Arckira
MF veteraan
Omdat eigenlijk iedere MotoGP coureur wel een topic verdient, en ik deze Italiaan redelijk hoog aan sla plus dat hij sympathiek overkomt, heb ik besloten hem een topic te geven.
'Professional Dreamer. Life Lover. Bad Days Collector. Politically incorrect' - Danillo over zichzelf..
Danilo (Carlo) Petrucci werd geboren op 24 oktober 1990 in het Italiaanse Terni.
Petrucci begon met racen in 1998 op mini-trial en mini-cross motoren waarbij hij enkele nationale trofeeën veroverde. In 2006 ging hij wegracen in de CBR600 Cup waar hij het schopte tot beste rookie.
Zijn internationale carrière begon in 2007 in het Europees Superstock 600 kampioenschap, waar hij met een Yamaha reed en in drie races aan de start verscheen. Met 8 punten eindigde hij op de 27ste plaats in het algemeen klassement eindigde.
In 2008 wist hij twee keer poleposition te veroveren en werd hij uiteindelijk 7de in het klassement. Z'n eerste overwinning behaalde Petrucci tijdens de eerste race van het seizoen 2009 in Spanje. Met nog twee andere overwinningen en twee tweede plaatsen eindigde hij uiteindelijk aan het eind van het seizoen als 4de.
In 2010 volgde voor Petrucci de overstap naar het Europees kampioenschap Superstock 1000 en kwam uit op een Kawasaki. Zijn beste resultaat was een 5de plek in Italië. Het jaar daarop, in 2011, maakte Petrucci de overstap naar Ducati en wist vier keer te winnen en werd daarmee vice-kampioen (2de).
Danillo op de hoogste trede.
In 2012 maakte Petrucci dan de overstap naar het wereldkampioenschap wegrace om uit te komen in de MotoGP-klasse.
Petrucci kwam in het Ioda team waar hij een Claiming Rule Teams (CRT) machine reed, een eigenbouw Ioda chassis met een Aprilia RSV-4 motorblok. Het team switchte halverwege het seizoen naar een Suter chassis met BMW blok. Petrucci finishte 19de in het kampioenschap en 7de in de CRT klasse (27 ptn.).
Ook in 2013 ging het Ioda team verder met de Suter/BMW en werd er een tweede rijder gecontracteerd, Lukáš Pešek. Petrucci finishte 17de overall en 5de in de CRT klasse (26 ptn.).
Ja, dat was een smak!
Afgelopen seizoen (2014) bleef Petrucci bij Ioda maar werd het team wel weer teruggebracht tot één coureur en switchte men weer terug naar Aprilia. In de warm-up voor de Spaanse Grand Prix op Jerez liep Danillo echter een gebroken pols op. Hij werd voor twee GP's vervangen door Michel Fabrizio en kwam weer in actie tijdens de Dutch TT - Assen. Hij finishte in 2014 als 20ste overall en 5de in de Open class (17 ptn.).
Danillo dit seizoen in de pitbox van Pramac Ducati.
Op 1 Oktober 2014 werd bekend gemaakt dat Danillo Petrucci het Ioda team zou verlaten en zou toetreden tot Pramac Racing. Hij kreeg een 2-jarig contract, met ingang van het 2015 seizoen, en vervangt zijn landgenoot Andrea Iannone die bij het Ducati fabrieksteam werd ingelijfd.
Bij een nieuw seizoen hoort een nieuwe helm; the helmet, the man, the monkey..
'Professional Dreamer. Life Lover. Bad Days Collector. Politically incorrect' - Danillo over zichzelf..
Danilo (Carlo) Petrucci werd geboren op 24 oktober 1990 in het Italiaanse Terni.
Petrucci begon met racen in 1998 op mini-trial en mini-cross motoren waarbij hij enkele nationale trofeeën veroverde. In 2006 ging hij wegracen in de CBR600 Cup waar hij het schopte tot beste rookie.
Zijn internationale carrière begon in 2007 in het Europees Superstock 600 kampioenschap, waar hij met een Yamaha reed en in drie races aan de start verscheen. Met 8 punten eindigde hij op de 27ste plaats in het algemeen klassement eindigde.
In 2008 wist hij twee keer poleposition te veroveren en werd hij uiteindelijk 7de in het klassement. Z'n eerste overwinning behaalde Petrucci tijdens de eerste race van het seizoen 2009 in Spanje. Met nog twee andere overwinningen en twee tweede plaatsen eindigde hij uiteindelijk aan het eind van het seizoen als 4de.
In 2010 volgde voor Petrucci de overstap naar het Europees kampioenschap Superstock 1000 en kwam uit op een Kawasaki. Zijn beste resultaat was een 5de plek in Italië. Het jaar daarop, in 2011, maakte Petrucci de overstap naar Ducati en wist vier keer te winnen en werd daarmee vice-kampioen (2de).
Danillo op de hoogste trede.
In 2012 maakte Petrucci dan de overstap naar het wereldkampioenschap wegrace om uit te komen in de MotoGP-klasse.
Petrucci kwam in het Ioda team waar hij een Claiming Rule Teams (CRT) machine reed, een eigenbouw Ioda chassis met een Aprilia RSV-4 motorblok. Het team switchte halverwege het seizoen naar een Suter chassis met BMW blok. Petrucci finishte 19de in het kampioenschap en 7de in de CRT klasse (27 ptn.).
Ook in 2013 ging het Ioda team verder met de Suter/BMW en werd er een tweede rijder gecontracteerd, Lukáš Pešek. Petrucci finishte 17de overall en 5de in de CRT klasse (26 ptn.).
Ja, dat was een smak!
Afgelopen seizoen (2014) bleef Petrucci bij Ioda maar werd het team wel weer teruggebracht tot één coureur en switchte men weer terug naar Aprilia. In de warm-up voor de Spaanse Grand Prix op Jerez liep Danillo echter een gebroken pols op. Hij werd voor twee GP's vervangen door Michel Fabrizio en kwam weer in actie tijdens de Dutch TT - Assen. Hij finishte in 2014 als 20ste overall en 5de in de Open class (17 ptn.).
Danillo dit seizoen in de pitbox van Pramac Ducati.
Op 1 Oktober 2014 werd bekend gemaakt dat Danillo Petrucci het Ioda team zou verlaten en zou toetreden tot Pramac Racing. Hij kreeg een 2-jarig contract, met ingang van het 2015 seizoen, en vervangt zijn landgenoot Andrea Iannone die bij het Ducati fabrieksteam werd ingelijfd.
Bij een nieuw seizoen hoort een nieuwe helm; the helmet, the man, the monkey..
Laatst bewerkt: