db-killer

Bolski

Moderator
Crew
Donateur
29 okt 2003
59.732
3
www.bolski.nl
#26
Nogmaals; Het waarnemen van onnodig geluid op basis van het gehoord van een agent kan nooit een goede constatering zijn. Immers het is een oor van een persoon en dat verschilt per persoon wat de beleving is.
Voor onnodig geluid is toch echt geen meting nodig hoor. Je brengt het eea alsof het feiten zijn, maar beter zet je er even bij dat je dit vermoedt / denkt / logisch vindt etc. Want je brult toch wel wat onwaarheden.
 

Bolski

Moderator
Crew
Donateur
29 okt 2003
59.732
3
www.bolski.nl
#27
Ik verander niet van mening : Een agent kan en mag niet beoordelen op zijn eigen gehoor dat er teveel lawaai geproduceerd wordt. Dat moet ter plekke gemeten worden punt.

Een agent die een bekeuring wil geven voor het overschrijden van de geluidsnorm moet de benodigde apparatuur bij zich hebben om dat goed te kunnen vaststellen. Dat kan geen mens op gehoor betrouwbaar doen.
Joh, probeer het uit en open er een topic over.
Het zijn ook vaak die agenten, die even willen laten weten dat zij boven de wet staan, gewoon omdat het kan. Van die ambtenaren die je dag even willen verpesten. Agentje spelen.
Ben jij dat, Calimero?
Politie is al schaars als je ze echt nodig hebt. Ze kunnen zich beter bezig houden met belangrijkere zaken dan uitlaten controleren.
Als iedereen zou zorgt dat agenten zich niet meer met geneuzel bezig hoeven te houden, dan kunnen ze zich lekker richten op boeven vangen.

Er is altijd iets belangrijkers te bedenken. Als ze met jouw motordiefstal bezig zijn, zouden ze zich ook met iets belangrijkers kunnen bezighouden. Drugshandel bijvoorbeeld, dus laten we ze maar stoppen met diefstallen oplossen. Kunnen ze meer aandacht geven aan drugsdelicten. Oh nee, kindermishandeling is eigenlijk nog belangrijker. Dus ze moeten zich niet bezighouden met drugsbestrijding. Volledig richten op het aanpakken van kindermishandeling dus. Of zijn er nog belangrijkere zaken?
 

dolorfin

MF veteraan
29 sep 2007
2.736
12
#28
Voor onnodig geluid is toch echt geen meting nodig hoor. Je brengt het eea alsof het feiten zijn, maar beter zet je er even bij dat je dit vermoedt / denkt / logisch vindt etc. Want je brult toch wel wat onwaarheden.
met onnodig geluid doel je dan op het onzinnig staan te gassen?
dus hengelen aan het gas zonder enig nut anders dan lawaai maken?
ik kan me voorstellen dat men daar geen meting voor nodig is.
ik kan me ook voorstellen dat voor het constateren of een uitlaat aan de type goedkeuring voldoet wel een meting noodzakelijk is?
 

Beekberger

MF veteraan
12 mei 2010
1.762
0
Raad eens.
#29
ik kan me ook voorstellen dat voor het constateren of een uitlaat aan de type goedkeuring voldoet wel een meting noodzakelijk is?
Als het de originele uitlaat (af fabriek) is en ook nog heel, is daar een typegoedkeuring voor de hele motorfiets voor afgegeven. Dan hoeft de politie niet te meten.
Als het een aftermarket uitlaat is en voorzien van een E-keur (in originele staat dus met DB-killer) dan is daar dus een europese typegoedkeuring (die E-keur) voor afgegeven.
Er hoeft in de hierboven genoemde gevallen niet opnieuw voor die specifieke uitlaat een meting plaats te vinden. Maar als er iets veranderd is aan de type goedgekeurde uitlaat, ja dan ....
Tot die tijd heb je met een typegoedgekeurde uitlaat niets te vrezen. Daar is die typegoedkeuring nou juist voor. Als jij thuis wat in elkaar schroeft zit daar geen E-keur op en kan men alleen door meten constateren of de uitlaat voldoet aan de geluidseisen (en alle andere voorschriften).
 
Laatst bewerkt:
13 okt 2012
108
0
30
Horn
#30
met onnodig geluid doel je dan op het onzinnig staan te gassen?
dus hengelen aan het gas zonder enig nut anders dan lawaai maken?
ik kan me voorstellen dat men daar geen meting voor nodig is.
ik kan me ook voorstellen dat voor het constateren of een uitlaat aan de type goedkeuring voldoet wel een meting noodzakelijk is?
Als jij rijd zonder je DB-killer. Dan maakt je motor meer geluid dan als je hem erin hebt zitten. Daar moet je het mee eens zijn toch? Daar is ook geen meting voor nodig. Als je die DB-killer erin had laten zitten kwam er minder geluid uit je uitlaat, het geluid wat er zonder uitkomt is dus onnodig.

