Carburateurverwarming maken op onverwarmde carburateur

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.729
2.475
Hoi doorijders (als ik je nu nog in de ochtendspits tegen kom ben je dat),

Het is weer zover. Vorige winter was het hetzelfde verhaal.
De hele zomer erna niets aan de hand geweest qua en nu is het weer zover. Gisterenochtend was het een graad of 8-9 en na een kwartiertje A12 bij 100 km/u wilde ik versnellen en toen hield mijn motor in.
Op de terugweg (18 graden of zo) niets aan de hand. Vandaag was het nog wat erger. Ik denk een graad kouder en iets vochtiger in de lucht (er was ook wat mist af en toe) en toen was het inhouden nog erger. 's Avonds ook weer warm, en niets aan de hand.

Vorig jaar exact hetzelfde , en ik weet nu zeker dat het bevriezing in de carburateur(s) moet zijn, en dat er niets met de carburateur zelf aan de hand is. Ik ben het uit het verleden gewend bij wat lagere temperaturen van mijn eerste motoren (Z650 en de eerste GSX600. Daarna 2 GSXxen met carburateurverwarming gehad dus daarbij had ik er geen last van.

Nu dus weer wel.
Ik heb een SV650(N) van het eerste type , dus zonder carb-verwarming. Het 2003 model heeft dat volgens mij wel (en is blijkbaar ook echt nodig). Weet iemand hoe dat werkt? Ik denk via de koelvloeistof wel eens ergens gezien te hebben. Is zo'n carb-set op mijn fiets te zetten en dan ook de verwarming aan te sluiten of 'mist' mijn fiets alle 'regelzooi' en aansluitingen daarvoor?

Heeft iemand wel eens achteraf verwarming op de carburateurs van de SV650 of een andere naked bike gezet?

Ik denk zelf aan een trechter achter de radiateur plaatsen, met daaraan een slofzuigerachtige slang die uitmondt bij de carb, waardoor door de radiateur verwarmde lucht op de carburateur blaast. Heeft dat zin? Meestal is een paar graden verwarming van het materiaal (het alu van de carb zelf dus) al meer dan voldoende om bevriezing van waterdamp uit de lucht in de carb te voorkomen, en de lucht van de radiateur is vrij warm. Anders heb ik ook nog een heeeel hete uitlaatpijp te beschikking, maar dan kan het nooit een 'mooie' constructie gaan worden, die altijd (gedurende de wintermaanden dan) lelijk in beeld zal zijn . . . Beetje het idee van de winterstand op de auto van weleer (inlaatlucht aanzuigen over het uitlaatspruitstuk).
Heeft iemand anders wel eens iets anders gedaan dat werkte?
Ik heb ook wel eens van een lamp laten branden in de airbox gehoord, maar daarvoor heb ik niet genoeg boordspanning. Alle lampen aan en de handschoenverwarming en ik heb als net genoeg prik om de accu niet leeg te trekken, dus dat gaat 'm in dit geval zeker niet worden . . .

Dank voor je reactie
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn huidige motor heb ik daar ook eens last van gehad. Ik kreeg toen het advies om een 21 W lamp in de luchtfilterkast te monteren en een schakelaar om die aan en uit te zetten. De afgegeven warmte schijnt net genoeg te zijn om icing te vorkomen. Ook schijnt het te helpen om van RON 95 over te gaan op RON 98 of hoger.


Lamp in de luchtfilterkast is dus een broodje aap verhaal.
Heb ergens een keer een berekening gezien hoeveel warmte zo'n lamp afgeeft en de hoeveelheid lucht die er langs stroomt. De temperatuur stijging van de lucht was echt verwaarloosbaar.
 
Setje bestaat uit losse onderdelen, je hebt sowieso nodig:
2x verwarmingselement 15w (13650-25E01) €27,68 p/st
1x thermoschakelaar 9 graden (13655-25E00) €31,91
Verder als je het plug & play wil, een voedingskabel 36855-19F00 €26,26. Als je handig bent kun je die wellicht zelf maken.
 
NIMAG heeft ze nooit gratis afgegeven. Als het gedaan is is het goodwill van de motordealer geweest. Destijds heb ik ze ook gratis op mijn GSX600F laten zetten, maar dus ook een cadeautje van Van Sommeren in Afferden (Gld) geweest dus.
Ze zijn nog wel gewoon te koop.
Rambabbel, werk je bij een Suzukidealer / motorzaak?
 
