Bernd Koggel
MF'er
- 22 sep 2020
- 201
- 142
eeuuhh ..... gebuisd voor 2-taktVrijwel geen compressie is ook geen aanzuiging .
er moet wel vacuüm getrokken kunnen worden en dat gebeurt dus nu nog niet .
Inhoud van je carter heeft daar niets mee te maken om dit blok tot een werkend motortje te maken .
Probeer eens Vlaams --> Nederlans
Dat klopt, op de detroit diesels zit een compressor, in de YPR is die zelfs nog aangepast en zit er een schroefcompressor in. Maarja, ik heb al eerder het idee van de föhn of de stofzuiger aangevoerd voor vulling. Maar als Bernd zelf al over de compressie twijfelt...Een tweetaktmotor is in principe niet zelf aanzuigend. Daar is een spoelpomp voor nodig. Bij kleine motortjes werkt de onderkant van van de zuiger als spoelpomp. Dit lukt alleen door het carter gasdicht en zo klein mogelijk te maken.
Grote scheepsmotoren hebben een elektrische compressor voor langzaam draaien en een turbo voor volle kracht.Dat klopt, op de detroit diesels zit een compressor, in de YPR is die zelfs nog aangepast en zit er een schroefcompressor in. Maarja, ik heb al eerder het idee van de föhn of de stofzuiger aangevoerd voor vulling. Maar als Bernd zelf al over de compressie twijfelt...
Dan komt er helemaal niets.Probeer eens Vlaams --> Nederlans
In de tussentijd is de benzine al wel verdampt, dus dat moet wel olie zijn geweest.Nou het blok is weer uit elkaar, de krukwang, wat ik eraan gemaakt had was losgekomen. Niet onverwachts want ik had het niet degelijk gemaakt. Het carter was goed vochtig, maar dat kan nog deels de olie zijn het in elkaar zetten (had een royale hoeveelheid gebruikt). Hoe dan ook ik ga de krukwangen opnieuw maken, ik heb een plan bedacht om aan beide kanten van de drijfstang volle krukwangen te kunnen maken. Dat zou al meer ruimte moeten innemen, bovendien ga ik proberen om de drijfstang te verbreden in hoeverre dat kan, die is namelijk ook van aluminium. Ook de onderkant van het carter ga ik nog verder opvullen, zo hoop ik de zuiging sterk te verbeteren.
Ik merkte daarnaast nog op dat ik de zuiger zonder veel te voelen van de compressie omhoog kan duwen, ik denk dat het ermee te maken heeft dat die snel compressie verliest, ik hoor ook een 'psss' geluid. Dus daar ga ik nog verder naar kijken.
Dat is precies waar ik voor ga.Bij kleine motortjes werkt de onderkant van van de zuiger als spoelpomp. Dit lukt alleen door het carter gasdicht en zo klein mogelijk te maken.
Waarschijnlijk wel, maar het carter was nog wel helemaal afgesloten, kon ook de cilinder niet in. Bovendien is, nu het carter uit elkaar is, er veel meer verdampt, zou dus kunnen dat er wel nog wat benzine was.In de tussentijd is de benzine al wel verdampt, dus dat moet wel olie zijn geweest.
Zou dat dan beteken dat er geen probleem is met aanzuiging, want die is wel heel beperkt?Dan zat er zoveel benzine in dat hij verzopen is. Te rijk mengsel, choke te lang gebruikt, of gewoon een brandstoflek in je carb wat zo onder de zuiger loopt
Ik had de vlotterkamer nagekeken en die was volgens mij gewoon helemaal goed. Ga er nog wel wat beter naar kijken, de carburateur moet toch nog even schoongemaakt worden. De krukwangen ga ik wel maken, want een beetje meer aanzuiging kan niet slecht zijn.In geval van hangende vlotter/lek, loopt het er toch wel in. Anders moet er toch aanzuiging geweest zijn
Was de bougie nat vlak na de test?Zou dat dan beteken dat er geen probleem is met aanzuiging, want die is wel heel beperkt?
Weet ik niet meer zeker, maar ik ga het proberen. Ik heb de vormen die ik moet hebben voor de krukwangen, dus nog uitsnijden en solderen zo snel mogelijk. Daarna maar weer gaan testdraaien.Was de bougie nat vlak na de test?
(Dat zou er op wijzen dat het mengsel te rijk staat, en de bougie nat maakt en dus geen vonk, want geleiding over het vocht,)
Een truukje kan zijn de bougie eerst te verwarmen met een gasbrandertje, (de electrodenzijde! ) en dan snel (met handschoenen liefst!) In te schroeven, bougiedop er op en starten, door de warmte verdampt het anders neerslaande vocht.
Benzine dampen en een elektromotor met borstels....Nou had ik ergens voorgesteld om de motor te "blazen" met een stofzuiger of fohn. @Janbros reageerde daarop met een ernstig correct statement over de benzinedruk. Bedenk ik dat je dat kan forceren door de stofzuiger op de uitlaat te zetten, daar creeer je wel een vacuum me in het carter dat beter aanzuigt door de carb waardoor de venturi werking versterkt wordt, anderzijds denk ik dan dat dat vacuum te sterk kan zijn.
Ik heb ook nog een beetje twijfel over de compressie...
ik ook dus Mr. Bernd Koggel is het mogelijk om deze te test.liefst met compressie test appr.Nou had ik ergens voorgesteld om de motor te "blazen" met een stofzuiger of fohn. @Janbros reageerde daarop met een ernstig correct statement over de benzinedruk. Bedenk ik dat je dat kan forceren door de stofzuiger op de uitlaat te zetten, daar creeer je wel een vacuum me in het carter dat beter aanzuigt door de carb waardoor de venturi werking versterkt wordt, anderzijds denk ik dan dat dat vacuum te sterk kan zijn.
Ik heb ook nog een beetje twijfel over de compressie...
Euh...Nee....Euhm. Rob bedoelt dat je de lucht de motor in blaast. Niet dat je aan de uitlaat gaat zuigen
Ik ben van plan het te testen, op school ligt een luchtdrukmeter, misschien kan ik die gebruiken. Want om nou een compressie test set te kopen voor 60 euro vind ik wel wat veel.ik ook dus Mr. Bernd Koggel is het mogelijk om deze te test.liefst met compressie test appr.