Campagne over gevaren motorrijden

Wat vinden jullie goed idee of zinloos

  • Goed idee

    Stemmen: 46 57,5%
  • Zinloos koekblikkers zien niks

    Stemmen: 33 41,3%
  • Zou wel helpen maar .....

    Stemmen: 1 1,3%

  • Totaal aantal stemmers
    80
:^ (Fuck het millieu) Zo ook een een tijdje geleden van die flyers 'Geef motorrijders de ruimte'. Handig om die alleen in motorkringen te verspreiden ja. :N
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn weten (zonder het wetboek bij de hand) is overdag verlichting aan in Nederland nog steeds vrijwillig. Wel is het zo dat bepaalde type motoren standaard dimlicht aan hebben staan zonder de mogelijkheid deze uit te schakelen.
Dit zijn (dacht ik) over het algemeen geïmporteerde motoren.

Verder is 99 procent van de motorrijders allang overtuigd van het nut van dimlicht voeren overdag, dus dat is verder geen issue.
Een belangrijker punt is in mijn ogen reflectie op motor en/of pak. Ik denk dat het heel goed zou zijn als fabrikanten modern reflectiemateriaal in bredere stroken in motorpakken zouden verwerken.
Je motor blijft zo origineel en in het donker verhoog je je veiligheid enorm.

Er zijn in het verleden allerlei EU proefballonnetjes opgelaten om motorrijden veilger te maken, van zinnige tot totaal onzinnige plannen. We mogen feitelijk nog van geluk spreken naar mijn idee dat op EU nieveau er al niet een stomzinnig plan doorheen gedrukt is waarbij we verplicht als rijdende kerstboom met max. 30 pk door het leven moeten..... en dan bedoel ik dus metersgrote reflectiestroken op je moto, een oranje vlag op het achterspatbord en led verlichting in de wielen!

Afsluitend: als ze dan toch iets verplicht willen stellen via landelijke of Europese wetgeving, dan pleit ik voor verplichte reflectiestroken in een motorpak, en met moderne materialen zie je daar overdag bijna niets van. Kortom je kunt overdag gewoon de blits maken met je stoere pak.. enkel savonds ben je ietwat kerstbomig aanwezig... who cares... scheelt levens!


rot op met dergelijke regeltjes. de enige regel die redelijk is om minder slachtoffers onder motorrijders te krijgen is motorrijden in zijn geheel te verbieden!

in regeltjes geile landen zoals nederland doet het het helaas altijd goed om vanalles verplicth voor te schrijven zodat niemand meer zelfstandig hoeft te denken en je lekker met de wet in de hand anderen na kunt wijzen.

ik zie echter liever wat meer aandacht voor leren motorrijden. defensief rijden, je laten zien door bewust een juiste plek op de weg te kiezen en te anticiperen op ander verkeer. (en dat is iets anders dan zo snel mogelijk ieder gaatje vinden en daar met het IQ van een kanonskogel doorheen schieten)



en tot slot.... wat draagt opvallende kleding bij? wel iets maar zeker niet veel! let maar eens op als je in de auto zit hoeveel/weinig je van de kleding ziet (zeker in de spiegel)
 
PRECIES !!

Ik rijd dagelijks woon-werk met mijn motor en ondanks mijn fluorhesje/alarmlichten/licht aan wordt ik nog minstens een keer per week bijna aangereden. En iedere keer hetzelfde "sorry-ik-zag-je-niet". Het enige wat ik kan doen, is rustig rijden en anticiperen..

Er zijn zoveel leukere dingen te doen in een auto dan autorijden, ook al ga je met een gangetje van 120 per uur. Bellen, smsén, ouwehoeren, lekker indutten. Scheren , krantlezen, kaartlezen en div andere papieren doornemen zijn al een keer genoemd geloof ik.
Lipstick opdoen, haar kammen , onderin het opbergvak zoeken en muziekje opzetten en prutsen met de knoppen zijn er ook een paar. Zeker dat laatste zie ik erg vaak.

Als motorrijder moet je niet alleen oppassen dat je geen fouten maakt, je moet ook op de fouten van andere letten.

In nederland is het slecht gesteld wat verkeers ergenissen betreft, maar in belgie waar ik gisteren was spannen ze echt wel de kroon.
Waar halen die lui hun rijbewijs, bij de Lidl soms 2 halen 1 betalen. Of bij 3 zakken macaroni 1 rijbewijs gratis.
 
Het werd tijd dat zie de "Goed zichtbaar"-campagnes nu eens gingen toespitsen op de groepweg gebruikers die de meeste ongelukken veroorzaakt.

In het verleden kwamen dit soort acties altijd in de motorwereld terecht.
Dit heeft natuurlijk geen zin als 70% van de aanrijding tussen auto en motor de schuld bij de automobilist ligt.

We zullen zien wat voor effect het heeft.


de schuld kan wel bij de automobilst terecht komen, maar vaak had de motorrijder het kunnen voorkomen. dit is iets waar m.i. veel te weinig aandacht aan wordt besteed.
 
Wat is dat toch met reflectie als holy grail...

Refelctie heeft alleen nut als er licht op valt, overdag zie je er echt niets van, tijdens de fille moet je er dus niet teveel van verwachten.

's nachts helpt die reflectie voor het achteropkomend verkeer uitstekend, je reflecteerd dan hun koplamplicht, maar als jij van achter aankomt ben je echt niet zichtbaarder, zeker niet achter je kuip.

Ik vind het een vorm van schijnveiligheid die hesjes en ander reflectie spul, of je moet er constant een lamp op zetten.
 
Laatst bewerkt:
"Jaarlijks verongelukken ongeveer tachtig motorrijders, van wie ongeveer de helft door een aanrijding met een auto."

Dus slechts de helft door een aanrijding met een auto... is dat, gezien de verhouding auto's - motoren, wel zo'n slechte score?

(iedere dode in het verkeer is er één te veel natuurlijk, maar in dit soort situaties praat je nu eenmaal over kille cijfers)
 
Jullie gaan me toch niet vertellen dat je van motorrijden ook al hart- en vaatziektes krijgt, kanker, dat het de kwaliteit van je sperma negatief beïnvloedt en dat het de ongeboren vrucht schade toebrengt?!?! :? -O-


Het werkt in ieder geval wel verslavend *O*
 
Zit er weer zo'n asociaal dicht achter je? Aan met de ruitensproeier!!! LANG en HARD. Dan is het zo gebeurd met het ge-etter!
En dit is 1 van de reacties op dat forum . :N
Maar wat ik nog vergeten was , ook in de rijopleiding voor de motor is nog wel wat te verbeteren simpelweg door erop te wijzen dat abnormaal rijgedrag ergernis opwekt en kan leiden tot wraakacties . En in de rijopleiding voor het koekblik 1 les op de motor of anders achterop en dan het liefst in de ochtendspits .
 
Laatst bewerkt:
Linkje naar de koekblikkers die reageren op nu.nl :P

hehehe heerlijk al die gefrusstreerde mannetjes })


jullie rijden door terwijl ik moet wachten ;(
Jullie zijn aso boehoe boehoe boehoe
Ik ben te dom/zit teveel onder de plak/heb het lef niet om mijn motorrijbewijs te halen, dikke boehoe

Stelletje calimero's
 
Er zijn zoveel leukere dingen te doen in een auto dan autorijden, ook al ga je met een gangetje van 120 per uur. Bellen, smsén, ouwehoeren, lekker indutten. Scheren , krantlezen, kaartlezen en div andere papieren doornemen zijn al een keer genoemd geloof ik.
Lipstick opdoen, haar kammen , onderin het opbergvak zoeken en muziekje opzetten en prutsen met de knoppen zijn er ook een paar. Zeker dat laatste zie ik erg vaak.

Als motorrijder moet je niet alleen oppassen dat je geen fouten maakt, je moet ook op de fouten van andere letten.

In nederland is het slecht gesteld wat verkeers ergenissen betreft, maar in belgie waar ik gisteren was spannen ze echt wel de kroon.
Waar halen die lui hun rijbewijs, bij de Lidl soms 2 halen 1 betalen. Of bij 3 zakken macaroni 1 rijbewijs gratis.


Toegeven, het is wel lekkere macaroni :9~
 
ik denk dat het geven en nemen is ,, en met 1000 kg blik neem je makkelijker
en zeker omdat de motor dichtheid lager is dan 30 jaar geleden
een biker in een auto rijd echt anders dan iemand die alleen maarkoekblikt
 
Het gaat denk ik vooral om verkeersinzicht. Ik rij regelmatig in de file met de motor, en stoor me ook wel eens aan andere motorrijders die als debielen tussen de file doorknallen en meteen driftig gebaren naar automobilisten die ze even niet zien.