Laatst bewerkt:
kan je niet een verwarmings-iets element op 230volt aan je brommer vastmaken (zonder dat ie licht gaat geven)

zodat deze je motor opwarmt, of alleen je carburateurs,
zoals ze in scandinavie hebben? verwarmingselement in je radiator..
(water)slang om je carburateur heen vanaf je radiator met een thermostaat evt.
en je hebt een simpele oplossing.. lijkt mij..

of denk ik nu te moeilijk.. :X
 
kan je niet een verwarmings-iets element op 230volt aan je brommer vastmaken (zonder dat ie licht gaat geven)

zodat deze je motor opwarmt, of alleen je carburateurs,
zoals ze in scandinavie hebben? verwarmingselement in je radiator..
(water)slang om je carburateur heen vanaf je radiator met een thermostaat evt.
en je hebt een simpele oplossing.. lijkt mij..

of denk ik nu te moeilijk.. :X

wat denk je zelf ? Roger zijn uitleg gelezen ? hoeveel km verlengkabel denk je mee te nemen ?
 
Laatst bewerkt:
OK, waar dan?
Kan ze ook bij mijn lokale Soes dealer bestellen natuurlijk. Als jouw prijzen de Suzuki Genuine Parts prijzen zijn kosten ze overal hetzelfde. Via een interwebshopje zijn ze 42 incl verzenden, alleen dan made in China ipv. Japan denk ik ;-)
 
En toch blijf ik bij mijn standpunt, soms moet je wel eens tegen de stroming ingaan...

Ik bedoel, wat valt op aan dit geheel ?

p939598028-3.jpg


Waar dit geheel (waarschijnlijk dus) valse lucht trekt mag toch wel duidelijk zijn ?

Ik heel mijn carriere heb ik nog nooit last gehad van wat ook maar leek op bevroren carburateurs.
En ik ben een type dat er juist van geniet als er sneeuw en ijs op de weg ligt, ik rij jaar rond, met van alles en nogwat.

Ik zeg niet dat ik persee gelijk heb, ik vraag alleen maar om het op zijn minst even te controleren, omdat ik DENK dat valse lucht het probleem is.
 
En toch blijf ik bij mijn standpunt, soms moet je wel eens tegen de stroming ingaan...

Ik bedoel, wat valt op aan dit geheel ?

[afbeelding]

Waar dit geheel (waarschijnlijk dus) valse lucht trekt mag toch wel duidelijk zijn ?

Ik heel mijn carriere heb ik nog nooit last gehad van wat ook maar leek op bevroren carburateurs.
En ik ben een type dat er juist van geniet als er sneeuw en ijs op de weg ligt, ik rij jaar rond, met van alles en nogwat.

Ik zeg niet dat ik persee gelijk heb, ik vraag alleen maar om het op zijn minst even te controleren, omdat ik DENK dat valse lucht het probleem is.
Ik reed ook altijd de winter door en heb bij meerder motoren erg veel last gehad van bevroren carburateurs en die hadden geen last van valse lucht.
Kan je uitleggen waarom je carburateur zou bevriezen als deze valse lucht aan zuigt?
Waarom denk je dat veel motoren een verwarming op de vlotterkamer hebben?
Helpt dat tegen valse lucht?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sluit ik me bij aan. Rij ook het jaar rond, mijn Z650 uit 78 had er last van, de eerste GSX600F die ik had had er ook last van tot ik de carb verwarming erop heb gekregen, en GSX 2 en 3 hadden de verwarming er standaard op omdat de garagist wist dat ik er anders toch voor terug zou komen :-) .

Die Z650 was al 25 jaar toen ik 'm had, dus daarvan kan ik lekkage niet uitsluiten, maar een gloednieuwe GSX zal af-fabriek toch echt niet lekken.

Verder begrijp ik ook echt niet wat er in de carburateur fysisch anders zal gaan als lucht niet via het luchtfilter is binnengekomen, maar tussen het filter en de carb. Het zou alleen kunnen schelen als het luchtfilter waterdamp weg zou vangen, maar en dat doet het niet want waterdamp is daar nog in de gasfase. Geen druppeltje/nevel/aerosol, dus geen 'deeltje' dat eventueel vast zou kunnen lopen in een filter).

Verder is het zo dat lucht bij extreme UITZETTING ook afkoelt (adiabatische expansie). Zo werkt bijvoorbeeld ook de koolzuursneeuw blusser. De CO2 die onder heel hoge druk in de cilinder zit gaat in no-time naar 1 bar en hierbij koelt het ge-expandeerde gas dusdanig af dat waterdamp die in de lucht zit kristalliseert en de sneeuw vormt. Dat wat je ziet is dus gewoon water(ijs) en geen CO2.

Nu is de onderdruk in het aanzuigsysteem van je motor niet zo laag, maar ALS het invloed zou hebben zou het eerder ANDERSOM werken dan bij de blusser. De lucht gaat van 1 bar naar minder dan 1 bar, en bij die druk zou er (theoretisch) een temperatuurstijging zijn.

Ik kom er logischerwijs niet uit, weet wel waarom een carburateur bevriest, maar waarom dat WEL met vals aangezogen lucht zou gebeuren en niet/minder met lucht die de hele weg door het luchtfilter afgelegd zou hebben is mij een raadsel.

Maar ik ben nooit te oud en te beroerd om te leren, dus ik ben heel benieuwd naar de verklaring . . .
 
En toch blijf ik bij mijn standpunt, soms moet je wel eens tegen de stroming ingaan...

Ik bedoel, wat valt op aan dit geheel ?

[afbeelding]

Waar dit geheel (waarschijnlijk dus) valse lucht trekt mag toch wel duidelijk zijn ?

Ik heel mijn carriere heb ik nog nooit last gehad van wat ook maar leek op bevroren carburateurs.
En ik ben een type dat er juist van geniet als er sneeuw en ijs op de weg ligt, ik rij jaar rond, met van alles en nogwat.

Ik zeg niet dat ik persee gelijk heb, ik vraag alleen maar om het op zijn minst even te controleren, omdat ik DENK dat valse lucht het probleem is.

Bevroren carburateurs komt ook alleen voor bij specifieke omstandigheden...
Luchtvochtigheid
temperatuur buitenlucht
temperatuur carburateur/gasklephuis...

even een stukje natuurkunde
In je carburateur ga ja van vloeistof gas maken ( vergaser in het duits)
en wat heb je nodig om te verdampen(gas maken )???? Warmte
en waar haal je die bij een carburateur vandaan???
Uit de lucht en uit je behuizing.....kun je het nog volgen....

Nu de praktijk...
Start de motor, en ga rijden....
Heb je een redelijke rijd/stilstand parcours, niks aan de hand
Woon je zoals ik direct aan de snelweg, dan is het 500 mtr rijden, en direct de snelweg op...
Dan is er nog niets aan de hand, totdat de aangezogen lucht de juiste temperatuur en vochtigheid bevat ( meestal voorjaar en najaar) dan zuigt hij die lucht aan, haalt de warmte er uit, en de waterdamp slaat dan neer als ijs op/in de venturi, en voila bevroren carburateurs.
woon je ver genoeg van de snelweg, dan is je carburateur al warm genoeg als je gaat rijden ( met een redelijke constante snelheid ) dan is er genoeg warmte in het blok/carburateurs om de venturi ijsvrij te houden
 
Ja klopt,

Zoals ik al schreef weet ik precies waardoor een carburateur bij lage temp (boven het vriespunt omdat er anders geen waterDAMP meer in de lucht KAN zitten kan bevriezen. Op 3 oktober 17:50 schreef ik:
"Doordat benzine verdampt in de lucht wordt de benodigde energie hiervoor in de vorm van warmte uit de lucht ontrokken. Dezelfde reden dat benzine/aceton of een andere vluchtige vloeistof koud voelt aan je handen. De warmte wordt in dat geval uit je handen onttrokken, en daardoor worden die kouder. Hetzelfde geldt voor in de lucht verdampende benzinedruppels (in je carb). De lucht wordt kouder als gevolg van het verdampen van de benzine (van vloeibaar naar vast), en als de lucht onder 0 graden komt kan waterdamp overgaan van de gasfase naar de vloeibare fase (water/condens) en vervolgens naar de vaste fase en een ijskristal op je sproeier, naald of wat dan ook vormen en dat is het bevriezen. Heeft naar mijn idee niets te maken met een 'lekkage' , want de waterdamp (water in de gasfase, geen condens) komt immers gewoon door het luchtfilter heen."

Wat jij schrijft is wezenlijk niets anders en dus ook niets nieuws, en niets dat ik niet begrijp.

Wat ik echter NIET begrijp (uit de reactie van Ed HondaCB50J) is dat valse lucht die binnenkomt tussen het luchtfilter en de carburateur EERDER zou bevriezen dan lucht die de hele weg door het luchtfilter zou hebben gevolgd. Bevriezen begrijp ik, maar waarom valse lucht eerder dan ??

Wat is er anders aan valse lucht dan aan 'echte' lucht??
 
Nu is de onderdruk in het aanzuigsysteem van je motor niet zo laag, maar ALS het invloed zou hebben zou het eerder ANDERSOM werken dan bij de blusser. De lucht gaat van 1 bar naar minder dan 1 bar, en bij die druk zou er (theoretisch) een temperatuurstijging zijn.
En hier is de redenering fout.

Wet van Boyle Gay Lussac: c = P . V / t waarin c een constant waarde is, P = luchtdruk, V = volume en t = temperatuur.

Het volume blijft gelijk dus vereenvoudigd: c = P / t

Als in de venturi de luchtdruk daalt moet ook de temperatuur dalen om c constant te houden.

Samen met de afkoeling door de verdampende benzine kan je dus ijsvorming krijgen bij temperaturen boven 0o C.
 
Laatst bewerkt:
ja dat weet ik, als het buiten al vriest heb je er geen last meer van (alleen koude handen en voeten :-) )
Maar waarom zou vals aangezogen lucht eerder bevriezen?? (zie de reactie van EdHondaCB50J)
 
Kijk eens wat ze het slim hebben gedaan bij de Walbro van mijn Gilera DNA 180 (4 takt 1-cilinder scooter).
De onderste twee slangen zitten vast aan een 'warmtewisselaar' in de vlotterbak, en sluit je aan op het thermostaathuis, waardoor warme koelvloeistof de benzinevoorraad in de vlotterbak verwarmt.

Dat verwacht je toch eigenlijk helemaal niet van Italianen . . . ;-)



 
Kijk eens wat ze het slim hebben gedaan bij de Walbro van mijn Gilera DNA 180 (4 takt 1-cilinder scooter).
De onderste twee slangen zitten vast aan een 'warmtewisselaar' in de vlotterbak, en sluit je aan op het thermostaathuis, waardoor warme koelvloeistof de benzinevoorraad in de vlotterbak verwarmt.

Dat verwacht je toch eigenlijk helemaal niet van Italianen . . . ;-)

[~[url="http://i1289.photobucket.com/albums/b519/kawasaki1972/IMG_0692%201024-768_zpsuca9cgv7.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i1289.photobucket.com/albums/b519/kawasaki1972/IMG_0691%201024-768_zps1knuwfnn.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i1289.photobucket.com/albums/b519/kawasaki1972/IMG_0693%201024-768_zpsfortrato.jpg"]afbeelding~][/URL]

Dit systeem zit op (o.a.) veel kawa's, nadeel is dat je verwarming altijd werkt, en een elektrisch setje geregeld op temperatuur alleen wanneer je het nodig hebt.
 
Mijn eerste ducati had ook zo'n setje,maar dan vanaf de oliekoeler.Zat een kraantje tussen om hem uit te schakelen.Werkte niet geweldig,want als het koud was werd de olie ook niet warm....
Later had ik er één met elktrische verwarming op de carb.
 
ja dat klopt het staat altijd 'aan' , maar zo erg zal het niet zijn verwacht ik.
Mijn Kawa Z1000 heeft het in elk geval niet (maar dat is mijn mooi-weer fiets dus rijd ik er toch niet mee door bevriezingskritische temperaturen).
 
waar komt die carbverwarming eigenlijk in de carburateur?
In een van de holle uitsparingen in de onderkant van de vlotterbak?
Heb de carbs gewoon op de motor zitten en heb even met een zaklamp tussen het frame doorgeschenen en gekeken, maar kon daar geen schroefdraad in vinden.
Of heb ik het juiste montagegat gemist (of is het zoals het op de motor zit wat 'verscholen')?
 
hmmm... ik zie het al.
Staat voor het e-02 model (whatever that may be, maar ik heb 'm niet) in de service and repair manual.
Nu weet ik in elk geval waar ik het moet zoeken. Hoop dat ik hetzelfde vlotterbakje heb, anders wordt het alsnog iet creatiefs bedenken.
Lijkt me dat er wel schroefdraad in de uitsparing in de vlotterbak moet zitten om het verwarmingselementje in te kunnen draaien.
Vastkitten is ook weer zoiets . . .

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan