerst de 1000 beurt nog ...
Wel jammer van de R1100S
Welke rijdt er nu beter van de twee?
De rode want die is sneller...
Ziet er strak uit zo.
Vraagje: is dit spul geschikt voor dagelijks woon-werk verkeer? De GS jongens staan allemaal op de tafel van enthousiasme over hun fiets, hier mis ik dat een beetje...
Wat was jij kwijt voor de 40.000 km beurt?Dát zowieso ... want die is nu al 35000 km "ingereden" ...
Mijne staat op de lader.... Dat werd dus een nieuwe accu al vóór de 40.000 beurt
Afgelopen zaterdag accu plat en opladen ging niet meer.
Dat adviseerde ze toe ik een acculader kocht.Gelukkig nu een nieuwe accu en een modificatie zodat de 12v aansluiting niet meer via canbus loopt maar rechtstreeks op de accu (dus nu issie ook oplaadbaar voor andere acculaders dan bmw/optimate)
Netjesalles voor nop. "garantie"
toch netjes ruim 6 maanden na het verstrijken van de garantietermijn.
Durf het bijna niet te zeggen...Nou nou, wat een levendigheid hier
Heeft iedereen de ST verkocht?
Ik heb er geen meer dus ik mag hier niet meer reagerenWeinig actie op dit forum. Is met het stoppen van de productie het enthousiasme ook gestorven?