CB900 blok opknappen

TheAceOfSpades

MF veteraan
23 aug 2002
1.603
0
Ik ga binnenkort beginnen met het opknappen van een CB900-blok, niet gehinderd door technische kennis maar mét werkplaatshandboek 8-)

Ik wil dit blok gebruiken:
full

Deze fiets is zo'n 2 jaar terug rijdend weggezet, daarna altijd binnen gestaan. Ik ken de geschiedenis verder niet. De carbs heb ik inmiddels al gereviseerd..

Ik wil het volgende doen:
- Oliefilter vervangen (oude controleren op metaaldeeltjes etc, las ik net)
- Olie vervangen, en binnen korte tijd herhalen
- Dynamo vervangen door een nieuwere die ik al heb
- Alle pakkingen vervangen
- Klepspeling nakijken

Zijn er verder dingen waar ik op moet letten? Ik heb nog nooit een motorblok opengehaald, alle tips zijn dus welkom.

Uiteraard post ik een zooi foto's als ik aan de slag ga :)
 
Ik zou niet te veel doen, maar eerst dat blok eens laten lopen zodat je kunt kijken wat je moet doen.
Wel eerst olie verversen, da's wel beter.
Waarom dynamo?? Waarom de pakkingen??

Goed gereedschap kopen (Belzer, Gedore, hazet, enz). ringsleutels, doppenset, schroevendraaiers en ZEKER een momentsleutel... (0-75 nm ofzo)
Synchronisatieset (4 voudig) is voor het juist afstellen van de carbs wel prettig. (Alles volgens de normen afgesteld in de carbs? Vlotterhoogte ook?)

Controleer de comstar velgen eens, de popnagels zouden los kunnen zitten.
(tegen tikken met een sleutel, vol geluid is oké, hol geluid is los)

Zorg ook eerst voor de banden, remmen en vering voordat je gaat testrijden!

Sterkte en zorg voor een kennis met ervaring waar je soms op terug kunt vallen, bij het MF weet je nooit waar het advies vandaan komt, loser of kenner???
 
Op zich geen slecht idee, maar niet zomaar iets wat je even tussendoor doet.
Aangezien je het handboek hebt kom je wel een heel eind.
Maar zoals aangegeven, maak eerst eens het rijwielgedeelte in orde.
Klepspeling controleren, ontstekingstijdstip (indien verstelbaar) controleren en laat m daarna eens voorzichtig warmdraaien (met verse olie).
Als alles goed gaat zonder rare bijgeluiden zou ik daarna de olie nog eens verversen en dan eerst maar ff een beetje gaan rijden om erachter te komen hoe t blokje er aan toe is.
Mocht je echt eerst het blok uit elkaar willen trekken: sorteer alles goed, stop ringen en moeren en dergelijke weer terug waar ze vandaan komen of bind ze bij elkaar met touwtjes/tie rippies, maak veel foto's en zorg dat je werkomgeving schoon is.
 
Ik zou niet te veel doen, maar eerst dat blok eens laten lopen zodat je kunt kijken wat je moet doen.
Wel eerst olie verversen, da's wel beter.
Waarom dynamo?? Waarom de pakkingen??

Goed gereedschap kopen (Belzer, Gedore, hazet, enz). ringsleutels, doppenset, schroevendraaiers en ZEKER een momentsleutel... (0-75 nm ofzo)
Synchronisatieset (4 voudig) is voor het juist afstellen van de carbs wel prettig. (Alles volgens de normen afgesteld in de carbs? Vlotterhoogte ook?)

Controleer de comstar velgen eens, de popnagels zouden los kunnen zitten.
(tegen tikken met een sleutel, vol geluid is oké, hol geluid is los)

Zorg ook eerst voor de banden, remmen en vering voordat je gaat testrijden!

Sterkte en zorg voor een kennis met ervaring waar je soms op terug kunt vallen, bij het MF weet je nooit waar het advies vandaan komt, loser of kenner???

Het blok moet hierin:
full

Dit blok is in slechtere staat als het blok op de eerste foto.
Meer info in dit topic: Ace's nieuwe project

Dit topic gaat dus puur om het blok zelf, de carbs enzo zijn al goed.
Qua gereedschap ben ik aardig op weg, da's het probleem niet.

De dynamo wil ik vervangen omdat dit een zwak punt blijkt te zijn van een bol d'or en ik toch al een verbeterde versie heb liggen uit een ander blok. Ik wil dat blok zo betrouwbaar mogelijk maken voor ik em inbouw, ik heb toch de hele winter de tijd om er aan te sleutelen. Vandaar ook de pakkingen..

Het gaat mij er ook om dat ik er nog es wat van leer :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst het gare blok (ik ga er maar even vanuit dat het blok dat je vervangt gaar is) uit elkaar trekken. Kun je daar van leren (eerste keer maak je altijd fouten, groot of klein) en dan die andere doen.
Zoals gezegd, rustig aan doen en alles goed sorteren/bij elkaar binden, veel foto's maken en schoon werken. Dan moet het lukken.
Wees ook voorzichtig met kracht zetten, alles met beleid. Ik heb ook wel eens een koppelingskorf gebroken omdat ik er teveel kracht op zette |(

PS: PPS waren een paar jaar terug support act for Motörhead, heb ze daarna nog eens gezien op Lowlands, helemaal top! 8-)

'No one can catch us when we're on the move!'
 
Ik zou eerst het gare blok (ik ga er maar even vanuit dat het blok dat je vervangt gaar is) uit elkaar trekken. Kun je daar van leren (eerste keer maak je altijd fouten, groot of klein) en dan die andere doen.
Zoals gezegd, rustig aan doen en alles goed sorteren/bij elkaar binden, veel foto's maken en schoon werken. Dan moet het lukken.
Wees ook voorzichtig met kracht zetten, alles met beleid. Ik heb ook wel eens een koppelingskorf gebroken omdat ik er teveel kracht op zette |(

PS: PPS waren een paar jaar terug support act for Motörhead, heb ze daarna nog eens gezien op Lowlands, helemaal top! 8-)

'No one can catch us when we're on the move!'

Da's eigenlijk best wel een goed idee, eerst dat ouwe blok (inderdaad gaar) uit elkaar halen.. Alhoewel de vraag dan blijft wat ik het beste met dat andere blok kan doen.

PS: Motorhead en PPS in de Heineken Music Hall zeker? Ik heb ze inmiddels zo'n 15 keer gezien geloof ik, blijft briljant :Y *O* Eind November weer naar Motorhead!
 

geen idee wat dat betekend maar ik heb dat blok inmiddels op de werkbank staan, het ziet er volgens mij goed uit dus ik ga em hopelijk ik van het weekend in mn frame hangen, olie/filter/bougies vervangen en dan es kijken of ie loopt
 
Terug
Bovenaan Onderaan