Circuitrijden, waarom zo duur?

De grens ligt bij iedereen ergens anders.

Hoeveel mensen zeiden niet te stoppen met roken wanneer een pakje peuken meer dan 5,- zou worden? En hoeveel hebben dat werkelijk gedaan? Hetzelfde met benzine voor de auto, dat kost me nu 85,- per week alleen wo-we en daar beleef ik dus 0,0 plezier van... Stop ik met rijden wanneer het 2,- de liter wordt? Nee denk het niet... maar m'n buurman misschien wel.

voor 500,- inschrijfgeld (dus dik 700 voor een dagje rijden) bij een circuitdag, wordt het voor mij persoonlijk niet meer haalbaar om regelmatig te rijden.

Bij benzine is dit wel degelijk het geval.
Uit onderzoek is gebleken dat als de prijs op een gegeven moment zo hoog wordt, men vaker de auto laat staan. De OPEC heeft ook aangegeven dat de hoge prijs de vraag naar olie schaad.
bron; OPEC werkt aan lagere olieprijs | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

als pauperig gierig nederlands mormel overweeg ik serieus om geen zwaardere motor aan te schaffen als de prijs van benzine veel verder blijft stijgen
 
Maar kom dan met goede ideeën ... en niet met dingen die gewoon niet te verwezenlijken zijn.

Dat komt door dat wij in dit %^&* land leven.

En ja, ik ga al weg, nadat ik mijn studie heb afgerond.

Kijk bijvoorbeeld eens naar Amerika wat daar allemaal kan op dit gebied. Daar worden gewoon burgerinitiatieven genomen.
 
Dat komt door dat wij in dit %^&* land leven.

En ja, ik ga al weg, nadat ik mijn studie heb afgerond.

Kijk bijvoorbeeld eens naar Amerika wat daar allemaal kan op dit gebied. Daar worden gewoon burgerinitiatieven genomen.
ja die hebben de ruimte er ook voor he lampie :')
maar ga jij maar naar america, daar lekker racen
rijd je jezelf daar plat kom je in het ziekenhuis moet je eerst je creditcard geven voor ze je slagaderlijke bloeding behandelen :')

kan je weer klagen waarom dat zo duur is

nou omdat daar de overhei in alles investeerd behalve gezondheids zorg
 
Dat komt door dat wij in dit %^&* land leven.

En ja, ik ga al weg, nadat ik mijn studie heb afgerond.

Kijk bijvoorbeeld eens naar Amerika wat daar allemaal kan op dit gebied. Daar worden gewoon burgerinitiatieven genomen.


Kijk even naar mijn berekening die ik even heel snel heb opgesteld. Dan snap je misschien wat het kost om een circuit rendabel te maken ;)
 
Wel om je een idee te geven van het Amerika vol burgerinitiatieven.
Barber Race Track(3.7 km.) in Alabama kost je 235 dollar voor een dag. Dat is zowat 180€ zonder btw. Nu ken ik de btw van Alabama niet maar neem zo'n 10%(kan minder zijn). Lig je ook aan bijna 200€. Echt goedkoper kan ik het niet noemen.
 
Arizona motorsports park 11nov 2012

http://xceltrackdays.com/?ai1ec_event=arizona-motorsports-park-3&instance_id=

$199,-

3.6km

2003-07-12.jpg
 
Bij benzine is dit wel degelijk het geval.
Uit onderzoek is gebleken dat als de prijs op een gegeven moment zo hoog wordt, men vaker de auto laat staan. De OPEC heeft ook aangegeven dat de hoge prijs de vraag naar olie schaad.
bron; OPEC werkt aan lagere olieprijs | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

als pauperig gierig nederlands mormel overweeg ik serieus om geen zwaardere motor aan te schaffen als de prijs van benzine veel verder blijft stijgen

Het is natuurlijk ook een beetje wat je er aan kwijt kunt, heb zelf heel serieus een dikke v-twin overwogen mooie vtr.
Alleen tijdens de proefrit een verbuik van 1 op 11,5 en daarbovenop hoogst waarschijnlijk om minder dan de 10.000 een nieuwe achterband...
 
Het is natuurlijk ook een beetje wat je er aan kwijt kunt, heb zelf heel serieus een dikke v-twin overwogen mooie vtr.
Alleen tijdens de proefrit een verbuik van 1 op 11,5 en daarbovenop hoogst waarschijnlijk om minder dan de 10.000 een nieuwe achterband...


Heel hoogstwaarschijnlijk *O* Met zoveel koppel zeg maar dag met je handje iedere 5 á 6000 km...

En de voorband blijft kakelvers!
 
Een hobby mag geld kosten, voor ieder staat het vrij om een circuitdag te boeken.

Zodra je je been over het zadel zwaait ben je tegenwoordig in overtreding, het gaat altijd wel een keer (veel) te hard en dan is € 200,-- of € 300,-- ineens niet veel geld meer, nog maar te zwijgen over je rijbewijs.

Voor mij is een circuitdag een dagje uit en dagjes uit kosten nu eenmaal geld maar zijn wel leuk.
 
Minder strenge regels, geen gezeur wtb geluid, zorgen dat het circuit elke dag vol zit, zorgen dat de dag volledig benut wordt, geen vliegshows, vrij rijden aanbieden á la nurburgring, op afgelegen plekken nieuwe circuits aanleggen (die redelijk eenvoudig van opzet zijn, kort en bochtig,zonder te veel poeha. beetje zoals Mettet), zorgen dat circuit zo compact mogelijk aangelegd kan worden (zo min mogelijk ruimte in beslag neemt), geluidswal op (korte) rechte stuk, geluidpaal (afgestemd op originele uitlaat), avonduren verhuren/vrij rijden.

Zijn maar een paar idiote ideeën.

Gaarne zou ik een financiele onderbouwing van uw plannen zien.
 
Ik ben dol op het geluid van een twin cylinder. Niets klinkt bruter. Het gegil van een vier in lijn is toch echt wel iets anders. Wanneer deze onweerwolk eraan komt weet je dat je iets supervets meemaakt.

Ik zat serieus een SP1 te overwegen toen ik van mijn SV een stapje omhoog wou doen maar heb uiteindelijk voor een 05 R1 gekozen. Wou iets compleet anders. Ben mega tevreden met deze R1 maar een SP1 is nog steeds :9~ :9~
 
Achja ieder z`n ding natuurlijk. Ik doe nu supermoto voorheen met ss op circuit gereden. Ik vind supermoto veel spectaculairder / intensiever. Springen, sliden, mega hellingshoeken, driften, vallen zonder veel schade / letsel ik vind `t geweldig. Er zijn de laatste tijd echt veel mensen die de overstap hebben gemaakt i.v.m. hoge funfactor / lagere kosten.

Nog een voordeel van supermoto, je hoeft je circtuidagen niet maanden van te voren te boeken. Als ik zin heb om te rijden en het weer is goed pleur ik m`n motor in de bus en knallen maar!
Zijn daar cijfers over bekend? Is er elk weekend een supermotodag? Waar rij je voornamelijk? Hoeveel mensen zijn overgestapt? Is op zich best interessant daar een marktonderzoek naar te laten verrichten. Een beetje slim figuur zet dan dagen voor beide takken van de motorsport op.
 
Minder strenge regels, geen gezeur wtb geluid, zorgen dat het circuit elke dag vol zit, zorgen dat de dag volledig benut wordt, geen vliegshows, vrij rijden aanbieden á la nurburgring, op afgelegen plekken nieuwe circuits aanleggen (die redelijk eenvoudig van opzet zijn, kort en bochtig,zonder te veel poeha. beetje zoals Mettet), zorgen dat circuit zo compact mogelijk aangelegd kan worden (zo min mogelijk ruimte in beslag neemt), geluidswal op (korte) rechte stuk, geluidpaal (afgestemd op originele uitlaat), avonduren verhuren/vrij rijden.

Zijn maar een paar idiote ideeën.

CbfRider.. is that you?
 
Even een oude koe uit de sloot trekken...

De tijd dat het Circuit Zolder helemaal in het teken van de autosport stond, is al lang voorbij.


Er is beslist dat het circuit van Zolder een overdekte wielerpiste krijgt.
De Vlaamse overheid trekt hier 5,6 miljoen euro voor uit.
De totale kostprijs wordt geraamd op 18 miljoen euro, de provincie voorziet 6 miljoen aan LSM-middelen en de gemeente geeft er nog eens 2 miljoen aan....

De resterende miljoenen zullen die gekken (wij allen) die er met hun brullende machines overscheuren wel betalen.

Het circuit van Terlaemen is jarenlang verwaarloosd geweest en circuit liefhebbers hebben veel te hoge prijzen betaald in vergelijking met wat ze er voor terugkregen, als rijders maar ook als toeschouwers.

Een hele dag crossen op het MX-Circuit van Eersel kost je € 15,-.
Gemiddeld 1000 bezoekers per maand.
Als ik zie dat ik € 140,- moet betalen op het verwaarloosde circuit van Zolder voor enkele uren, dan is de keuze snel gemaakt tussen een racer en een crosser.
Alhoewel m'n hart bij een racer ligt.
Hiermee wil ik maar aantonen dat het wel kan.

Conclusie: Circuits bloeden dood en worden/blijven voor ons veel te duur of er moet gezamelijk naar een oplossing worden gezocht.
 
het kost gewoon geld , zo simpel is het
als ik een dag ga circuit rijden met de auto ben je ook zo maar 200-250 euro kwijt en dan moet je nog niks kapot rijden
en dan rij je ook maar 3x 20 rondes
 
Heb mijn eerdere reactie maar even weggehaald omdat ik toen nog geen idee had....

Nu ik zelf baco ben, zie ik pas wat voor organisatie eromheen zit.
Zelfs een circuitdagje met lage bezetting betekent toch een hele professionele organisatie eromheen. En daarbij tientallen baco's, die weliswaar vrijwilliger zijn maar wèl een onkostenvergoeding krijgen en ook moeten eten, 3 rescuewagens waarvan de motoren de hele dag staan te draaien om bij een glijer zo snel mogelijk terplaatse te kunnen gaan, de ambu die er de hele dag staat, medische professionals etc. en dan heb ik het nog niet eens over een aandeel in de overheadkosten; kantoor/organisatie (personeel maar ook de instructieruimtes met verwarming/verlichting), het onderhoud aan het circuit met alles erop en eraan, beschadigingen aan de baan/kunstgras bij een glijer of alle materialen die in de lucht gehouden moeten worden, brandblussers, instructie/training van alle profs en vrijwilligers, etc. etc. etc. Neem alleen al het Medisch Centrum, dat is een serieus mini-ziekenhuisje met alles erop en eraan, zoals röntgen.

En dan niet te vergeten het organiserende/inhurende bedrijf dat er ook nog een beetje winst mee wil maken en bovendien professionele marshalls in dienst hebben die gewoon betaald moeten worden! En die ook weer op motoren rijden die graag benzine, bandjes en onderhoud willen.

Samengevat: ja een dagje Assen kost een paar centen maar daarvoor kan je ook terugvallen op een super organisatie (ahum), ook als het onverhoopt misgaat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan