Blijft redelijk vaag dus.
Ook de blauwe diesel is vaag en lees veel te veel verschillende meningen en veel te weinig feiten door niet verkopers. Ik zou met mijn auto uit 2002 rustig 100% B100 kunnen tanken en nagenoeg geen uitstoot meer hebben. Elders lees ik weer dat het nauwelijks effect heeft op NoX wat nu juist het issue is.
Nee hoor,er zit geen Ethanol in de 98 van Shell,Esso,BP.
Echt niet per definitie. De enige benzines zonder ethanol die in nederland bij een gewoon tankstation te krijgen zijn zijn BP Ultimate 98, Shell V-power 98 en Firezone Competition 102.
Dit zijn lang niet alle 98/superplus benzines die je tegenkomt langs de weg in NL.
Bovendien is er eentje geen 98/superplus.
Dus ja, fout dus. O.a. 98 van Gulf, Total en Tango zit gewoon ethanol in.
Je verhaal klopt niet er zit ook geen ethanol in de Esso 98,dat is door Esso zelf bevestigd.
Verder nog een citaat uit een klassieker site,
Overschakelen op het tanken van benzine E10 zo lang mogelijk uitstellen. Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om alcoholvrije benzine te gebruiken. Op dit moment zijn dat Shell V-power, BP Ultimate en de meeste Super Plus 98 benzines (zoals van Q8, Gulf en Texaco).En de Tango dus ook want dat is Q8 benzine.
Maar goed mocht men twijfelen waag er een E-mail aan naar je favoriete benzine maatschappij.
Hier alvast 1 voor de twijfelaars,
Bedankt om contact op te nemen met Esso Klantendienst.
De meeste Euro 95 die momenteel in Nederland wordt verkocht, bevat tot 5 volumeprocent bio-ethanol (bio-ethanol wordt verkregen door fermentatie van suikers tot alcohol; de suikers zijn vaak afkomstig van suikerbieten, mais en tarwe). De Esso Synergy Supreme + (98 octaan) die verkrijgbaar is op welbepaalde stations, bevat momenteel geen bio-ethanol. Hoewel de technische normen en wetgeving toestaan dat er tot 10 volumeprocent ethanol aan de 98 octaan wordt toegevoegd, is ExxonMobil niet van plan om bio-ethanol aan deze soort benzine toe te voegen in de nabije toekomst. Afhankelijk van toekomstige wetgeving zou onze positie hieromtrent echter kunnen wijzigen.
In juli 2016 werd er in België een koninklijk besluit aangenomen dat het verplichte percentage voor het bijmengen van ethanol in benzine per 1 januari 2017 verhoogt van 4 naar 8.5 volumeprocent. Om hieraan te kunnen voldoen, moest de Euro 95 met maximaal 5 volumepercent ethanol compleet vervangen worden door E10. Voertuigen die niet compatibel zijn met E10, kunnen Esso Synergy Supreme + (98 octaan) tanken. Deze kwaliteit is op de meeste Belgische stations beschikbaar naast de Euro 95 E10.
Op dit moment zijn er in Nederland geen plannen voor de introductie van E10. Aangezien we niet weten hoe de toekomstige wetgeving er zal uitzien, kunnen we ook geen uitspraken doen over de eventuele (blijvende) beschikbaarheid van benzine zonder ethanol (98 octaan), of benzine met maximaal 5 volumeprocent ethanol (95 octaan).
Wat de toekomst van fossiele brandstoffen betreft, zijn wij ervan overtuigd dat deze nog lang nodig zijn. Elk jaar publiceert ExxonMobil zijn energieprognoses voor de toekomst in de Outlook for Energy. Onze Outlook for Energy voorziet dat olie wereldwijd gezien nog voor lange tijd de belangrijkste energiebron voor transport zal blijven. De overgang naar bijvoorbeeld elektrisch vervoer zal, mede vanwege de grote investeringen die het vergt, heel geleidelijk gaan.
Best regards/Met vriendelijke groeten,
Daniel Jankovits
End Consumer & Customer Care Assistant
Customer Service, Fuels & Lubricants, EAME
NL tel : +31 76 529 1200
BE tel francais : +32 800 94 032
BE Nederlandstalig : + 32 800 94 031
customercare.bnl@exxonmobil.com