Eindelijk een einde aan de regen periode en wat beter weer om lekker te gaan rijden. Deze keer een hele nieuwe eerste keer, rijden met een groep mensen hier op het forum, gestart als een ex-lessers rit (
DTR (@Diaantjes Tourclub Rit)) Best spannend zo voor het eerst met een wat grotere groep, tot nu toe heb ik alleen solo gereden of met mijn maatje Erik411. De animo was zo groot dat besloten was om de rit twee keer te rijden op verschillende data. De eerste keer moest ik helaas afzeggen maar vandaag is de grote dag.
De dag ervoor de BWM RT afgetankt en nog even opgepoetst en ook de voorruit even goed schoon gemaakt. De avond niet te laat gemaakt want om 7:00 de wekker en om 8:00 komt Erik voor een snelle bak koffie (pleur op zijn Rotterdams) Dus voor die tijd al de nodig kleding aan en de motor de garage uit gerold. Hij staat te glimmen in het vroeg licht en het lijkt wel of hij als een jonge hengst staat te trappen om op weg te gaan.
Na de koffie jas en laarzen aan en naar buiten, Ook de Harley van Erik staat te fonkelen met al zijn chroom en het belooft een heerlijke dag te gaan worden.
Erik start zijn Harley die stevig grommend tot leven komt en vlak daarna komt ook de Boxer iets rustiger grommend tot leven. De TomTom wil ons al gelijk naar de snelweg sturen maar natuurlijk ben ik een beetje eigenwijs en weet ik het beter en ga binnendoor en snij daarmee een heel eind af. En na een paar km krijg ik gelijk en is de reistijd ineens een paar minuten korter. We rijden binnendoor vanuit Capelle aan den IJssel naar Nieuwerkerk om daar direct de A20 richting Gouda de snelweg op te gaan. We zijn ruim op tijd dus met een beschaafd gangetje brommen en knorren we samen bij Gouda de A12 op richting Utrecht. Dan ineens wordt het scherm van de TomTom zwart en blijkt hij uitgeschakeld. Vreemd want hij draait op boorstroom. Maar even de weg af bij Bodegraven, om de Tomtom opnieuw wakker te maken. Nu blijkt ook de route naar het startpunt verdwenen maar gelukkig had Erik ook zijn tomtom mee en die deed het zonder makken. De weg vervolgd en ineens was daar weet een route op de mijne.
Ruim op tijd kwamen we aan bij de afgesproken locatie maar idd aan de verkeerde kant van de heg. Niet als enige maar we konden zonder veel moeite naar de juiste kant.
FOTO
De kennismaking is al gelijk heel gezellig en het is heel leuk om nu een gezicht te hebben bij de diverse namen op het forum. En natuurlijk worden al de nodige bewonderende blikken geworpen op elkaars motoren en de diverse enthousiaste opmerkingen over ieders machines waren erg leuk.
Na het kennis maken werden de diverse machines (14) gestart en een prachtig koor kwam in goede harmonie tot leven
De wat minder ervaren rijders volgen gelijk achter de voorrijder en ook ik ben lekker een beetje in de voorhoede begonnen. Zo kwam de rit vlot op gang en reden we met zijn alleen eerst even een stukje provinciale weg om te wennen. Al snel wordt deze weg verlaten en gaat het naar de binnen weggetjes. De route was echt heel goed uitgezet en het eerste stuk was een heerlijke afwisseling van smalle en iets minder smalle bos weggetjes. En na een goed uur was het tijd voor de eerste stop.
Helaas was de koffie wagen deze keer niet aanwezig maar het was voor sommigen toch wel fijn om even een pauze te hebben. Nu stonde alle 14 motoren wat netter in het gelid en werd er al snel lekker gekletst over de diverse goed en enkele minder goede eigenschappen van onze mooie bezittingen. En het mooie is dat leeftijd, of prijs niet uitmaakt voor het gevoel wat we allemaal over onze mooie machines hebben.
Het wordt tijd om verder te gaan en helaas moet Erik afhaken in verband met een andere afspraak en de rest gaat weer in een iets andere volgorde op weg. Zelf laat ik me al wat verder naar achter afzakken in de groep zodat ik ook dat allemaal voor me kan zien. Dit traject gaat nog wat door het bos om daarna over te gaan op meer open terrein. Nu voel ik toch dat ik het in mijn zomer outfit wel een beetje koud had gekregen, maar het zonnetje maakte het al snel goed
eerst langs Epe en heerlijk verder vooral in het zonnetje genietend door naar de IJssel over de dijkjes met heerlijk bochtjes om te sturen en dat alles in een zeer aangenaam tempo zodat je ook de omgeving nog een beetje kunt zien. De boxer is dan ook helemaal in zijn element en laat dat met een tevreden knorrend geluid onder mij horen, mij soms een beetje uitdagen om even iets meer gas te geven op korte stukjes
. Aangekomen bij de volgende stop in Ter Wolde de motoren weer netjes in gelid geparkeerd.
En met zijn alleen op naar de lokale friettent welke een flinke keuze heeft in wat je allemaal kunt bestellen. Even een echte invasie en al snel heeft ieder iets van zijn gading besteld. Buiten staan gelukkig picknick tafels en ons hele gezelschap windt daar een lekker plekje om te eten.
Geanimeerde gesprekken te over en nu niet alleen over de motor maar ook wat persoonlijker. Leuk ook iedereen zo ook een beetje te leren kennen.
Dan de laatste etappe, ook weer en heerlijke route weer een beetje terug richting startpunt. Wederom zie ik plaatsnamen waar ik nooit van heb gehoord ( Heb ik wel meer sinds ik motortochtjes maak) Een wisselende rit met weilanden en bossen en af ent toe een stukje bebouwde kom. Dan bij een brug gaat het ineens mis, de mensen voor mij gaan nog net door het licht maar bij mij staat het echt op rood.
Ik stop natuurlijk en de mensen achter mij sluiten aan voor dit licht, Even een flink moment van onrust, maar gelukkig heb ik de route in mijn TomTom, daarop is te zien dat het een kleinstukje rechtdoor is en dan links.
Bij deze brug was het
Het duurt best wel even eer het op groen gaat en als het dan eindelijk zover is ga ik vol overtuiging een klein stukje rechtdoor de brug over en links en geeft even flink gas om op de voorgangers in te lopen, de boxer heerlijk een beetje brullend onder me. Maar als ik in mijn spiegel kijk zien niemand achter mij aan, oeps er is duidelijk iets mis en ik kijk nog eens op het scherm. Daar staat aangegeven dat is verderop naar recht moet en dat zal dan e.e.a. wel corrigeren, maar ik besluit toch om te draaien. De andere hebben mij mogelijk gemist en die zou ik dan mis kunnen rijden terwijl ze wachten.
Ik de eerste gelegenheid omgekeerd en terug gereden en daarna links gegaan en na een paar honderd meter, Inderdaad ze stonden te wachten. Pfew, zo dat was goed gekomen en geweldig dat de groep zo op elkaar let. Na nog een kleine omweg omdat op een andere plek even verwarring was zij we weer met zijn allen doorgereden op naar de eindbestemming in Hoenderloo , waar het plan was om een heerlijk ijsje te eten bij ‘ijs van Co’, volgens zeggen de beste ijsboer van de Veluwe. Helaas staat daar een hele lange rij mensen te wachten dus daar word van afgezien en we gaan net voor dat punt nog even verzamelen met alle machines. Hier nog even wat na gekletst en dat toch echt weer de terugreis aangevangen. Toch wel even weer wat saaier zo alleen en ook zonder mijn vaste rij maatje.
De rit gaat verder eigenlijk heel voorspoedig tot net na Utrecht. Ik zag links achter me een grote Volvo wat vreemd rijden en was even extra op mijn hoede en niet voor niets. De Volvo haalt mij in en terwijl hij eigenlijk nog naast me zit snijdt hij me en schuift gelijk nog een paar banen door om uit te voegen. Dit terwijl er achter mij zat ruimte is. Doordat ik hierop anticipeerde kon ik voldoende remmen en uitwijken om een klap te voorkomen. Dus ik ben blij dat mijn rij instructeur daar bij het lessen meerdere keren op gewezen heeft dat er dit soort ‘gekken’ bestaan. Dat je moe blijven spiegelen zodat je het patroon kan herkennen.
De rest van de rit gaat soepel en om ca 17:00 kom ik moe maar zeer voldaan thuis. Terug kijkend op een dag die ik absoluut niet had willen missen. Voor mij zeker voor herhaling vatbaar en altijd weer leuk om samen met anderen te rijden.
Gelukkig werk ik nog maar 3 dagen en heb ook vaak op maandag en vrijdag vrij om wat te rijden Dat is op de leuke weggetjes misschien ok net wat fijner als het niet te druk is. En wie weet met wie ik verder nog allemaal ga rijden.