Braking Wave?

crazybiker46

MF veteraan
18 jul 2005
2.346
1
Sneek
Hallo, ik heb een vraag en die luidt als volgt. Over 2 weken krijg ik een gixxer 600 K6 en ik wil er braking wave disc voor en achter laten monteren in samenwerking met goodridge rvs leidingen maar hebben deze remschijven eigenlijk wel nut of is het meer voor de looks?
 
_O- _O- _O-

Na mijn proefrit heb ik met de verkoper een deal gemaakt, kopen direct met de fiets, dan 40% korting en niet goed, dan kon ik de koop ongedaan maken.
Was niet mijn keuze maar advies van de verkoper en ook zijn risico!

Dus tijdens een proefritje (!) heb je direkt de standaard remmen volledig kunnen testen en besloten tot vervanging over te gaan. Uiteraard heb je eerst ook even de remblokken nagekeken op verglazing en/of beschadiging etc.
Vind je je vergelijkingsmateriaal niet een beetje summier?

Of néé, je bent zo super, je bent de nieuwe Rossi !! *O* *O*
Gefeliciteerd! :z
 
Dus tijdens een proefritje (!) heb je direkt de standaard remmen volledig kunnen testen en besloten tot vervanging over te gaan. Uiteraard heb je eerst ook even de remblokken nagekeken op verglazing en/of beschadiging etc.
Vind je je vergelijkingsmateriaal niet een beetje summier?

Of néé, je bent zo super, je bent de nieuwe Rossi !! *O* *O*
Gefeliciteerd! :z
Zeg sebo wat ben jij een negatief ventje B| .Alles wat iemand anders heeft en jij blijkbaar niet is dan waardeloos spul. En trouwens misschien is hij wel de nieuwe Rossi :Y :+
 
Dus tijdens een proefritje (!) heb je direkt de standaard remmen volledig kunnen testen en besloten tot vervanging over te gaan. Uiteraard heb je eerst ook even de remblokken nagekeken op verglazing en/of beschadiging etc.
Vind je je vergelijkingsmateriaal niet een beetje summier?

Of néé, je bent zo super, je bent de nieuwe Rossi !! *O* *O*
Gefeliciteerd! :z

:r |(

jij moet echt percé je gelijk hebben he? Jammer dat je bij mij al uitgelult was met je bougievonkjes... pfff :z

En waarom heb je zo'n hekel aan wave schijfen? Had jij ze uit willen brengen maar waren die bedrijven je net voor zodat je er een trauma aan over gehouden hebt ofzo :X :X
 
Zeg sebo wat ben jij een negatief ventje B| .Alles wat iemand anders heeft en jij blijkbaar niet is dan waardeloos spul. En trouwens misschien is hij wel de nieuwe Rossi :Y :+

Even samenvatten, o.a. Babbelmans gaat roepen "meer remkracht, merk je absoluut" (pag. 1), komt niet met argumenten maar met reclamefolders, reageert daarna op bijdragen van anderen met opmerkingen als "joh, ga ergens anders interressant doen"; daagt daarna mij uit tot een discussie (die ik met alle plezier aan ga *D ), en dan ben ik een vervelend ventje?

Iedereen kan gelukkig verbouwen aan z'n fiets wat ie wil, zelf ook voor ong. € 4000,= verspijkert. Wanneer iemand gelukkig wordt met wave schijven, mij best.

Maar is het forum ook niet bedoelt om af en toe een discussie aan te gaan?
 
Dus tijdens een proefritje (!) heb je direkt de standaard remmen volledig kunnen testen en besloten tot vervanging over te gaan. Uiteraard heb je eerst ook even de remblokken nagekeken op verglazing en/of beschadiging etc.
Vind je je vergelijkingsmateriaal niet een beetje summier?

Of néé, je bent zo super, je bent de nieuwe Rossi !! *O* *O*
Gefeliciteerd! :z
[/quote]

O nee hè, weer zo'n kneus die niet kan lezen!
Als je wel goed gelezen had, dan had je gelezen dat ik er 200km meegereden heb!
En voor jou info, met nieuwe blokken.
Zoals ik al zei, technisch?? Gewoon praktijk!
En beetje jammer, je bent zo super, nieuwe rossi, dat noem jij een discussie?
Voor mij ben je gewoon een triest geval.
:W Tot ziens! :W
 
Naar mijn idee zijn de wave schijven onveiliger en wel om de volgende beredenering:

Zoals een aantal onder jullie weten geldt tijdens het remmen o.a. de formule p=F/A
p = druk (wordt geleverd door de remhendel)
F = de remkracht op de schijf door de zuiger (via een remblok natuurlijk)
A = plaatselijke oppervlakte remschijf t.o.v. remblok

In mijn voorbeeld leveren de zuigers tijdens het remmen een remkracht die constant is (= constante remdruk). De oppervlakte van zo'n wave schijf door zijn grillige vorm is op elke plek niet niet even groot. Uit de formule kun je nu afleiden dat op het dunnere gedeelte (kleinere opp.) van de schijf bij gelijke druk de kracht F groter wordt dan op het dikkere gedeelte. In de praktijk betekent dit dat de temperatuur in dat dunnere gedeelte hoger is dan het dikkere gedeelte (oorzaak : toename wrijving). Verschillen van temperaturen in de remschijf leidt tot uitzettingsverschillen in de schijf. Deze uitzettingsverschillen kunnen op langere duur leiden tot ongewenste scheurvervorming en kan zelfs tot breuk leiden.
 
Naar mijn idee zijn de wave schijven onveiliger en wel om de volgende beredenering:

Zoals een aantal onder jullie weten geldt tijdens het remmen o.a. de formule p=F/A
p = druk (wordt geleverd door de remhendel)
F = de remkracht op de schijf door de zuiger (via een remblok natuurlijk)
A = plaatselijke oppervlakte remschijf t.o.v. remblok

In mijn voorbeeld leveren de zuigers tijdens het remmen een remkracht die constant is (= constante remdruk). De oppervlakte van zo'n wave schijf door zijn grillige vorm is op elke plek niet niet even groot. Uit de formule kun je nu afleiden dat op het dunnere gedeelte (kleinere opp.) van de schijf bij gelijke druk de kracht F groter wordt dan op het dikkere gedeelte. In de praktijk betekent dit dat de temperatuur in dat dunnere gedeelte hoger is dan het dikkere gedeelte (oorzaak : toename wrijving). Verschillen van temperaturen in de remschijf leidt tot uitzettingsverschillen in de schijf. Deze uitzettingsverschillen kunnen op langere duur leiden tot ongewenste scheurvervorming en kan zelfs tot breuk leiden.

hoe zie jij die dunne en dikkere gedeeltes :?
 
Hij bedoelt de dunne spijlen tussen de gaten denk ik. Persoonlijk geloof ik dat het voor de temperatuursverdeling ook niet zo gunstig is om die grote gaten te gebruiken want:
1. Bij gelijk remvermogen zal er een gelijke hoeveelheid warmte ontwikkeld worden die bij een normale schijf over een groter oppervlak wordt uigesmeerd en bij een wave met grote gaten minder uniform, over minder oppervlak = hogere lokale temperatuurpieken
2. Uit ervaring weet ik dat de warmteafvoer van platen die in elkaars zog zitten nauwelijks meer warmte afstralen tgv. convectie dan 1 lange plaat. Een geventileerde schijf, zoals bij auto's heeft wel voordelen.

Netto denk ik dus dat de temperatuurshuishouding slechter is van zo'n schijf als er van die grote gaten in zitten, temeer als het netto oppervlak minder wordt.

Dat schoonpoetsen bij crossers lijkt me wel aannemelijk.

Voornaamste reden om ze te kopen: hoog poser gehalte
 
Ik heb met iemand gesproken en die is Ing. in de motortechniek en die zei tegen mij dat wave disc wel iets bijdraagd aan de remkracht van je motor. Het koelt veel sneller en remt beter dan standaard schijven. Hij adviseerde me ze gewoon erop te zetten samen met die goodridge remleidingen.
 
Hoop dom gelul hiero ... dus ik voel me in dit topic heerlijk thuis :Y

Wave schijven hebben absoluut voordeel op een GSX-R ... En ja ik heb het uitgetest op het circuit.... suzuki heeft standaard slechte schijven .....


Verschillende merken remblokken geprobeert ook .....

Met de braking schijven reed ik gewoon met de std suzuki remblokken en had ik een prima vertraging ..... met de std schijven ging dit absoluut niet goed en moest ik race remblokken gebruiken om een goede en scherpe vertraging te krijgen

Std suzuki schijven + std remblokken = :N (waardeloos)
Std suzuki schijven + SBS DC remblokken = Gewoon erg goed
Braking Schijven + std remblokken= 8-) (gewoon erg goed)

Braking Schijven + SBS DC remblokken= :} *O* halleluja
 
Volgens mij zijn de Kawasjaki schijven eigenlijk geen echte wave-schijven want die uitsteeksels worden niet als remvlak gebruikt. Ook zitten daar weer gewoon gaten in ipv. grote gesneden profielen.
 
mijn standaard schijven op de gixxer voldoen ook niet echt daarom rem ik niet meer en geef ik aleen maar volgas })
nee ff zonder gelul
de staandaard schijven en blokken remmen best als je maar een stalen remleiding hebt en verse goede remolie.
hij remt harder dan de voorband aan kan.
en met 90 kan ik hem wel op zijn voorwiel remmen moet dit dan nog beter???
als ik 200 rijd en hem binnen 100 meter stil heb staan vindt ik het best.
})
 
Hoop dom gelul hiero ... dus ik voel me in dit topic heerlijk thuis :Y

Wave schijven hebben absoluut voordeel op een GSX-R ... En ja ik heb het uitgetest op het circuit.... suzuki heeft standaard slechte schijven .....


Verschillende merken remblokken geprobeert ook .....

Met de braking schijven reed ik gewoon met de std suzuki remblokken en had ik een prima vertraging ..... met de std schijven ging dit absoluut niet goed en moest ik race remblokken gebruiken om een goede en scherpe vertraging te krijgen

Std suzuki schijven + std remblokken = :N (waardeloos)
Std suzuki schijven + SBS DC remblokken = Gewoon erg goed
Braking Schijven + std remblokken= 8-) (gewoon erg goed)

Braking Schijven + SBS DC remblokken= :} *O* halleluja

de vraag: komt het echt wel door het wave-patroon? Misschien had je hetzelfde goede resultaat gehad met hun ronde schijven van hetzelfde materiaal.
 
de vraag: komt het echt wel door het wave-patroon? Misschien had je hetzelfde goede resultaat gehad met hun ronde schijven van hetzelfde materiaal.

De wrijvingscoefficient tussen remschijf en remblok veranderd niet, want het materiaal veranderd niet.
De betere remvertraking wordt volgens mij alleen veroorzaakt door de betere afvoer van remstof. Remstof fungeert eerder als glijdend dan als vertragend medium. Ook plaatselijke temperatuurverhogingen in de schijf zouden de wrijvingscoefficient positief kunnen beinvloeden, want warme remmen vertragen nu eenmaal beter dan koude (te heet is ook niet goed natuurlijk) en volgens mijn eerdere redenatie zouden de dunnere delen van de wave remschijf (dus waar het opp. kleiner is) warmer worden.
 
Hoop dom gelul hiero ... dus ik voel me in dit topic heerlijk thuis :Y

Wave schijven hebben absoluut voordeel op een GSX-R ... En ja ik heb het uitgetest op het circuit.... suzuki heeft standaard slechte schijven .....


Verschillende merken remblokken geprobeert ook .....

Met de braking schijven reed ik gewoon met de std suzuki remblokken en had ik een prima vertraging ..... met de std schijven ging dit absoluut niet goed en moest ik race remblokken gebruiken om een goede en scherpe vertraging te krijgen

Std suzuki schijven + std remblokken = :N (waardeloos)
Std suzuki schijven + SBS DC remblokken = Gewoon erg goed
Braking Schijven + std remblokken= 8-) (gewoon erg goed)

Braking Schijven + SBS DC remblokken= :} *O* halleluja

Vreemd, waarom verkoop je ze dan? (edit: en de originele gehouden?)

Braking schijven te koop GSX-R 2004
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er tot nu toe tevreden over :Y
Zitten er nu ongeveer 100km op en vooral het bij hoge snelheid afremmen is een hele verbetering tov. de originele schijven :9
Jammer alleen dat op lage snelheid echt het zaakje op bepaalde punten voelt "happen" cq. beter remmen dan op andere punten... (verdwijnt misschien nog, moet nog ff inrijden)
 
Terug
Bovenaan Onderaan