2 takt heeft altijd aparte mengsmering idd door middel van een olietankje (of het tankje afsluiten en olie bij de benzine gooien in een bepaalde verhouding).
Wat betreft de versnellingsbak, hoe zit het met de olie? En is het een natte platen koppeling of een droge ? Normaal gesproken zou je geen verschil moeten merken, nieuw zou al meteen als boter moeten schakelen, maar dat is per merk verschillend.
Wat betreft de accu/batterij ; hoe lang heeft hij gereden nadat de dealer 'm startte met een oplader ? Het kan zijn dat de accu kapot is, kan ook zijn dat de dynamo om de accu op te laden (tijdens het rijden) kapot is, maar dat laatste lijkt me sterk. Maargoed een accu die na een half jaar al de geest geeft is ook niet normaal. Een accu moet jaren mee kunnen.
Om 'm op te laden kan je het beste een druppellader kopen zoals bijv. een Optimate 3. Deze druppelt rustig aan de accu vol en zodra hij vol is houd ie 'm op spanning zonder door te laden.
Heeft die vriend van je maar een paar kilometer gereden, dan raad ik je aan om proberen om de motor aan te rennen en dan even flink wat kilometers (30-50km te rijden zodat de accu op kan laden) Daarna even een paar uur niet rijden en dan kijken of hij wil starten.