Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

De eerste km op mijn eigen motor. (Als ik later groot ben, wat duurde tot ik 65 jaar was)

Volgens mij is Bert allang thuis in de motorwereld.
En BMW rijders, of hesjes heb ik niets tegen, moet iedereen lekker zelf weten waar ze mee rijden, of wat ze dragen.

Mijn devies: Rij wat je wilt, maar geniet van elke kilometer.
Oh je ik heb geen geel hesje,
Moet je overigens met een motor hesjes bij je hebben?
 
Oh je ik heb geen geel hesje,
Moet je overigens met een motor hesjes bij je hebben?
Goede vraag! Dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb er wel 1 in de auto, voor als ik met pech kom te staan.
Dat gebeurd nooit, maar ik kom ook wel eens in België en Frankrijk en daar is het wel verplicht, hier volgens mij ook.
Of dat met een motor ook zo is weet ik niet.
 
Volgens mij is Bert allang thuis in de motorwereld.
En BMW rijders, of hesjes heb ik niets tegen, moet iedereen lekker zelf weten waar ze mee rijden, of wat ze dragen.

Mijn devies: Rij wat je wilt, maar geniet van elke kilometer.
oh ik dacht pas sinds december .....oops
 
Zo’n hesje moet je in de omringende landen bij je hebben. Ik heb er ook eentje in een koffer zitten. Die lijst is verder al wel weer verouderd want die alcoholtester in Frankrijk is eigenlijk nooit ingevoerd en uiteindelijk is die wet weer geschrapt.
In Nederland is een hesje niet verplicht, ook niet in de auto.
Ik heb een paar keer onderweg in het buitenland geassisteerd bij ongevallen, neergestorte fietsers enz. en dan is zo’n hesje wel fijn. Je bent toch wat zichtbaarder voor het overige verkeer. Opvallend is dat automobilisten weinig genijgt zijn hulp te verlenen bij ongevallen en graag de plooien uit je broek rijden. Een keer vonden we, in een groepje rijdend een fietser die was gevallen en er matig aan toe was. Ze bleek daar al een kwartiertje te liggen. Er was niemand gestopt en ook de hulpdiensten waren niet gebeld. Wij hebben toen aan weerskanten een motor schuin op de weg gezet en iemand met een hesje erbij om het verkeer te laten afremmen. Daarna de hulpdiensten gebeld om haar af te laten voeren. Ik kan een hoop EHBO verlenen, maar fracturen dat is lastig Ik heb wel ook altijd een EHBO kit bij me.

Reflecterende kleding is ook niet verplicht in Frankrijk. Er is wel een verplichting om reflecterende stickers op je helm te hebben, maar die geldt alleen voor in Frankrijk verkochte helmen. Dus als buitenlander heb je daar geen last van.
 
Laatst bewerkt:
toch als de winkels weer open zijn even 2 extra hesjes kopen voor in de kofffers
 
Ik heb er ook in de auto 1, en in het bagagevakje van m'n ZRX, wat verbazend groot is overigens, ook 1.
Voor de veiligheid, mocht ik met pech komen te staan, of voor een ander die met pech staat stop om te helpen.
Alle beetjes helpen, dat weet ik, maar als een automobilist je niet ziet, omdat ie met z'n app of telefoon bezig is helpt een hesje je ook niet.
Helaas zijn veel mensen in het verkeer meer met andere dingen bezig dan rijden..
Daarom ben ik in de 37 jaar er zonder ongevallen door heen gekomen, waarom? Omdat je zelf zeer scherp op moet blijven letten.
Anticiperen op de anderen op de weg, en wat ze doen, of gaan doen, wat je vaak al uit de rijstijl kunt afleiden helpt.
 
Wat is de definitie van een "reflecterend hesje"? Ik draag over mijn leren motorjas een spijkerhesje, met op de achter- en zijkant verticaal twee reflecterende strips genaaid (thanks, oma!). En op de voorkant horizontaal, boven de borst. Vraag me af of dat voldoende zou zijn. Ik lees bij Frankrijk "Op deze motorkleding moet reflectiemateriaal zijn aangebracht van minimaal 150 cm2". Da's nondedju een aardig vlak, dat red ik al niet.
 
Laatst bewerkt:
op mijn werkvestje zie je van die brede strepen zokom je denk ik aan het aantal cm2 reflecterend materiaal
 
Laatst bewerkt:
Effe fotootje gemaakt, was vergeten dat er ook nog strepen oppe zijkant zitten. Ik heb mijn geodriehoek even niet bij de hand, maar zal morgen eens uitrekenen hoeveel cm² dit is. Kijken of 't allemaal zou mogen van de gendarmerie.




 
Voor de paar euro die een officieel nood hesje kost koop ik er denk ik gewoon een paar om permanent in een koffer te leggen.. Maar Oma's werk zou ik ook honoreren zeker als het dicht genoeg te gen de maat zit
 
Een beetje laat inmiddels maar alsnog gefeliciteerd met jouw speeltje!

Leeftijd is maar een getal zeggen ze.

Boys will be boys! Only the toys get bigger!
 
Zo’n hesje moet je in de omringende landen bij je hebben.
Ja, nu ik het zo lees, heb ik ook altijd een geel hesje mee op de motor.

Met mijn FZ750 doe ik nog wel eens een paar 'buitenlanden'.
Het hesje zit al enkele jaren in een plastic tasje achter een kuipdeel boven het blok op de motor.
Ze kunnen me er nooit op betrappen dat ik 'm niet bij me heb.
Het zal wel een heel gedoe worden om 'm tevoorschijn te krijgen in geval van nood. <ga ik dus niet doen>
De vraag is ook of ie nog steeds geel is en mss wel volledig uit elkaar valt na zo'n lange tijd vlak boven het blok.
 
Voor de paar euro die een officieel nood hesje kost koop ik er denk ik gewoon een paar om permanent in een koffer te leggen.. Maar Oma's werk zou ik ook honoreren zeker als het dicht genoeg te gen de maat zit
Ja, en als het in orde is dat er verder geen geel in het hesje zit. Ik prop inderdaad wel een extra hesje onder het zadel. En een reservebril, wat weer nodig is in o.a. Duitsland.
 
reserve bril?
Ja in een aantal landen, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Oostenrijk, Zwitserland en de Scandinavische landen zijn brildragers verplicht om een reservebril of lenzen bij zich te hebben. Nu is de kans op controle niet zo groot, maar het is formeel wel verplicht.
 
Wat er formeel allemaal verplicht is..... De ANWB heeft ook jarenlang iedereen die er in trapte een alcoholtester aangepraat, bleek dus achteraf helemaal niet nodig. Zelfde met dat winterbanden verhaal. Niemand durfde de Duitse grens over in de winter zonder winterbanden, ook niet waar. Een hesje ligt gewoon in mijn topkoffer. Niet omdat het moet, maar omdat ik het wil. Zelfde met een klein eerste hulpsetje van 4,95 van het Kruidvat. Omdat een pleister soms makkelijk is als je je ergens aan gesneden of geschaafd hebt. Voor de rest gewoon rijden toch?
 
Beetje kort door de bocht. De alcholtester is altijd verplicht geweest tot en met mei 2020. Je kreeg er alleen geen boete voor. en wat betreft winterbanden. Als je een ongeluk krijgt in Duitsland onder winterse omstandigheden en je hebt er zomerbanden onder liggen, dan ben je toch echt wel de Sjaak. Nu mag je dus best met zomerbanden in de sneeuw rijden in duitsland, maar als het fout gaat........
Maar met zo'n redenering zou je dus ook net zo goed zonder autoverzekering kunnen rondrijden. Want zolang je geen ongeluk krijgt hebt is er niets aan de hand