kilowattknijper
MF veteraan
Ze zijn nog aan het zoeken en ze vermoeden de electronica van de brandstoftoevoer.
(Ze hebben het druk dus gisteren konden ze pas kijken.)
Het electronicakastje wat ze vermoeden schijnt nogal een duur onderdeel te zijn en omdat het dan garantiewerk is moeten ze bmw aantonen dat het door dat onderdeel veroorzaakt wordt. Ze konden wel alles mooi aflezen op de computer (uitvallen, lage accu spanning (pogingen om hem te starten), piekspanning accu (anwb lader), enzo.)
De drie keer dat hij totaal uitviel was het heuvel op (brug, kruispunt, zeeburgertunnel).
Er werd ook een branderig geur geroken bij die electronica maar de zekeringen waren nog in orde.
Mijn ervaring met (mijn) nieuwe R1100R is niet best.
De motor van mij is al 385 keer uitgevallen. Tenminste toen ben ik opgehouden met tellen. Heel vaak met overschakelen, of gewoon gas geven.
In het begin is mij gezegd dat ik moest wennen aan het nieuwe concept. O.k. daar kan ik nog even in meegaan.
De motor blijkt ook erg veel last te hebben van stotteren, inhouden enz., er is een term voor. Dat is blijkbaar een kwaaltje dat volgens sommigen op te lossen is door een nieuw uitlaatsysteem en heel goed afstellen.
Dit kwaaltje drukt ook zijn stempel tijdens het overschakelen. Doordat de motor plots inhoud maakt je v-bak een rotklap en 1/10 sec. later komt er weer power en geeft die weer een rotklap. Dit gebeurt incidenteel maar elke week wel een keertje of 2. (rij ca. 400 km per week).
Het bochtenwerk is niets meer. Ik rij als een oudwijf door de bocht en hou de motor op toeren. Ik ben bijna al een keer in een bocht omgedondert doordat die ineens inhield.
Ook kan je niet met tussengas schakelen. Er gebeurt gewoon niets als je even iets gas bij geeft ( in de handleiding wordt afgeraden om plots gas te geven). Gevolg is dat de v-bak altijd flink klapt.
De motor is nog heel, hij is heel solide. Ik denk wel dat elk ander merk allang kapot was gegaan onder het geweld .
De motor heeft nu zijn kilometers gemaakt en ik ga binnenkort over op iets anders. Maar je weet nu al welk merk het niet gaat worden.
ruim 30 jaar geleden reed ik al BMW, prima motoren. De beste die ik had was een R100/7. Geen klap verkeerd, deed het altijd. Vandaar dat ik een (fan) was van het merk.
Maar dat is geheel de kop ingedrukt met de motor die ze mij hebben verkocht.
Laatst bewerkt: