Carburateur spuwt benzine Xs650

uzi-san

MF'er
20 jul 2009
66
3
Goedenavond allemaal,

Ik heb de carburateurs van mijn slecht lopende xs650 project gereviseerd middels een revisie setje. Nadat ik de benzine kraan opende spuwde de linker carburateur volop benzine er uit. Ik heb de vlotterhoogte ingesteld. Dit gaf geen effect. Vervolgens heb ik de gasnaald in de middelste stand gezet in plaats van op de hoogste. Hiermee leek het probleem opgelost.
Vandaag startte ik de motor. Bij dezelfde carburateur kwam er wat olie uit de pakking van het vlotterbakje. Vlotterbakje heb ik vervolgens leeg laten lopen. Er leek geen olie bij te zitten. Wel was het oliepeil te hoog. Ik heb wat olie afgetapt.
Nadat ik de olie had afgetapt, zette ik de benzine kraan aan en de benzine liep er aan de onderkant even hard weer uit. Ik heb er een filmpje van gemaakt en toegevoegd via onderstaande link. Heeft iemand enig idee waar ik het probleem moet zoeken?
Heel hartelijk dank alvast!

 
Laatst bewerkt:
Het gaat er net zo hard uit als dat het erin gaat.
O-ring kapot die om de vlottternaaldzitting zit (zou het er niet zo hard uitlopen)
Vlotternaald vergeten of verkeerde type.
Vlotter ondersteboven /verkeerd gemonteerd .
Vlotter scharniert niet of klemt ergens.

Vlotterbak los maken en met de hand de vlotter voorzichtig omhoog drukken. Sluit deze nu wel af dan zit er ergens iets scheef als de vlotterbak gemonteerd is.
 
Zoiets ja.

Dat gutst er uit. Das niet een o ringetje oid. Dit is gewoon leiding verkeerd :t
Leuk verzonnen maar deze carbs hebben maar 1 leiding en dat is die van de toevoer,de benzine stroomt uit de ontluchtingsgaten dat
betekent dat de vlotternaald niet afsluit,dit is zo erg dat je je afvraagt of er wel een naald in zit,of ondersteboven is gemonteerd.
 
Als ik het goed begrijp staat je blok nu vol met een olie/ benzine mengsel.
Niet starten dus.
Wanneer je het carburateur probleem hebt opgelost eerst alle olie/ benzine aftappen en nieuwe olie en filters plaatsen.
 
Vandaag heb ik wat veranderingen aangebracht om het benzine lek uit de ontluchters op te lossen. Helaas zonder succes.

De linker carburateur lekte in de eerste instantie. Daarvan heb ik de oude vlotternaald terug gehangen. Na het terugplaatsen lekte de linker niet meer meer maar de rechter wel. Nogmaals de carburateur open gemaakt en ook van de rechter kant de oude vlotternaald terug geplaatst. Na terugplaatsing lekte de linker weer en de rechter niet. Best frustrerend. Het ligt dus niet aan de vlotternaalden denk ik omdat ik nieuwe en oude heb gebruikt. Ik ben er niet gerust op op de manier waarop het nu allemaal functioneert.

Er zit overigens geen o ring op de plek waar de vlotternaald in valt. Deze heeft er volgens mij nooit gezeten. De punt van de vlotternaald is van rubber.

Wat kan ik nu nog proberen? De stand van de vlotternaald aanpassen? Ik heb een filmpje toegevoegd om te laten zien hoe hij nu functioneert. Ik heb geprobeerd de gegevens van de werkplaatshandleiding aan te houden.
Of zou het te maken kunnen hebben met de gasnaald?

Alvast bedankt voor het lezen.

 
O-ring: zie pijl (of was het dit keer peil) ;)

xs650carb1.jpg


Of heb je deze uitvoering?
xs650carb2.jpg


Plaatjes komen van : All XS650 shop categories
 
De vlotternaalden blijven toch de eerste verdachten,zodra de benzine een bepaald niveau bereikt moeten de vlotternaalden
de boel afsluiten doen ze dat niet blijft de benzine doorstromen en drukt door de ontluchtingsgaten naar buiten,andere oorzaken kunnen zijn
dat het vlotterniveau te hoog staat,of dat de vlotters zelf verzadigd zijn,dat laatste kan je controleren door ze in een bak benzine te leggen en kijken
of ze blijven drijven,een verzadigde vlotter zal zinken.
 
Wellicht dat de vlotters ergens achter blijven hangen? Het is wel apart dat ze het om de beurt eruit gooien 🤔
Nog vreemder is de grote hoeveelheid benzine die uit de ontluchting komt,als of er geen vlotter en naald tussen zit,
vandaar mijn gedachte van verzadigde vlotters,als die niet voldoende drijfvermogen meer hebben blijft de naald openstaan.
 
Zonder de vlotterbakken ff aansluiten, kan je zien waar het vandaan komt. Moet wel bij de vlotternaald vandaan komen. Die van mij liepen na de winter ook over, niet zo erg als deze. Heb de motor gestart met de kranen op 'pri' en het lekken stopte.
 
Het gekke is dat ze nu met de oude vlotternaalden ook lekken. Het enige wat duidelijk anders van vorm is in de revisie set, is de gasnaald. Bij de nieuwe kun je standen instellen. De oude had 1 stand.
Mijn plan is om straks eerst even de de blaastest te doen. Wellicht kan de vlotter niet hoog genoeg komen. Ook kan ik nog eventueel de oude gasnaald proberen. Wellicht heeft dat geen invloed, maar het valt te proberen lijkt me.
 
Ik zie niet in wat de gasnaald daar voor invloed op kan hebben,enigste wat die doet is in de gasbuis hangen.
Sammy had met zijn XJ900 ook problemen met lekkage,van alles geprobeerd ,revisie setje,andere vlotters
en het bleef maar lekken,toen heb ik hem geadviseerd de originele vlotternaaldensets te monteren,en
het lekken was over.
 
Tenzij die gasnaald zo lang is dat deze in de vlotterkamer uitkomt, hoef je je daar niet druk om te maken. Dat is echt onmogelijk.
Ik zou het eerder in de vlotters zoeken. Probeer even iets met het vlotterniveau verlagen oid (dus de vlotters even bijbuigen, zodat de naald eerder tegen het gat gedrukt wordt. Heb je überhaupt iets aan het vlotterniveau gedaan tijdens / na het plaatsen van het revisiesetje?

Hangen de vlotters trouwens niet ondersteboven? Heb geen ervaring met deze carburateur, dus ik weet niet of dat überhaupt mogelijk is. Tot zover heb ik namelijk alleen carburateurs gezien, waarbij de vlotters onder de vlotternaald hingen en niet erboven uit steken.
 
Probeer het volgende: Carburateur(s) loshalen, de vlotterbak er af, via een 'infuus' (oude spa waterfles met zo'n trek tuitje en een stukje slang) erboven (ophangen). Dan moet de stroom benzine stoppen als je het vlottertje met de naald n de zitting omhoog drukt. Zo niet, dan klopt je afsluiting niet. Kan soms een vuiltje zijn die klem zit in het huisje en zo de vlotternaald belet om goed af te sluiten.

 
Bij het blazen ontsnapte er geen lucht als ik de vlotters omhoog hield. Toch maar het vlotter niveau wat bijgesteld ondank dat ze nu iets afwijken van de gegevens uit het werkplaats handboek. Tot nu toe lekken de carburateurs niet meer! Bedankt voor het meedenken allemaal!
 
Terug
Bovenaan Onderaan