Je moet je er gewoon van bewust zijn dat anderen je over het hoofd zien, en dus je snelheid aanpassen aan de situatie. Heb zelf ook wel eens van die bijna ongevallen, en mijn eerst reactie is dan ook zoiets van *#$@ .Maar als je even relativeert dan moet je ook bekennen dat je het een automobilist niet kwalijk kan nemen dat hij/zij niet verwacht dat je vanuit stilstand binnen 3 seconden aan de 120 zit......

Uiteindelijk krijgt de automobilist misschien wel de schuld, maar daar heb je niet zoveel aan als je in een rolstoel zit of erger.....

8-)
 
Laatst bewerkt:
Het gaat denk ik vooral om verkeersinzicht. Ik rij regelmatig in de file met de motor, en stoor me ook wel eens aan andere motorrijders die als debielen tussen de file doorknallen en meteen driftig gebaren naar automobilisten die ze even niet zien.

Je moet je er gewoon van bewust zijn dat anderen je over het hoofd zien, en dus je snelheid aanpassen aan de situatie. Heb zelf ook wel eens van die bijna ongevallen, en mijn eerst reactie is dan ook zoiets van *#$@ .Maar als je even relativeert dan moet je ook bekennen dat je het een automobilist niet kwalijk kan nemen dat hij/zij niet verwacht dat je vanuit stilstand binnen 3 seconden aan de 120 zit......

Uiteindelijk krijgt de automobilist misschien wel de schuld, maar daar heb je niet zoveel aan als je in een rolstoel zit of erger.....

8-)

:^
 
Het gaat denk ik vooral om verkeersinzicht. Ik rij regelmatig in de file met de motor, en stoor me ook wel eens aan andere motorrijders die als debielen tussen de file doorknallen en meteen driftig gebaren naar automobilisten die ze even niet zien.

Je moet je er gewoon van bewust zijn dat anderen je over het hoofd zien, en dus je snelheid aanpassen aan de situatie. Heb zelf ook wel eens van die bijna ongevallen, en mijn eerst reactie is dan ook zoiets van *#$@ .Maar als je even relativeert dan moet je ook bekennen dat je het een automobilist niet kwalijk kan nemen dat hij/zij niet verwacht dat je vanuit stilstand binnen 3 seconden aan de 120 zit......

Uiteindelijk krijgt de automobilist misschien wel de schuld, maar daar heb je niet zoveel aan als je in een rolstoel zit of erger.....

8-)

:^
 
NU . NL.
Motorrijders moeten meer opvallen in het verkeer
Uitgegeven: 18 mei 2007 07:55
Laatst gewijzigd: 18 mei 2007 08:09

AMSTERDAM - Motorrijders moeten zorgen dat ze meer opvallen in het verkeer om ongevallen te voorkomen. Dat is de boodschap van een voorlichtingscampagne van het ministerie van Verkeer en het Motorplatform die vrijdag van start gaat.

Motortoerclubs, motorrijscholen en motordealerbedrijven delen folders uit en hangen posters op.


Motorfietsen wegen minder dan auto's, maar hebben krachtige motoren, waardoor ze vaak sneller accelereren dan auto's. Daardoor kan een motorrijder eerder bij een automobilist zijn dan deze verwacht.

Aanrijding

De meest voorkomende oorzaak van aanrijdingen tussen auto's en motoren is dan ook dat afslaande automobilisten de motorrijder over het hoofd zien. Jaarlijks verongelukken ongeveer tachtig motorrijders, waarvan de helft als gevolg van zo'n aanrijding.

Automobilisten worden in de campagne opgeroepen goed en regelmatig in binnen- en buitenspiegels te kijken om een achteropkomende motorrijder tijdig te zien.

Dimlicht

Motorrijders kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid door zichzelf beter zichtbaar maken. Ze kunnen bijvoorbeeld rijden met dimlicht aan en een helm en motorkleding met reflecterend materiaal dragen.



flikker toch is op zeg.


DAT DE AUTOMOBILISTEN EENS EEN CURSUS OPLETTEN KRIJGEN!!!!!

waarom weer de motorrijders eruit pikken??
is dit weer een aanloop naar NOG meer regeltjes??
intergraalhelm gaan verplichten?
lerenmotorpakken met bescherming gaan verplichten?

straks rijden we allemaal in een kanariegele motoroveral met fluoriserende rode helm
alleen omdat de overheid weer een melkkoe heeft gevonden. |(

zo blijft er van de fun van het motorrijden niks over :r
 
Het gaat denk ik vooral om verkeersinzicht. Ik rij regelmatig in de file met de motor, en stoor me ook wel eens aan andere motorrijders die als debielen tussen de file doorknallen en meteen driftig gebaren naar automobilisten die ze even niet zien.

Je moet je er gewoon van bewust zijn dat anderen je over het hoofd zien, en dus je snelheid aanpassen aan de situatie. Heb zelf ook wel eens van die bijna ongevallen, en mijn eerst reactie is dan ook zoiets van *#$@ .Maar als je even relativeert dan moet je ook bekennen dat je het een automobilist niet kwalijk kan nemen dat hij/zij niet verwacht dat je vanuit stilstand binnen 3 seconden aan de 120 zit......

Uiteindelijk krijgt de automobilist misschien wel de schuld, maar daar heb je niet zoveel aan als je in een rolstoel zit of erger.....

8-)

:^
 
Volgens mij is het gewoon aan iedereen (automobilist en motorrijder) om het veiliger te maken. Als de motorrijder wat rustiger rijdt en probeerd meer te anticiperen op de andere weggebruikers in de files en de automobilist wat beter z'n spiegels en knipperlichten gebruikt, verdwijnen de file ongelukjes als sneeuw voor de zon.
Ik rijd bijna dagellijks in de file en moet zeggen dat ik in de afgelopen 2 jaar slechts 1 keer een ontwijkende maneuvre en 1 keer een rem actie heb hoeven uitvoeren.
Er wordt al heel vele rekening gehouden met de motorrijders in de file. Veel mensen geven je extra ruimte en een bedankje hier en daar verbeteren de sfeer en die mensen zullen de volgende keer extra goed opletten en je ruimte blijven geven.

Als ik zelf wel eens in de auto rijd, moet ik eerlijk bekennen dat ik ook wle eens schrik van een motor die door de file rijdt. Ik zit ook niet elke seconde in mijn spiegels te kijken. Maar als ik van rijbaan wil wisselen, zal het mij niet gebeuren dat ik een motor schep. Goed in de spiegels kijken en de richting aanwijzer aan en dan nog eens kijken en dan pas gaan.

En op de motor is het gewoon goed in de gaten houden wat de rest doet. Als er gaten op de linker baan ontstaan, moet je alert zijn voor auto's die van rechts naar links willen en andersom ook.
Als de file begint te rijden, kun je ook even gelijk oprijden met een auto, zodat deze je "beschermt". Een andere auto word niet zomaar over het hoofd gezien door een andere automobilist.
Veel echt goede tips zijn er niet te geven over file rijden, alleen dat je het rustig moet doen. Elke file is weer anders en in de verschillende delen van het land word ook weer anders gereden. Door veel te rijden leer je het vanzelf wel.

Zo genoeg gepreek, succes mensen.
 
Ik vind in alle eerlijkheid dat er nu wel heel erg wordt overdreven. Mijn ervaring is dat automobilisten heel vaak ruimte (proberen te) maken. Ook als ik er eigenlijk niet langs kan proberen ze me toch ruimte te geven, in de file of gewoon op zondag ergens op een N-weg.
Het zijn net zo vaak mannen als vrouwen, en vaak genoeg zien ze me al van verre aankomen. Aan die idioten die inderdaad echt niet opletten of bewust 'motorrijdertje pesten' moet wat gedaan worden, maar het mag best wat positiever hier.
En de hand in eigen boezem steken misschien, zo voorbeeldig rijdt een groot aantal niet (m.i. en daar hoor ik zelf ook bij) en we mogen blij zijn dat er nog zoveel begrip voor is.
Verder gaat het inderdaad om 80 slachtoffers per jaar, waarvan bij ~40 een auto was betrokken. Dat is overkomelijk, in ieder geval geen reden voor de zoveelste actie en/of meer staatsbemoeienis.

:]
 
Laatst bewerkt:
We moeten ook niet vergeten dat een motorrijder die verschrikkelijk hard langs komt scheuren ( ja, die zijn er...) gewoon niet op tijd kan worden gezien. Geldt natuurlijk net zo voor sommige automobilisten die als idioten scheuren.
Als ik op een bochtige weg in Belgie 90 rijd, en harder mag daar niet, en opeens wordt ingehaald door een paar motoridioten die met 120 of zo de bocht uitkomen, kan ik ze ook niet op tijd zien. Net zo min als een koekblikker dat zou kunnen.
Onze eigen rijstijl speelt ook een rol bij de zichtbaarheid.
Groeten,
Eduard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan