Consumentenadvies gevraagd beschadigd motorpak

Ster

MF veteraan
21 jun 2004
39.830
14
Goedenmiddag allen, wie kan mij van nuttige informatie voorzien?

Ik heb mijn nieuwe Dainese combi 5 weken geleden teruggebracht naar de zaak waar ik hem gekocht had. Na 2 keer dragen was de aanhechting van de rits afgescheurd is en de broek op vertoonde op verschillende plaatsen slijtage sporen op de naden. Het pak zou ter beoordeling opgestuurd worden naar Italie en vandaag kreeg ik een telefoontje dat mn pak er weer is.

De rits van de jas is gerepareerd maar aan de broek is niks gebeurd. Dus ik zit nu met een broek met slijtagesporen waar ik het eigenlijk helemaal niet mee eens ben. Volgens de verkoper zijn deze slijtage sporen normaal bij een motorpak maar toch niet na 2 keer dragen lijkt me zo? Ik hou mn hart vast voor de verdere levensduur van het pak. Nu ben ik opzoek naar iets van consumenten”rechten” in z on geval. Weet iemand misschien waar ik dat kan vinden of weet jij hier toevallig ook iets over? Ik heb al gegoogled maar kan door de bomen het bos niet zien.

Ik ben er inmiddels wel uit dat met het repareren van de rits een goed oplossing is geboden. Dit vind ik ook prima, ook al is het pak pas 2 keer gedragen.

Wat ik wel vervelend vind is dat de broek al zulke slijtagesporen heeft. Toen ik het pak wegbracht werd me verteld dat ik geen trouwpak gekocht had en dat heb pak verder ondanks de beschadigingen voordeed aan de eisen die aan een motorpak gesteld mogen worden; nl beschermen. Toch lijkt het me niet normaal dat een broek bij normaal gebruik na hooguit 10 uur dragen al zo beschadigd is.

Wie kan me wat wijzer maken in consumentenrechten?
 
Slijtage na 2 keer dragen is uiteraard niet normaal, fototje ervan voor de experts hier??
 
Heeft de winkel de schade wel doorgegeven aan Dainese? Lijkt me raar dat ze er niks aan doen
 
Ster :W

Klote om te horen dat je er niet bent uit gekomen met de winkel :(

Aanhechting van een rits dat kan gebeuren, ondanks dat het een nieuw pak is, en als ze dat netjes hebben gemaakt dan is dat mooi opgelost...

Slijtageplekken mogen gewoon niet zo snel of je er nu wel in gaat trouwen of niet :+
Vraag me wel af hoe hoe het zit met de veiligheid van dat pak als je nu al slijtageplekken hebt, wat als je er een keer afstuiterd (waar we niet vanuit gaan natuurlijk) heb je dan nog wel de bescherming die je zou mogen verwachten van een goed leren pak..?

Helaas kan ik je geen consumentenadvies geven, ga er vanuit dat je al een discussie met het winkelpersoneel hebt gevoerd ;) en mijn andere advies zal ik hier maar niet neerzetten ;) })
 
Slijtagesporen is een vaag begrip... Foto's ter verduidelijking?

Ik kan helaas geen foto maken want mn pak ligt nu nog bij de zaak.

Ik zal het proberen te omschrijven; op de naden is op sommige plaatsen (waar de knieen de tank raken, aan de achterzijde waar de jas over de broek valt en op mn linkerbeen aan de onderzijde) de laklaag van het leer. Je kijkt dus op een soort van suedeachtige onderlaag van het leer.
 
Ster :W

Klote om te horen dat je er niet bent uit gekomen met de winkel :(

Aanhechting van een rits dat kan gebeuren, ondanks dat het een nieuw pak is, en als ze dat netjes hebben gemaakt dan is dat mooi opgelost...

Slijtageplekken mogen gewoon niet zo snel of je er nu wel in gaat trouwen of niet :+
Vraag me wel af hoe hoe het zit met de veiligheid van dat pak als je nu al slijtageplekken hebt, wat als je er een keer afstuiterd (waar we niet vanuit gaan natuurlijk) heb je dan nog wel de bescherming die je zou mogen verwachten van een goed leren pak..?

Helaas kan ik je geen consumentenadvies geven, ga er vanuit dat je al een discussie met het winkelpersoneel hebt gevoerd ;) en mijn andere advies zal ik hier maar niet neerzetten ;) })


Discussie heb ik inderdaad al gehad, zowel telefonisch als in de zaak zelf maar ik kwam er niet uit. En nu ben ik ook niet zo n held in dit soort zaken.
 
Ik kan helaas geen foto maken want mn pak ligt nu nog bij de zaak.

Ik zal het proberen te omschrijven; op de naden is op sommige plaatsen (waar de knieen de tank raken, aan de achterzijde waar de jas over de broek valt en op mn linkerbeen aan de onderzijde) de laklaag van het leer. Je kijkt dus op een soort van suedeachtige onderlaag van het leer.
Dat is erg snel, ik heb een pak van rev'it wat ik al 3 jaar iedere zomer veel draag en waar nu pas dat soort plekjes uberhaupt een beetje beginnen te ontstaan..
 
Dat van die broek is klote zeg B| en ook balen dat de winkel niet meer moeite voor je wil doen bij Dainese...

Ik heb helaas geen enkel idee. Bij Rev'it had ik dezelfde soort klachten over de broek en kreeg ik zonder problemen een nieuwe broek.
 
Dat is erg snel, ik heb een pak van rev'it wat ik al 3 jaar iedere zomer veel draag en waar nu pas dat soort plekjes uberhaupt een beetje beginnen te ontstaan..


Mijn Revit pak is 6 jaar oud en die begint nu ook dat soort sporen te vertonen na intensief gebruik.
 
balen dit.
moet ook zeggen dat ik het van de desbetreffende motorzaak zeker niet netjes vind. Zij hadden de discussie met dainese aan moeten gaan.
Mijn vent heeft zijn pak 2x op laten sturen met de naden die los gingen en de verf die er af bladderde en bij de 2e keer is er een nieuw pak teruggekomen. Wel begint nu bij datzelfde pak alsnog de verf weer los te laten... lekkere kwaliteit...

Is het mogelijk een email te versturen naar dainese met het hele verhaal uitgelegd en de vraag of er niet toch een oplossing te vinden is? Even foto's bijvoegen met de datum en de bon. met daarbij de duidelijke vermelding dat dainese bekend staat als een kwaliteitsproduct, dat de prijs daar ook naar is en in dit geval de kwaliteit dus duidelijk niet! in tegenstelling tot wat jou verwachting is/was.

Mochten ze daar nog steeds niet op terugkomen dan zou ik hem over een tijdje, richting het einde van het seizoen nog een keer op laten sturen. Desnoods bij een andere motorzaak (dainese dealer) maar dan heb je wel kans dat je toch even zelf de verzendkosten moet betalen.
 
Mijn Revit pak is 6 jaar oud en die begint nu ook dat soort sporen te vertonen na intensief gebruik.
Dat bedoel ik maar, je hebt dus vergelijkings materiaal.... En waarom zou die broek van dainese niet aan dezelfde verwachtingen mogen voldoen als die broek van Rev'it?
 
balen dit.
moet ook zeggen dat ik het van de desbetreffende motorzaak zeker niet netjes vind. Zij hadden de discussie met dainese aan moeten gaan.
Mijn vent heeft zijn pak 2x op laten sturen met de naden die los gingen en de verf die er af bladderde en bij de 2e keer is er een nieuw pak teruggekomen. Wel begint nu bij datzelfde pak alsnog de verf weer los te laten... lekkere kwaliteit...

Is het mogelijk een email te versturen naar dainese met het hele verhaal uitgelegd en de vraag of er niet toch een oplossing te vinden is? Even foto's bijvoegen met de datum en de bon. met daarbij de duidelijke vermelding dat dainese bekend staat als een kwaliteitsproduct, dat de prijs daar ook naar is en in dit geval de kwaliteit dus duidelijk niet! in tegenstelling tot wat jou verwachting is/was.

Mochten ze daar nog steeds niet op terugkomen dan zou ik hem over een tijdje, richting het einde van het seizoen nog een keer op laten sturen. Desnoods bij een andere motorzaak (dainese dealer) maar dan heb je wel kans dat je toch even zelf de verzendkosten moet betalen.
Ook een mogelijkheid :Y
 
Het blijken dus slijtage plekken te zijn van het leer? Jij verwacht een kleurlaag op het leer die langer dan 2x dragen mee gaat.

De verkoper geeft niet thuis voor wat betreft deze klacht en zorgt niet voor herstel of vervanging van de broek. De verkoper dekt zich in door te zeggen dat de broek nog steeds de eigenschappen bezit die voor normaal gebruik nodig zijn.

Jij vindt blijkbaar het uiterlijk cq de kleurlaag van het leer ook belangrijk en nodig om de broek normaal te kunnen gebruiken.

Je kunt jezelf nu beroepen op non conformiteit en vervanging van de broek, herstel van de broek of ontbinding van de koopovereenkomst eisen.

De verkopende partij mag hierbij zelf bepalen welke optie gekozen wordt.

Ik wil je toch adviseren om dit uit handen te geven aan bijvoorbeeld je rechtsbijstand. Deze mensen zijn gespecialiseerd in dit soort zaken en jij wordt niet vrolijk van het oeverloze geouwehoer......
 
trouwens rechtsbijstand is niet zo gespecialiseerd...laatst nog een hele docu van geweest maar dat terzijde.

ben wel benieuwd naar dat afbladeren.
bij mijn pak begint nu naar 2 jaar alleen aan de onderkant van de jas bij de ritspunten de verf eraf te gaan, heel iets.

200 knaken pak en dainese lijkt me duurder dus mag je meer kwaliteit verwachten :P
 
@ Fubaar; het pak was rond de 650 euro dus daar verwacht ik wel bepaalde kwaliteit van ja.
 
Het blijken dus slijtage plekken te zijn van het leer? Jij verwacht een kleurlaag op het leer die langer dan 2x dragen mee gaat.

De verkoper geeft niet thuis voor wat betreft deze klacht en zorgt niet voor herstel of vervanging van de broek. De verkoper dekt zich in door te zeggen dat de broek nog steeds de eigenschappen bezit die voor normaal gebruik nodig zijn.

Jij vindt blijkbaar het uiterlijk cq de kleurlaag van het leer ook belangrijk en nodig om de broek normaal te kunnen gebruiken.

Je kunt jezelf nu beroepen op non conformiteit en vervanging van de broek, herstel van de broek of ontbinding van de koopovereenkomst eisen.

De verkopende partij mag hierbij zelf bepalen welke optie gekozen wordt.

Ik wil je toch adviseren om dit uit handen te geven aan bijvoorbeeld je rechtsbijstand. Deze mensen zijn gespecialiseerd in dit soort zaken en jij wordt niet vrolijk van het oeverloze geouwehoer......


:Y , maar vervanging of ontbinding zal waarschijnlijk lastig worden. Zie hieronder. Kan hier nog aan toevoegen dat eerste 6 maanden bewijslast bij de verkoper ligt. Verder voor TS nog een tip; kijk even op consuwijzer, staan ook voorbeeldbrieven op.


~[/quote]
rtikel 21
1
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a
aflevering van het ontbrekende;
b
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
4
Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
5
Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
6
Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens het nieuwe (hoewel, het is alweer een tijdje van kracht) Nederlandse consumentenrecht ligt de bewijslast, als er een probleem ontstaat, bij de leverancier (de verkoper, NIET de fabrikant).
De leverancier moet aantonen dat een probleem niet te wijten is aan een fabrieksfout.

In dit geval: je mag verwachten dat de kleurlaag op een nieuw pak niet na twee keer dragen gaat bladderen. Gebeurt dat wel, dan stel je de leverancier via een aangetekende brief aansprakelijk.
Reageert hij daar niet op, dan kun je de zaak aanhangig maken bij de betreffende geschillencommssie, mits je verkoper daarbij is aangesloten. Dat kost meestal een vastgelegd bedrag, vaak een paar tientjes.
Daarna, als de geschillencommissie een negatieve uitspraak doet of je leverancier is daar niet bij aangesloten, kun je naar een rechter stappen. Maar dat gaat (vaak veel) geld en tijd kosten.
 
Laatst bewerkt:
Voor de duidelijkheid mocht die er nog niet zijn jij hebt een deal met de verkoper van het pak en niet met de fabrikant voor jouw is het de verkoper die je aanspreekt dus en niet de fabrikant.
Hoe de verkoper dit verder oplost is aan hem daar heb jij totaal geen boodschap aan.

1. Stel hem nog 1 keer aansprakelijk zeg hem dat je een produkt hebt gekocht dat niet aan de verwachtingen voldoet en dat je een oplossing wilt die naar jouw zin is.

2. Laat je niet afschepen met een smoesje en wijs hem op het consumentenrecht waarin duidelijk aangegeven dat hij moet bewijzen dat jij iets fout gedaan hebt het eerste halfjaar en dat kan ie waarschijnlijk niet, wijs hem ook erop dat je wel meer verwacht van zo een duur pak.

3. Doe dit bij voorkeur in een drukke winkel (Zaterdag?), hebben ze over het algemeen een hekel aan.

4. mocht dit niet helpen dan inderdaad aangetekend schrijven en eventueel recht inschakelen .

Succes...
 
Ik ken t probleem.. Heb t zelfde gehad met slijtageplekken op mn pak (Alpinestars). Ook al na een paar x dragen. Pak is toen ook trug gegaan, al met al mn pak 2 mnd kwijt geweest en eindresultaat? De plekken waren een btje bijgestipt.. Antwoord van alpinestars was dat dit normaal was en geen reden was voor een ander pak, want zou hetzelfde mee gebeuren... Ging toen ook nie akkoord maar wat moet je dan? Kreeg van de verkoper wel een mededeling dat ik met een volgende aankoop korting kreeg, dus toch enig tegemoetkoming.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan