De andere kant van het verhaal

fotoserver

Rookie
9 sep 2003
21
0
Epe
Beste mensen,

vanavond is er door enkele betrokkenen van het ongeval op de A28 in het gastenboek van de fotoserver een zeer aangrijpende ingezonden brief geplaatst.

Bijna alle media beticht de bestuurder van de chevrolet met paardentrailer van de oorzaak van het ongeval. Wij hebben in ons verhaal dit nooit overgenomen omdat wij terplaatse een hele andere versie te horen kregen en zelf zagen. De inzenders hebben wij toegezegd om er zoveel mogelijk rugbaarheid aan te geven.

Ik wil jullie vriendelijk verzoeken indien dit in jullie mogelijkheden ligt om deze mensen in ieder een kans te geven om ook hun kant van het verhaal te laten horen en hun ingezonden brief over te nemen.
Alles in het leven bestaat uit hoor en wederhoor. het is daarom wel verstandig om bij eventuele plaatsing er bij te zetten dat het gaat om een ingezonden brief.

Alvast bedankt. De tekst van de brief vind je op www.fotoserver.nl in het gastenboek.
Op verzoek wil ik jullie deze ook wel toe mailen. Maar knippen en plakken werkt het makkelijkst.

Met vriendelijke groet,
Maurice Schalker (webmaster/fotograaf www.fotoserver.nl)
 
ctrl-c, ctrl-v

Gepost op: 10-Sep-2003 at 08:23:12 PM | (Verwijder)
Hoe heeft u ons gevonden: Anders
gepost door: karin den hartog
Opmerking:
Ingezonden brief,

Zeer geschokt zijn wij door het feit dat wij nu de schuld krijgen in alle kranten over het ernstige ongeval op de A 28 bij Zwolle!Wij zijn de bestuurder en inzittende van de Chevrolet met de paardentrailer.
Nu ons verhaal wat tevens het juiste verhaal is in het politie rapport;
In zeer dichte mist zien wij enkel en alleen remlichten waardoor wij een noodstop moeten maken omdat er al een groene vrachtauto twee personen auto’s en diverse motoren over de weg verspreid liggen.Het lukt ons wonder boven wonder een stop te maken zonder iets of iemand te raken.Op dat moment zien wij het paard op de camera die in de trailer is bevestigd onderuit gaan dus dit is het moment dat we met drie mensen uit de auto springen om het paard te gaan helpen op dat moment dringt ook tot ons door wat er achter ons allemaal nog kan gebeuren dus een van ons rent de snelweg op (eerst de middenberm) en vervolgens de vluchtstrook en probeert met handgebaren het verkeer duidelijk te maken te stoppen.Helaas dachten meer mensen eerst “kijk nou een gek op de weg”dan dat ze bedachten te stoppen.Kort daarna duiken twee motorrijders vol in onze trailer waardoor onze auto met trailer een meter of twee vooruit werd geduwd en onze goedgekeurde trekhaak afbrak,de trailer nog een kwart draai maakt waardoor het paard een salto in de trailer maakt. Wij willen er de nadruk op leggen dat deze motorrijders zeker niet te hard reden!Meteen hierna boorde de zwarte auto zich onder de vrachtauto en een witte auto schoot rechts langs al het geweld waar ook al motoren en mensen lagen. Deze bestuurder kon nog net zijn auto in de greppel parkeren i.p.v over een motor of berijder heen te rijden.Op dat moment vloog de zwarte auto in brand en heeft de bestuurder van de Chevrolet besloten zijn auto aan de kant te zetten en zijn brandblusser uit de auto te rukken .Op het moment dat hij daar aankomt, zitten er nog twee personen in deze auto het lukt hem er een uit te halen maar de andere zit ernstig vast waardoor het onmogelijk is hem te bevrijden. Inmiddels zijn dan de vlammen al over het gezicht van deze persoon aan het spoken en na drie brandblussers leeg te hebben gespoten blijkt dat er maar weinig mensen deze blussers in hun auto hebben!waardoor het vuur niet uit te krijgen is.De mensen op de naastgelegen boerderij waren inmiddels ook wakker geschrokken door het geweld en kwamen met een tuinslang aanrennen waardoor het lukte de brand te blussen en deze inzittende in leven te houden.Vanaf dat moment kwam de hulp zeer goed op gang en bleek dat een van de motorrijder die zich in onze trailer had geboord helaas op slag dood was en de andere man zeer ernstig gewond was, toen wij niks meer konden doen en weg moesten van de hulpverleners zijn we pas gaan kijken of ons paard nog in leven was.Gelukkig zag dat er redelijk uit maar geloof ons als we zeggen dat het zo vreselijk is om zoveel leed bij elkaar te zien en dat je probeert te redden wat je redden kan en het je niet lukt.Het woord trauma leer je ook pas kennen als jezelf ooit in zulk geweld terecht komt en om dan vervolgens in alle journaals en kranten te horen en lezen dat de trailer het veroorzaakt heeft met daarbij een of ander lulverhaal over borgpennen.Dat laatste komt echt heel hard aan en wij hopen dan ook dat alle kranten het echte verhaal willen plaatsen. Hierbij willen wij alle betrokkenen,hulpverleners en omstanders ook bedanken voor alle hulp en sterkte wensen met de verwerking en zeker met name de familie van de overledenen alle sterkte toewensen met dit grote verlies.

Stefan,Sanne,Madeleine,Marion en Karin.
 
[off-topic]
Ik snap niet dat je voor je hobby hier foto's van kan maken, ik heb net op de link geklikt en ik kan me niet voorstellen dat ik foto's sta te maken bij zo'n aanblik
Deze foto kunt u digitaal laten afdrukken etc. :r
[/off-topic]
 
[off-topic]
Ik snap niet dat je voor je hobby hier foto's van kan maken, ik heb net op de link geklikt en ik kan me niet voorstellen dat ik foto's sta te maken bij zo'n aanblik
[/off-topic]
even verderop vele complimenten voor de site :?

ik hoop dat de mensen van de ingezonden brief alles nu beter kunnen verwerken. en natuurlijk alle verdere betrokkenen.
het blijft een verschrikkelijk ongeluk '(
 
het drukt je wel met je neus op de feiten hoe gevaarlijk mist kan zijn...


en dat verhaal van mevr den hartog klinkt toch best aangrijpend...
 
Ik heb het niet gevolgd in de kranten of op het nieuws. Eigenlijk heb ik een hekel aan deze media omdat er veel te vaak een verkeerd beeld wordt geschept in het sensatie voordeel voor die media.

Maar ik kan me dit verhaal indenken. Het lijkt me vreselijk en er zijn geen schuldigen denk ik. Helaas zijn er dingen misgegaan...

Veel sterkte! '(
 
jezus...............................................................dit sucks................
 
Op woensdag 10 september 2003 23:13 schreef Sander het volgende:even verderop vele complimenten voor de site :?

Heb je het tegen mij :? kan me niets herinneren van complimenten
 
Lijkt me 1 van de weinige dingen waarvan een motorrijder niet snel beschuldigd zal woorden: het veroorzaken van een kettingbotsing.
 
Rillingen over mijn rug. Angst, paniek, machteloosheid, pijn en verdriet, heel veel verdriet.....

Een ieder die hier bij betrokken is, op wat voor manier dan ook, heel veel sterkte toegewenst.... '(
 
het is al vervelend om mee te maken (understatement) maar nog vervelender als mensen die er niets van weten er nog een draai aan geven ...
moet zeggen dat ik het wel errug netjes vind van Karin om hun ervaringen op deze wijze te verwoorden ! het komt me in ieder geval niet 'gekleurd' over ...
bij deze iig sterkte aan alle betrokkenen !
 
Hoorde het zondag ochtend van drie motorrijders die tussen de wrakstukken heen moesten slalomen.
Deze mannen waren zeer geschrokken van wat ze daar hadden gezien, ze zagen wit rond de neus.
Zet je wel aan het denken he?
Ben toch met een ander gevoel naar huis gereden s'avonds.
volgend jaar maar weer op zaterdag vertrekken en overnachten.
hopelijk gaat het met alle betrokkenen weer wat beter en kunnen ze het trauma een beetje verwerken

Veel sterkte Jeroen
 
Op woensdag 10 september 2003 23:10 schreef Johan het volgende:
[off-topic]
Ik snap niet dat je voor je hobby hier foto's van kan maken, ik heb net op de link geklikt en ik kan me niet voorstellen dat ik foto's sta te maken bij zo'n aanblik[/off-topic]

Die discusie was al gevoerd en daar gaat het helemaal niet over. Hoe je ook over mij denkt m.b.t. tot de foto's was ik dus wel een van de zeer weinige die wel het juiste verhaal heeft geschreven !!!! HOEZO Ramptoeristen ?? Waar we zovaak voor worden uitgemaakt.
Die discussie over de foto's wil ik graag een andere keer met je voeren. Ik vond momenteel het verhaal van Karin ff iets belangrijker.

AAN ALLEN: Excusses dat ik zelf niet geknipt en geplakt heb maar wist niet of je zoveel tekst tegelijk mocht posten. was inderdaad handiger geweest. Maar een nadeel is dat het e-mail adres van Karin nu ontbreekt
 
zo zie je maar.....niet te snel oordelen.....

die foto's en verhalen zijn zeer aangrijpend. Goed van Karin dat ze alsnog zo'n gedetaileerde beschrijving op papier heeft gezet. Ik kan me goed voorstellen dat ze de opgeblaasde mediaverhalen graag wilt weerleggen! Ik wens alle betrokkenen veel sterkte met het verwerken van dit verlies / deze ervaring.....
 
Laat ik vooropstellen dat iedere verkeersdode, door welke oorzaak ook, er een te veel is. Maar ik ga mij niet mengen in schuld of onschuld, of leed en verschrikking van ongevallen waarbij ik zelf niet, al dan niet middellijk, bij betrokken ben of uit ander hoofde binding mee heb.

Het leed van een ander, hoe erg ook, is niet hetzelfde als mijn leed. Ik hoef het ook niet te verwerken. Stukjes in kranten, die veelal bol staan van sensatie en ongefundeerde beschuldigingen of speculaties, laat ik ook voor wat ze zijn en lees ze meestal niet of vluchtig.

Een ongeluk zit in een klein hoekje, hoe vaak maak je zelf niet mee dat door verkeersfouten van jezelf en van anderen een bijna ongeluk ontstaat, dat door reageren van de ander wordt opgelost. Bijna iedere dag zijn er in het verkeer doden of (zwaar)gewonden, en toch blijf ik doorrijden. Als je je te zeer het leed van die anderen aantrekt en overdenkt wat er allemaal kan gebeuren, dan durf je niet meer. Gelukkig trek je je het leed van de wereld niet aan en scherm je jezelf af, daardoor kun je blijven functioneren.

Hoe erg dit voor de betrokkenen ook is, voor mij persoonlijk is het ver van mijn bed. Ik heb het niet meegemaakt.
 
Hee Panrijder,

Niemand vraagt je ook om medeleven of iets dergelijks. Er werd alleen gevraagd om, als dit in je mogelijkheden lag, om het leed van een ander iets te verzachten.
Als je je afsluit voor de hele buitenwereld kun je naar mijn mening absoluut niet functioneren maar ben je meer een robot.
Ik hoop voor jou dat je zelf nooit iets overkomt waarbij een ander je misschien zou kunnen helpen en er dezelfde gedachtegang op na houdt die jij er op na houdt.
 
Hee Panrijder,

Niemand vraagt je ook om medeleven of iets dergelijks. Er werd alleen gevraagd om, als dit in je mogelijkheden lag, om het leed van een ander iets te verzachten.
Als je je afsluit voor de hele buitenwereld kun je naar mijn mening absoluut niet functioneren maar ben je meer een robot.
Ik hoop voor jou dat je zelf nooit iets overkomt waarbij een ander je misschien zou kunnen helpen en er dezelfde gedachtegang op na houdt die jij er op na houdt.
Wellicht kom ik laat op de avond niet goed over. Ik heb het niet over het verzachten van leed of het daadwerkelijk helpen om leed te verminderen. Dat kan dus alleen als je betrokken bent. Ik zeg alleen dat leed dat ver van mij afstaat mij (gevoelsmatig) niet raakt. Ik zeg ook niet dat je je afsluit voor de gehele buitenwereld. Volgens mij lees en suggereer je meer dan er staat, zoals pers vaak eigen is.
 
Ja kom maar weer met de kritiek over de pers etc...
Is allemaal weer lekker kort door de bocht.

Als dat is wat je bedoelt heb ik je inderdaad verkeerd begrepen. Dat is het fucking verneukeratiefe van email, chat etc. Je leest vaak iets anders dan dat er daadwerkelijk wordt bedoelt.

sorry. Of mag je dat woord hier niet gebruiken. kom het namelijk erg weinig tegen
 
Ik heb het niet gevolgd in de kranten of op het nieuws. Eigenlijk heb ik een hekel aan deze media omdat er veel te vaak een verkeerd beeld wordt geschept in het sensatie voordeel voor die media.

Maar ik kan me dit verhaal indenken. Het lijkt me vreselijk en er zijn geen schuldigen denk ik. Helaas zijn er dingen misgegaan...

Veel sterkte! '(


Agrees... :(

Samenloop van omstandigheden helaas... ;(

Veel sterkte aan alle betrokkenen.
 
Hee Panrijder,

Niemand vraagt je ook om medeleven of iets dergelijks. Er werd alleen gevraagd om, als dit in je mogelijkheden lag, om het leed van een ander iets te verzachten.
Als je je afsluit voor de hele buitenwereld kun je naar mijn mening absoluut niet functioneren maar ben je meer een robot.
Ik hoop voor jou dat je zelf nooit iets overkomt waarbij een ander je misschien zou kunnen helpen en er dezelfde gedachtegang op na houdt die jij er op na houdt.
Ik denk dat Panrider gelijk heeft in dat je je niet ieder ongeval aan kunt trekken dat er gebeurt. Als je dat doet heb je geen leven meer. Bovendien kom je dan vrijwel niet meer aan jezelf toe, gezien het grote aantal ongelukken dat er gebeurt. Dit is ook (één van) de reden(en) dat we hier in principe de regel hanteren dat we geen topics toestaan over ongelukken waar je niet zelf (of een bekende) bij betrokken bent geweest.

Echter, dit ongeval hebben veel MF'ers van relatief dichtbij gezien of iig de gevolgen daarvan ondervonden. Verder is het zo dat we, zeker hier op MF, gauw geneigd zijn om de schuld van ongevallen bij automobilisten neer te leggen. Dit is vaak terecht, aangezien een zeer groot deel van de ongevallen waarbij zowel auto's als motoren betrokken zijn, veroorzaakt worden door onoplettendheid of nalatigheid van de automobilist. Vaak, en zeker als er bekenden bij betrokken zijn, wordt er hier (ook door mij) dan keihard geoordeelt over de betrokken automobilist. Zo ook bij dit ongeval (mede door de draai die de media aan het geheel gegeven hebben).

Om de hierboven genoemde redenen heb ik het topic dan ook laten staan. Ik denk (uitgaande van een oprechte inhoud van de geplaatste brief) dat het een goede zaak is om dan ook eens de andere kant van het verhaal hier te belichten.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat we ons te vaak schuldig maken aan het snel wijzen met het vingertje. zolang de uitslag van de VOA (Verkeers Ongevallen Analyse) nog niet bekend is moeten we het doen met de "getuigeverklaringen" Ik als niet biker heb ook gauw een oordel klaar als je van beide kanten weereens voorbij wordt gesuist door motoren.
Ik zelf kreeg ook direct de volle laag hier op het forum en diende van repliek. Ik probeer ook altijd in mijn verslaggeving een objectief oordeel te vormen van wat er gebeurt is en probeer dat mede te ondersteunen door de foto's. Bij twijfel beperken wij ons meestal tot alleen de feiten.

In ieder geval bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om mijn verweer te lezen en om het verhaal van Karin te lezen.

Oordelen kan altijd nog !
 
Laatst bewerkt:
Ik zelf kreeg ook direct de volle laag hier op het forum en diende van repliek. Ik probeer ook altijd in mijn verslaggeving een objectief oordeel te vormen van wat er gebeurt is en probeer dat mede te ondersteunen door de foto's. Bij twijfel beperken wij ons meestal tot alleen de feiten.

Bij twijfel beperken wij ons meestal tot alleen de feiten??? Dus wanneer er geen twijfel is worden de feiten aangedikt met speculaties en onzin???

Beetje raar geformuleerd...
 
Terug
Bovenaan Onderaan