GPZ500 bwj 1992 opknappen

JanVC77

Rookie
18 jan 2019
6
1
Hallo iedereen,
Ik heb onlangs een GPZ500 gekocht die lange tijd stil gestaan heeft namelijk 17 jaar 😱. De benzinetank zit vol met roest en de rest moet ik nog nakijken. Vandaag ben ik alvast begonnen met demonteren. ED47B3B3-D697-4BE9-80F6-EB98EC97146E.jpegE165E21D-6DAD-44F8-BB87-31B1E7E19EE2.jpeg99159837-0F7A-4C3C-BBFB-77A9FB64A549.jpeg042F78ED-60EA-4FB1-9728-528986865024.jpeg14C3BDE5-6211-4C27-B54E-D87A5486308C.jpeg5E00CD21-72CA-4DC7-AE71-14984303E3FF.jpeg1A88BA84-72F0-421A-8656-6C99F0325E7A.jpeg39F9F89C-9E0B-4E38-BFED-8FB425705B9C.jpeg650F0BD7-29AB-4EB6-ADFA-B950972211AD.jpeg
 
Heb het vliegwiel ook al even bekeken en het is nog steeds het originele. Als de motor gedraaid heeft ga ik een aftermarket zoeken.
 
Vandaag heb ik ipv de benzinetank een grote spuit met benzine erin geplaatst en de motor gestart en hij draaide :-) jeuj. Vraagje, wie heeft er hier ervaringen met benzinetanks met roest? Men heeft me gezegd om hem helemaal proper te maken door petrol met daarin een hoop moeren enz in de tank te doen en hem dan in een doek te wikkelen, vastbinden op een betonmixer en maar laten draaien die handel. Daarna behandelen met een 2-componentencoating. Ervaringen zijn steeds welkom.
 
Twee jaar geleden hebben wij een tank van een Honda CB50 uit 1976 behandeld. Deze was zwaar verroest van binnen.

- tank demonteren.
- benzine kraan eraf en iets vinden om het tijdelijk dicht te zetten.
- schoonmaakazijn met water erin.(verhouding ik dacht 1:1, azijn kost niets).
- evt wat knikkers toevoegen.
- 1 week laten staan en elke dag ff flink schudden.
- leegmaken: roestbruine zooi komt eruit.
- goed uitspoelen met water, tuinslang erin.
- bij de verwarming zetten, moet 100procent droog worden van binnen.
- tankcure kopen en erin doen. Is een soort hars/stroop. Wel de benzinekraan goed open houden door er bijvoorbeeld een schroevendraaier in te steken en deze regelmatig te bewegen.
- tank ronddraaien dat de hars overal komt.
- droogtijd van tankcure verpakking aanhouden.
- benzinekraan en dop erop.
- monteren en tanken.
- rijden.

Zoek op tankcure op www.
1 pot ca 25€.

Nu na 2 jaar nog prima! CB50 wordt elke dag gebruikt.
 
Ik vind tankcure geen lange termijn succes. Heb zelf 2 tanks gecoat waarbij jaren later de coating weer los kwam. Recent een motor gekocht met losse vellen coating die door de tank zwierven...
 
Een half jaar geleden een GPX750 gekocht die 11 jaar stil stond met een zwaar verroestte tank:
  1. Haal de tank eraf.
  2. Kijk er goed naar.
  3. Gooi hem weg.
  4. Koop een andere die geen roest heeft.
Je kunt hem na het roestvrij eventueel ook met 2taktolie insmeren aan de binnenkant. Maar dat hangt er vanaf hoe roestig hij is. Bij mij was ie helemaal weg. Aan de andere kant zou ik de tank voor nu laten wat het is. Gewoon een klein bakje benzine op je carburateurs aansluiten als je zover bent.
 
Google eens op tank entrosten. Duitsers hebben er veel ervaring mee. Zelf een VF gedaan. Eerst schoonmaken met warm water en wasmachine tabletten. Daarna gevuld tot aan de nek met warm water met 25 % citroenzuur opgelost. Kost niks. Paar dagen laten staan en dan omspoelen.
Beschermen daarna met iets.
 
Ik vind tankcure geen lange termijn succes. Heb zelf 2 tanks gecoat waarbij jaren later de coating weer los kwam. Recent een motor gekocht met losse vellen coating die door de tank zwierven...

Ik heb 't zo'n 10 jaar geleden gedaan, en het zit er nog steeds prima in (Tankcure). Denk dat het staat of valt met hoe secuur je het doet. De voorbereiding, droogtijd etc. Bij mij zat er ook nog een klein gaatje onder in de tank (XJ900F). Over het gaatje wat tape geplakt aan de buitenkant en toen de tankcure er in gedaan. En zoals ik al zei, nu zo'n 10 jaar later zit het nog steeds prima.
 
Ik heb 't zo'n 10 jaar geleden gedaan, en het zit er nog steeds prima in (Tankcure). Denk dat het staat of valt met hoe secuur je het doet. De voorbereiding, droogtijd etc. Bij mij zat er ook nog een klein gaatje onder in de tank (XJ900F). Over het gaatje wat tape geplakt aan de buitenkant en toen de tankcure er in gedaan. En zoals ik al zei, nu zo'n 10 jaar later zit het nog steeds prima.

Ik betwijfel dat ik niet secuur genoeg het stappen proces gevolgd heb. Ik zou het daarom niemand aanbevelen. Bij mij heeft het er ook een goede 10 jaar in gezeten en ontdekte bij toeval dat het niet (meer) volstond.
 
Kortom chemisch ontroesten, dan nog wat schoonmaak azijn erachteraan. Maar dan? Alleen maar goed droog maken en wat olie erachteraan tegen de roest totdat ie weer gebruikt wordt? Eigenlijk zou je de binnenkant electrochemisch willen verzinken of zo, maar dat zal zo simpel niet zijn denk ik.
 
In het vliegwiel zitten magneten verlijmd. Na verloop van tijd is er kans dat de lijm niet meer hecht. Gevolg de magneet laat los en wordt vermalen in het blok. Verdere gevolg blok aan gort... :X En omdat het magnetisch materiaal is is het niet uitspoelbaar :+

Oplossing, een verbeterd vliegwiel waar een doorlopende magneet in zit.

Betreft een bekend euvel voor deze blokken.

En waarom ik dit weet, heb zelf een GPZ500S uit 1991 met een kapot blok (niet door het vliegwiel maar door een kromme as waarop de waterpomp bevestigd zit). Blok heeft wel een verbeterd vliegwiel ;)
 
Tank ontroesten doe ik met citroenzuur, kun je zo bij de drogist halen,
Een grote pot gebruik ik de helft van, goed mengen met water en tot de rand afvullen.24/48 uur laten staan en leeg kieperen.
Hardnekkig vuil idd met fijne scherpe kiezel erin , deken erom en een uurtje draaien in de betonmolen.
 
Eerst electrolytisch ontroesten en daarna met citroenzuur nabehandelen. Wordt ie als nieuw. Daarna een halve liter 2 takt olie erin en goed ronddraaien zodat het overal geraakt wordt. Dan kun je ‘m rustig een poos laten staan tot er weer benzine in gaat.
 
Hallo iedereen,

Voor de vrouw een prachtige GPZ500s uit 1991 aangeschaft, kan ze mooi proefrondjes mee rijden.
Deze dame (de gpz) heeft ook vrij lang stil gestaan en na de revisie van de brandstofkraan, de carburateur, luchtfilter, bougies, was het tijd voor een rondje...... dacht ik.

Bagger starten, alleen als ik een vacuum creëer in het carburateur door de luchtinvoer te blokken, start deze dame. Ze loopt erg onregelmatig, het toerental schommelt erg en af en toe lijkt het net of de ontsteking net niet goed staat. Is dit makkelijk op te lossen of kan ik nog iets controleren?

Iemand een idee?
 
Hoe reageert ie als je wat bv remmenreiniger erop spuit, inlaat traject dan hè.
 
Eerst vliegwiel maar eens controleren op loszittende magneten.
Vervolgens de carbs echt helemaal uit elkaar halen en goed schoon (laten) maken
 
Met remreiniger slaat hij kort aan, maar vervolgens slaat hij weer af.

Vliegwiel controleren, oei, weet nog niet eens waar deze zit bij de GPZ. Ga het boek er op naslaan.
De Carbs zijn al twee keer ultrasoon gereinigd.

Heb ook iets gelezen van koolborstels vervangen, iemand ervaring?
 
Bagger starten, alleen als ik een vacuum creëer in het carburateur door de luchtinvoer te blokken, start deze dame. Ze loopt erg onregelmatig, het toerental schommelt erg en af en toe lijkt het net of de ontsteking net niet goed staat. Is dit makkelijk op te lossen of kan ik nog iets controleren?

Iemand een idee?
Zit er wel een luchtfilter in? In het originele systeem?

Heb je de carburateurs alleen in een ultrasoonbad gehad of ook anders schoon gemaakt? Koperdraadjes enzo?
 
Motor is helemaal origineel, luchtfilter is net vervangen met een "stock" filter.
Carbs ook doorgeprikt met koperdraadje, droog gespoten, aanslag binnen de carburateurs verwijdert.
Weet niet of nog interne leidingen zitten, waar ik niet bij kan.
 
Hij wil dus wel, lijkt mij een brandstofprobleem.
Als je de vlotterbakken leeg laat lopen komt er wat uit? En dan ff laten doorlopen uit je aftappunten.
Dan maak je een kunstof doorzichtig slangetje er aan vast en die bind je omhoog langs je carb, (vlotternivo) draai je aftapplugjes open en kijk dan of beide carbs het peil even hoog komt, kun je dan zien aan de slangetjes die langs de carb omhoog steken.
Laat de benzinekraan ook wel genoeg door, zeefje verstopt?
En nog je co schroefjes instellen, doe eens 1 1/2 slag uitdraaien.
Usa modellen zijn meestal afgestopt mar zijn te openen.
 
Je weet dat er per carb meer dan 1 sproeier in zit?
En een mengsel stelschroef?
 
Terug
Bovenaan Onderaan