Wil een agent je een bekeuring geven voor het produceren van te veel geluid, dan zal dat gemeten moeten worden. Dat hoeft helemaal niet op straat. Je motor kan dan gewoon even mee naar het bureau (of op welke plek ze die gecontroleerde metingen uitvoeren).
 

edkedk

MF veteraan
16 okt 2007
1.553
0
#31
Precies. De constatering op gehoor deugt van geen kant. Er moet gewoon met de juiste benodigde apparatuur gemeten worden. Dus of je mag doorrijden als ze ter plekke die apparatuur niet bij zich hebben, of mee naar bet bureau waar ze wel kunnen meten.

We hebben het hier dus niet over het express lawaai veroorzaken, maar controleren of de uitlaat boven de toegestane geluidsnorm komt.
 
Laatst bewerkt:
8 okt 2004
10.919
24
59
nijmegen
#32
Ja, maar zo werkt het nu eenmaal, een agent mag al zijn kennis op gehoor en op zijn zicht en ervaring beslissen, zou lekker zijn dat oom Agent voor alles wat hij doet een meter of tester of wetboek(?) bij hem moet hebben.

politie houd tassen dief aan, heeft u dat ook op film? :P
Bullshit..
Ik werd ooit aangehouden ( met 2 collega motorrijders) met een open uitlaat, en werd op basis van gehoor van de agent verbaliseerd, EN de demper werd in beslag genomen....

2 van ons hebben het voor laten komen, de derde heeft betaald en geaccepteerd...

Even de rechter uitgelegd hoe een geluidsmeting te werk gaat, en dat dit officieel alleen ( toen iig) op vliegveld lelystad kon gebeuren, en de rechter ging daar in mee, dus vrijspraak EN teruggave van de dempers
 

Bolski

Moderator
Crew
Donateur
29 okt 2003
59.732
3
www.bolski.nl
#33
Precies. De constatering op gehoor deugt van geen kant. Er moet gewoon met de juiste benodigde apparatuur gemeten worden. Dus of je mag doorrijden als ze ter plekke die apparatuur niet bij zich hebben, of mee naar bet bureau waar ze wel kunnen meten.

We hebben het hier dus niet over het express lawaai veroorzaken, maar controleren of de uitlaat boven de toegestane geluidsnorm komt.
Je begint het te snappen. We hadden het over onnodig geluid veroorzaken, daar is geen meting voor nodig.
 
22 nov 2017
176
0
29
Den Haag
#34
Ja, Oma, ik weet het, ouwe topic...
Maar goed, blijft dat ik vragen heb over dB-killers...

Ik hoor veel gepraat over dB-killer op dit moment (ik neem aan omdat de Politie in R'dam heeft aangekondigd dat ze hierop gaan controleren?)...

Maar ik weet eigenlijk niet eens hoe ik erachter kan komen of ik er een heb of niet...
Ik bedoel, mijn motor maakt geluid, een mooi geluid, maar om nou te weten of meer of niet is dan het met dB-killer zou zijn, geen idee! Is het iets wat je zo maar kunt zien?

En, stel dat ik het niet heb en het wel laat plaatsen (of zelf doe als dat niet zo'n ingewikkelde klus is..), zal het wel effect moeten hebben op het geluid, dat snap ik, maar zal het ook een effect hebben op het vermogen of de werking van de motor? Want ik heb het idee dat het iets is wat de uitlaat gedeeltelijk verstopt (of de doorlaat verkleint), dus ergens verwacht ik dat het meer doet dan alléén het geluid dempen... Maar aan de andere kant, ik heb zeer weinig verstand van dat soort dingen...
 

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
5.476
6
52
Nieuw-Buinen
#35
Is dit een serieuze vraag?
Kijk gewoon in je uitlaat. Als het lijkt of er een pijp extra inzit (dus net of je een dubbelwandige pijp hebt), dan heb je ééntje.
Zie foto. De binnenste pijp is de DB killer; doorgaans met een moertje of popnagel aan de buitenkant vastgezet.
 
Laatst bewerkt:

Rik60NL

Kawasaki Versys
5 mei 2003
5.631
40
58
Het Groene Hart
versys.rikmerle.nl
#36
Ik verander niet van mening : Een agent kan en mag niet beoordelen op zijn eigen gehoor dat er teveel lawaai geproduceerd wordt. Dat moet ter plekke gemeten worden punt.

Een agent die een bekeuring wil geven voor het overschrijden van de geluidsnorm moet de benodigde apparatuur bij zich hebben om dat goed te kunnen vaststellen. Dat kan geen mens op gehoor betrouwbaar doen.

Verder heeft een luidere uitlaat helemaal niks maar dan ook niks met gevaarsetting te maken. Het is voor jou als motorrijder veel veiliger om meer herrie uit de uitlaat te hebben. Dus het wordt er niet onveiliger door op de weg. Dus zou het erg vergezocht vinden als een modale overtreder van de geluidsnorm een prent hiervoor krijgt.
Het is pas wetenschappelijk aan te tonen of de geluidsnorm wordt overschreden door ter plaatse een technische meting te doen anders kan het niet (andere omgeving, je weet niet hoe ze testen etc..)

Het zijn ook vaak die agenten, die even willen laten weten dat zij boven de wet staan, gewoon omdat het kan. Van die ambtenaren die je dag even willen verpesten. Agentje spelen.

Politie is al schaars als je ze echt nodig hebt. Ze kunnen zich beter bezig houden met belangrijkere zaken dan uitlaten controleren.
Sorry dat ik het zeg maar mensen zoals jij zorgen voor afsluiting van mooie plekjes.
Je mag niet met meer geluid rijden dan is toegestaan voor jouw motor, klaar. :')
 
8 okt 2004
10.919
24
59
nijmegen
#37
Sorry dat ik het zeg maar mensen zoals jij zorgen voor afsluiting van mooie plekjes.
Je mag niet met meer geluid rijden dan is toegestaan voor jouw motor, klaar. :')
en jij denkt dat als we straks allemaal electrisch rijden zonder dat we dan gehoord worden , we plotseling weer over dijkjes mogen rijden.....

Besef je wel hoeveel gevaar DAT met zich meebrengt, als een argeloze fietser van een jaar of 60 met plotseling wordt voorbijgezoefd door een motor die ze niet aan hebben horen komen
 

Rik60NL

Kawasaki Versys
5 mei 2003
5.631
40
58
Het Groene Hart
versys.rikmerle.nl
#38
en jij denkt dat als we straks allemaal electrisch rijden zonder dat we dan gehoord worden , we plotseling weer over dijkjes mogen rijden.....
Nee. :)

Besef je wel hoeveel gevaar DAT met zich meebrengt, als een argeloze fietser van een jaar of 60 met plotseling wordt voorbijgezoefd door een motor die ze niet aan hebben horen komen
Ja maar daarvoor heb je ogen gekregen. ;)

Deze discussie lijkt op DEZE en bevat veel dezelfde smoesjes. 8-)
 
Laatst bewerkt:
22 nov 2017
176
0
29
Den Haag
#39
Is dit een serieuze vraag?
Kijk gewoon in je uitlaat. Als het lijkt of er een pijp extra inzit (dus net of je een dubbelwandige pijp hebt), dan heb je ééntje.
Zie foto. De binnenste pijp is de DB killer; doorgaans met een moertje of popnagel aan de buitenkant vastgezet.
Het was een serieuze vraag... Ik had letterlijk geen idee hoe een dB-killer eruit ziet en waar het in de uitlaat komt... En Google gaf mij alléén plaatjes van losse dB killer waarmee ik vrij weinig kon...

Met jouw reactie en foto wel, dus, bedankt!
 

Dutch

MF veteraan
Donateur
5 mrt 2003
7.625
2
Boxmeer
www.motorbazaar.nl
#40
Maar ik weet eigenlijk niet eens hoe ik erachter kan komen of ik er een heb of niet...
Ik bedoel, mijn motor maakt geluid, een mooi geluid, maar om nou te weten of meer of niet is dan het met dB-killer zou zijn, geen idee! Is het iets wat je zo maar kunt zien?
Even in je vorige berichten gespiekt en kwam deze tegen:

Zo te zien heb jij een sportdemper zonder db-killer erin.
En kentekenplaat blurren heeft weinig zin als je ook foto's met volledig kenteken op het www hebt staan :+

Deze demper zie je het "dubbelwandige" in het eindpijpje, daar zit wél een db-killer in:



En dan zijn er ook nog dempers zoals de originele die geen uitneembare db-killer hebben. Maar als je zegt dat het een demper zonder db-killer is flipt de hele geluidsmaffia dus kun je beter zeggen dat dat dempers met vaste db-killers zijn ;)
 

JBi

MF veteraan
24 jan 2012
2.675
6
Nederland
#41
Zit voor m'n TDM nu ook te kijken naar DB-killers, met de Hawk vond ik een open pijp nog wel kunnen maar de TDM zit echt tegen het asociale aan qua geluid. Het klinkt op zich wel lekker maar echt iedereen kijkt om, waarschijnlijk met de gedachte een dikke stukgatie te zien i.p.v. een groene ouwe lullen fiets. :9

Kan alleen nog niet echt iets vinden, wil m'n Lasers wel het liefst behouden..
 

Coert65

MF veteraan
Donateur
22 apr 2015
3.858
55
53
Puttershoek
#42
Zit voor m'n TDM nu ook te kijken naar DB-killers, met de Hawk vond ik een open pijp nog wel kunnen maar de TDM zit echt tegen het asociale aan qua geluid. Het klinkt op zich wel lekker maar echt iedereen kijkt om, waarschijnlijk met de gedachte een dikke stukgatie te zien i.p.v. een groene ouwe lullen fiets. :9

Kan alleen nog niet echt iets vinden, wil m'n Lasers wel het liefst behouden..
Heb je het al eens bij Mile pajic gevraagt?

Pajic R&D - Uitlaatspecialist en motortuning

Is een voormalige collega van me toen ik nog bij Laser werkte. Die kan je vast wel verder helpen met je dB-killers. :Y
 

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
9.746
34
#45
Ik heb zelf geen DB killer in mijn Suzuki zitten, maar mijn katalysator dempt enorm (dat was bij mijn Honda weer helemaal niet het geval).
Deze motor pruttelt dan ook meer dan dat die bromt (maar ik vind het wel best).

Ga ik gassen dan komt de inlaat er toch bovenuit en dan hebben wij herrie. Dit kan ik dus "aan" en "uit" zetten dmv de gashendel.

Mijn vorige, bijna zelfde type, had geen katalysator en die had wel z'n typische "open uitlaat" geluid.

Mensen (andere motorrijders) kijken nu (voor mijn gevoel) verbaast wanneer ik weg rij bij het stoplicht, omdat het ding pruttelt in plaats van bromt. _O-

Nu heeft deze Soes best een lekker blok \ inlaatgeluid dus dat is mooi.

Er reed er van de week eenzelfde voorbij op de snelweg. Die hoorde ik achter mij en voor mij. Die had dus geen katalysator er tussen gezien de windruis er zelfs niet tegen op kon.
 
Laatst bewerkt:
13 sep 2017
160
1
31
#46
Dag iedereen,

er is mij enorm veel onduidelijkheid omtrent de db-killer. Mag je zonder een db-killer rijden?
Doe het zo. Haal die db-killer los. Geef jouw motor aan een vriend van jou en laat hem de hele dag door in hoge toeren langs je huis rijden terwijl jij er zit. In de avond vraag jezelf nogmaals of je wel of niet zonder db-killer mag rijden.
 
13 sep 2017
160
1
31
#47
Er reed er van de week eenzelfde voorbij op de snelweg. Die hoorde ik achter mij en voor mij. Die had dus geen katalysator er tussen gezien de windruis er zelfs niet tegen op kon.
Maar kan je me iets eventjes toelichten? Waarom o waarom in godsnaam moet ik die gast horen? Is hij VIP dat ik per se wil weten waneer hij vertrekt en thuis komt? De tragedie van die Rossi wannabe's met compensatie gedrag is dat hun brommers vaak zelfs voor het circuit illegaal zijn.
 

MotorZeeRob

Die hard MF'er
17 mei 2017
589
2
50
#48
Maar kan je me iets eventjes toelichten? Waarom o waarom in godsnaam moet ik die gast horen? Is hij VIP dat ik per se wil weten waneer hij vertrekt en thuis komt? De tragedie van die Rossi wannabe's met compensatie gedrag is dat hun brommers vaak zelfs voor het circuit illegaal zijn.
Ik reed vorige week door de Botlektunnel en er kwam toen ook zo'n geestelijk minder valide motorrijder voorbij.

Zelfs met mijn maatwerk gehoorbescherming in deed het alsnog zeer aan mijn oren toen hij voorbij kwam. :r

Ik geloof nooit dat hij op het circuit wordt toegelaten. |(

Zelf hoort hij er waarschijnlijk bijna niets meer van wegens een gehoorbescherming. :z
 

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
9.746
34
#50
Maar kan je me iets eventjes toelichten? Waarom o waarom in godsnaam moet ik die gast horen? Is hij VIP dat ik per se wil weten waneer hij vertrekt en thuis komt? De tragedie van die Rossi wannabe's met compensatie gedrag is dat hun brommers vaak zelfs voor het circuit illegaal zijn.
Hoe moet ik dat nou weten? :?

Ik vraag volgende keer wel ff of die stopt op de vluchtstrook mocht ik hem nog eens tegenkomen op de 35 km snelweg die ik smorgens naar mijn werk rij zodat ik aan hem kan vragen waarom jij hem moet horen. :+
 
Laatst bewerkt: